Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 november 2025, 10:57   #261
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Dat heet taalherwinning/reclaiming. Zwarte Amerikanen hebben "nigga" getransformeerd van een wapen dat tegen hen gebruikt werd naar iets dat verschillende betekenissen kan hebben binnen hun eigen gemeenschap, zoals kameraadschap, broederschap. Door het woord te reclaimen, neutraliseren ze de betekenis. Een vorm van culturele eigendomsclaim.
Kijk eens hoe belangrijk "rassen" voor jou zijn!

Ik maak geen onderscheid tussen mensen naar gelang hun huidskleur.
Oud 11 november 2025, 10:58   #262
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je buiten je bubbel komt, dan zou je gemerkt moeten hebben dat "neger" een racistische belediging is.

Je weet dat eigenlijk wel.
Ik merk dat een bepaalde extremistische minderheid, die nog steeds het narratief bepaalt, dat inderdaad probeert op te leggen.

Alleen ben ik zo vrij niet mee te doen aan die taalvervuiling.
Oud 11 november 2025, 10:58   #263
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Als je buiten je bubbel komt, dan zou je gemerkt moeten hebben dat "neger" een racistische belediging is.

Je weet dat eigenlijk wel.
Neen, Neger, kan afhankelijk van context en methode van gebruik racistisch zijn. Het is niet noodzakelijk racistisch.

Zelfs "zwette" is niet noodzakelijk een belediging.
Oud 11 november 2025, 10:59   #264
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Neen, Neger, kan afhankelijk van context en methode van gebruik racistisch zijn. Het is niet noodzakelijk racistisch.

Zelfs "zwette" is niet noodzakelijk een belediging.
²

Zo duidelijk kon ik het niet uitleggen.
Oud 11 november 2025, 10:59   #265
Voltian
Europees Commissaris

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Had ik het niet gedacht.

Maar ik denk dat die tijd ooit nog wel komt, je hebt het in je.
Ik heb geen behoefte om buiten mijn ruime bubbel te treden, om toe treden tot andere bubbels waar het woord "neger" zogezegd geen racistische bijklank heeft.

Mijn inschatting is dat dat heel kleine bubbeltjes zijn die een maatschappijvisie erop aanhouden waar ik me niet mee kan verzoenen. Lang genoeg vertoefd in een dergelijk bubbel. Ik kies voor een (veel grotere) "bubbel".
Oud 11 november 2025, 11:00   #266
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk eens hoe belangrijk "rassen" voor jou zijn!

Ik maak geen onderscheid tussen mensen naar gelang hun huidskleur.
Beter beoordelen op acties van personen. Dat nadien, bij negatieve ervaringen, kwetsende woorden gebruikt worden, is een normale menselijke actie.

Ik heb situaties meegemaakt waarbij "stoeptegel" absoluut hilarisch was, maar ook waar het gebruikt werd als belediging. Maar dat was dan wel binnen een kring van mensen die de context kenden.
Oud 11 november 2025, 11:01   #267
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb geen behoefte om buiten mijn ruime bubbel te treden, om toe treden tot andere bubbels waar het woord "neger" zogezegd geen racistische bijklank heeft.

Mijn inschatting is dat dat heel kleine bubbeltjes zijn die een maatschappijvisie erop aanhouden waar ik me niet mee kan verzoenen. Lang genoeg vertoefd in een dergelijk bubbel. Ik kies voor een (veel grotere) "bubbel".
Jouw inschatting is degene van woke links die al sinds 1991 "verbijsterd" is als verkiezingen iets aan het licht brengen wat ze absoluut niet gezien hadden.

Dat is nu 34 jaar geleden en nog altijd laat je de realiteit niet tot je doordringen. De wereld is onder je ogen aan het veranderen en jij geraakt steeds verder achterop.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 11 november 2025 om 11:02.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2025, 11:05   #268
Voltian
Europees Commissaris

Standaard

Guys, laten we akkoord zijn dat het woord "neger", "kameelneuker", soms wel en soms niet racistisch zijn.

Heel deze discussie was gestart met een simpele observatie van mezelf over het openlijk racisme op dit forum, met dan enkele voorbeeldwoorden.

Het is allemaal goed en wel om aan te tonen dat die woorden niet altijd racistisch bedoeld zijn. Ik erken dat. De context waarin ze hier gebruikt worden op dit forum, laat evenwel weinig aan de verbeelding over, en doet dus geen afbreuk aan de oorspronkelijke observatie, namelijk:

Citaat:
Ik verschiet nog altijd van het openlijk racisme op dit forum

Ongeacht of het woord "neger" in sommige context zeker niet racistisch is, verschiet ik nog steeds van het openlijk racisme op dit forum.

Of gaan jullie nu argumenteren dat er van racisme geen sprake is op dit forum?
Oud 11 november 2025, 11:11   #269
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Guys, laten we akkoord zijn dat het woord "neger", "kameelneuker", soms wel en soms niet racistisch zijn.

Heel deze discussie was gestart met een simpele observatie van mezelf over het openlijk racisme op dit forum, met dan enkele voorbeeldwoorden.

