Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Israëlisch-Palestijns conflict
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Israëlisch-Palestijns conflict Oktober 2023 was het begin van een nieuw conflict. Hamas strijders vielen Israël binnen waarop het Israëlische leger reageerde met bombardementen. Alle discussies over dit conflict en het verdere verloop ervan, horen thuis in dit (sub)forum.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2025, 20:55   #281
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Een niet-Joods persoon krijgt vrijwel nooit "permanent residency". Tenzij je met een joods persoon huwt.
Stoort u dat? Israël werd hersticht in 1948 als het vaderland van de Joden, dus als Joodse staat. Dan is het toch maar evident dat zij niet zomaar iedereen de Israëlische nationaliteit toekennen.
Ze hoeven bepaald geen voorbeeld te nemen aan België/Belgique waar Groen een zottekes spel ervan maakte met hun "snel Belg" wet.
Oud 6 oktober 2025, 22:36   #282
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Stoort u dat? ....
Zeker.

Racisme zou geen plaats moeten hebben in deze wereld.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2025, 03:42   #283
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Zeker.

En dat is waar het Herenvolk naar streeft, alleen het herenvolk. Als de rest zijn toch maar minderwaardige slaven of dhimmies.
Oud 7 oktober 2025, 08:42   #284
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stoort u dat? Israël werd hersticht in 1948 als het vaderland van de Joden, dus als Joodse staat. Dan is het toch maar evident dat zij niet zomaar iedereen de Israëlische nationaliteit toekennen.
Ze hoeven bepaald geen voorbeeld te nemen aan België/Belgique waar Groen een zottekes spel ervan maakte met hun "snel Belg" wet.
Mij stoort de discriminatie van niet-joden naar de Israëlische staat fundamenteel. Doordat Israël bepaalt wie wel dan niet tot het Joodse volk behoort en dus recht heeft op terugkeer naar Zion is het een fundamenteel racistisch regime. De Israëlische Zionisten bepalen wie tot het ras van God behoort en wie niet-jood is.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2025, 22:51   #285
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Israël is net in 1948 gesticht omdat de Joden zowel uit de Arabische als uit de Europese landen twee duizend jaar van discriminatie (en in bepaalde gevallen nog véél erger. De Holocaust heeft de emmer doen overlopen) wilden terugkeren naar hun eigen land waar ze echt thuis zouden zijn.
Een eigen land, waar ze al wel bijna 2000 jaar geleden uit zijn verdreven door Vespasianus en Titus. En in die 2000 is er ook heel wat gebeurd, er zijn generaties aan Moslims en Christenen opgegroeid daar, voor wie het ook hun vaderland is geworden, en dat is normaal.
De Palestijnen zijn gewoon autochtoon daar, dus op zijn minst is een tweestaten oplossing rechtvaardig, maar dan wel een Gaza-strook en Westbank waar Palestijnen iets aan hebben, dus niet vol illegale nederzettingen.
Anderzijds ben ik een vriend van Israël, dat ik ze altijd zal verdedigen binnen de internationaal erkende grenzen, niet hun koloniaal beleid in de Westbank en om andere redenen Gaza.
Oud 7 oktober 2025, 22:56   #286
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Een eigen land, waar ze al wel bijna 2000 jaar geleden uit zijn verdreven door Vespasianus en Titus. En in die 2000 is er ook heel wat gebeurd, er zijn generaties aan Moslims en Christenen opgegroeid daar, voor wie het ook hun vaderland is geworden, en dat is normaal.
De Palestijnen zijn gewoon autochtoon daar, dus op zijn minst is een tweestaten oplossing rechtvaardig, maar dan wel een Gaza-strook en Westbank waar Palestijnen iets aan hebben, dus niet vol illegale nederzettingen.
Anderzijds ben ik een vriend van Israël, dat ik ze altijd zal verdedigen binnen de internationaal erkende grenzen, niet hun koloniaal beleid in de Westbank en om andere redenen Gaza.
Ik ben daar 100% akkoord mee maar je gaat uitgemaakt worden voor Jodenhater en antisemiet.
Oud 7 oktober 2025, 22:56   #287
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zeker.

In een ideale wereld niet, maar een goede quote van de Britse historicus Dominic Sandbrook (The Rest is History Podcast), is dat we niet eerlijk zijn over de menselijk 'natuur' (nature, natuurlijk gedrag en handelen).
Oud 7 oktober 2025, 23:12   #288
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik ben daar 100% akkoord mee maar je gaat uitgemaakt worden voor Jodenhater en antisemiet.
Mooi , dan wordt ik door iedereen gehaat, want ik ben ook niet bepaald pro-Hamas, dat er gereageerd moest worden op hun misdaad op 7 oktober, vind ik volledig rechtvaardig, maar na een jaar is het wel steeds meer een excuus geworden om een andere Eretz Israël agenda door te voeren, ik snap de frustratie van de families van de gegijzelden wel.

