Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2007, 20:45   #21
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht

Dieven hebben een GEDRAGS probleem & dus per definitie wordt zijn/haar negatief gedrag benadrukt = ERGER dan de dood s straf .
Hoe leg je dat uit, gedragsprobleem?

Ik begrijp wel dat mensen die thuis komen en het huis leeg vinden dat een probleem vinden maar ik zie niet wat je bedoeld met probleem gedrag van dieven.

Iedereen moet toch huishuur betalen? Iedereen moet toch geld verdienen? Als dieven dat dan doen is het plots een gedragsprobleem. Hoezo?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2007, 20:56   #22
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Hoe leg je dat uit, gedragsprobleem?

Ik begrijp wel dat mensen die thuis komen en het huis leeg vinden dat een probleem vinden maar ik zie niet wat je bedoeld met probleem gedrag van dieven.

Iedereen moet toch huishuur betalen? Iedereen moet toch geld verdienen? Als dieven dat dan doen is het plots een gedragsprobleem. Hoezo?

neenee ni plots een gedrags probleem zo zit het niet in elkaar de meeste dieven hebben een aangeleert gedrag van mama of papa meegekregen.

Bijvoorbeeld iets stoms eerst eten en daarna betalen ...dit kan een kind interpreteren als zijnde stelen is goed .
Een leeg huis zoals ik ooit had kan tevens ook een motief zijn om dit soort gedrag aan te kweken bewust of onbewust .

Bewust als je echt honger hebt maar dus ook ONbewust .

Een gedrags probleem of een pos ( problematische opvoedings situatie ) betekent per definitie dat de rechtsreekse of onrechtstreekse omgeving / maatschapij hinder ervaart van dit gedrag .

Om het simpel te houden alzo :

eet-situatie :2 peuters aan de peutertafel zijn een vier uurtje aan het consumeren.

Peuter 1 legt vieze appel weg en neemt koek van andere peuter
( typisch/normaal peuter gedrag !!! )

Andere peuter weent en jammert gehéél de school bijéén = sociale hinder of probleem gedrag want dan zen we allen geirriteert dat nen kleine brult en jammert net of die dood geslagen wordt brrrr .... .

Boodschap is dan meestal kalm blijven & gericht kijken/observeren...waar den mini crimineel toegeeft bvb naar de grond staren ...te vergelijken met iemand die een kruis draagt of een bord waar op staat pas op dief ofzo of dwaas die tegen het imperium was .

*hij die zonder zonde is werpe de eerste steen ....stilte .

Laatst gewijzigd door duncan : 8 mei 2007 om 20:57.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2007, 21:23   #23
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht
neenee ni plots een gedrags probleem zo zit het niet in elkaar de meeste dieven hebben een aangeleert gedrag van mama of papa meegekregen.

Bijvoorbeeld iets stoms eerst eten en daarna betalen ...dit kan een kind interpreteren als zijnde stelen is goed .
Een leeg huis zoals ik ooit had kan tevens ook een motief zijn om dit soort gedrag aan te kweken bewust of onbewust .

Bewust als je echt honger hebt maar dus ook ONbewust .

Een gedrags probleem of een pos ( problematische opvoedings situatie ) betekent per definitie dat de rechtsreekse of onrechtstreekse omgeving / maatschapij hinder ervaart van dit gedrag .

Om het simpel te houden alzo :

eet-situatie :2 peuters aan de peutertafel zijn een vier uurtje aan het consumeren.

Peuter 1 legt vieze appel weg en neemt koek van andere peuter
( typisch/normaal peuter gedrag !!! )

Andere peuter weent en jammert gehéél de school bijéén = sociale hinder of probleem gedrag want dan zen we allen geirriteert dat nen kleine brult en jammert net of die dood geslagen wordt brrrr .... .

Boodschap is dan meestal kalm blijven & gericht kijken/observeren...waar den mini crimineel toegeeft bvb naar de grond staren ...te vergelijken met iemand die een kruis draagt of een bord waar op staat pas op dief ofzo of dwaas die tegen het imperium was .

*hij die zonder zonde is werpe de eerste steen ....stilte .
Het lijkt me dat het probleem eerder bij de maatschappij ligt dan bij de dief. Zoals je in je voorbeeld zegt, typisch/normaal peuter gedrag. Totdat het kind anders geleerd/geforceerd wordt, desnoods met harde hand.

Het normale gedrag word eruit gehaald en vervangen door een setje surrealistische waarden liefst nog doorspekt met religieuze waarden.

