Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 december 2025, 08:45   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 79.660
Standaard Meer elektrische toestellen voor een beter milieu, ja m'n kloten.

Net op de radio gehoord en daarna gezocht op VRT.

Minstens 100 bedrijven in Vlaanderen krijgen geen elektriciteitsaansluiting door overvol stroomnet

Meer dan 100 bedrijven in Vlaanderen raken het komende jaar niet aangesloten op het stroomnet, omdat het al overvol is. Een bedrijf uit Nazareth is daarom zelfs genoodzaakt om over te schakelen op dieselgeneratoren. Honderden andere krijgen wel nog stroom, maar niet altijd zoveel als ze willen. Werkgeversorganisatie Voka pleit ervoor projecten met een economische en maatschappelijke meerwaarde voorrang te geven.

Het ergst van alles is dat de staat miljoenen euro's belastinggeld misloopt door ons elektrische auto's door de strot te duwen.

Als je dan hoort dat er vervuilende dieselgeneratoren ingezet moeten worden zodat bedrijven niet stilvallen...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/12...iteitsaanslui/
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2025, 10:14   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Net op de radio gehoord en daarna gezocht op VRT.

Minstens 100 bedrijven in Vlaanderen krijgen geen elektriciteitsaansluiting door overvol stroomnet

Meer dan 100 bedrijven in Vlaanderen raken het komende jaar niet aangesloten op het stroomnet, omdat het al overvol is. Een bedrijf uit Nazareth is daarom zelfs genoodzaakt om over te schakelen op dieselgeneratoren. Honderden andere krijgen wel nog stroom, maar niet altijd zoveel als ze willen. Werkgeversorganisatie Voka pleit ervoor projecten met een economische en maatschappelijke meerwaarde voorrang te geven.

Het ergst van alles is dat de staat miljoenen euro's belastinggeld misloopt door ons elektrische auto's door de strot te duwen.

Als je dan hoort dat er vervuilende dieselgeneratoren ingezet moeten worden zodat bedrijven niet stilvallen...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/12...iteitsaanslui/
Je hebt de link wellicht niet begrepen. Het gaat om stroomnetcapaciteit, en omdat die capaciteit niet goed verdeelt geraakt.
Men duwt in bepaalde weerperiodes meer ongecontroleerde hernieuwbare stroom op het net die dat niet kan opslaan, dus moet het direct gebruikt worden.

Bovendien ontlasten electrische autos het stroomnet omdat ze vooral stroom van het net afnemen. In de zomer laden de meeste EVs wslk nog het meeste direct via hun zonnepanelen, gelukkig maar. Stel dat ook al die zonnestroom op het net geduwd wordt.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2025, 10:19   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Net op de radio gehoord en daarna gezocht op VRT.

Minstens 100 bedrijven in Vlaanderen krijgen geen elektriciteitsaansluiting door overvol stroomnet

Meer dan 100 bedrijven in Vlaanderen raken het komende jaar niet aangesloten op het stroomnet, omdat het al overvol is. Een bedrijf uit Nazareth is daarom zelfs genoodzaakt om over te schakelen op dieselgeneratoren. Honderden andere krijgen wel nog stroom, maar niet altijd zoveel als ze willen. Werkgeversorganisatie Voka pleit ervoor projecten met een economische en maatschappelijke meerwaarde voorrang te geven.

Het ergst van alles is dat de staat miljoenen euro's belastinggeld misloopt door ons elektrische auto's door de strot te duwen.

Als je dan hoort dat er vervuilende dieselgeneratoren ingezet moeten worden zodat bedrijven niet stilvallen...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/12...iteitsaanslui/
overvol stroomnet: dus er zijn nog veel te weinig huis- en industriële batterijen of electrische autos die deze stroom slim kunnen opslaan, op de momenten dat het net verzadigd.

