Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 november 2025, 09:28   #201
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
What's new ?

De Poetinknuffelaars zitten zowel in de pvda sfeer als in de Blok biotoop.
Die ideologisch weinig verschillen. Het belangrijkste is "eigen volk eerst" voor de blokkers.
Terwijl de PVDA/PTB hoopt op een klassenstrijd "voor het proletariaat" met import woestijnrovers als stoottroepen/kanonnenvoer.
Oud 11 november 2025, 09:32   #202
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Pedo's krijgen vaak voorwaardelijk en drugsdealers draaine jaren de bak in.
Oei, loopt Dutroux vrij rond? Dan moet ik snel mijn kinderen opsluiten.
Oud 11 november 2025, 09:34   #203
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Allez, we gaan dus nu collectief doen alsof het woord "neger" geen pejoratieve bijklank heeft.
Nee, jij en een paar anderen willen collectief doen alsof het woord "neger" een pejoratieve bijklank heeft.

En de mayonaise pakt niet, omdat eenieder die voor 1980 geboren is weet dat je liegt.

A propos, de negers in Amerika noemen elkaar te pas en ten onpas "nigger". Maar dat zal dan om één of andere woke reden niet racistisch zijn, zeker?

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 11 november 2025 om 09:42.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2025, 09:36   #204
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Oei, loopt Dutroux vrij rond? Dan moet ik snel mijn kinderen opsluiten.
Drusdealers? De kleine viskes, ja die mogen gaan brommen, en een vervolmakingscursus krijgen.
De grote jongens met de juiste connecties, awel, dan zal een magistraat wel een document verkeerd invullen.
Oud 11 november 2025, 09:39   #205
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het woord "neger" wordt als racistisch beschouwd om verschillende redenen:

1, Het woord is onlosmakelijk verbonden met slavernij en kolonialisme. Het werd gebruikt om zwarte mensen te objectiveren en te vernederen tijdens eeuwen van systematische onderdrukking. Die historische lading verdwijnt niet zomaar.

2, Hoewel sommige oudere mensen beweren het "vroeger gewoon zo te zeggen", was het ook toen al geen neutrale term. Het was altijd ingebed in machtsverhoudingen waarbij witte mensen bepaalden hoe ze over zwarte mensen spraken.

3, Het belangrijkste is misschien wel dat zwarte mensen massaal aangeven dat dit woord kwetsend en beledigend is. Die ervaring telt zwaarder dan de bedoeling van de spreker. Als ge dus alsnog "neger" zegt, net om iemand te kwetsen, omdat em zwart is, dan doe je dat expres, owv de huidskleur. Dat is racistisch. Vraag misschien een aan een voetballer.

In het Nederlands zijn "zwart" of "zwarte mensen" de respectvolle termen. Als je iemands afkomst wilt benoemen, kun je ook specifieker zijn (Surinaams-Nederlands, Afro-Belgisch, etc.).

Dat mensen het vroeger "normaal" vonden zegt vooral iets over hoe normaal racisme destijds was, niet over het woord zelf.
Dat komt letterlijk van ChatGPT hé?

De woke stijl is zo te herkennen.
Oud 11 november 2025, 09:41   #206
Voltian
Europees Commissaris

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, jij en een paar anderen willen collectief doen alsof het woord "neger" een pejoratieve bijklank heeft.

En de mayonaise pakt niet, omdat eenieder die voor 1980 geboren is weet dat dat je liegt.

A propos, de negers in Amerika noemen elkaar te pas en ten onpas "nigger". Maar dat zal dan om één of andere woke reden niet racistisch zijn, zeker?
Dus, het woord “neger” heeft geen pejoratieve bijklank? Dat zeg je eigenlijk?

Om te vermijden dat ik nog fouten maak in de toekomst, kan je even laten weten welke woorden WEL racistisch zijn? (Of zijn er geen racistische woorden?)
Oud 11 november 2025, 09:42   #207
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En de mayonaise pakt niet, omdat eenieder die voor 1980 geboren is weet dat dat je liegt.

Grappig, en u hebt een goed punt, zeker met die "voor de jaren 80". In mijn jeugdjaren was "De Neger" een graag geziene figuur op de markt, dat was een plezante marktkramer, een Congolees die met plezier zijn uitleg deed tijdens het verkoop van snoepgoed.
En hij lette wel goed op wie zijn publiek was. Als het vooral pubers en mannen waren (en de paar vrouwen die hij kende) kon er wel eens een Black Venus scene zijn lippen afrollen. Met een geniaal accent ten andere. (wat hij niet had in het Frans....)

