Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 oktober 2025, 23:10   #7461
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

De beurs reageert ontgoocheld op de standardversies ban het model Y en model 3.

Aandeel daalt -4,4% naar $433.

Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-laun...ble-offerings/

Tesla launches two new affordable models with ‘Standard’ Model 3, Y offerings
It is the first time Tesla has revealed any details about what it planned to launch in terms of its new, lower-cost vehicles, which are mainly aimed at countering the loss of the $7,500 EV tax credit.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2025, 11:30   #7462
Voltian
Minister-President
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 5.914
Standaard

Market Capitalization (October 2025)
  • Tesla $1.44 - 1.51 trillion
    Toyota $254 - 268 billion
    VW Group $54 billion
    GM $54 billion
    Ford $47 billion

Revenue/Turnover (2024)
  • Toyota $311 billion (FY2024 ended March)
    VW Group €325 billion (~$353 billion)
    GM $187 billion
    Ford $185 billion
    Tesla $98 billion

Annual Vehicle Sales (2024)
  • Toyota (global)~9.4 million
    VW Group (global)9.0 million
    GM (global)~6.9 million
    Ford (US only) 2.1 million
    Toyota (US only) 2.3 million
    Tesla (global) 1.79 million




Ik vraag me toch af wanneer die bubble barst...
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2025, 16:33   #7463
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Market Capitalization (October 2025)
  • Tesla $1.44 - 1.51 trillion
    Toyota $254 - 268 billion
    VW Group $54 billion
    GM $54 billion
    Ford $47 billion

Revenue/Turnover (2024)
  • Toyota $311 billion (FY2024 ended March)
    VW Group €325 billion (~$353 billion)
    GM $187 billion
    Ford $185 billion
    Tesla $98 billion

Annual Vehicle Sales (2024)
  • Toyota (global)~9.4 million
    VW Group (global)9.0 million
    GM (global)~6.9 million
    Ford (US only) 2.1 million
    Toyota (US only) 2.3 million
    Tesla (global) 1.79 million

Ik vraag me toch af wanneer die bubble barst...
Ik probeer eens.

Tesla wordt gewaardeerd als een tech merk, en vooral voortdurend toekomstgericht.

Al die automerken hierboven verkopen geen batterijparken, geen humanoïde robots, geen eigen software, bouwen geen datacenters, doen dus niet aan AI-hardware en software voor zelfrijdende wagens, laten geen eigen robotaxis rijden, zijn ook geen energieleverancier, bouwen ook geen eigen laadpalen en hebben ook geen wereldwijd snellaadnetwerk.
Citaat:
https://companiesmarketcap.com/tesla/pe-ratio/

Tesla / TSLA, $1.429 T Marketcap, United States

Categories:
1. Automakers 2. Tech 3. Electric Vehicles 4. Bitcoin 5 Manufacturing 6 EV charging 7 Autonomous driving 8 AI

Bovendien slepen de klassieke automerken nog een hele hoop schulden mee, en moeten quasi hun verouderde fabrieken volledig ombouwen naar fabrieken die enkel BEVs maken. Ook hun klassiek personeeel moeten ze omscholen of op pensioen sturen, enz...

Je kunt bvb. eens googlen hoeveel schulden VW nog heeft, kortlopende en langlopende.

Tesla als niet-oude startup heeft dat alles al achter de rug, ttz ze hebben maar 1 fabriek volledig omgebouwd (Fremont) voor te starten, alle andere gigafabrieken en megafabrieken (voor megapacks-batterijen) zijn nieuw of heel recent. Tesla investeert gewoon verder vele miljarden in de toekomst.
Tsla noemt men ook wel een groei-aandeel.

En de factor Elon Musk natuurlijk jeweetwel: SpaceX, xAI, enz...
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2025 om 17:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2025, 17:45   #7464
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

vervolg...
zoals je ziet vind je bvb Toyota enkel onder
Citaat:
https://companiesmarketcap.com/toyota/marketcap/
1. automakers 2. Manufacturing.
Volkswagen Gp idem
Citaat:
https://companiesmarketcap.com/volkswagen/marketcap/
1. automakers 2. Manufacturing. 3. ook bij de Duitse DAX
GM en Ford ook enkel 1. automakers 2. Manufacturing

Dus als je de link van Tesla opent en je drukt op de respectievelijke categories zoals op de voornaamste plaats Tech krijg je de Largest tech companies by market cap:
Citaat:
https://companiesmarketcap.com/tech/...by-market-cap/
Largest tech companies by market cap
Rank Name Market Cap
1 NVIDIA $4.723 T
2 Microsoft $3.865 T
3 Apple $3.776 T
4 Alphabet (Google) $2.920 T
5 Amazon $2.385 T
6 Meta Platforms (Facebook) $1.830 T
7 Broadcom $1.626 T
8 TSMC $1.553
9 Tesla $1.430 T
10 Oracle $851.00 B
[.................]
36. Xiaomi $176.94 B
Tesla "maar negende" over welke bubbel heb je het dan bij de 8 die (nog altijd ) meer marktkapitalisatie hebben dan Tesla.

36ste Xiaomi staat natuurlijk ook bij Tech, en bouwt ook autos, wel enkel BEV, die ga je ook terugvinden in de electric car manufacturers volgens market cap, dus op de 2e plaats na Tesla.

enzovoort, zoals EV Charging companies:
Citaat:
https://companiesmarketcap.com/ev-ch...by-market-cap/
Largest EV Charging companies by Market Cap

1 Tesla $1.434 T
2 EVgo $1.44 B
3 Kempower $0.96 B
4 ADS-TEC $0.66 B
5 Fastned $0.48 B
6 ChargePoint logo $0.28 B
Eigenlijk ontbreekt nog een lijst Largest energy strorage companies... Dan zal Tesla ook aan de top staan, het is tenslotte een ranking volgens market cap....