** Fluvius werkt er elke dag aan, helaas gaat dat niet vanzelf ook wegens de typische Nimbys.

Citaat:
Als je dan hoort dat er vervuilende dieselgeneratoren ingezet moeten worden zodat bedrijven niet stilvallen...
Jij vindt dieselmotoren plots erg vervuilend?

Van mijn vriendje AI-overzicht:
Citaat:
** Ja, Fluvius bouwt inderdaad dringend batterijparken en investeert zwaar in het net om de netcapaciteit te verhogen, essentieel voor de energietransitie omdat de toenemende elektrificatie (warmtepompen, elektrische wagens) en de wisselende productie van hernieuwbare energie het net zwaar onder druk zetten, wat leidt tot congestie (file op het net). Deze batterijparken slaan energie op en injecteren deze terug wanneer nodig, waardoor het net stabiel blijft en nieuwe projecten (zoals zonneparken en laadpalen) kunnen worden aangesloten.

*Waarom batterijparken nodig zijn:
Energietransitie: Meer en meer fossiele brandstoffen worden vervangen door elektriciteit, wat de vraag doet stijgen.

Wisselende opwekking: Zonne- en windenergie zijn niet constant, waardoor er pieken en dalen in de productie zijn.

Netcongestie: Het huidige net kan de enorme toename in vraag en de schommelingen niet altijd aan, waardoor er 'files' ontstaan op het net.

**Hoe Fluvius dit aanpakt:
Grote batterijparken: Fluvius faciliteert de bouw van grote batterijopslag, zoals bij de voormalige gascentrale in Vilvoorde.

Innovatieve oplossingen: Ze sluiten ook innovatieve systemen aan, zoals die van bouwgroep Cordeel, waarbij werfbatterijen tijdelijk de netstabiliteit helpen garanderen.

Capaciteitswijzer: Een online tool (capaciteitswijzer) helpt bedrijven te zien waar er nog ruimte is op het net voor nieuwe aansluitingen.

Investeringen: Er wordt miljarden geïnvesteerd in de versterking van het netwerk (distributienet, transformatorstations).

Toekomstgerichte technologie: Vanaf 2026/2027 komen er platformen voor flexibiliteitsdiensten, kwartierwaarden en tweerichtingscommunicatie met digitale meters om het net slimmer te beheren.

Kortom, batterijparken zijn cruciaal om de schommelingen op te vangen, de stabiliteit te garanderen en de groei van groene energie mogelijk te maken.
Citaat:
https://www.athlon.com/nl/persberich...een-oplossing/

Elektrische auto's niet het probleem van vol stroomnet, maar een oplossing’

donderdag 7 augustus 2025

Expertquote Paul Bouwmeester, Business Development Director Athlon: Het Nederlandse stroomnet raakt voller en voller. Netbeheerders investeren miljarden in uitbreiding, maar ondanks deze investeringen kan het bouwtempo de groeiende vraag naar netcapaciteit niet bijhouden.

Elektrische auto's die vaak energie moeten laden, hoeven hierbij niet het probleem te zijn. Ze kunnen juist het stroomnet ontlasten door op piekmomenten energie terug te leveren aan huis of wijk, of door op slimmere momenten te laden.
voorbeeld van zo een bi-directioneel ladende e-auto, een Renault Megane E-tech:

Citaat:
https://ev-database.org/nl/auto/3132...ech-EV60-220hp
Prijs vanaf € 37.990
60.0 kWh Accu Bruikbaar
380 km * Actieradius
158 Wh/km * Verbruik
Te bestellen sinds Maart 2025

. Bidirectioneel Laden (V2X / BPT)

Vehicle-to-Load (V2L)
V2L Mogelijk Ja
Max. Vermogen 3.7 kW AC
Aansluitingen Exterieur 1 x Type 2 (Adapter)
Aansluitingen Interieur -
Vehicle-to-Home (V2H)
V2H via AC Ondersteund Ja
Max. Vermogen 11 kW AC
V2H via DC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -
Vehicle-to-Grid (V2G)
V2G via AC Ondersteund Ja
Max. Vermogen 11 kW AC

