![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.782
|
![]() Steeds meer weerstand: verplichte elektrificatie dreigt failliet van Europa te worden!
De transitie naar elektrisch rijden stort de Europese auto-industrie in een crisis. Wat bedoeld was als klimaatbeleid, ontpopt zich tot een economische nachtmerrie – en de ecologische winst blijft beperkt. Een regelrecht verbod op verbrandingsmotoren tegen 2035 moet Europa groener maken. Maar in de praktijk betekent het vooral het einde voor de auto-industrie die ooit zo dominant was – zonder dat de planeet daar veel mee opschiet. Steeds meer landen en automerken pleiten daarom voor een nieuwe strategie.In Brussel blijft men voorlopig halsstarrig vasthouden aan de ambities: vanaf 2035 mogen enkel nog voertuigen zonder CO?-uitstoot nieuw verkocht worden in de EU. Wat begon als een klimaatboodschap, groeit steeds verder uit tot een economische splijtzwam. De dramatische gevolgen van die strategie worden steeds duidelijker. BMW: “We kijken naar de verkeerde uitstoot”BMW-CEO Oliver Zipse is al langer een van de scherpste critici van het plan. Niet omdat zijn merk niet aan elektrificatie werkt – integendeel, München investeert miljarden in batterijtechnologie – maar omdat hij vindt dat de EU het verkeerde probleem probeert op te lossen. Volgens Zipse focussen de regels enkel op wat er uit de uitlaat komt, terwijl het grootste deel van de CO?-uitstoot vaak al tijdens de productie van een voertuig ontstaat. “Een elektrische auto die met vervuilende energie wordt gebouwd, is niet per se groener dan een efficiënte benzinemotor,” zegt hij. “Zonder een levenscyclusaanpak lossen we het klimaatprobleem niet op.” Volkswagen snoeit diep Bij Volkswagen (met dieselgate de aanstoker van deze crisis) wordt die kritiek nog concreter. De overgang naar volledig elektrisch rijden zorgt daar voor structurele overcapaciteit, lagere marges en torenhoge investeringskosten. Om zich aan te passen kondigde de groep dit jaar plannen aan voor een reductie van 35.000 banen in Duitsland tegen het einde van het decennium. Ongezien. De EV-transitie “zal pijn doen”, gaf de ondernemingsraad zelf toe. In België kunnen we erover meespreken: de Audi-fabriek in Brussel werd al op dat altaar geofferd. De redenen zijn legio: de vraag naar elektrische modellen groeit trager dan voorspeld, terwijl Europese merken steeds meer terrein verliezen aan Aziatische concurrenten. Dat zet druk op prijzen én op winstgevendheid. Polestar: “Deadline is nodig voor innovatie”Niet iedereen wil dat de EU van koers verandert. Polestar-CEO Michael Lohscheller pleit ervoor om de deadline te behouden, juist omdat die de industrie dwingt om sneller te innoveren. Volgens hem zal het loslaten van het doel Europa een strategisch nadeel opleveren tegenover China en de VS. “Wie nu op de rem trapt, verliest de koppositie,” klinkt het. Maar Polestar is net als Volvo – dat zich ook graag uitspreekt voor een verplichte elektrificatie – een satelliet van de Chinese gigant Geely. En wiens brood men eet… Klimaatwinst blijft beperktCritici waarschuwen ondertussen dat de CO?-besparing door elektrificatie overschat wordt. Zonder parallelle investeringen in hernieuwbare energie en grondstofverwerking kan de Europese uitstoot zich eenvoudigweg verplaatsen van de uitlaat naar de fabriek of de mijn. Daar komt bij dat miljoenen oude voertuigen nog decennialang blijven rijden. Een verbod op nieuwe verbrandingsmotoren verandert daar niets aan.Stellantis-topman Antonio Filosa pleit daarom voor een beleid dat ook inzet op snelle vervanging van vervuilende oudere wagens. Groot probleem daarin: door de wildgroei aan Europese regels (uitstoot, recycleerbaarheid, veiligheid, elektronica) zijn die nieuwe auto’s voor veel mensen nu al te duur.De verkoop van nieuwe auto’s daalt in Europa. Resultaat: auto’s worden gemiddeld steeds ouder. Een gegeven dat de eventuele milieubaten van die dure nieuwe elektrische auto’s