Autonoom rijden: hier worden 3 automerken genoemd bij de top 20, verder gaat de lijst niet
Citaat:
https://companiesmarketcap.com/auton...by-market-cap/
Largest autonomous driving companies by Market Cap

1 NVIDIA $4.719 T
2 Alphabet (Google) $2.919 T
3 Tesla $1.438 T
4 Mercedes-Benz $59.38 B
5 XPeng $21.25 B
Dan AI
Citaat:
https://companiesmarketcap.com/artif...-by-marketcap/
Largest AI companies by market capitalization
1 NVIDIA $4.710 T
2 Microsoft $3.856 T
3 Apple $3.768 T
4 Alphabet (Google) $2.917 T
5 Meta Platforms (Facebook) $1.827 T
6 Tesla $1.437 T
7 Oracle $850.24 B
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2025 om 18:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2025, 13:42   #7465
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Nasdaq daalde vrijdag met -3,6%... oeps iets met China en Trump.

China gaat hun uitvoer van zeldzame metalen verstrengen.
Citaat:
China Puts Trump in a Corner. Every Way Out Hurts.

Oct 10, 2025, 5:21 pm EDT

China’s latest threat to clamp down on exports of rare earths appears to have blindsided President Donald Trump. The Chinese plan “came out of nowhere,” Trump said Friday in a social media post. “Nobody has ever seen anything like this.”

https://www.barrons.com/articles/chi...trump-f4a34f80
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/10...nieuwe-regels/

China breidt de controle op de export van zeldzame metalen verder uit. De maatregel, die onmiddellijk ingaat, komt er enkele weken voor de Chinese president Xi Jinping en de Amerikaanse president Donald Trump elkaar ontmoeten. De toegang tot deze strategisch belangrijke metalen is een groot twistpunt in de Chinees-Amerikaanse relaties.

Freek Willems, Belga
Gepubliceerd: do 09 okt. 18u22


Buitenlandse exporteurs van producten die zeldzame aardmetalen bevatten, zullen een speciale exportvergunning moeten aanvragen bij het Chinese ministerie van Handel. Als de export voor militaire doeleinden is bedoeld, zal de aanvraag niet goedgekeurd worden.

Ook voor het delen van technologie en expertise voor de ontginning, verwerking en recyclage van zeldzame aardmetalen moet een extra toelating aangevraagd worden.

De nieuwe regels zullen het voor buitenlandse bedrijven buiten China moeilijker maken om dergelijke metalen te verwerken. Al is het nog onduidelijk hoe China die aangescherpte controles in de praktijk wil uitvoeren.

Nationale veiligheid

Het Chinese ministerie van Handel zegt dat de nieuwe beperkingen nodig zijn "om de nationale veiligheid beter te beschermen".

Zeldzame aardmetalen worden in een breed gamma aan producten verwerkt, zoals vliegtuigmotoren, radarsystemen, elektrische auto's, laptops en smartphones.

Ongeveer 70 procent van de zeldzame metalen in de wereld komt uit China. Het land controleert ook zowat 90 procent van de wereldwijde verwerking van de zeldzame metalen.

De toegang tot zeldzame metalen is een van de belangrijkste punten in de handelsgesprekken tussen China en de Verenigde Staten. In april voerde de Chinese regering al eens een exportbeperking in, als reactie op de hogere invoerheffingen die de Amerikaanse regering had ingevoerd.

Over een drietal weken ontmoeten de Chinese president Xi en de Amerikaanse president Trump elkaar in de marge van een top van de APEC, een organisatie voor economische samenwerking tussen 21 landen in Azië en rond de Stille Oceaan. De top begint eind deze maand.

EU bezorgd

Maar ook voor de Europese Unie zijn de zeldzame aardmetalen van groot belang, onder meer voor de groene transitie en defensie. De Commissie reageert dan ook "bezorgd" op de aankondiging. "De Commissie verwacht van China dat het handelt als een betrouwbare partner en stabiele en voorspelbare toegang tot kritieke grondstoffen verzekert", zegt een woordvoerder.
S&P 500 Index daalde natuurlijk ook -2,7%, waarvan Tsla -5% daalde.
DOW: -1,9%

Benieuwd of het maandag verder bergaf gaat.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 oktober 2025 om 13:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2025, 08:51   #7466
Voltian
Minister-President
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 5.914
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik probeer eens.

Tesla wordt gewaardeerd als een tech merk, en vooral voortdurend toekomstgericht.

Al die automerken hierboven verkopen geen batterijparken, geen humanoïde robots, geen eigen software, bouwen geen datacenters, doen dus niet aan AI-hardware en software voor zelfrijdende wagens, laten geen eigen robotaxis rijden, zijn ook geen energieleverancier, bouwen ook geen eigen laadpalen en hebben ook geen wereldwijd snellaadnetwerk.



Bovendien slepen de klassieke automerken nog een hele hoop schulden mee, en moeten quasi hun verouderde fabrieken volledig ombouwen naar fabrieken die enkel BEVs maken. Ook hun klassiek personeeel moeten ze omscholen of op pensioen sturen, enz...

Je kunt bvb. eens googlen hoeveel schulden VW nog heeft, kortlopende en langlopende.

Tesla als niet-oude startup heeft dat alles al achter de rug, ttz ze hebben maar 1 fabriek volledig omgebouwd (Fremont) voor te starten, alle andere gigafabrieken en megafabrieken (voor megapacks-batterijen) zijn nieuw of heel recent. Tesla investeert gewoon verder vele miljarden in de toekomst.
Tsla noemt men ook wel een groei-aandeel.

En de factor Elon Musk natuurlijk jeweetwel: SpaceX, xAI, enz...
Tja, Tesla is misschien meer dan een auto-merk, maar nog steeds 80% van hun inkomsten komen van verkoop van auto's, niet van batterijen. De batterij-branch groeit wel, maar is maar zo'n 10% van de omzet. In die batterij-sector is ook veel competitie en het is niet alsof daar geen goede competitors zijn (Sungrow, Nidec, BYD,...). Ondertussen DALEN Tesla auto sales, door steeds toenemende concurrentie.

Telsa had voorsprong, maar de rest is catching up fast, en hebben hen eigenlijk al quasi bijgehaald.

Die grote spreidstand in market capitalization is mijn inziens steeds meer op lucht gebaseerd. Ik zie niet welke "edge" Tesla nog heeft, zeker niet in verhouding met de market capitalization.