Laatst gewijzigd door maddox : 11 november 2025 om 09:42.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2025, 09:42   #208
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Uiteindelijk zal de STAAT New York wel beseffen dat de STAD New York een "liability" is geworden in plaats van het uitgangbord...
Prachtige verspreking.

Of was het bewust?
Oud 11 november 2025, 09:45   #209
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De emigratie van de normale mensen uit New-York stad weg zal gewoon verder gaan....

Er zijn nog wel "Louis Rossmann" types die de sprong nog niet gewaagd hebben ongetwijfeld...En voor iedere zulke figuur die vertrekt verdwijnt nog wat meer werkgelegenheid en uiteindelijk inkomsten voor de stad.

Uiteindelijk zal de STAAT New York wel beseffen dat de STAD New York een "liability" is geworden in plaats van het uitgangbord...
Problematisch zal het natuurlijk worden als rijken in grote getale emigreren naar belasting vriendelijkere staten.
Naargelang de concrete beslissingen van deze nieuwe idioot zal de schade groot of nog groter worden.
De huren blokkeren is moord op de vastgoed sector, dan wordt er niet meer geïnvesteerd in nieuwbouw of restauratie van oudere gebouwen. Idem wat betreft de idiotie van "gratis" bussen.
Veel oppervlakten in commerciële buildings in Manhattan staan nu nog altijd leeg ten gevolge van de corona crisis. "Werken" thuis heeft nog altijd een negatieve invloed daarop.
Er is een wet gestemd onder de vorige burgemeester om toe te laten bepaalde commerciële wijken om te vormen naar een mix met residentïeel om het tekort van woonsten op te vangen. De omvorming tot woonsten kost natuurlijk veel geld. Dat worden natuurlijk geen goedkope woonsten.

In Bronxs of Queens etc renoveren of afbreken en nieuw bouwen kost evenveel wat metsers, elektriekers vloerleggers en materialen als in Manhattan betreft (buiten de grondprijs). Er zijn dus geen mirakels. Deze idioot en zijn ouders mogen alle mogelijke diploma's hebben maar praktisch verstand is nog iets anders.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2025, 09:47   #210
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Om te vermijden dat ik nog fouten maak in de toekomst, kan je even laten weten welke woorden WEL racistisch zijn? (Of zijn er geen racistische woorden?)
Dat kan alleen U bepalen wat u racistisch vind. De plaats en manier van gebruik van een woord of zinssnede is een zeer belangrijk verschil.

Ik werd als lagere schoolganger regelmatig aangesproken met de naam van mijn "vaderland" (nochtans geboren en getogen in België, met Vlaamse moeder). En de manier waarop was duidelijk bedoeld om te kwetsen en een reactie uit te lokken.

Terwijl deze landsnaam in't algemeen niet als offensief gezien wordt. Trouwens, ik heb nu al 37 jaar een Belgische nationaliteitskaart, en voel me nog steeds geen Belg, wel Vlaming, desondanks het "racisme" ik heb mogen smaken van mijn generatiegenoten, geboren in't zelfde moederhuis, en opgevoed met dezelfde waarden en normen...

Laatst gewijzigd door maddox : 11 november 2025 om 09:49.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2025, 09:49   #211
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iedereen weet dat. Op een paar woke papegaaien na.

Het is even pejoratief als "blanke".

Citaat:
Ik ben niet geinteresseerd in een lijst van racistische woorden. Dat is een bezigheid die populair is in uw kringen maar waar normale mensen niet mee bezig zijn.

Waar ik wel in geinteresseerd ben, is mensen die te pas en ten onpas een onderscheid maken tussen rassen en daar dan een (beleids-)conclusie aan vastknopen. Dat zijn racisten in mijn ogen. En die vinden we de laatste decennia overvloedig ter linkerzijde.
Oud 11 november 2025, 09:51   #212
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Die ideologisch weinig verschillen. Het belangrijkste is "eigen volk eerst" voor de blokkers.
Terwijl de PVDA/PTB hoopt op een klassenstrijd "voor het proletariaat" met import woestijnrovers als stoottroepen/kanonnenvoer.
Eigen klasse eerst, dus.
Oud 11 november 2025, 09:53   #213
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigen klasse eerst, dus.
Daar komt het wel op neer. Als ik de historiek van de communistische staten zie, verloren de leiders van de revolutie geen materiele welvaart, maar in veel gevallen wel het leven.
Dat laatste hing er van af welke van de leiders het meest meedogenloos was.
Oud 11 november 2025, 09:55   #214
Voltian
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat kan alleen U bepalen wat u racistisch vind. De plaats en manier van gebruik van een woord of zinssnede is een zeer belangrijk verschil.