tenietdoet.Doelstellingen worden niet gehaaldHet belangrijkste van allemaal: de Europese consument zegt ‘nee’ tegen de elektrische auto. Volgens cijfers van koepelfederatie ACEA bedraagt het Europese aandeel elektrische auto’s dit jaar 14,6 procent. Europa mikte op minstens twintig procent.Bovendien wordt die 14,6 procent gerealiseerd in een kader van massale subsidiëring en fiscale voordelen. Europa spendeert daar jaarlijks tientallen miljarden euro’s aan, via de begrotingen van de lidstaten. België is een mooi voorbeeld: in 2025 is 52 procent van de bedrijfswagens – dankzij gunstige EV-fiscaliteit – elektrisch aangedreven. Maar onder particulieren laat amper 8 procent zich door een elektrische auto verleiden. Lees: die auto’s overtuigen (nog) niet.Voorstanders schieten op alles wat beweegtGrote autoproducerende landen als Duitsland en Italië worden inmiddels geconfronteerd met grote economische problemen. Fabrieken liggen stil. Automerken en hun leveranciers kondigen steeds meer jobverliezen aan die niet door nieuwe banen in elektrificatie gecompenseerd worden. De verplichte elektrificatie kost meer dan 100 jobs per dag.Die landen sluiten zich daarom steeds nadrukkelijker aan bij kritiek van het eerste uur: Europa kan dan wel kiezen voor een daling van de CO?-uitstoot, maar het zou niet mogen verplichten hoe dat gebeurt. Er wordt opnieuw gepleit voor een tragere omschakeling, voor biobrandstoffen, waterstof en zelfs het behoud van conventionele verbrandingsmotoren.Pro-EV-belangengroepen zoals Transport & Environment hebben de jongste weken één voor één alle alternatieven verketterd: waterstof, biobrandstoffen en de plug-inhybride als tussenstap. Voor deze organisatie, die onafhankelijkheid claimt maar zeer ongenuanceerde standpunten inneemt, is enkel een snelle verplichte omschakeling naar volledig elektrische auto’s goed. Door hun naam worden persberichten gretig overgenomen in media – vaak zonder onderzoek naar welke belangen zij uiteindelijk dienen.Verplichte elektrificatie is failliet van EuropaWat lobbygroepen ook beweren: de harde cijfers zijn inmiddels niet meer te ontkennen. De verplichte elektrificatie dreigt het failliet van Europa te worden – met enorme economische gevolgen voor twijfelachtige ecologische baten op wereldschaal. De roep om versoepeling van de EV-verplichting – en zelfs om de afschaffing ervan – klinkt dan ook steeds luider. Tja, de Europeaan smaakt de elektrische voertuigen niet, en als ze toch besluiten om er één te kopen, is het geen Europese. Onze eigen maakeconomie moet naar de kloten van Schoof. https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuw...10488cfb7&ei=9 Laatst gewijzigd door reservespeler : 14 oktober 2025 om 10:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.641
|
![]() Citaat:
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.782
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.945
|
![]() Alles de fout van de EV
![]() De EU an sich zal dat zogezegd "verbod vanaf 2035" wel terugdraaien. Maar de EU-27 landen is niet gans Europa. Zoals de EU de komende euronorm 7 al afgezwakt hebben. Maar ik vermoed dat het helemaal niet nodig zal zijn. Aan de CO2-taxaties op brandstofwagens is nog veel meer geld te verdienen dan vandaag voor alle landen, dus ook na 2035. Of kassa²-kassa² Dus laat de markt = consument gewoon zelf beslissen. Maar dan ook niet klagen als in 2035 de helft van de bevolking met "Chinese EV made in Europe" gaat rijden. (batterijfabrieken en BEV-fabrieken in EU, of made in EU, geen importtaksen mogelijk) Citaat:
Men hoeft enkel maar de cijfers van...bvb. Mercedes te bekijken waar ze de meeste autos verkopen, 2024: Citaat:
683.600 op 1.983.400 = 34,5 % verkopen ze in China.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 14 oktober 2025 om 13:55. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.772
|
![]() Waarom zouden Chinezen nu nog een Duitse wagen kopen als zelfs de Belgen er geen meer kopen ?