Misschien moeten we wel is onderzoeken welk psychologisch type de dief in het algemeen is. Dat zou veel verklaren, tenminste als een meerderheid van het zelfde type zouden blijken te zijn.

Zou daar al onderzoek over gedaan zijn?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 07:19   #24
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door connect Bekijk bericht
Schandalig. Typisch iets voor in Amerika
ja, medemensen bestelen vind ik ook schandalig
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 23:17   #25
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Dat is goed gezien, als je voor een koppel duizend euro's ipods enzo kan pikken dan wil ik daar ook wel 2 maal 4 uur gaan staan.
ik ook, dan ga ik vanaf morgen alle winkels afschuimen.Gepakt? Een paar uurtjes daar staan met uw bordje, en de kous is af...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2025, 08:54   #26
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vanaf 1 januari volgend jaar voeren de Belgische supermarkten een nieuwe regeling in rond winkeldiefstallen. Wie betrapt wordt, zal de kans krijgen om meteen een schadevergoeding van 181 euro te betalen. Bron.
Goed idee ?

Voordelen:
1. Politie en justitie worden ontlast.
2. Als er dikwijls op in gegaan wordt zakken de kosten van winkeldiefstallen en dus prijzen voor de betalende klanten.
3....

Nadelen:
1. Kan een drempel wegnemen voor het stelen van duurdere producten. Als je een paar keer niet gepakt wordt met dure alcoholische dranken heb je het eruit gehaald. Een beetje zoals bij zwartrijden bij de NMBS vroeger. (Terwijl je bij De Lijn onmiddellijk een vrij zware boete krijgt, kon/kan? je bij de NMBS alsnog gewoon een ticket kopen met een kleine meerprijs.) Kan dus leiden tot meer winkeldiefstallen ?
2. Is dit doen legaal ? Kan het wettelijk ?
3....

De smeltkroezen zijn aan het smelten.

Breng het kolenwoud terug.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2025, 09:00   #27
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Goed idee ?

Voordelen:
1. Politie en justitie worden ontlast.
2. Als er dikwijls op in gegaan wordt zakken de kosten van winkeldiefstallen en dus prijzen voor de betalende klanten.
3....

Nadelen:
1. Kan een drempel wegnemen voor het stelen van duurdere producten. Als je een paar keer niet gepakt wordt met dure alcoholische dranken heb je het eruit gehaald. Een beetje zoals bij zwartrijden bij de NMBS vroeger. (Terwijl je bij De Lijn onmiddellijk een vrij zware boete krijgt, kon/kan? je bij de NMBS alsnog gewoon een ticket kopen met een kleine meerprijs.) Kan dus leiden tot meer winkeldiefstallen ?
2. Is dit doen legaal ? Kan het wettelijk ?
3....
Ik denk dat een lik op stuk beleid wel degelijk kan zorgen voor een barrière tegen het stelen van producten.
Iemand zal minder snel iets proberen te stelen als ie weet dat:
  • Er camera controle is.
  • Er een lijk op stuk beleid is.

Daarbij kunnen winkeliers nog steeds de politie inroepen als het over grotere diefstallen gaat.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2025, 09:10   #28
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het gaat exact niets veranderen.

Winkeldieven gaan er van uit dat ze niet betrapt gaan worden, of werken samen met insiders.

€181 is een ferme boete, als die bovenop de verplichte aankoop van de "gewenste" producten komt.

Om €181 "niet gerechterlijke boete" op te leggen moeten we het smerige systeem van gasboetes gebruiken, en moet er een beëdigd ambtenaar de vaststelling doen.

Een figuur wandelt buiten met 4 dure flessen wiskey, en wordt bij betrapping verplicht die €200 op te hoesten, en de €181 "GASboete" erbovenop. Kan (of wil) dat niet betalen. Inhouden op de komende verloning of uitkering? Kost maanden vooraleer dat door de bureaucratische mallemolen geraakt.

En de wet op consumentenbescherming maakt dat een "koper" kan afzien van een aankoop binnen een bepaalde tijd... Dus, Betrapt "sorry, ik zie af van aankoop"... Wat nu? Dus die €200 voor de 4 flessen vervalt al...
Oud 16 november 2025, 11:07   #29
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik denk dat een lik op stuk beleid wel degelijk kan zorgen voor een barrière tegen het stelen van producten.
  • Er camera controle is.