Ik werd als lagere schoolganger regelmatig aangesproken met de naam van mijn "vaderland" (nochtans geboren en getogen in België, met Vlaamse moeder). En de manier waarop was duidelijk bedoeld om te kwetsen en een reactie uit te lokken.

Terwijl deze landsnaam in't algemeen niet als offensief gezien wordt. Trouwens, ik heb nu al 37 jaar een Belgische nationaliteitskaart, en voel me nog steeds geen Belg, wel Vlaming, desondanks het "racisme" ik heb mogen smaken van mijn generatiegenoten, geboren in't zelfde moederhuis, en opgevoed met dezelfde waarden en normen...
Interessant

Wil je zeggen dat het al dan niet ervaren van een woord/belediging als racistisch ligt bij de ontvanger van de belediging?

bvb. "spleetoog", als iemand wilt lachen met je Aziatische afkomst. Zou je dat dan racistisch noemen?
Oud 11 november 2025, 09:57   #215
Voltian
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Iedereen weet dat. Op een paar woke papegaaien na.
"iedereen weet dat neger geen pejoratieve bijklank heeft"

Ken je het concept "newspeak" Gidius?
Dit is er een heel mooi voorbeeld van.

Citaat:
Het is even pejoratief als "blanke".
"neger" staat dus op dezelfde hoogte als "blanke"

en "nikker"?
Oud 11 november 2025, 09:59   #216
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wil je zeggen dat het al dan niet ervaren van een woord/belediging als racistisch ligt bij de ontvanger van de belediging?
Maar dat is toch de evidentie zelve?

Dat Amerikaanse negers elkaar aanspreken met nigger bewijst dat toch? Waarom reageerde je daar niet op?

Daarnaast kan het ook voortkomen uit de intentie van degene die het zegt. Als ik Assita Kanko een negerin noem, dan is daar niks racistisch aan. Er spreekt wmb eerder enige bewondering uit, namelijk voor de moed die zij als zwarte persoon opbrengt.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 11 november 2025 om 10:05.
Oud 11 november 2025, 10:02   #217
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Inderdaad, de verbastering van de term racisme door links is een schoolvoorbeeld van newspeak.

Net als het pejoratief verklaren van het woord "neger".

Citaat:
Vaneiges.

Citaat:
en "nikker"?
Neen, dat is een scheldwoord. Elke Nederlandse taalgebruiker voelt dat aan zonder dat woke taalverbasteraars dat moeten opdringen.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 11 november 2025 om 10:06.
Oud 11 november 2025, 10:05   #218
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

en "nikker"?
Wanneer en door wie werd plots bepaald dat vanaf dat moment het woord "neger" racistisch werd ???
Ik heb namelijk nog stripverhalen (kuifje, Nero, Sus en Wis) gelezen waar "neger" als gewoon werd ervaren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2025, 10:06   #219
Voltian
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat Amerikaanse negers elkaar aanspreken met nigger bewijst dat toch? Waarom reageerde je daar niet op?
Omdat ik de relevantie niet echt zie.

Als een blanke een zwarte aanspreekt met "neger", dan is dat enkel en alleen om de zwarte te beledigen owv zijn huidskleur. Als zwarten dat onder elkaar doen, helemaal niet.

Ik weet niet hoe oud gij zijt, maar in mijn jeugd was het bvb. redelijk gangbaar om binnen de vriendenkring elkaar plagerig "BLO" te noemen, als ge iets dom deed.
Edoch, als ge iemand die ge niet kende aansprak als BLO, om em basically uit te maken voor een domme idioot, dan was dat niet vriendelijk bedoeld.

Zo moeilijk is dat niet hoor.
Oud 11 november 2025, 10:06   #220
Voltian
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Inderdaad, de verbastering van de term racisme door links is een schoolvoorbeeld van newspeak.

Net als het pejoratief verklaren van het woord "neger".

Vaneiges.

Neen, dat is een scheldwoord. Elke Nederlandse taalgebruiker voelt dat aan zondat woke taalverbasteraars dat moeten opdringen.
ok, dus:

Neger => neutraal
Nikker => scheldwoord

helder!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be