. Opladen

Thuis / Bestemming
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Voor
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->380 km) 6u30m
Laadsnelheid 59 km/u
Kosten Publiek Laden € 5,53 per 100 km
Snelladen
Laadaansluiting CCS
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Voor
Laadvermogen (max) 129 kW DC
Laadvermogen (10-80%) 88 kW DC
Laadtijd (38->304 km) 30 min
Laadsnelheid 530 km/u
Autocharge Ondersteund Ja
Kosten Snelladen € 11,06 per 100 km
Plug & Charge
Plug & Charge Ondersteund Ja
Ondersteund Protocol ISO 15118-2
Accu Preconditioning
Preconditioning Mogelijk Ja
Automatisch via Navigatie Ja
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 december 2025 om 10:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2025, 11:12   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het ergst van alles is dat de staat miljoenen euro's belastinggeld misloopt door ons elektrische auto's door de strot te duwen.
Is dat zo? Vond je de honderden miljoenen belastingsgeld door toen dieselwagens en wat later plug-in hybrides door de strot duwen dan beter?

Citaat:
Als je dan hoort dat er vervuilende dieselgeneratoren ingezet moeten worden zodat bedrijven niet stilvallen...
Dan heb je zeker ook al gehoord dat men als alternatief ook werfbatterijen kan inzetten. Die zijn bovendien bijna muisstil.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2025, 11:13   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het ergst van alles is dat de staat miljoenen euro's belastinggeld misloopt door ons elektrische auto's door de strot te duwen.
Is dat zo? Vond je de honderden miljoenen belastingsgeld door toen dieselwagens en wat later plug-in hybrides door de strot duwen dan beter?

Citaat:
Als je dan hoort dat er vervuilende dieselgeneratoren ingezet moeten worden zodat bedrijven niet stilvallen...
Dan heb je zeker ook al gehoord dat men als alternatief ook werfbatterijen kan inzetten. Die zijn bovendien bijna muisstil.

Dieselgeneratoren moeten aan emissienormen Stage V voldoen.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2025, 11:14   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het ergst van alles is dat de staat miljoenen euro's belastinggeld misloopt door ons elektrische auto's door de strot te duwen.
Is dat zo? Vond je de honderden miljoenen belastingsgeld door toen dieselwagens en wat later plug-in hybrides door de strot duwen dan beter?

Citaat:
Als je dan hoort dat er vervuilende dieselgeneratoren ingezet moeten worden zodat bedrijven niet stilvallen...
Dan heb je zeker ook al gehoord dat men als alternatief ook werfbatterijen kan inzetten. Die zijn bovendien bijna muisstil.

Dieselgeneratoren moeten aan de emissienormen Stage V voldoen.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2025, 18:35   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 79.660
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je hebt de link wellicht niet begrepen. Het gaat om stroomnetcapaciteit, en omdat die capaciteit niet goed verdeelt geraakt.
Men duwt in bepaalde weerperiodes meer ongecontroleerde hernieuwbare stroom op het net die dat niet kan opslaan, dus moet het direct gebruikt worden.

Bovendien ontlasten electrische autos het stroomnet omdat ze vooral stroom van het net afnemen. In de zomer laden de meeste EVs wslk nog het meeste direct via hun zonnepanelen, gelukkig maar. Stel dat ook al die zonnestroom op het net geduwd wordt.
Zeg dat tegen de bedrijven die de productie stil moeten leggen wegens te weinig stroom.
Stilleggen of dure dieselgeneratoren inschakelen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2025, 18:36   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 79.660
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Is dat zo? Vond je de honderden miljoenen belastingsgeld door toen dieselwagens en wat later plug-in hybrides door de strot duwen dan beter?


Dan heb je zeker ook al gehoord dat men als alternatief ook werfbatterijen kan inzetten. Die zijn bovendien bijna muisstil.
Ik heb steeds wegentaks moeten betalen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2025, 18:37   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 79.660
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Is dat zo? Vond je de honderden miljoenen belastingsgeld door toen dieselwagens en wat later plug-in hybrides door de strot duwen dan beter?