Inderdaad, misschien is het alleen nog owv "de factor Musk". Maar da's mijn inziens al even hyped als AI.

Ik denk dat er al zoveel exposure is door zoveel partijen, dat ze allemaal een beetje naar elkaar zitten te kijken, goed wetende dat ze in een bubble zitten, maar in own best interest blijven zitten uit schrik.

Niet houdbaar.



Maar goed, dat is al vaak voorspeld van Tesla en they've defied the odds al zo vaak. Ik begrijp dat alleszins niet meer. Tesla lijkt me meer en meer een hype-stock.
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2025, 14:24   #7467
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Tja, Tesla is misschien meer dan een auto-merk, maar nog steeds 80% van hun inkomsten komen van verkoop van auto's, niet van batterijen. De batterij-branch groeit wel, maar is maar zo'n 10% van de omzet. In die batterij-sector is ook veel competitie en het is niet alsof daar geen goede competitors zijn (Sungrow, Nidec, BYD,...). Ondertussen DALEN Tesla auto sales, door steeds toenemende concurrentie.

Telsa had voorsprong, maar de rest is catching up fast, en hebben hen eigenlijk al quasi bijgehaald.

Die grote spreidstand in market capitalization is mijn inziens steeds meer op lucht gebaseerd. Ik zie niet welke "edge" Tesla nog heeft, zeker niet in verhouding met de market capitalization.

Inderdaad, misschien is het alleen nog owv "de factor Musk". Maar da's mijn inziens al even hyped als AI.

Ik denk dat er al zoveel exposure is door zoveel partijen, dat ze allemaal een beetje naar elkaar zitten te kijken, goed wetende dat ze in een bubble zitten, maar in own best interest blijven zitten uit schrik.

Niet houdbaar.

Maar goed, dat is al vaak voorspeld van Tesla en they've defied the odds al zo vaak. Ik begrijp dat alleszins niet meer. Tesla lijkt me meer en meer een hype-stock.
Kijk Voltain, ik heb geprobeerd en de voornaamste info gegeven waarom Tesla vooral Tech is, en nog meer tech gaat worden.

En het aantal autos dat een puur automerk verkoopt wilt weinig zeggen, want hoeveel verkoopt Ferrari ervan per jaar? Is de naam Ferrari hyped?

Citaat:
Tesla lijkt me meer en meer een hype-stock.
Tesla staat maar negende in de Tech-ranking, hoezo hype?
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 14 oktober 2025 om 14:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2025, 20:21   #7468
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Tja, Tesla is misschien meer dan een auto-merk, maar nog steeds 80% van hun inkomsten komen van verkoop van auto's, niet van batterijen. De batterij-branch groeit wel, maar is maar zo'n 10% van de omzet.
Toch even ook nog op die cijfers inhaken, die zijn wslk van 2024?

Halfweg 2025 was de winst van hun energiedivisie gestegen naar 23 % van hun totale inkomsten bij maar 13%-aandeel aan de totale omzet:
Citaat:
https://pv-magazine-usa.com/2025/08/...able-division/

So far in 2025, the division has contributed 23% of Tesla’s total profit while accounting for just 13% of revenue, boosting the company’s overall profitability by nearly 2 percentage points.

In recent quarters, Tesla’s overall gross profit margins have declined. The drop is partly due to price cuts and brand challenges. Meanwhile, the energy division’s margins have improved sharply, rising above 30% in Q2 2025. At the same time, the division’s share of total profit reached 23% in the first half of this year, despite representing just 12% of revenue.
En dat gaat zeker snel 25% en mogelijk meer worden na de gekende recordcijfers van het 3e kwartaal 2025. (grafiek hieronder)
Citaat:
In die batterij-sector is ook veel competitie en het is niet alsof daar geen goede competitors zijn (Sungrow, Nidec, BYD,...). Ondertussen DALEN Tesla auto sales, door steeds toenemende concurrentie.
Niet DALEN wel gewoon dalen ja, maar niet zoveel als je denkt, namelijk -5,8% YoY. (3q) Net nagekeken.

Hoeveel dalen de auto sales van andere merken? En gaat hun marktkapalisatie dan ook omlaag of stijgt die ook?

Overal is er concurrentie, naakt feit is dat Tesla net een 3e recordkwartaal achter de rug heeft van autoleveringen én zeker hun energiesector:
ze hebben op 3 kwartalen al meer GWh verkocht dan gans 2024.
Citaat:


Tesla reported energy storage products deployed of 12.5GWh. That's +30.2% QoQ and +81.2% YoY. YTD sales are +59.7% year on year.

Tesla surpassed last year's deployment in just three quarters.
https://x.com/piloly/status/1973736260398449035
Je kunt zo niet jarenlang blijven groeien als je niet de betere kwaliteit/prijs hebt dan de concurrentie, wat denk je? Toeval is dat toch niet?

Citaat:
Telsa had voorsprong, maar de rest is catching up fast, en hebben hen eigenlijk al quasi bijgehaald.
Op basis van welke bron? Al "de rest" tegen Tesla? Je bedoelt technisch? Of bedoel je de winstmarge per auto? Of operation margin? Vergelijk zelf, neem Tesla en BYD

De enige die in de EV-sector en energiesector echt concurreert is BYD, die ook batterijen maken (en die krijgen wslk meer toegestopt van hun overheid)

Citaat:
Die grote spreidstand in market capitalization is mijn inziens steeds meer op lucht gebaseerd. Ik zie niet welke "edge" Tesla nog heeft, zeker niet in verhouding met de market capitalization.
En de market capitalization van de grote Tech's die tot 3 maal meer zijn heb je het niet?

Ik heb het geprobeerd, je gaat er niet op in...