__________________
![]() Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.945
|
![]() Citaat:
Maar daar halen ze veel minder winst uit. Het verdienmodel blijven ICE-wagens met wat hybride, als de batterijen maar klein blijven. Zo kunnen alle leveranciers van brandstofmotor-onderdelen en hun onderhoud (wisselstukken) ook overleven. Dus proberen ze de pure electrificatie wat af te remmen, maar dat gaat enkel in klein-EU lukken, imho. En de boemerang zal nog harder terugslaan... Doet me wat denken hoe ze indertijd de Japanse invasie van hybrides tegengehouden hebben met (kleine) dieselwagens, helaas is dat enkel in een groot deel van Europa gelukt. In de rest van de wereld wilden ze geen dieselpersonenwagens, enkel in kleine automarkten zoals Indië en Z-Korea was hun aandeel toen significant. Grafiek van Bosch, 2014, cijfers van 2013 of 2012, De prognose van Bosch was toen al dat de hybride of electrificatie zich langzaam maar zeker zou doorzetten, nu hebben we maar 11 jaar later. Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 14 oktober 2025 om 14:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.782
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.945
|
![]() euh, BMW X1 staat nog altijd op 1 in België. En hun BEV-versie iX1 staat op 2 per motortype. Dacia doet ook mee aan de top dankzij Wallonië.
En het marktaandeel nieuwe BEV is tot 33,4% opgelopen voor 9 maanden 2025 (28,5% in 2024). Citaat:
Citaat:
![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 14 oktober 2025 om 16:35. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.945
|
![]() 1. UK gaat zijn beslissing aanpassen om nieuwe inschrijvingen van fossiele wagens te verbieden vanaf 2030 (of 5 jaar eerder dan de EU).
Als uitzondering voor die 5 jaar gaan ze nog bepaalde (stekker)hybrides toelaten tot 2035. In het strengste geval zullen dat enkel plug-in-hybrides zijn met voldoende electrisch rijbereik. Deze definitie is nog niet beslist, maar vanaf 2035 is het ook R.I.P. voor nieuwe PHEV: Citaat:
Ze denken nu aan stimulatiemaatregelen om de bestelwagens en vrachtwagens ook electrisch te krijgen: https://elbil.no/english/norwegian-ev-policy/ 3. Zwitserland dan nog, die zullen zich richten naar wat de EU gaat beslissen, omdat CH dezelfde CO2-restricties heeft als de EU gaat opleggen. Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 15 oktober 2025 om 16:02. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.399
|
![]() Er zou beter steeds meer weerstand tegen autodebielisten zijn ipv verder in miljoenen jaren opgeslagen CO2 op een paar eeuwen tijd weer de lucht in te blazen. Wat een waanzin. Strontbevolking. Het is niet de EV die het failliet van Europa betekent maar onze economische stagnatie door een verkeerd sociaal-economisch en energiebeleid.
__________________
Tijd voor Ättestupa. Laatst gewijzigd door Vlad : 16 oktober 2025 om 07:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.772
|
![]() Citaat:
EV's en batterijopslag met massa concentratie aan Lithium vormen een grotere milieubom dan de bruinkool- en turfsmog van de industriële revolutie.
__________________
![]() Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.945
|
![]() Geen onnozele bullshit vertellen die sowieso niemand ernstig neemt.