Dan heb je zeker ook al gehoord dat men als alternatief ook werfbatterijen kan inzetten. Die zijn bovendien bijna muisstil.

Dieselgeneratoren moeten aan de emissienormen Stage V voldoen.
Die vervuilen dus, net zoals de dieselmotoren in auto's, niet!

Blij dat je het zo duidelijk stelt.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 11 december 2025 om 18:38.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2025, 20:34   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.170
Standaard

Nog enkele links voor af te sluiten, dan leren de lezers hier nog wat bij:

En denken aan oplossingen want blijven zeuren en met de vinger wijzen helpt niets. Dramaqueens nog minder.
Citaat:
https://www.change.inc/mobiliteit/ho...et-wordt-40676

20 december 202

Zo wordt de elektrische auto onderdeel van het stroomnet: 'De toekomst is er al'
Een droog stukje, die het dringend probleem duidelijk maakt maar diverse oplossingen aanreikt, ook het verschil in aanpak tussen Nederland en België:
Citaat:
https://www.xemex.eu/netcongestie-op...thuisbatterij/

Netcongestie: De Ongeziene Barrière van de Energietransitie

Door Xemex | Laatst bijgewerkt: 23 september 2025

In Friesland, een streek bekend om uitgestrekte weilanden en uitbundige zon, staat een gezin klaar om hun dag te beginnen. De zonnepanelen vangen de eerste zonnestralen op, de warmtepomp draait zachtjes en de elektrische auto staat volledig opgeladen bij de laadpaal. Alles lijkt soepel te verlopen, totdat ze ontdekken dat hun overtollige energie niet teruggeleverd kan worden. Het elektriciteitsnet is vol. Dit is een concreet voorbeeld van netcongestie, een groeiend probleem dat niet alleen Nederland treft, maar ook België, vooral Vlaanderen. Terwijl we meer elektriciteit gebruiken voor verwarming, vervoer en productie, raakt het net sneller overbelast. In deze diepgaande gids ontdek je wat netcongestie is, hoe het huishoudens en bedrijven raakt, welke oplossingen beschikbaar zijn en hoe de situatie zich ontwikkelt in beide landen.

Wat is netcongestie?

Netcongestie ontstaat wanneer de capaciteit van het elektriciteitsnet tijdelijk niet toereikend is om alle opgewekte of verbruikte elektriciteit te verwerken. Wanneer we spreken over netcongestie, noemen we dus de situatie waarin de vraag naar stroom hoger is dan het netwerk kan verwerken en geen nieuwe of grotere aansluiting kan toestaan.

In België is de situatie vergelijkbaar, maar de aanpak verschilt. Fluvius meldt dat sommige transformatorstations in Vlaanderen de capaciteit bereiken, vooral bij grote industriële aansluitingen. David Zenner van Elia legt uit: “Elektrische wagens, boilers of warmtepompen moeten flexibel beheerd worden. Een slim algoritme bepaalt wanneer we het best gaan laden, zodat niet iedereen op hetzelfde moment energie gebruikt” (fluvius.be).

Praktisch merk je netcongestie wanneer zonnepanelen tijdelijk geen energie terugleveren of wanneer laadpalen niet volledig functioneren. Voor bedrijven kan het betekenen dat uitbreiding van productie of installaties wordt vertraagd.

Oorzaken van netcongestie

De oorzaken van netcongestie liggen in een combinatie van technologische, economische en beleidsmatige factoren. De snelle energietransitie legt een ongekende druk op bestaande netten. Huishoudens en bedrijven stappen massaal over op elektrische voertuigen, warmtepompen en zonnepanelen. Tegelijkertijd zijn veel netten niet ontworpen voor de piekbelasting die ontstaat wanneer iedereen tegelijk stroom gebruikt.