En ik veracht ook iedereen, die het beleid van Israël, onze Joden nadragen, dat zijn gewoon Belgen en Nederlanders en moet je niet het beleid van Netanyahu in de schoenen schuiven, ik sta vierkant achter onze Joodse landgenoten.
Oud 8 oktober 2025, 00:17   #289
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En ik veracht ook iedereen, die het beleid van Israël, onze Joden nadragen, dat zijn gewoon Belgen en Nederlanders en moet je niet het beleid van Netanyahu in de schoenen schuiven, ik sta vierkant achter onze Joodse landgenoten.
Logisch.

Die mensen hebben er niets mee te maken.
Het regerende tuig in Israel, van welke religie ook, die zijn schuldig.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2025, 03:56   #290
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
‘Vreemden niet binnenlaten’ is niet hetzelfde als ‘de autochtonen wegjagen’ hé.
Eigenlijk wel he. Het is "anderen wegjagen". Waar die anderen nu eigenlijk waren heeft geen belang niewaar. Quasi nergens ter wereld zijn de "huidige territorium bezitters" de "autochtonen".

Territorium is een schaars goed waarvoor gevochten wordt, de winnaar neemt het in. En nu heb je de volgende contradictie: hoe "softer" je bent met de overwonnen "autochtonen" hoe groter de ambras is die je je eigen volk aandoet. Als je die allemaal netjes uitmoordt, dan gaat er nadien geen gebakkelei meer zijn over 'rechten van de autochtonen'. Als je die wil laten overleven, en zelfs een plaatsje geven, dan krijg je nadien last met hun nazaten die hun "eigen gebied" willen terugnemen. Het veroveren van land door migrerende VOLKEREN is gewoon de natuurlijke gang van zaken altijd al geweest. Wij zijn bijvoorbeeld Afrikaanse inwijkelingen in Europa die de vorige bevolking, de Neanderthals, verdrongen hebben. Er zijn veel zulke volksverhuizingen in de geschiedenis. Kijk naar de Europeanen die de Amerikaanse Indianen verdrongen hebben.

Het domste wat je kan doen is je laten omvolken he.
Oud 8 oktober 2025, 03:58   #291
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeker.

Ik zie niet in waarom. Racisme als theorietje over intrinsiek minder kapabele wezens omwille van hun huidskleur is natuurlijk idioot want onwaar. Maar racisme als een pragmatische techniek om niet-leden van de groep gemakkelijker te herkennen, waarom niet ?

Uiteindelijk bestaat een volk toch om het niet-volk te bestrijden, te onderdrukken en/of uit te moorden zou ik denken. Ik zie dus niet in waarom zekere manieren om niet-volk te herkennen taboe zouden zijn. Het is een friend/foe techniek zoals een andere.

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 oktober 2025 om 04:09.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2025, 04:01   #292
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Mij stoort de discriminatie van niet-joden naar de Israëlische staat fundamenteel. Doordat Israël bepaalt wie wel dan niet tot het Joodse volk behoort en dus recht heeft op terugkeer naar Zion is het een fundamenteel racistisch regime. De Israëlische Zionisten bepalen wie tot het ras van God behoort en wie niet-jood is.
Ik begrijp het probleem daarmee niet. Uiteraard bepaal je wie tot je volk behoort, en wie dus recht heeft om binnen te komen en erbij te komen. Wij doen dat juist veel te weinig en het is dus geen wonder dat we ambras hebben.
Oud 8 oktober 2025, 04:03   #293
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Palestijnen zijn gewoon autochtoon daar, dus op zijn minst is een tweestaten oplossing rechtvaardig
Het concept rechtvaardig is onnozel als het over vreemd volk gaat zou ik denken. Rechtvaardig is een notie naar binnen toe, niet met de buitenwereld die onderworpen moet worden, want die enkel maar in een nutsberekening moet beschouwd worden.

Het idee van "rechtvaardig" ten opzichte van anderen is gewoon een manier om gemakkelijker tot een akkoord te komen, maar is geen principe waar je jezelf moet toe verplichten he. Het kan een interessante onderhandelingsmanier zijn, maar niet meer dan dat. Je bent helemaal niet "moreel verplicht" om "rechtvaardig" willen te zijn buiten de eigen groep he.

Nu was het initiele voorstel van de Britten billijk, dus "rechtvaardig" en had inderdaad tot een goeie situatie kunnen leiden. Het is de Arabische kant die dat weigerde en alles wilde, en alle Arabische actie sindsdien draait daarrond: alles bekomen. Merk op dat er geen sprake was van Palestijnen voor de Arabieren destijds. Dat is een propaganda uitvinding omdat het westen gevoelig was voor "volkeren" die "autonomie" wilden van de jaren 60 he.