Je geeft ook de schulden niet van bvb Volkswagen, zal ik ze geven 166,38 £ of 191 miljard Euro, en ze lopen terug op: (wat zouden die elk jaar aan rente uitgeven?)
overzicht totale VW-schuld over de jaren heen : https://companiesmarketcap.com/gbp/v...en/total-debt/

De schulden van Tesla zijn 11,3 miljard Euro, maar vergelijk vooral de grafiek:
https://companiesmarketcap.com/gbp/tesla/total-debt/

Citaat:
Inderdaad, misschien is het alleen nog owv "de factor Musk". Maar da's mijn inziens al even hyped als AI.
Uw inziens, tja. Ik weet alvast dat SpaceX en Tesla niet zouden bestaan zonder factor Musk. Je kent de waarde van SpaceX ondertussen?

Citaat:
Ik denk dat er al zoveel exposure is door zoveel partijen, dat ze allemaal een beetje naar elkaar zitten te kijken, goed wetende dat ze in een bubble zitten, maar in own best interest blijven zitten uit schrik.

Niet houdbaar.
We zullen zien, afspraak alweer in enkele jaren.
Want Tesla was eigenlijk al een paar maal bijna failliet verklaard.
En iedereen verklaarde Elon Musk voor gek toen hij naar Rusland reisde om 2 raketmotoren te kopen, gelukkig kreeg hij ze niet. Dan heeft hij maar zelf de Raptor gebouwd.

Citaat:
Maar goed, dat is al vaak voorspeld van Tesla en they've defied the odds al zo vaak. Ik begrijp dat alleszins niet meer. Tesla lijkt me meer en meer een hype-stock.
Hype kan eigenlijk geen kwaad als ze steeds rijker worden.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 14 oktober 2025 om 20:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2025, 10:53   #7469
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Ik heb mijn posten en vooral de links nog eens doorgelezen vanaf juni of juli 2025, waar het financieel plaatje of earnings Q2-2025 bekend zijn, en natuurlijk het optimisme van Elon Musk in de toekomst betreft hun hardware Optimus en Robotaxi, dus ook vooral factor software en AI. De datacenters draaien goed en de productie van chips (deal Samsung) staat ook in de steigers.

Wie kijkt eens in zijn glazen bol voor de nabije toekomst van Tesla?

Of beter welke divisies van Tesla gaat de meeste aandeel aan waarde van Tesla bepalen door hun winsten?

Tesla zegt in zijn laatste Summary dat 2025 een keerpunt wordt enz...
Citaat:
S U M M A R Y

Q2 2025 was a seminal point in Tesla’s history: the beginning of our transition from leading the electric vehicle and renewable energy industries to also becoming a leader in AI, robotics and related services. Our first Robotaxi service launched in Austin in June. While the service is limited in initial scope, we believe our approach to autonomy – a camera-only architecture with neural networks trained on data from our global fleet of millions of vehicles – allows us to continually improve safety, rapidly scale the network and improve profitability.
Voorlopig is het verdienmodel nog altijd hoofdzakelijk autodivisie of automotive, dan Energiedivisie en Service and Other, die beide hebben zowat vergelijkbare revenue. Men ziet ook dat Tesla een serieus dipje heeft 2Q 2025 tov een sterk 2Q 2024 of YoY, kan Tesla dat dit jaar meer dan goedmaken?
Tesla verwoord die dip in zijn Financial Summary met minnetjes en plusjes.
Citaat:
F I N A N C I A L S U M M A R Y

Revenue Total revenue decreased 12% YoY to $22.5B. YoY, revenue was impacted by the following items:
- decline in vehicle deliveries
- lower regulatory credit revenue
- reduced vehicle average selling price (ASP) (excl. FX impact1), due to mix
- decline in Energy Generation and Storage revenue due to lower ASP
+ growth in Services and Other

Profitability: Our operating income decreased 42% YoY to $0.9B, resulting in a 4.1% operating margin. YoY, operating income was primarily impacted by the following items:
- lower regulatory credit revenue
- increase in operating expenses (ex. restructuring and SBC) driven by AI and other R&D projects
- decline in vehicle deliveries
- increase in SBC
+ decrease in restructuring charges
+ lower cost per vehicle, due to mix and lower raw materials partially offset by lower fixed cost absorption and an increase in tariffs
+ growth in Energy Generation and Storage gross profit

Cash: Quarter-end cash, cash equivalents and investments was $36.8B. The sequential decrease of $0.2B was primarily the result of changes in restricted cash and cash used in financing activities partially offset by free cash flow.
- Volgende week of 22 oktober komen de financiële cijfers van Q3 2025 en dat zal likely het einde van die dip betekenen, zeker bij automotive, de andere divisies zullen ook meer winst maken. Ik verwacht alvast iets meer plusjes YoY alhoewel Q2/Q3-2024* de sterkste kwartalen* waren totnutoe.
Citaat:
F I N A N C I A L S U M M A R Y ($ in millions, except percentages and per share data)
Q2-2024 Q3-2024 Q4-2024 Q1-2025 Q2-2025 YoY

- Total automotive revenues 19,878 20,016 19,798 13,967 16,661 -16%
- Energy generation and storage revenue 3,014 2,376 3,061 2,730 2,789 -7%
- Services and other revenue 2,608 2,790 2,848 2,638 3,046 17%

Total revenues 25,500 25,182 25,707 19,335 22,496 -12%
Total gross profit* 4,578 4,997 4,179 3,153 3,878 -15%
Total GAAP gross margin* 18.0% 19.8% 16.3% 16.3% 17.2% -71 bp
1. Elon Musk zegt dat zijn humanoïde robot Optimus zelfs tot 80% aandeel aan de waarde van Tesla zal krijgen in 20xx, of potentieel tot $10 miljard omzet, of factor Musk.
OK dat is voornamelijk divisie AI.