Daarnaast speelt de concentratie van duurzame energieprojecten een rol. In een wijk met veel zonnepanelen kunnen pieken in teruglevering ontstaan, terwijl een bedrijventerrein met elektrische laadpunten juist een piek in vraag genereert. Dit veroorzaakt lokale onbalans, zichtbaar op een netcongestie kaart, die aangeeft waar het net zwaar belast is.
Ook de toename van energie uit zon en wind versterkt dit effect, omdat de productie niet altijd gelijkloopt met het moment waarop huishoudens en bedrijven elektriciteit vragen.

In Nederland benadrukt de Rijksoverheid dat het landelijk actieprogramma netcongestie is opgezet om de capaciteitsproblemen te verlichten. Dit programma omvat meer dan honderd maatregelen, variërend van versnelde netversterking tot het inzetten van slimme technologieën en tijdelijke oplossingen om congestie te beperken

In België wordt congestie deels aangepakt door industriële bedrijven en netbeheerders samen te laten werken. Zo kunnen pieken in verbruik worden verplaatst of lokaal worden opgeslagen in batterijen. Elia benadrukt: “Vandaag moeten we tegen bestaande en nieuwe industriële spelers zeggen dat ze de eerste vier of vijf jaar naar een andere locatie moeten gaan. Batterijen kunnen altijd elders worden geplaatst”.

Transportschaarste betekent dat er tijdelijk te weinig ruimte is op het elektriciteitsnet om nieuwe aansluitingen of extra vermogen toe te voegen. Netcongestie is het daadwerkelijke gevolg: het moment waarop het net overbelast raakt en aanvragen worden geweigerd of beperkt. Transportschaarste is dus het voorstadium van netcongestie.

Gevolgen voor huishoudens en bedrijven

De gevolgen van netcongestie zijn tastbaar. Huishoudens merken dat overtollige zonne-energie niet kan worden teruggeleverd of dat de terugleververgoeding tijdelijk lager uitvalt. Nieuwe elektrische voertuigen kunnen pas op een later moment volledig worden opgeladen, waardoor de flexibiliteit van het huishouden beperkt wordt. Voor MKB-bedrijven betekent congestie vaak dat uitbreidingsplannen stilvallen, nieuwe machines later kunnen worden aangesloten en dat investeringen in duurzame energie minder rendabel worden.

In België ervaren industriële bedrijven een vergelijkbare situatie. Het industrieel verbruik stijgt sneller dan verwacht door elektrificatie en de groei van productieprocessen. Volgens Elia is het industrieel verbruik in 2023 anderhalf keer hoger dan in 2019, en de druk op het net zal de komende jaren verder toenemen. Zenner: “We evalueren jaarlijks welke opties bedrijven hebben om hun energieverbruik te verduurzamen, van elektrificatie tot waterstof of carbon capture”.

Technische benadering van netcongestie

Netcongestie kan op verschillende technische lagen van het elektriciteitsnet ontstaan:

Hoogspanningsnet: Verbindt grote centrales en verdeelt stroom over lange afstanden.

Middenspanningsnet: Verdeelt stroom naar wijken en bedrijventerreinen.

Laagspanningsnet: Levert stroom aan huizen en kleine bedrijven.
Netcongestie kan technisch worden verklaard als het moment waarop het aanbod van energie, inclusief lokale productie zoals zonnepanelen, hoger is dan de transportcapaciteit van het net. Dit kan leiden tot spanningsproblemen, frequentiestabiliteit of tijdelijke uitschakelingen.

Een EMS kan signalen van netbeheerders ontvangen over congestie, de energiestromen lokaal optimaliseren en apparaten slim aansturen. Bijvoorbeeld: wanneer een warmtepomp, wasmachine en elektrische auto tegelijk stroom verbruiken, kan het EMS de prioriteit van apparaten bepalen en overtollige zonne-energie opslaan in een thuisbatterij. Zo worden pieken op het net vermeden en wordt energie maximaal benut.