De de facto situatie was na de creatie van Israel die van de Britten, maar de aggressies van de Arabische kant hebben gemaakt dat het niet leefbaar bleek met twee groepen he. Dus lijkt het mij gewoon normaal dat de sterkste groep de zwakste uitroeit.

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 oktober 2025 om 04:08.
Oud 8 oktober 2025, 04:15   #294
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom onszelf die beperkingen opleggen ? Wat hebben wij daarmee te winnen ? Het lijkt wel alsof je Palestijnen op gelijke voet stelt met Israeli. Dat is toch totaal idioot, want daar waar we met Israeli goeie relaties hebben en daar veel van bekomen (denk maar aan hun wapentechnologie, en hun technologie in het algemeen), zijn Palestijnen voor ons niet veel waard. Welke problemen zouden wij ondervinden als Palestijnen zouden verdwijnen ? Welke bedrijven geraken in de problemen ? Welke deals vallen in het water ? Waartoe dienen Palestijnen voor ons ?

Kortom, welke winst boeken wij door onze vrienden lastig te vallen met "internationale wetten" en dergelijke, ten voordele van volk waar we niks van te verwachten hebben ? Waar zit ons voordeel hierbij ? Je denkt toch niet dat onze vijanden onder de indruk zijn van onze "moral high ground" hoop ik ?

Internationale regels zijn goed als ze onze belangen dienen he, maar zijn geen dingen waar we ons moeten aan houden als dat storend is. Die werden door ons uitgevonden om onze belangen mee te pushen. Niet om een level playground te hebben, goed gek.

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 oktober 2025 om 04:16.
Oud 8 oktober 2025, 08:23   #295
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik begrijp het probleem daarmee niet. Uiteraard bepaal je wie tot je volk behoort, en wie dus recht heeft om binnen te komen en erbij te komen. Wij doen dat juist veel te weinig en het is dus geen wonder dat we ambras hebben.
Tot welk volk behoor jij ? Ik behoor tot het menselijk ras, en daar is anno 2025 maar één van.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
Oud 8 oktober 2025, 08:27   #296
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mooi , dan wordt ik door iedereen gehaat, want ik ben ook niet bepaald pro-Hamas, dat er gereageerd moest worden op hun misdaad op 7 oktober, vind ik volledig rechtvaardig, maar na een jaar is het wel steeds meer een excuus geworden om een andere Eretz Israël agenda door te voeren, ik snap de frustratie van de families van de gegijzelden wel.

Als zelf verklaard vriend van Israël zou je mogen weten dat 7 oktober werd gepland door Mossad. Onderzoek van het IDF heeft uitgewezen dat er geen enkel bewijs was dat Mossad niet achter de aanval zat. Het IDF heeft de Hamas leiders die voor het ICJ werden gedaagd geliquideerd, zodat ze met een plea bargain Mossadleden niet konden verraden.

Oud 8 oktober 2025, 08:31   #297
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot welk volk behoor jij ? Ik behoor tot het menselijk ras, en daar is anno 2025 maar één van.
Informeer je dan maar bv bij de Jemenitische Houthi's. Je zal het niet meer kunnen navertellen maar dat geeft niet. We weten toch al hoe dat afloopt.
Oud 8 oktober 2025, 09:12   #298
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano Bekijk bericht
Informeer je dan maar bv bij de Jemenitische Houthi's. Je zal het niet meer kunnen navertellen maar dat geeft niet. We weten toch al hoe dat afloopt.
Ben jij een Houthi maar kan je het niet meer navertellen ?

Oud 8 oktober 2025, 09:15   #299
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als zelf verklaard vriend van Israël zou je mogen weten dat 7 oktober werd gepland door Mossad. Onderzoek van het IDF heeft uitgewezen dat er geen enkel bewijs was dat Mossad niet achter de aanval zat.
Er is ook geen enkel bewijs dat Xi er niet achter zat.

De stelling dat het de Mossad is die manu militari de arme Gazoentjes gedwongen heeft om een pogrom te plegen waar ze totaal geen goesting in hadden, en hen dan gedwongen heeft om daarover feest te vieren, is redelijk moeilijk aan te tonen eerlijk gezegd. Op zijn minst was de medewerking van de Gazoenen eerder gemakkelijk te bekomen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 oktober 2025 om 09:18.
Oud 8 oktober 2025, 09:16   #300
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik behoor tot het west-Europese volk, dat de wereld gekoloniseerd heeft gedurende eeuwen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be