Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2025, 09:36   #1
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard Matthias en de Benelux

Om je een kriek te lachen.

Eerst was NL een te mijden Narcostaat zijnde de oorzaak van al onze ellende en nu blijkt het uiteenvallen van de Lage Landen het domste wat ooit gebeurde.

Over Benelux als één land zei hij het volgende: “Het is zeker niet iets waar ik absoluut tegen zou zijn

En dat zal niet gaan want in NL(en in Lux) is wiet legaal en Bart de Wever heeft horen zeggen dat er ooit eens iemand zijn ogen heeft uitgelepeld na het roken van wiet. Stel je voor al die Belgen plots zonder ogen

En de Luxemburgers hebben hun zaakjes meer dan goed op orde die zullen zeker vriendelijk bedanken voor die Belgische vuilbak en al zeker voor vuilbakken als Wallonie en Brussel.

NL of LUX zullen totaal geen interesse hebben in die samenvoeging denk ik ...geef ze eens ongelijk.

https://www.hln.be/binnenland/na-ple...land~a1f5c0c9/

Die NVA met Bartman Bart op kop is helemaal aan het doordraaien.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 12 november 2025 om 09:44.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2025, 11:07   #2
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Ik zou het nogal wreed onnozel vinden te weten dat we België zouden moeten splitsen omdat Vlamingen en Walen een andere taal spreken maar dat we langs de andere kant wel samen zouden moeten gaan met Nederland en dan vooral met het deel boven de rivieren.

Ik denk dat weinig mensen beseffen hoe zeer we van die bevolkingsgroep verschillen.

Ik had daar tot voor enkele jaren familie wonen en ik durf heel hard roepen dat ik dan toch liever met een Waal te maken heb.

Werkelijk niets hebben we met dat deel van de Nederlandse bevolking te maken.
Oud 13 november 2025, 11:39   #3
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik zou het nogal wreed onnozel vinden te weten dat we België zouden moeten splitsen omdat Vlamingen en Walen een andere taal spreken maar dat we langs de andere kant wel samen zouden moeten gaan met Nederland en dan vooral met het deel boven de rivieren.

Ik denk dat weinig mensen beseffen hoe zeer we van die bevolkingsgroep verschillen.

Ik had daar tot voor enkele jaren familie wonen en ik durf heel hard roepen dat ik dan toch liever met een Waal te maken heb.

Er zijn zoveel delen van onze bevolking waar ik niets mee te maken heb. Het enige dat echter van belang is, dat zijn werkende structuren. De structuren in Belgie zijn in de loop der tijd zo opgezet dat ze niet werken. Iedereen bevoegd, niemand verantwoordelijk is ondertussen het credo geworden.

Nu zie ik ook 1 Beneluxland ook niet meteen werken, de versnippering in NL in gedachten. En laat ons ook nie vergeten dat zowel NL als LUX niet veel zullen voelen om samen te gaan met de Belgische bedelaars.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 03:32   #4
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wie heeft het over splitsen. Het gaat om de XVII Nederlanden herenigen, Walen en Friezen inclusief.
Ik als Nederlandse Brabander zou daar niet tegen wij staan, maar wij zitten ook in het midden. En herenigen dan ook het belangrijkste ons Brabant, het slachtoffer van 1648.
Oud Vandaag, 06:31   #5
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Misschien wel ja maar anderzijds vraag ik me dan ook af wat een arrogante welstellende Franskiljonse Belg uit Lasne te maken heeft met een simpele noeste arbeider uit Poelkapelle ?

Ik denk dat menselijke verhoudingen nogal complex zijn en heel erg persoonsgebonden

Persoonlijk voel ik me al vlug overal beetje thuis terwijl andere mensen zich drie straten verder dan hun huis al heel verweest voelen.

Zelfde beetje zo in alle landen....ik herinner me hoe destijds veel Zuid Fransen uit de Provence praten over Les Parisiens...dat was niet echt fraai Net als de Catalanen en de Madrilenen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : Vandaag om 06:34.
Oud Vandaag, 09:14   #6
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat vind ik erg kneuterig. Eigenlijk doet jij mij denken aan die enge, bange katholieke priester uit het Brugge van de 19e eeuw. Ik heb het over Guido Gezelle. Die wilde evenmin iets te maken hebben met Nederland. Het ideaal dat hij nastreefde was het toenmalige Vlaanderen het West-Vlaams als formele omgangstaal door te drukken. Stel je voor!
Ik ben groot voorstander van een verdere integratie van Nederland en Vlaanderen zowel op economisch als op cultureel vlak. En in de praktijk is het reeds zo. Daar voel ik mij goed bij.

Laatst gewijzigd door quercus : Vandaag om 09:17.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 14:25   #7
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat vind ik erg kneuterig. Eigenlijk doet jij mij denken aan die enge, bange katholieke priester uit het Brugge van de 19e eeuw. Ik heb het over Guido Gezelle. Die wilde evenmin iets te maken hebben met Nederland. Het ideaal dat hij nastreefde was het toenmalige Vlaanderen het West-Vlaams als formele omgangstaal door te drukken. Stel je voor!
Ik ben groot voorstander van een verdere integratie van Nederland en Vlaanderen zowel op economisch als op cultureel vlak. En in de praktijk is het reeds zo. Daar voel ik mij goed bij.
Dat heeft niets met kneuterigheid te maken hoor.

Maar alles met iemand (ik) die familie (en bijhorende vrienden en familie van familie) in zowel Nederland als Wallonië heeft wonen.

En uit de ervaring die ik daar de afgelopen 50 jaar opdeed, doet mij mijn uitspraak rechtvaardigen.

Als Belg sta je gewoon veel dichter (qua omgang met mensen, wereldbeeld, ethiek,...) bij Walen dan bij Nederlanders. Ook al vormt de taal misschien een grotere barriere bij Wallonië.

Maar ieder zijn mening eh?
Ik persoonlijk voel me in ieder geval meer verwant met een Waal dan met een Nederlander.
Oud Vandaag, 15:01   #8
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat heeft niets met kneuterigheid te maken hoor.

Maar alles met iemand (ik) die familie (en bijhorende vrienden en familie van familie) in zowel Nederland als Wallonië heeft wonen.

En uit de ervaring die ik daar de afgelopen 50 jaar opdeed, doet mij mijn uitspraak rechtvaardigen.

Als Belg sta je gewoon veel dichter (qua omgang met mensen, wereldbeeld, ethiek,...) bij Walen dan bij Nederlanders. Ook al vormt de taal misschien een grotere barriere bij Wallonië.

Maar ieder zijn mening eh?
Ik persoonlijk voel me in ieder geval meer verwant met een Waal dan met een Nederlander.
Ja dat kan maar ik denk dat die verwantschap meer heeft te maken met de mens op zich dan met de eventuele nationaliteit of woonplaats van die mens.

Ik heb bv een heel goede vriend in Amsterdam maar die zou een even goede vriend zijn mocht hij een Waal zijn geweest.

Denk men dit niet te fel moet veralgemenen. Er zijn heel wat Walen die ik liever niet (meer) ontmoet terwijl er misschien (heel wat) Chinezen zijn met wie ik het wel goed zou kunnen vinden.

Anderzijds als men dat toch gaat veralgemenen heb ik bv Duitsers altijd sympathieker en beleefder gevonden dan Fransen (die ik niet zelden arrogant vind) .....ik voel me meer verwant met een Duitser dan met een Fransman.....maar ja ook hier weer hetzelfde moeilijke verhaal van veralgemenen

Laatst gewijzigd door fred vanhove : Vandaag om 15:05.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be