Congestiemanagement als kans en verdienmodel

Netcongestie wordt vaak gezien als een probleem, maar het opent ook nieuwe markten. Naast het tekort aan aansluitcapaciteit voor nieuwbouw of de verzwaring van bestaande aansluitingen, groeit het belang van congestiemanagement. Dit houdt in dat vraag en aanbod van energie flexibel worden gestuurd om pieken op te vangen en de vraag naar stroom beter te balanceren. Voor bedrijven en instellingen kan dit zelfs een verdienmodel vormen. Flexibiliteit op lokaal niveau kan worden ingezet door tijdelijk minder stroom gebruiken of extra capaciteit vrij te maken.

De laatste twee jaar zijn de opbrengsten uit grootschalige flexibiliteit, zoals bij industriële opwekkers of batterijlocaties, wat teruggelopen. Toch blijft er een actieve flexibiliteitsmarkt bestaan, vooral op wijk- en gebouwniveau. Hier speelt een Energie Management Systeem (EMS) een cruciale rol. Met een EMS kunnen bedrijven en huishoudens hun energiegebruik dynamisch aansturen: de wasmachine draait wanneer het net rustig is, batterijen slaan energie op tijdens overschotten en laadpalen leveren flexibiliteit terug aan de buurt. Voor bedrijven en huishoudens betekent dit dat ze energie op een slimme manier kunnen flexibel gebruiken, zodat pieken op het net worden vermeden. Zo wordt congestiemanagement niet alleen een technische oplossing, maar ook een financiële kans voor wie slim investeert in flexibiliteit.

Slimme oplossingen met EMS, zonnepanelen en thuisbatterij

Het combineren van een EMS, zonnepanelen en een thuisbatterij biedt dus een directe oplossing voor netcongestie. Zonnepanelen wekken duurzame energie op, maar zonder opslag of slim beheer kan deze energie verloren gaan wanneer het net vol is. Met een EMS kunnen huishoudens en bedrijven hun energie opwekken en direct optimaal inzetten. Een thuisbatterij slaat overtollige energie op zodat deze later kan worden gebruikt. Een EMS coördineert dit proces, stuurt apparaten aan en communiceert met het net om piekbelastingen te vermijden.

In België gebruiken bedrijven dezelfde technologie. Laadpalen voor elektrische voertuigen worden bijvoorbeeld aangestuurd zodat ze laden tijdens daluren, terwijl industriële processen worden gespreid over momenten met lagere netbelasting. Zenner van Elia: “Elektrische applicaties moeten flexibel beheerd worden. Slimme boilers maken warm water wanneer het voordelig is en het water kan worden opgeslagen. Zo creëren we comfort zonder het net te belasten”.

Verschillen en overeenkomsten tussen Nederland en België

Nederland en België kampen beide met congestie, maar verschillen in aanpak. In Nederland is de energietransitie soms sneller op bepaalde locaties, wat leidt tot acute congestieproblemen. België kent een geleidelijkere groei van zonne-installaties, maar het effect van decentrale productie en elektrificatie van de industrie wordt steeds groter. Omdat we meer elektriciteit gebruiken uit zon en wind, neemt de druk op beide netten toe.

Wat beleid betreft, hanteert Nederland een landelijk actieprogramma dat ruim honderd maatregelen bevat. In België ligt de verantwoordelijkheid bij regionale netbeheerders zoals Elia en Fluvius, die per zone actieplannen opstellen. De overeenkomst is dat zowel huishoudens als bedrijven worden gestimuleerd om technologieën te implementeren die flexibiliteit creëren en congestie beperken.

Trends en toekomstverwachting

De verwachting is dat netcongestie de komende jaren verder toeneemt door elektrificatie, toename van duurzame energie en groei van decentrale productie. Slimme software, dynamische prijssignalen en energieopslag zullen cruciaal zijn om de betrouwbaarheid van het net te waarborgen. Zowel Nederland als België investeren fors in netversterking en flexibiliteit. Volgens BNR Nieuwsradio is het essentieel dat netbeheerders sneller kunnen reageren op congestie, zodat het net niet overbelast raakt en de energietransitie doorgang kan vinden.