Luister toch eens braaf naar de minister van Transport van UK: Citaat:
Knoop het in je oren. Citaat:
Alvast 2 bedrijven in België, Umicore en Campine. stelling: existing battery recycling companies in europe 2025 Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 16 oktober 2025 om 10:57. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.772
|
![]() Zware vervuiling kost Umicore ruim 100 miljoen
https://www.tijd.be/ondernemen/milie.../10386496.html https://www.provincieantwerpen.be/co...024_finaal.pdf Volgens Google AI: Umicore plant besparingen die verband houden met recycling, waaronder een uitgestelde investering in een nieuwe, grotere smelter voor batterijrecycling . Het bedrijf richt zich in de tussentijd op het verfijnen van de technologie van de bestaande pilootinstallatie in Hoboken en het beperken van de totale investeringen voor 2025-2028, om zo op middellange termijn de winstgevendheid te verbeteren. De besparingen zijn deels ingegeven door tegenvallende financiële resultaten. Besparingen op recyclingactiviteiten Uitstel grote investering: De geplande investering in een grote nieuwe smelter voor de recycling van autobatterijen wordt uitgesteld tot ten vroegste 2032. Verfijning van technologie: In de tussentijd blijft Umicore investeren in en de technologie van de bestaande pilootinstallatie in Hoboken verfijnen. Algemene besparingen: Umicore kondigde ook een algemene besparingsoperatie aan, die onder andere de recyclingactiviteiten kan beïnvloeden. Financiële context Lagere EBITDA: De bedrijfskasstroom (EBITDA) was in 2024 lager dan verwacht en de vooruitzichten voor 2025 blijven uitdagend, wat de noodzaak voor besparingen verklaart. Beperking investeringen: Umicore wil de totale investeringen voor de periode 2025-2028 beperken tot € 2,1 miljard. Doelstellingen: Op middellange termijn wil het bedrijf de aangepaste EBITDA verhogen, de aangepaste EBITDA-marge verbeteren en het rendement op geïnvesteerd kapitaal (ROCE) verhogen. Het recyclagebedrijf Campine uit Beerse staat in de belangstelling vanwege vermeende omzeiling van sancties tegen Rusland . Volgens een onderzoek van Oekraïense instellingen zouden Campine's producten via andere landen (zoals Turkije en Oezbekistan) in Rusland zijn beland, ondanks een EU-verbod op export van metaaloxiden naar dat land. Campine zegt sinds maart 2022 niet meer aan Rusland te leveren, maar er zijn dus zorgen over de herkomst van de antimoonoxide die via deze omwegen in Rusland terechtkomt. Vermeende sanctie-omzeiling: Oekraïense onderzoekers suggereren dat Campine sancties tegen Rusland omzeilt. Veronderstelde methode: De omzeiling zou gebeuren door de verkoop van producten via andere landen, zoals Turkije en Oezbekistan, die de metaaloxiden vervolgens doorverkopen aan Rusland. Onderzoek: Volgens de onderzoeken zou Rusland in 2024 voor ongeveer €16 miljoen aan antimoonoxide hebben geïmporteerd, waarvan een aanzienlijk deel via deze omweg afkomstig zou zijn van Campine. Reactie van Campine: Campine stelt dat het bedrijf in maart 2022, kort na het begin van de oorlog in Oekraïne, heeft besloten om niet langer aan Rusland te leveren
__________________
![]() Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.945
|
![]() Alweer bullshit want heeft amper iets met batterijrecyclage te maken, is vooral historische vervuiling:
Citaat:
En van Campine heb je niets en kun je sowieso niets hebben aangezien die loodaccus recycleren, vooral van plofwagens. Je stelt ook de verkeerde vragen aan AI. Hopeloos gespam. Kijk, enkel al oliebedrijfjes in Italië moeten tesamen bijna 1 miljard ophoesten wegens gesjoemel. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 16 oktober 2025 om 15:32. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.945
|
![]() En die AI link was van 2022,
![]() Het Umicore aandeel is dit jaar fors aan het herpakken, +71 % YTD. ![]() Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.772
|
![]() Scheepsnaam / Incident Jaar Wat er bekend is
