Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 oktober 2025, 10:01   #1421
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.895
Standaard

Testvlucht 11 100% geslaagd, die indruk had ik toch na het bekijken van alle maneuvers.

Het voornaamste was dat ze nieuwe limieten getest hebben ook qua materiaal, hitteschild heeft alles doorstaan, geen vonkjes of rare kleurtjes gezien.

En het allerbelangrijkste was het geleidelijk afwerpen van de payload (just in time) - dat 8 starlink-satelliet-dummys waren - door een uitschuivend groot venster in de romp.

De bewegende mechaniek of schuiven per dummy waren perfect scherp te volgen met cameras vanuit de payload-ruimte.

of samengevat: met 1 Starship-vlucht kunnen dus tot 20 maal meer Starlink-satellieten in de ruimte gelost worden dan met 1 Falcon 9-vlucht.

De heavy-booster (Florida-zee) en Starship (Indische oceaan) lieten ze in het water landen waar het camera-team alles filmde.

De booster kunnen ze al aangetoond opvangen, de volgende stap zal zijn nog verder te vliegen en ook starship op te vangen door Mechazilla.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 14 oktober 2025 om 10:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2025, 11:24   #1422
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.895
Standaard

vervolg, en een algemene uitleg wat Space X wil bereiken: https://www.spacepage.be/nieuws/spac...megaraket.html

daar is sprake van "honderden Starlink-satellieten met 1 lancering"
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 14 oktober 2025 om 11:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 04:55   #1423
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 36.005
Standaard

Ruimte-YT-er Marcus House maakte vrijwel prompt een mooie samenvattende documentaire...

https://www.youtube.com/watch?v=GxPYm9vNLo8

In deze testvlucht moest het Space Ship substantieel meer maneuvreren om te simuleren hoe terugvluchten naar een landingsplaats moeten plaatsgrijpen.
Er is inderdaad bij iedere testvlucht minder schade.Zelfs op de plaatsen waar opzettelijk tegels weg gelaten werden (goed nieuws voor als ooit mensen met een beschadigd Star Ship willen terugkeren )

Maar grootste doorbraak is dat na het zovele malen aanpassen en verplaatsen van die "vinnen" ,deze essentiele maneuver-elementen niet meer opgevreten worden door het Plasma ,zoals we bij vorige vluchten mochten aanschouwen.....




Ondertussen lijkt men in Space X beslissingen genomen te hebben over de "tegeltjes".....het zijn dus een soort zeshoekige keramische tegels die ingebed worden in een soort brandvrije "taarthouder" zodat die iedere keer netjes tegen elkaar aan geplakt kunnen worden op de romp en enigerlei tussenruimte netjes opgevuld wordt door de "taarthouder"....In vuur en vlam heeft Space x een zeer fundamenteel probleem opgelost zo te zien.....

Vanaf de 2de minuut ongeveer zien we wat beelden van de "tegeltjes"fabriek van Space X (yep,zoveel mogelijk ZELF maken....).Momenteel maken ze zowat 1000 van die tegels per dag maar ze gaan opschalen naar 7000 per dag....



Ondertussen "in het veld" lijkt enkel Blue Origin zich op te schalen naar een vergelijkbare organisatie.....traag maar onafwendbaar...

De rest houdt zich bezig met koffiebakken installeren en vergaderen vrees ik.....
__________________
Allemaal te vinden via links naar websites op het Internet

Laatst gewijzigd door kelt : Gisteren om 04:57.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 14:30   #1424
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ruimte-YT-er Marcus House maakte vrijwel prompt een mooie samenvattende documentaire...

https://www.youtube.com/watch?v=GxPYm9vNLo8

In deze testvlucht moest het Space Ship substantieel meer maneuvreren om te simuleren hoe terugvluchten naar een landingsplaats moeten plaatsgrijpen.
Er is inderdaad bij iedere testvlucht minder schade.Zelfs op de plaatsen waar opzettelijk tegels weg gelaten werden (goed nieuws voor als ooit mensen met een beschadigd Star Ship willen terugkeren )

Maar grootste doorbraak is dat na het zovele malen aanpassen en verplaatsen van die "vinnen" ,deze essentiele maneuver-elementen niet meer opgevreten worden door het Plasma ,zoals we bij vorige vluchten mochten aanschouwen.....

Ondertussen lijkt men in Space X beslissingen genomen te hebben over de "tegeltjes".....het zijn dus een soort zeshoekige keramische tegels die ingebed worden in een soort brandvrije "taarthouder" zodat die iedere keer netjes tegen elkaar aan geplakt kunnen worden op de romp en enigerlei tussenruimte netjes opgevuld wordt door de "taarthouder"....In vuur en vlam heeft Space x een zeer fundamenteel probleem opgelost zo te zien.....

Vanaf de 2de minuut ongeveer zien we wat beelden van de "tegeltjes"fabriek van Space X (yep,zoveel mogelijk ZELF maken....).Momenteel maken ze zowat 1000 van die tegels per dag maar ze gaan opschalen naar 7000 per dag....

Ondertussen "in het veld" lijkt enkel Blue Origin zich op te schalen naar een vergelijkbare organisatie.....traag maar onafwendbaar...

De rest houdt zich bezig met koffiebakken installeren en vergaderen vrees ik.....
Dit langer filmpje en uitleg van Scott Manley is zeker ook de moeite:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=-0FcQzDG3C8

The End Of SpaceX Starship V2 - What Now?