Omdat we meer elektriciteit gebruiken uit zonnepanelen en windmolens, neemt de druk op beide netten toe. Netbeheerders investeren daarom de komende jaren recordbedragen (2025-2030) om het net uit te breiden en te versterken.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 december 2025 om 20:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2025, 21:01   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.170
Standaard

Is de netcongestie dan al deels of tijdelijk opgelost in bepaalde regios of gemeentes? Hoort men daar ook wat van?

Toch wel.

Citaat:
https://www.change.inc/transities/en...eeuwse-wateren

Netbeheerders Stedin en TenneT hebben met slimme technische ingrepen tijdelijk 100 megawatt (MW) extra capaciteit gecreëerd op het stroomnet in vijf gemeenten (Molenlanden, Vijfheerenlanden, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam en een deel van West Betuwe), waardoor een groot deel van de wachtlijst voor grootverbruikers (bedrijven, scholen, etc.) kon worden weggewerkt, door het bestaande netwerk veiliger meer te belasten.
of: https://persportaal.anp.nl/artikel/b...-bd6e303eadf7/
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2025, 21:05   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.170
Standaard

Is de netcongestie dan al deels of tijdelijk opgelost in bepaalde regios of gemeentes? Hoort men daar ook wat van?

Toch wel.

Citaat:
https://www.change.inc/transities/en...eeuwse-wateren

Netbeheerders Stedin en TenneT hebben met slimme technische ingrepen tijdelijk 100 megawatt (MW) extra capaciteit gecreëerd op het stroomnet in vijf gemeenten (Molenlanden, Vijfheerenlanden, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam en een deel van West Betuwe), waardoor een groot deel van de wachtlijst voor grootverbruikers (bedrijven, scholen, etc.) kon worden weggewerkt, door het bestaande netwerk veiliger meer te belasten.
of: https://persportaal.anp.nl/artikel/b...-bd6e303eadf7/

En alle beetjes helpen zoals:
Citaat:
https://mtsprout.nl/tech-innovatie/n...weg-nederweert

107 Limburgse bedrijven delen samen de stroom: kan dit netcongestie oplossen?

Bedrijven die onderling stroom delen: het klinkt als dé oplossing voor netcongestie. In Nederweert voegden Limburgse ondernemers de daad bij het woord. Ze sloten de eerste groepsdeal met Enexis. 'Ik had een paar maanden geleden niet gedacht dat we hier nu zouden staan.'
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2025, 21:06   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.170
Standaard

Is de netcongestie dan al deels of tijdelijk opgelost in bepaalde regios of gemeentes? Hoort men daar ook wat van?

Toch wel.

Citaat:
https://www.change.inc/transities/en...eeuwse-wateren

Netbeheerders Stedin en TenneT hebben met slimme technische ingrepen tijdelijk 100 megawatt (MW) extra capaciteit gecreëerd op het stroomnet in vijf gemeenten (Molenlanden, Vijfheerenlanden, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam en een deel van West Betuwe), waardoor een groot deel van de wachtlijst voor grootverbruikers (bedrijven, scholen, etc.) kon worden weggewerkt, door het bestaande netwerk veiliger meer te belasten.
Alweer 500 Internal server error...

of: https://persportaal.anp.nl/artikel/b...-bd6e303eadf7/

En alle beetjes helpen zoals:
Citaat:
https://mtsprout.nl/tech-innovatie/n...weg-nederweert

107 Limburgse bedrijven delen samen de stroom: kan dit netcongestie oplossen?

Bedrijven die onderling stroom delen: het klinkt als dé oplossing voor netcongestie. In Nederweert voegden Limburgse ondernemers de daad bij het woord. Ze sloten de eerste groepsdeal met Enexis. 'Ik had een paar maanden geleden niet gedacht dat we hier nu zouden staan.'
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2025, 21:34   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 71.926
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Die vervuilen dus, net zoals de dieselmotoren in auto's, niet!