Felicity Ace 2022 Vervoerde ~3.965 auto’s, waaronder EV’s. Lithium?ion batterijen van elektrische auto’s worden genoemd als onderdeel van de oorzaak. Wikipedia Hoegh Xiamen 2020 Vervoerde ca. 2.420 gebruikte voertuigen. Brand begon door een verkeerd losgekoppelde batterij in een voertuig. Volledige verlies van schip + lading. iims.org.uk +1 Fremantle Highway 2023 Car carrier in de Noordzee met bijna 3.800 auto’s (waaronder zo’n 498 EV’s). De brand werd vermoedelijk veroorzaakt door een lithium?ion batterij van een EV, hoewel dat niet bevestigd is. S&P Global +3 worldports.org +3 Wikipedia +3 Morning Midas 2025 Vervoerde ongeveer 3.000 voertuigen, waarvan circa 800 EV’s. De brand brak uit op een deck met EV’s; het schip moest worden verlaten. International Maritime Rescue Federation +1 Scheepsnaam / Incident Jaar Wat er bekend is Felicity Ace 2022 Vervoerde ~3.965 auto’s, waaronder EV’s. Lithium?ion batterijen van elektrische auto’s worden genoemd als onderdeel van de oorzaak. Wikipedia Hoegh Xiamen 2020 Vervoerde ca. 2.420 gebruikte voertuigen. Brand begon door een verkeerd losgekoppelde batterij in een voertuig. Volledige verlies van schip + lading. iims.org.uk +1 Fremantle Highway 2023 Car carrier in de Noordzee met bijna 3.800 auto’s (waaronder zo’n 498 EV’s). De brand werd vermoedelijk veroorzaakt door een lithium?ion batterij van een EV, hoewel dat niet bevestigd is. S&P Global +3 worldports.org +3 Wikipedia +3 Morning Midas 2025 Vervoerde ongeveer 3.000 voertuigen, waarvan circa 800 EV’s. De brand brak uit op een deck met EV’s; het schip moest worden verlaten. International Maritime Rescue Federation +1 Conclusie / schatting Gezien de bovenstaande gegevens zou je kunnen zeggen dat er meerdere schepen zijn geweest — waarschijnlijk tientallen — waarbij een lithium-ion batterij betrokken is bij (of vermoedelijk de oorzaak is van) een brandincident. Maar een exacte teller is niet beschikbaar in de publieke rapporten. Als ik zou schatten op basis van wat ik tegenkwam: Een laagste schatting: minstens 5?10 gevallen wereldwijd in de afgelopen ~10?15 jaar met overtuigend bewijs of sterke vermoedens. Een hogere schatting: als je ook gevallen meerekent waarbij het bewijs minder sterk is, dan kunnen het er 20?30 of meer zijn. Op basis van wat ik vond: Er zijn ??65 container?schepen in 2022 met brandincidenten waarvan Li?ion batterijen de grootste oorzaak zijn binnen container?vrachten. S&P Global Over de afgelopen twintig jaar zijn er ??300 branden of brandgerelateerde incidenten in brede zin met Li?ion batterijen (scheepvaart + andere transport / opslag) SAFETY4SEA Dus, als je specifiek kijkt naar “schepen in brand gevlogen met Li?ion batterijbrand” (dus waarbij Li?ion brand bevestigd de oorzaak is of een aanzienlijke rol speelde), zou een realistische schatting liggen op tientallen gevallen wereldwijd in de afgelopen één ?* twee decennia, mogelijk ergens tussen 20?80 gevallen (afhankelijk van hoe streng je eist “bevestigd Li?ion oorzaak”). ChatGPT.
__________________
![]() Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.945
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb van uw zin een vraag gemaakt en de conclusie van GoogleAI is: Vormen EV's en batterijopslag met massa concentratie aan Lithium een grotere milieubedreiging dan de bruinkool- en turfsmog van de industriële revolutie? Conclusie Hoewel EV's en lithiumbatterijen een reële milieu-impact hebben, vooral in de mijnbouwfase, zijn de gevolgen van de bruinkool- en turfsmog van de Industriële Revolutie onvergelijkbaar groter en acuter. De smog veroorzaakte direct op grote schaal ziekte en dood, terwijl de vervuiling van lithiumbatterijen verspreid is over de levenscyclus en (nog) niet de catastrofale gevolgen van de historische smog heeft veroorzaakt. Bovendien bieden innovaties zoals recycling de mogelijkheid om de milieuvoetafdruk van batterijen in de toekomst te verkleinen. ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 16 oktober 2025 om 16:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.772
|
![]() Lees het woordje (nog); ChatGPT bevestigt de stelling ! Lees het woordje innovaties ! Lees het woordje "mogelijkheid" ! Recycling van Li-On zit nog maar in het innovatiestadium !