Scott Manley
1,81 mln. abonnees
Er zijn wslk enkel reacties van de Flat Earthers die zeggen dat het fake is, want al die frames waar de horizon van de aardatmosfeer rond is. Lol.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 14:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 17:53   #1425
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.895
Standaard

Musk schat dat het opvangen van Starship voor de lente 2026 is.

De ~10 sec verticale surplace van de booster boven de oceaan werd op video gebracht, daarop kwam de vraag aan Musk.
Citaat:
https://www.teslarati.com/starship-s...ess-flight-11/

Elon Musk @elonmusk
The rocket came back from space at hypersonic speed and then hovered at a precise position

https://x.com/i/status/1977919918776734000

Adrian Dittmann @AdrianDittmann
The booster hovering above the ocean looks incredible

This You @Thiss_Youu
Replying to @elonmusk

Beautiful. When do you think the tower will catch the ship?

Elon Musk @elonmusk
Springtime

10:12 AM · Oct 14, 2025
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 17:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 18:10   #1426
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 36.005
Standaard

Zoals Scott manley in zijn YT-video opmerkte...

Ja,er vallen onderweg,en zeker tijdens de landingsfase van Starship nog aanhoudend vrij veel van de tegeltjes af..Maar niks wijst er op dat Starship er in die fase nog last van heeft.In de lancering,de ruimtevlucht en de landing zit er eveident voldoende beschermd materiaal op om de bedoelde funkties te vervullen.En Inox is bad-ass materiaal om raketten mee te bouwen,die keus van zovele jaren geleden in plaats van al die gesofistikeerde composietjes en vliegtuigaluminium en zo, blijkt fundamenteel....De tegeltjes zullen voor afzienbare tijd een zekere snelheidsbeperkende factor zijn voor het "refurbischen" van Starships.Maar in de YT-video van Marcus House kon je zien hoe Space X al een heuse industriele produktielijn opgezet heeft exact daarvoor....


Tevens ware er deze keer geen ongepaste explosies meer onder de rok van Starship met bijgevolg een zeer intakt ruimteship daa onderaan....



V2 Starship leek het zwarte beest van Space X,maar uiteindelijk heeft het ding alles bewezen wat moest bewezen worden....

Zoals Scott opmerkt zal V3 nogal aanzienlijk anders gaan worden......en die moet dus uiteindelijk ook gevangen worden .We zagen in deze vlucht hoe V2 al bewees dat dit ook voor Starship (Stage 2) mogelijk geworden is....
__________________
Allemaal te vinden via links naar websites op het Internet

Laatst gewijzigd door kelt : Gisteren om 18:15.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 20:56   #1427
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Zoals Scott manley in zijn YT-video opmerkte...

Ja,er vallen onderweg,en zeker tijdens de landingsfase van Starship nog aanhoudend vrij veel van de tegeltjes af..
Ik neem aan dat het ook de bedoeling is om te testen welke soort lijmen en welke afdichtingsmethode de beste zijn, ook aerodynamisch bij start en landing Of lesson learned van vorige testvlucht 10., elke testvlucht is sowieso lesson learned voor de volgende...
Citaat:
Delving into the details

(.....)
Continuing his presentation, Gerstenmaier pointed to a patch of white near the top of Starship's heat shield. This, he said, was caused by heat seeping between gaps in the tiles and eroding the underlying material, a thermal barrier derived from the heat shield on SpaceX's Dragon spacecraft.

Technicians also intentionally removed some tiles near Starship's nose to test the vehicle's response.

"It's essentially a white material that sits on Dragon and it ablates away, and when it ablates, it creates this white residue," Gerstenmaier said. "So, what that's showing us is that we're having heat essentially get into that region between the tiles, go underneath the tiles, and this ablative structure is then ablating underneath. So, we learned that we need to seal the tiles."

The primary structure for Starship is made of a special alloy of stainless steel. Most other spacecraft designed for reentry, like the space shuttle and Dragon, are made of aluminum. The steel's higher melting point makes Starship more forgiving of heat shield damage than the shuttle.

Engineers observed several more white blotches lower on Starship, where heat also leaked between tiles and burned the material underneath.

Previewing Flight 11

Not great, but SpaceX officials think they have a solution. Near the top of the ship, amid the patch of white, engineers noticed a few darker areas. These are places where SpaceX's ground team installed a new experimental material around and under the tiles.

"We call it crunch wrap," Gerstenmaier said. "It's like a wrapping paper that goes around each tile, and then... these tiles are mechanically held in place. They're snapped in by a robot. When we push the tile in, this little wrapping paper essentially sits around the sides of each one of the tiles, and then we cut it off on the surface."

Using this "crunch wrap" material could seal the spaces between the tiles without using gap fillers. The gap fillers on the space shuttle added complexity to the heat shield, and they sometimes dislodged in flight.

"This is kind of what we're going to fly on this next flight, on Flight 11," Gerstenmaier said. "When we fly here, we're going to put, essentially, crunch wrap everywhere, and see if we can get better sealing and better tile performance moving forward. These are areas where we're inventing things. We're doing test experiments. We're doing test envelope expansion. We're doing aerodynamic things. All these things are critical."
via AI
Citaat:
Yes, the adhesive for Starship heat tiles was tested during Flight 11, which included deliberately stressing the heat shield to test its limits and using an experimental "crunch wrap" material to seal gaps between the tiles. While the flight was successful overall, the heat shield performance data will inform future designs for an upgraded Starship.

Experimental "crunch wrap" sealant: The flight extensively tested a new material called "crunch wrap," which is designed to be placed between the heat tiles to seal gaps and prevent them from becoming dislodged, a problem seen on the Space Shuttle.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 21:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be