Blij dat je het zo duidelijk stelt.
Ikke blij, ik heb een LPG generator die ook op ethanol kan lopen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 08:37   #15
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 79.660
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ikke blij, ik heb een LPG generator die ook op ethanol kan lopen.
Ik heb momenteel ne diesel van 80KVA
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 10:20   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ikke blij, ik heb een LPG generator die ook op ethanol kan lopen.
En waar aardgasleidingen liggen kunnen aardgasgeneratoren gebruikt worden om bij te springen.

De minst vervuilende en efficiënste verbranding om stroom op te wekken.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 10:22   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ikke blij, ik heb een LPG generator die ook op ethanol kan lopen.
En waar aardgasleidingen liggen kunnen aardgasgeneratoren gebruikt worden om bij te springen.

De minst vervuilende en efficiënste verbranding om stroom op te wekken.

Citaat:
AI-overzicht

Ja, aardgasgeneratoren (en aardgas in het algemeen) zijn steeds meer gevraagd, vooral voor piekbelasting in elektriciteitsnetten en door stijgende export (LNG), gedreven door koudegolven, economische groei, en de noodzaak van stabiliteit naast hernieuwbare energie, ondanks het verbod op nieuwe aardgasaansluitingen in de nieuwbouw in België vanaf 2025.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 10:25   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ikke blij, ik heb een LPG generator die ook op ethanol kan lopen.


En waar aardgasleidingen liggen kunnen ook aardgasgeneratoren gebruikt worden om bij te springen. Van klein tot reusachtig groot.

De minst vervuilende en efficiënste verbranding om stroom op te wekken.
Citaat:
AI-overzicht

Ja, aardgasgeneratoren (en aardgas in het algemeen) zijn steeds meer gevraagd, vooral voor piekbelasting in elektriciteitsnetten en door stijgende export (LNG), gedreven door koudegolven, economische groei, en de noodzaak van stabiliteit naast hernieuwbare energie, ondanks het verbod op nieuwe aardgasaansluitingen in de nieuwbouw in België vanaf 2025.

https://www.nieuwsplein33.nl/nieuws/...omen-te-zitten

Netbeheerders gaan gas gebruiken om overvol stroomnet te ontlasten: 'Moeten niet in het donker komen te zitten'

29 augustus 2025

Amersfoort/Leusden - Netbeheerders Stedin en TenneT gaan het overvolle stroomnetwerk ondersteunen door generatoren te gebruiken die lopen op gas. Die generatoren kunnen op momenten dat er veel elektriciteit wordt gevraagd extra stroom leveren. Ze moeten er binnen een jaar staan. "We moeten ervoor zorgen dat in de hele provincie het licht aan blijft."

Met name op 'piekmomenten', als veel huishoudens en bedrijven om stroom vragen, dreigt het Utrechtse elektriciteitsnetwerk het niet aan te kunnen. Op die momenten kan een soort noodaggregaat dat op gas loopt extra energie leveren. "De groei van elektriciteit gaat zo hard dat we in het midden van het land maatregelen moeten nemen om overbelasting te voorkomen", zegt Robert Kuik van TenneT. "We willen straks niet in het donker komen te zitten."

60.000 huishoudens

Het stroomnetwerk wordt op verschillende plekken in onze provincie al uitgebreid, maar die uitbreiding loopt vertraging op. Zo laten twee elektriciteitsstations aan de noordkant van Utrecht langer op zich wachten. De gasgeneratoren zijn een tijdelijke oplossing totdat het energienetwerk is uitgebreid.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 10:39   #19
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 79.660
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht


En waar aardgasleidingen liggen kunnen ook aardgasgeneratoren gebruikt worden om bij te springen. Van klein tot reusachtig groot.

De minst vervuilende en efficiënste verbranding om stroom op te wekken.
Hier ligt gene aardgas.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be