__________________
![]() Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.945
|
![]() Citaat:
Dus niet lullen. ! Aantonen ! Zoals ik nu ga doen! Met link en filmpje! Ik google op enkel Nederland, reeds in 2021: Citaat:
Daarbij leggen Europese wetten leggen reeds verplichtingen op aan elke autoconstructeur, en die worden strenger vanaf 2030. Autoconstructeurs worden verplicht Li ion packs terug te nemen en die te laten recycleren. Vraag uw maatje ChatGPT maar, maar stel de juiste vraag! ![]() Ik zal de (oude) directe link van ARN geven daar wordt die EU-wetgeving ook uitgelegd: gewoon eens L E Z E N a.u.b. https://arn.nl/de-recycling-van-ev-b...n-uitdagingen/ Maar als je wilt kun je die (in 2023 aangepast) Europese wet ook gans lezen via de EU-site: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 16 oktober 2025 om 20:05. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.945
|
![]() vervolg, en als je die vorige post niet wil lezen dan heb ik nog een AI-overzicht van die eigenlijk slappe EU-wet, blijkbaar is AI jouw maatje.
1. Vraag naar Europese wet over recycling van li-ion autobatterijen AI-overzicht De Europese Unie heeft nieuwe wetgeving, de Batterijverordening, aangenomen om de recycling van autoaccu's te reguleren. Deze wet vervangt de oude richtlijn uit 2006 en stelt strengere doelen voor de recycling en het hergebruik van materialen in batterijen. Vanaf 2026 moet 65% van de gebruikte lithium-ionbatterijen gerecycled worden, met een stijging naar 70% in 2030. Daarnaast moeten vanaf 2027 accu's eenvoudig verwijderbaar en vervangbaar zijn door professionals, en moet een groeiend percentage van nieuwe batterijen bestaan uit gerecycled materiaal. Belangrijkste aspecten van de nieuwe wetgeving Verhoogde recyclingdoelen: 2026: 65% van de gebruikte lithium-ionbatterijen moet gerecycled zijn. 2030: Dit percentage stijgt naar 70%. Materiaalherwinning: 2026: 90% van nikkel en kobalt moet hergebruikt worden. Vanaf 2030: Nieuwe batterijen moeten minimaal 40% gerecycled materiaal bevatten, wat in 2050 oploopt tot 55%. Hergebruik van batterijen: De wetgeving stimuleert een \'tweede leven\' voor batterijen, bijvoorbeeld door ze te hergebruiken voor stationaire energieopslag. Verwijderbaarheid: Vanaf 18 februari 2027 moeten autoaccu's gemakkelijk te verwijderen zijn door zelfstandige professionals. Producentenverantwoordelijkheid: Autofabrikanten blijven verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van gebruikte batterijen. Transparantie: Consumenten krijgen meer informatie over de capaciteit, prestaties en duurzaamheid van batterijen. - - - - Suggestieve vraag aan AI: 2. Recycling van Li-ion zit nog maar in het innovatiestadium? Nee, recycling van Li-ion batterijen bevindt zich niet meer in het pure innovatiestadium, maar is al een commerciële realiteit. Het is echter wel zo dat de technologie voortdurend in ontwikkeling is om processen efficiënter, veiliger en milieuvriendelijker te maken. De complexiteit van de technologie en de relatief jonge markt voor Li-ion batterijen in grotere toepassingen zoals elektrische voertuigen, betekent dat er nog steeds aanzienlijke innovatie plaatsvindt. De huidige stand van zaken De recycling van Li-ion batterijen is al op commerciële schaal operationeel en er worden verschillende technieken gebruikt. Gangbare recyclingmethoden: Pyrometallurgie: Hierbij worden de batterijen bij hoge temperaturen gesmolten om waardevolle metalen zoals kobalt, nikkel