Het is allemaal goed en wel om aan te tonen dat die woorden niet altijd racistisch bedoeld zijn. Ik erken dat.
Daarover zijn we het dan eens. Behalve als ge met context de huidskleur bedoelt van degene die het woord gebruikt.

Ik accepteer niet dat negers iets mogen wat ik niet mag (en vice versa natuurlijk).

Citaat:
De context waarin ze hier gebruikt worden op dit forum, laat evenwel weinig aan de verbeelding over, en doet dus geen afbreuk aan de oorspronkelijke observatie, namelijk:

Ongeacht of het woord "neger" in sommige context zeker niet racistisch is, verschiet ik nog steeds van het openlijk racisme op dit forum.

Ja, er is regelmatig racisme op dit forum, in de echte betekenis van de term dan (vs de verbasterde betekenis).

In principe vind ik dat dat moet kunnen, zolang er geen oproep tot geweld in zit.

Maar ik vermoed dat gij voorbeelden gaat kunnen opdissen waarbij ik verplicht ga zijn om te zeggen dat ze niet kunnen.
Oud 11 november 2025, 11:12   #270
Voltian
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En ik heb het hier al vaker geschreven: vele linksen zijn hier de voorbije jaren verdwenen, tot mijn groot verdriet. Degenen die nog overblijven moeten we in de watten leggen. Anders is alle lol eraf.
(Ik kan er maar niet van over dat ik hier een "links" imago heb. Dat wijst toch echt op een compleet verkeerd begrip van mijn standpunten.)
Oud 11 november 2025, 11:12   #271
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het is allemaal goed en wel om aan te tonen dat die woorden niet altijd racistisch bedoeld zijn. Ik erken dat. De context waarin ze hier gebruikt worden op dit forum, laat evenwel weinig aan de verbeelding over, en doet dus geen afbreuk aan de oorspronkelijke observatie, namelijk:

Oh ja, er zijn leden die openlijk VB'rs willen vergassen. Ik daarentegenover ben breeddenkender, en wil veroordeelde misdadigers, niet gekoppeld aan kleur, religie, ethnie of watdanook, die "zwaar genoeg buiten de maatschappij gestapt zijn" tot garnalenvoer herleiden. Of deporteren.
Oud 11 november 2025, 11:15   #272
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
(Ik kan er maar niet van over dat ik hier een "links" imago heb. Dat wijst toch echt op een compleet verkeerd begrip van mijn standpunten.)
Voltian, de tijden zijn veranderd sinds 1991!
Oud 11 november 2025, 11:17   #273
Voltian
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In principe vind ik dat dat moet kunnen, zolang er geen oproep tot geweld in zit.

Maar ik vermoed dat gij voorbeelden gaat kunnen opdissen waarbij ik verplicht ga zijn om te zeggen dat ze niet kunnen.
Ah nee, dat was niet mijn plan. Het was gewoon een observatie in het moment. En ik vind ook dat dat moet kunnen he. Niets zo vervelend als een "closet-racist". Zijt dan eerlijk.

Ik zit echt al vrij lang op dit forum en meen toch een trend te kunnen zien. Dat openlijk racisme was vroeger iets... zeldzaams... Allez, je werd terrecht gewezen als je openlijk racistische posts deed. Niet door moderatie of zo, maar door medeforummers.

Het is wat ik eerder zei, over hoe de aard van posts veranderd lijkt te zijn.

Vroeger: "ik ben niet racistisch maar [racistische opmerking]"
Nu: "[vlakaf racistische opmerking] is helemaal geen racisme"

Het is een sentiment en ik kan verkeerd zijn natuurlijk; mijn indruk is dat vlakaf racisme gewoon... aanvaardbaarder is geworden.
Oud 11 november 2025, 11:20   #274
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het is een sentiment en ik kan verkeerd zijn natuurlijk; mijn indruk is dat vlakaf racisme gewoon... aanvaardbaarder is geworden.
Natuurlijk is "blatant racisme" gewoner geworden. Loop maar eens als homokoppel of als vrouw door een "aantal alternatief beheerde plekken".
Oud 11 november 2025, 11:23   #275
Voltian
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Voltian, de tijden zijn veranderd sinds 1991!
Ja, euhm, ik was vroeger links en nu ben ik rechts (maar ethisch progressief). Ik weet dat tijden veranderen hoor. Ik ben opgeschoven in mijn denken (duidelijk naar rechts), maar het hele links-rechts spectrum lijkt precies nog sneller verschoven in de andere richting, waardoor ik precies linkers ben dan vroeger.

Een meer logische verklaring is eerder dat de populatie op dit forum dermate rechts is, dat iedereen die niet bij die stam hoort, meteen wordt weggezet als Links. Als je (heel) ver op rechts zit, ja dan is al de rest links van jou, ook centrum en gematigd rechts, natuurlijk Links. Ik kan het wel plaatsen, maar het is toch grappig om het label "links" te krijgen
Oud 11 november 2025, 11:28   #276
Voltian
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Natuurlijk is "blatant racisme" gewoner geworden. Loop maar eens als homokoppel of als vrouw door een "aantal alternatief beheerde plekken".
Ja, en dat is toch niet ok, mag ik hopen?