2. De Robotaxis rijden nu (voorlopig model Y) en de serieproductie van de echte robotaxi Cybercab wordt weldra gestart. OK kan ook onder noemer neural networks en-of AI. Puur automotive zal dat niet zijn, alhoewel Tesla likely een compact model gaat bouwen op het platform van de Cybercab.
Analisten beoordelen dit zo: https://www.debelegger.nl/post/waaro...tesla-aandelen

3. Service and others, dat is dus ook onderhoudsopbrengst en mogelijk ook inkomsten van hun wereldwijd superchargernetwerk waar andere EVs ook kunnen snelladen (o.a. N-Amerkaanse laadplugstandaard NACS is van Tesla, andere merken passen zich aan)

4. Dan de energiedivisie of "Energy generation and storage" die gaan wellicht reeds voor 25% aandeel in de totale winst halen, dit jaar nog, met uitzicht naar +35% in 2026-2027. Bron na 2Q-2025:
Citaat:
https://pv-magazine-usa.com/2025/08/...able-division/

Meanwhile, the energy division’s margins have improved sharply, rising above 30% in Q2 2025. At the same time, the division’s share of total profit reached 23% in the first half of this year, despite representing just 12% of revenue.

Tesla deployed 9.6 GWh of energy storage in Q2 2025, bringing its year-to-date total to 20 GWh. That marks a 48% increase over the first half of 2024, when a total of 13.5 GWh was deployed. Over the past four quarters, Tesla has deployed 37.9 GWh of storage systems and is on track to surpass 100 GWh total deployed capacity within the next two quarters.

After acting as a drag on Tesla’s bottom line as recently as late 2021, the energy business has since experienced a strong turnaround. In Q2 2025, the division surpassed a 30% profit margin for the second time and contributed more than 20% of Tesla’s total profit for the second straight quarter.

With a manufacturing capacity of 20 GWh per quarter across its Nevada and Shanghai facilities, Tesla could theoretically double its current output. If those facilities were fully utilized, the energy division could account for as much as 22% of Tesla’s total revenue and 35.5% of its profit.
En dan heb je nog de "wat als" of redenen waarom Tesla mogelijk minder verkocht:
1. Factor Musk = politieke escapades, ook naar het buitenland
2. De Cybertruck, maar die hebben ze zo duur verkocht dat ze er geen verlies aan gaan lijden. In elk geval is de Cybertruck minstens een technologiedrager: full-48 Volt, eigen 4680 cellen 800V 123 kWh-pack, sturen by-wire, enz... bouw er een normale carosserie rond en wie weet...
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  G2QeZeHXMAAWoG9.png‎
Bekeken: 8
Grootte:  10,7 KB
ID: 121524  

__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 oktober 2025 om 11:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2025, 15:34   #7470
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Er waren verleden vrijdag nieuwsberichten waar geadviseerd wordt aan de Tsla-aandeelhouders tegen Musk 1 Trillion Dollar pay package te stemmen.

Die stemming gaat 6 november plaatsvinden bij de volgende aandeelhoudersvergadering.
Citaat:
https://www.cbtnews.com/iss-challeng...tion-proposal/

ISS challenges Tesla’s $1 trillion Musk compensation proposal

October 20, 2025

ISS heeft de aandeelhouders van Tesla geadviseerd om tegen Musks compensatieplan van $ 1 biljoen te stemmen in de aanloop naar de vergadering op 6 november.

- Het voorgestelde plan zou Musk tientallen miljarden dollars kunnen opleveren, zelfs als de prestatiedoelstellingen slechts gedeeltelijk worden gehaald.

- Tesla verdedigde het pakket als essentieel voor het behoud van Musks leiderschap te midden van de uitbreiding naar robotica en AI.

- Tesla's voorgestelde compensatieplan van $ 1 biljoen voor CEO Elon Musk staat onder hernieuwde kritiek nadat proxy-adviesbureau Institutional Shareholder Services (ISS) beleggers heeft aangespoord om ertegen te stemmen.

De aanbeveling, die vrijdag werd uitgebracht, verhoogt de druk in de aanloop naar Tesla's aandeelhoudersvergadering op 6 november en intensiveert het debat over wat het grootste beloningspakket voor leidinggevenden in de geschiedenis van het bedrijf zou kunnen worden.

ISS noemde de "astronomische" omvang en opzet van de op aandelen gebaseerde beloning, die Musk nog steeds tientallen miljarden dollars zou kunnen opleveren, zelfs als veel van de ambitieuze doelen niet volledig worden gehaald. Het voorstel omvat mijlpalen die de marktkapitalisatie van Tesla zouden verhogen tot $ 8,5 biljoen en die de levering van 20 miljoen voertuigen, een miljoen robotaxi's en $ 400 miljard aan aangepaste kerninkomsten in de komende tien jaar vereisen.
Tesla Bull Cathie Wood heeft een heel andere mening:
Citaat:
https://finance.yahoo.com/news/cathi...102324192.html

Cathie Wood says Elon Musk's $1 trillion pay deal will pass 'decisively' — despite opposition from proxy firms

- Cathie Wood says Elon Musk's $1 trillion Tesla pay plan will win "decisively" in November.

- She blasted proxy firms and index funds for trying to sway shareholders against the deal.

- The package would give Musk more control if Tesla hits an $8.5 trillion valuation by 2035.

Cathie Wood is betting that Elon Musk's new $1 trillion Tesla pay package will comfortably clear its first hurdle: a shareholder vote.

In a post on X on Sunday night, the ARK Invest founder and longtime Tesla bull said she expects Musk's compensation plan to win "decisively," despite opposition from influential proxy advisory firms and index funds that she said dominate institutional investing.
Ongeacht die berichten stijgt het aandeel weer richting 450$. Vrijdag zakte het aandeel kortstondig naar $ 427 nu ... $ 444, uiteraard kan het terug onder 430 dalen.

De 22 oktober of overmorgen woensdag (nabeurs?) komen de financiële kwartaalcijfers uit. Tijd zat.

Ik heb ook gehoord dat Trump die verplichte kwartaalcijfers wil veranderen naar halfjaarlijks, kwartaalrapporten dus enkel vrijwillig.
Citaat:
https://www.investopedia.com/will-qu...s-end-11819225
Trump Wants to Kill Quarterly Earnings—Here's Why Your Retirement Fund Cares

Key Takeaways

U.S. Securities and Exchange Commission (SEC) Chair Paul Atkins says that he's "fast-tracking" Trump's proposal to make quarterly earnings optional, letting companies choose semiannual reporting instead.

Your 401(k) and retirement funds use quarterly reports for rebalancing and risk management—fewer updates could mean bigger market surprises and higher trading costs.