en koper terug te winnen. Lithium en aluminium gaan hierbij vaak verloren. Hydrometallurgie: Dit proces maakt gebruik van vloeistoffen om de metalen uit de batterijen te logen. Het is effectiever in het terugwinnen van lithium, maar het kan meer afvalwater produceren. Directe recycling: Dit is een innovatieve benadering waarbij de kathode- en anodematerialen worden hergebruikt zonder ze volledig chemisch te veranderen. Het is energie-efficiënter en genereert minder afval, maar bevindt zich nog in een vroeger stadium van de commerciële uitrol. Waarom het proces nog wordt verbeterd: Complexiteit van de batterijen: Er zijn veel verschillende soorten Li-ion batterijen met wisselende chemische samenstellingen, wat het moeilijk maakt om één uniform recyclingproces te ontwikkelen. Stijgende vraag: De groeiende vraag naar elektrische voertuigen en draagbare elektronica zorgt ervoor dat er dringend behoefte is aan schaalbare, kosteneffectieve en milieuvriendelijke recyclingmethoden. Economische factoren: De hoge kosten van sommige recyclingprocessen kunnen de winstgevendheid beperken. Innovaties richten zich op het verlagen van de kosten en het verbeteren van het rendement, onder meer door ook materialen zoals grafiet terug te winnen. Milieueisen: Strengere milieuwetgeving en de vraag naar een circulaire economie stimuleren de ontwikkeling van schonere en efficiëntere technologieën. Samenvattend is de recycling van Li-ion batterijen een volwassen industrie in ontwikkeling. De basisprocessen bestaan, maar er is veel actieve innovatie om de efficiëntie te verhogen en de impact op het milieu te verkleinen. - - - - 3e vraag aan AI ![]() Kan men uitlaatgassen van autos recycleren? AI-overzicht Nee, uitlaatgassen van auto's kunnen niet direct gerecycled worden, omdat het complexe mengsels zijn van schadelijke stoffen die vrijkomen bij de verbranding. De katalysator van een auto kan deze gassen wel omzetten in minder schadelijke stoffen, zoals waterdamp, stikstof en kooldioxide, en daarbij worden edelmetalen teruggewonnen bij het recyclen van de katalysator zelf. Wat er wel kan gebeuren: Zuivering door de katalysator: De katalysator in de uitlaat van een auto is ontworpen om de schadelijke stoffen in de uitlaatgassen om te zetten. Dit gebeurt via een chemische reactie die de gassen transformeert in minder schadelijke stoffen zoals waterdamp, stikstof en kooldioxide. Terugwinning van edelmetalen: Bij het slopen van een auto kunnen edelmetalen (zoals platina, palladium en rodium) die zich in de katalysator bevinden, worden teruggewonnen. Deze metalen worden uit het keramische binnenwerk van de katalysator gehaald en gerecycled. Waarom uitlaatgassen niet direct gerecycled worden: Complexe mix: Uitlaatgassen zijn een complex mengsel van gassen en deeltjes die schadelijk zijn voor de gezondheid en het milieu. Geen nuttige grondstoffen: Hoewel er grondstoffen in het gasmengsel zitten, zijn deze niet in bruikbare concentraties aanwezig om ze efficiënt te kunnen scheiden en opnieuw te gebruiken. Het is makkelijker en economischer om de schadelijke stoffen om te zetten in minder schadelijke gassen via een katalysator. Gevaarlijke stoffen: Het direct terugwinnen van gassen zoals kooldioxide, stikstofdioxide, koolmonoxide, koolwaterstoffen, benzeen en formaldehyde uit uitlaatgassen is technisch niet haalbaar en potentieel gevaarlijk.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 16 oktober 2025 om 20:34. |
![]() |
![]() |