Ik kan frustraties over gefaald migratiebeleid wel begrijpen, maar racisme is dan toch niet "het antwoord"? Dat is nochtans de teneur.
Oud 11 november 2025, 11:29   #277
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah nee, dat was niet mijn plan. Het was gewoon een observatie in het moment. En ik vind ook dat dat moet kunnen he. Niets zo vervelend als een "closet-racist". Zijt dan eerlijk.
Ik vermoed dat de wetmatigheid is:
  • als je de echte, niet-verbasterde betekenis van racisme hanteert, zullen weinigen zich nog racist willen noemen
  • als je de verbasterde, politiek geinspireerde betekenis gebruikt, zullen steeds meer mensen zich daartegen verzetten en zich uit balorigheid "racist" laten noemen

Citaat:
Ik zit echt al vrij lang op dit forum en meen toch een trend te kunnen zien. Dat openlijk racisme was vroeger iets... zeldzaams... Allez, je werd terrecht gewezen als je openlijk racistische posts deed. Niet door moderatie of zo, maar door medeforummers.
Oorzaak: vele linksen zijn hier verdwenen. En ik vind dat jammer. Als er alleen maar gelijkgezinden overblijven, is er niks meer aan.

Citaat:
Het is wat ik eerder zei, over hoe de aard van posts veranderd lijkt te zijn.

Vroeger: "ik ben niet racistisch maar [racistische opmerking]"
Nu: "[vlakaf racistische opmerking] is helemaal geen racisme"

Racisme in de verbasterde betekenis is inderdaad "aanvaardbaarder" geworden. Maar je weet wat de oplossing voor dat probleem is hé.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 11 november 2025 om 11:30.
Oud 11 november 2025, 11:35   #278
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, euhm, ik was vroeger links
Je zal het vermoedelijk niet geloven maar ik ook.

Citaat:
en nu ben ik rechts (maar ethisch progressief).
Ik rechts en ethisch conservatief.

Citaat:
Ik weet dat tijden veranderen hoor. Ik ben opgeschoven in mijn denken (duidelijk naar rechts), maar het hele links-rechts spectrum lijkt precies nog sneller verschoven in de andere richting, waardoor ik precies linkers ben dan vroeger.
De denkrepressie tegen rechts heeft al te lang geduurd: dat is imho de reden dat we nu "plots" een rechtse stortvloed te zien krijgen. Het is een beetje als de dam die het water tegenhield, maar als er één gaatje ontstaat gaat het snel.

Citaat:
Een meer logische verklaring is eerder dat de populatie op dit forum dermate rechts is, dat iedereen die niet bij die stam hoort, meteen wordt weggezet als Links. Als je (heel) ver op rechts zit, ja dan is al de rest links van jou, ook centrum en gematigd rechts, natuurlijk Links. Ik kan het wel plaatsen, maar het is toch grappig om het label "links" te krijgen
Het is zeker zo dat de populatie op dit forum vandaag overwegend rechts tot zeer rechts is.

En dat is een verlies.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 11 november 2025 om 11:35.
Oud 11 november 2025, 11:37   #279
Voltian
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik vermoed dat de wetmatigheid is:
  • als je de echte, niet-verbasterde betekenis van racisme hanteert, zullen weinigen zich nog racist willen noemen
  • als je de verbasterde, politiek geinspireerde betekenis gebruikt, zullen steeds meer mensen zich daartegen verzetten en zich uit balorigheid "racist" laten noemen

Oorzaak: vele linksen zijn hier verdwenen. En ik vind dat jammer. Als er alleen maar gelijkgezinden overblijven, is er niks meer aan.

Racisme in de verbasterde betekenis is inderdaad "aanvaardbaarder" geworden. Maar je weet wat de oplossing voor dat probleem is hé.
Mja, neen, niet akkoord. Dat is naast de kwestie doorwandelen.

De "verbasterde" termen hier worden ondubbelzinnig racistisch gebruikt. Bijvoorbeeld: als hier het woord "neger" valt, dan is dat niet als neutrale beschrijving van een zwarte. Dit is geen "nikker - neger ding".

Dat had je vroeger op dit forum niet. Dat werd niet aanvaard. ZELFS door (de meeste) extreemrechtsen.

Opnieuw, het kan allemaal sentiment zijn, maar het loont toch de moeite om eens door heeeel oude rijke posts te wandelen in de rubriek "migratie" en de toon en inhoud van die discussie naast die van actuele forumtopics te leggen.

Er is echt een verschil hoor. Waar vroeger racisme (misschien) sluimerde in ondertoon, is het nu gewoon pertinent aanwezig.

Ik vermoed dat het zowel een "uitzuivering" is van de forum populatie als een breder maatschappelijke trend
Oud 11 november 2025, 11:41   #280
Voltian
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je zal het vermoedelijk niet geloven maar ik ook.

Ik rechts en ethisch conservatief.
Awel, ik zou het dan apprecieren als ge stopt met mij "links" te noemen. Het is gewoon niet correct en (sorry) lui.

Maar goed, it's a free world he, doe maar wat je wilt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be