Researchers argue that when Europe ditched quarterly reporting a decade ago, that didn't cure short-term thinking, but it did make analyst predictions less accurate.
Zou voor vele bedrijven zeker geen nadeel zijn.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 oktober 2025 om 15:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2025, 16:44   #7471
Voltian
Minister-President
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 5.914
Standaard

Moest ik de antwoorden weten, ik was stinkend rijk.

Zelfs met uw duiding, begrijp ik de hoge marktcapitalisatie nog steeds niet. Ja, het is meer dan auto's, maar auto's zijn nog altijd de kern van dat bedrijf. Ja, energie groeit, maar ook niet crazy hard en in de energie-branch is er meer concurentie. de incumbent OEM's in de auto sector hebben nu ook een deftig aanbod van EV's. Vroeger was Tesla de enige deftige EV. Da's al lang niet meer het geval.


Maar goed, ik zal maar accepteren dat ik het niet snap, want de markt geeft mij ongelijk en de markt heeft altijd gelijk.....
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2025, 16:46   #7472
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Moest ik de antwoorden weten, ik was stinkend rijk.

Zelfs met uw duiding, begrijp ik de hoge marktcapitalisatie nog steeds niet. Ja, het is meer dan auto's, maar auto's zijn nog altijd de kern van dat bedrijf. Ja, energie groeit, maar ook niet crazy hard en in de energie-branch is er meer concurentie. de incumbent OEM's in de auto sector hebben nu ook een deftig aanbod van EV's. Vroeger was Tesla de enige deftige EV. Da's al lang niet meer het geval.


Maar goed, ik zal maar accepteren dat ik het niet snap, want de markt geeft mij ongelijk en de markt heeft altijd gelijk.....
Die laatste zin is alvast een mooie slotzin.

Je kunt er nog bijdenken dat oude klassieke (analoge) manier niet meer veel waarde heeft of krijgt...

bvb SpaceX hoeft ook niet naar de beurs te gaan om zijn waarde te zien verviervoudigen in enkele jaren, of van 12 miljard naar 400 miljard in 10 jaar.

Overigens een privaat bedrijf... Musk begon met $100 miljoen eigen geld in 2002.

Citaat:
Vroeger was Tesla de enige deftige EV. Da's al lang niet meer het geval.
Toen wou Musk Tesla (augustus 2018) van de beurs halen, ging niet door... de market cap van Tesla was toen bijna normale $40 miljard en daalde in 2019 nog naar $ 33 mrd: https://www.macrotrends.net/stocks/c...sla/market-cap


Ik vraag me nog af moest dit gelukt zijn wat er dan voor Tesla-modellen en -techniek op de markt zouden zijn.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 oktober 2025 om 17:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2025, 15:28   #7473
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Wat verwachten de analysten van de kwartaalwinstcijfers en... vanavond?

Analisten suggereren een algemene winstdaling van 25% Yoy, ondanks recordverkoop in auto- en energie-divisie, volgens analisten werd dat record-kwartaal-autoverkoop enkel gehaald met extra aggressieve kortingen om ook hun voorraad weg te krijgen, wat uiteraard de autowinst navenant naar beneden trekt. Moest het echt zo zijn, hoeveel?

De goed draaiende energiedivisie kan die winstmindering slechts gedeeltelijk compenseren.

We zullen vanavond zien na beurseinde.
Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-q3-2...alysts-expect/
Tesla Q3 2025 earnings: What analysts expect

Tesla Q3 2025 winst: Wat analisten verwachten

De autofabrikant leverde in het derde kwartaal van 2025 een recordaantal van 497.099 voertuigen af en boekte de hoogste verkoopcijfers ooit voor energieopslag.

22 oktober 2025

De winstcijfers van Tesla (NASDAQ:TSLA) over het derde kwartaal van 2025, die vandaag na sluiting van de beurs worden gepubliceerd, zouden een test van het vertrouwen kunnen zijn voor de aandeelhouders van het bedrijf.

De autofabrikant leverde een recordaantal van 497.099 voertuigen af en boekte de hoogste verkoopcijfers ooit voor energieopslag, maar **analisten merkten op dat deze winst mogelijk een *prijskaartje* heeft.

Recordleveringen van voertuigen

De winst per aandeel van Tesla zal naar verwachting met ongeveer 25% op jaarbasis dalen tot ongeveer $ 0,53–$ 0,55, ondanks een omzetstijging van 4% naar 6%, zoals blijkt uit een rapport van Market Pulse.

**Analisten merkten op dat Tesla's recordkwartaal deels te danken was aan kopers die zich haastten om hun aankopen te voltooien voordat de Amerikaanse federale belastingaftrek voor elektrische voertuigen in september afliep, een stijging die de vraag in het vierde kwartaal zou kunnen temperen. *Het bedrijf putte ook uit zijn *voorraad om een recordaantal leveringen te bereiken.

Analisten verwachten dat de brutomarge in de automobielsector (exclusief wettelijke belastingaftrek) tussen de conservatieve 16,5% en 17% zal liggen. **Dit suggereert dat een groot deel van Tesla's groei in de leveringen in het derde kwartaal te danken is aan agressieve prijsverlagingen. Als de marges onder de 16,5% dalen, zou dit kunnen wijzen op meer kostendruk waar het bedrijf de komende maanden mee te maken zal krijgen.

Tesla's energiesegment zal naar verwachting als stabilisator fungeren. Het bedrijf heeft in het derde kwartaal 12,5 GWh aan opslagcapaciteit ingezet, gedreven door de sterke vraag van AI-datacenters. Analisten verwachten dat deze divisie met hoge marges de klap van de lagere autowinsten van de autofabrikant gedeeltelijk zal opvangen.