Daarbij kunnen winkeliers nog steeds de politie inroepen als het over grotere diefstallen gaat.
Een lijk op stuk beleid, dat is een goed idee.
Oud 16 november 2025, 11:32   #30
wagner.666
Minister-President

wagner.666's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Met de nadruk op lijk, in de post van de nva'er reserve, de zogenaamde démocratise partij vertoond om langs om meer dictatoriale trekjes.

Ik dacht dat het lik moest zijn
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2025, 11:39   #31
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wagner.666 Bekijk bericht
Met de nadruk op lijk, in de post van de nva'er reserve, de zogenaamde démocratise partij vertoond om langs om meer dictatoriale trekjes.

Ik dacht dat het lik moest zijn
Met likken gaan we het niet oplossen, met lijken daarentegen…

Ik heb dat niet voorgesteld, reserve schreef dat.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 16 november 2025 om 11:40.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2025, 11:58   #32
wagner.666
Minister-President

wagner.666's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met likken gaan we het niet oplossen, met lijken daarentegen…

Ik heb dat niet voorgesteld, reserve schreef dat.
Dat weet ik dat gij dat niet hebt geschreven Skobelev, vond het wel grappig dat jij dat ook schreef om hem op zijn op zijn kar te krijgen...

réserve de meester in het nalezen van zijn teksten door de mand gezakt..

Laatst gewijzigd door wagner.666 : 16 november 2025 om 12:02.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2025, 14:10   #33
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
  • Er camera controle is.

NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2025, 14:11   #34
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Yes!
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2025, 14:16   #35
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het gaat exact niets veranderen.

Winkeldieven gaan er van uit dat ze niet betrapt gaan worden, of werken samen met insiders.

€181 is een ferme boete, als die bovenop de verplichte aankoop van de "gewenste" producten komt.

Om €181 "niet gerechterlijke boete" op te leggen moeten we het smerige systeem van gasboetes gebruiken, en moet er een beëdigd ambtenaar de vaststelling doen.

Een figuur wandelt buiten met 4 dure flessen wiskey, en wordt bij betrapping verplicht die €200 op te hoesten, en de €181 "GASboete" erbovenop. Kan (of wil) dat niet betalen. Inhouden op de komende verloning of uitkering? Kost maanden vooraleer dat door de bureaucratische mallemolen geraakt.

En de wet op consumentenbescherming maakt dat een "koper" kan afzien van een aankoop binnen een bepaalde tijd... Dus, Betrapt "sorry, ik zie af van aankoop"... Wat nu? Dus die €200 voor de 4 flessen vervalt al...
Ik denk niet dat het zo simpel is.
Oud 16 november 2025, 14:17   #36
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Oeps, er moet uiteraard lik staan i.p.v. lijk.
Oud 16 november 2025, 15:08   #37
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het is helemaal geen gasboete. Het is een onkostenvergoeding die je door de supermarkt voorgesteld wordt. Je bent allerminst verplicht ze te aanvaarden.

Als jij mijn voortuin bevuilt, mag ik jou ook een onkostenvergoeding voorstellen, en jij bent evenmin verplicht die te aanvaarden.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 16 november 2025 om 15:08.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2025, 15:10   #38
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat het zo simpel is.
Dat denk ik ook niet. Eenmaal je aanstalten maakt om de grens van de winkel te overschrijden zonder betaald te hebben, ben je een dief.

Je kan dan niet afzien van de aankoop want je hebt er geen gedaan.
Oud 16 november 2025, 15:14   #39
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Dat denk ik ook niet. Eenmaal je aanstalten maakt om de grens van de winkel te overschrijden zonder betaald te hebben, ben je een dief.

Je kan dan niet afzien van de aankoop want je hebt er geen gedaan.
Nee hoor, aanstalten maken is geen misdrijf en dan hebben we het niet eens over het gegeven dat er eerst door correctioneel een schuldig vonnis afgeleverd moet zijn, dat trouwens onmiddellijk opgeschort wordt door in beroep te gaan.
Oud 16 november 2025, 15:16   #40
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Nee hoor, aanstalten maken is geen misdrijf en dan hebben we het niet eens over het gegeven dat er eerst door correctioneel een schuldig vonnis afgeleverd moet zijn, dat trouwens onmiddellijk opgeschort wordt door in beroep te gaan.
Als je de winkel verlaat met goederen, zonder ze bewust te betalen, ben je een dief, die aanstalten tot ... vervallen bij het buitengaan van de winkel.
De keuze aan de dief is dan:
  • Politie oproepen
  • Minnelijke schikking van 181 euro voor de onkosten die gemaakt werden.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 16 november 2025 om 15:17.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be