AI, FSD en de rol van Musk

De hoge waardering van Tesla, die ongeveer 17% boven de gemiddelde analistenconsensus van $ 365 ligt, hangt waarschijnlijk sterk af van het vertrouwen van investeerders in de AI- en robotica-initiatieven van het bedrijf. Branchedeskundigen hebben aangegeven dat het management betrouwbare updates moet leveren over Full Self-Driving en het Robotaxi-programma om de huidige waardering van het bedrijf te rechtvaardigen.

https://www.teslarati.com/tesla-q3-2...alysts-expect/
**Tesla verkocht q3 bijna 50k meer wagens dan ze er gemaakt hebben, was ook een nieuw record, in elk geval geraakten ze hun voorraad vlot kwijt, uiteraard was de lokroep - het wegvallen van het belastingsvoordeel - een opportuniteit om dat te doen. Ik denk dus niet dat daar extra (significante) kortingen voor nodig waren om die extra klanten over de streep te trekken. Analysten suggereren van wel, dus dat er een prijskaartje aan het wegkrijgen van die voorraad hangt.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2025 om 15:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2025, 22:28   #7474
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Omzet wat hoger dan verwacht, winst serieus lager dan verwacht.

Toch wat teveel kortingen gegeven, maar ik denk dat bepaalde kortingen vooral in China waren door de gestegen concurrentie.

Uiteraard verdiende Tesla ook wat minder aan Regulatory Credits, in de pdf onderaan lees ik $ 322 miljoen minder YoY, ondanks 34k meer verkochte wagens YoY. Ook de investeringen stegen, enz...

De Tijd zal het wel samenvatten (behalve die regulatory credits, die zijn eigenlijk bijzaak en gelden voor iedereen), en ze hebben het vooral over de automotive, alhoewel Tesla nog andere winsten maakt, 24,5 % van de omzet was niet-automotive.

Citaat:
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/.../10632482.html

Tesla-omzet groeit weer, maar winst onder de lat

Update om 22:40

Na twee krimpkwartalen groeide de omzet van Tesla in de zomer weer. Maar de winst van de autobouwer daalde met 31 procent harder dan verwacht.

De omzet van Tesla steeg in het derde kwartaal met 12 procent naar 28,1 miljard dollar (24,2 miljard euro). Daarmee scoort de bouwer van elektrische auto's beter dan analisten hadden verwacht. Zij rekenden op 26,4 miljard dollar omzet. Het is een opsteker voor Tesla, want in het eerste en het tweede kwartaal moest het omzetdalingen aankondigen.

De winst per aandeel bedroeg 0,50 dollar, terwijl beurswaarnemers 0,54 dollar naar voren hadden geschoven.

Qua winst stelde het bedrijf van ondernemer Elon Musk dan weer teleur. De winst ging 31 procent lager naar 1,4 miljard dollar, ofwel 0,50 dollar per aandeel, terwijl beurswaarnemers 0,54 dollar naar voren hadden geschoven. Meteen na de aankondiging van de resultaten woensdagavond ging het aandeel nabeurs 1,5 procent naar beneden.

Tesla leverde in het derde kwartaal 497.099 auto's aan klanten. Dat waren er 7 procent meer dan een jaar eerder.

Lagere prijzen en tarieven

In het derde kwartaal kon Tesla profiteren van enkele meevallers. Eind september liepen in de Verenigde Staten belastingkortingen voor elektrische auto’s af. Allicht hebben heel wat Amerikanen nog snel een wagen gekocht om van de kortingen te kunnen genieten.

Een tegenvaller was de verder toegenomen concurrentie met andere autobouwers, in het bijzonder goedkope Chinese spelers als BYD. In een reactie verlaagde Tesla zijn prijzen, en dat snijdt in de winstmarges. Bovendien waarschuwde Musk dat ook de importtarieven die de Verenigde Staten invoerden aan de winst knagen.

De vraag rijst hoe de situatie de komende maanden evolueert. Tesla gaf tot nader order nog geen prognoses voor de toekomst.
Citaat:
https://assets-ir.tesla.com/tesla-co...025-Update.pdf
F I N A N C I A L S U M M A R Y

Revenue

Total revenue increased 12% YoY to $28.1B. YoY, revenue was impacted by the following items(1):

+ increase in vehicle deliveries
+ growth in Energy Generation and Storage
+ growth in Services and Other

- lower regulatory credit revenue
- lower one-time FSD revenue recognition YoY due to Q3’24 releases related to Cybertruck and certain features such as Actually Smart Summon

Profitability

Our operating income decreased 40% YoY to $1.6B, resulting in a 5.8% operating margin. YoY, operating income was primarily impacted by the following items(1):
- increase in operating expenses (excl. SBC and Restructuring and Other) driven by SG&A, AI and other R&D projects
- increase in SBC and Restructuring and Other charges
- lower regulatory credit revenue
- lower one-time FSD revenue recognition YoY as described above
- higher average cost per vehicle due to lower fixed cost absorption for certain models, an increase in tariffs, and sales mix, partially offset by
lower raw material costs

+ growth in Energy Generation and Storage gross profit
+ increase in vehicle deliveries
+ growth in Services and Other gross profit

Cash

Quarter-end cash, cash equivalents and investments was $41.6B. The sequential increase of $4.9B was primarily the result of increased free
cash flow
Aandeel daalt momenteel in de nabeurs met -1,8% tot ~ $431.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2025 om 22:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2025, 15:31   #7475
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Omzet wat hoger dan verwacht, winst serieus lager dan verwacht.

Aandeel daalt momenteel in de nabeurs met -1,8% tot ~ $431.
Volgens bepaalde media moet het Tesla-aandeel vandaag donkerrood gaan, ik neem aan dat is minstens -5%.

Nog maar weinig van te merken, het aandeel startte bij $417 en na een dipje tot $ 413 inmiddels terug naar $ 425 geklommen, of -3,2 % tov de $439 van gisteren - de dag is nog lang - , maar blijkbaar zijn er voldoende nieuwe instappers die de koers boven $420 houden.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 oktober 2025 om 15:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2025, 21:41   #7476
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Volgens bepaalde media moet het Tesla-aandeel vandaag donkerrood gaan, ik neem aan dat is minstens -5%.

Nog maar weinig van te merken, het aandeel startte bij $417 en na een dipje tot $ 413 inmiddels terug naar $ 425 geklommen, of -3,2 % tov de $439 van gisteren - de dag is nog lang - , maar blijkbaar zijn er voldoende nieuwe instappers die de koers boven $420 houden.
Aandeel steeg verder naar $ 449 of +2,8%.

Die Tesla-tech-markt is niet te begrijpen zeker? Tesla maakte namelijk -37% minder kwartaalwinst YoY, maar blijft investeren in - volgens sommige - "toekomstmuziek": Robots / AI / Robotaxi / Autonoom rijden /..."

Aja, ik heb gelezen dat VW Gp 42% minder kwartaalwinst heeft, en VW Gp is enkel automotive...
Daarom daalde het VW-aandeel met 5%? op enkele dagen:

toch ff vertalen
Citaat:
https://www.kapitalmarktexperten.de/...-unterbrochen/

Aandelen Volkswagen: Opwaartse trend onderbroken?

Volkswagen noteert een dramatische winstdaling van 42% in het derde kwartaal, waarmee het een dieptepunt in 24 jaar bereikt. De operationele marge van het kernmerk is gedaald tot slechts 2%.

Gisteren, 12:38 uur

Belangrijkste punten in één oogopslag

- Bedrijfswinst daalt met 42 procent
- Aandelenkoers daalt naar laagste niveau sinds 1999
- Chinese activiteiten zien aanzienlijke dalingen
- Herstructureringskosten van € 2,2 miljard

Aandelen Volkswagen dalen naar een dieptepunt in 24 jaar na teleurstellende kwartaalcijfers. De koers kelderde met meer dan 5% tot € 90 – een dramatisch verlies van 75% sinds het record in 2021. Het derde kwartaal bracht de groep aan de rand van de afgrond.

Winstdaling schokt beleggers

Bedrijfswinst: € 2,86 miljard – een daling van 42%! De omzet kromp tot € 78,5 miljard, met een daling van de autoverkopen met 8,3%. De balans over negen maanden laat de volle omvang van de crisis zien: de operationele winst daalde met 21% tot € 12,9 miljard. De operationele marge van het kernmerk Volkswagen bedroeg slechts 2% – een waarschuwingssignaal voor elke investeerder.

Herstructurering kost miljarden

€ 2,2 miljard aan herstructureringskosten drukte op de winst. Zonder deze bijzondere effecten zou de marge 6,5% zijn geweest. Maar de realiteit is anders: hogere vaste kosten en een ingrijpende herstructurering dwingen VW tot drastische maatregelen. Voor het eerst sinds 1994 wordt sluiting van fabrieken in Duitsland overwogen.

China-debacle verergert de crisis

De zaken storten in China, de belangrijkste markt van het bedrijf: leveringen dalen met 15% en de operationele winst van joint ventures daalt met 37%. Chinese concurrenten vallen VW aan met betaalbare elektrische voertuigen, terwijl de vastgoedcrisis de hele economie vertraagt.

Moeten investeerders onmiddellijk verkopen? Of is het toch de moeite waard om in Volkswagen te investeren?

Kan het nieuwe management in Noord-Amerika voor een ommekeer zorgen? Kjell Gruner neemt in december de leiding over de Volkswagen Group of America over – maar de uitdagingen zijn enorm.

Prognose bevestigt sombere vooruitzichten

De bevestigde jaarprognose biedt weinig hoop:
– Omzet: circa € 320 miljard
– Operationele marge: circa 5,6%
– Voertuigleveringen: circa 9 miljoen stuks
– Netto kasstroom: slechts € 2 miljard (vorig jaar: € 4,9 miljard)

Sinds begin dit jaar is de koers van het aandeel met 23% gedaald – aanzienlijk slechter dan de Europese auto-index. De structurele problemen in het segment van elektrische voertuigen en de afhankelijkheid van China blijven zwaar drukken op het aandeel.
En dit ook nog: https://www.kapitalmarktexperten.de/...ms-ueberleben/
Zware tijden voor VW...
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 oktober 2025 om 22:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2025, 16:54   #7477
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Het Tesla-aandeel staat weer boven 450, zelfs boven $ 455 of +5%.

De hoofdreden zou zijn dat Trump naar China gaat en er mogelijk een deal gemaakt wordt. Want China speelt het hard met bepaalde grondstoffen die USA (en andere landen?) nodig hebben...

Citaat:
China breidt de controle op de export van zeldzame metalen verder uit. De maatregel, die onmiddellijk ingaat, komt er enkele weken voor de Chinese president Xi Jinping en de Amerikaanse president Donald Trump elkaar ontmoeten. De toegang tot deze strategisch belangrijke metalen is een groot twistpunt in de Chinees-Amerikaanse relaties.
Citaat:
https://www.barrons.com/articles/tes...rade-4d8f74f9?

Tesla stock was rising Monday ahead of a big week with tech earnings and President Donald Trump’s planned meeting with Chinese President Xi Jinping on tap.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 oktober 2025 om 16:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2025, 22:32   #7478
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Net binnen, de eerste grote aandeelhouder die het verloningsplan voor Musk steunt.
Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-gain...lan-elon-musk/

Tesla gained a massive vote of confidence on its proposed $1 trillion compensation plan for CEO Elon Musk from the State Board of Administration of Florida (SBA) on Monday.

On Monday, the SBA submitted a filing to the Securities and Exchange Commission (SEC) stating that it would vote to support Musk’s compensation plan, just as it did with the 2018 performance award and its second vote last year:

“The SBA supported Tesla’s 2018 performance award proposal and reaffirmed that support in the 2024 Tesla shareowner vote. The total return on Tesla’s stock after enactment of its 2018 performance award and the prior history of incentive structured plans leads us to strongly support the proposed 2025 CEO performance award. We believe the proposed award continues to promote an aggressive strategy to align incentives between management and shareowners and focuses solely on pecuniary factors and long-term shareowner value creation.”

This is the first large-scale shareholder that has come out and supported Musk’s potential compensation plan, which was outlined by Tesla and its Board of Directors earlier this month.

Most of the news surrounding Musk’s pay plan has been the opposite of what the SBA said today, as Institutional Shareholder Services (ISS) and Glass Lewis, two proxy firms, said they would be voting against the compensation package.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be