|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad
|
De Waymo-taxi software en dus te vele Waymo taxis (helaas niet AI-zelflerend zoals Tesla) had met die stroomuitval en uitval van alle verkeerslichten een probleem (te trage beslissingen, nochtans kan hun remote-oppasser gepast ingrijpen), Tesla robotaxi blijkbaar niet.
Citaat:
Beperkingen van zelfrijdende wagens?
Het incident legt de beperkingen van zelfrijdende voertuigen bloot in een stedelijke omgeving.
Nochtans zouden de robotaxi's van Waymo opgewassen moeten zijn tegen situaties met kapotte verkeerslichten. In dat geval zouden ze de verkeerssituatie moeten benaderen als een kruispunt zonder verkeerslichten, waar de gewone voorrangsregels gelden.
"Maar door de enorme omvang van de storing bleven voertuigen langer dan normaal stilstaan om de toestand van de getroffen kruispunten te controleren", gaf een woordvoerder van Waymo als verklaring aan de BBC.
Het merendeel van de actieve ritten werd wel voltooid voordat de voertuigen terugkeerden naar hun depot of aan de kant werden gezet, aldus nog de woordvoerder. Het bedrijf legde zijn diensten voor de zekerheid volledig stil. Intussen zouden alle wagens weer moeten rijden.
Musk spot met storing
Tesla-baas Elon Musk maakte handig gebruik van de storing door erop te wijzen dat zijn robotaxi's wél bleven rijden tijdens de stroomstoring, in tegenstelling tot die van grote concurrent Waymo.
|
Ondertussen heeft Tesla zijn Supervised FSD V14.2.2 al gisteren losgelaten, met specifieke verbeteringen, en een van de testers (Zack) meldde het volgende na 10 uur intensief testwerk.
Of een stap korter naar Unsupervised FSD.
Citaat:
https://x.com/BLKMDL3/status/2003405206361383068 ggl vertaald
Zack @BLKMDL3
10 uur in Tesla FSD v14.2.2 en dit zijn mijn bevindingen:
Geen enkele aarzeling bij het wisselen van rijstrook. Extreem verfijnd, uitstekende rijstrookkeuzes en enkele verbeteringen bij het parkeren zijn een paar dingen om op te merken.
Ik ben echt enthousiast over het wisselen van rijstrook in deze versie. Er is GEEN enkele twijfel over de rijstrookkeuze, geen aarzeling, geen haperingen. Niets. Ik had zoiets nog nooit eerder gezien, maar in deze versie merk je dat het besluitvormingsproces veel sneller is en dat de keuze wordt gemaakt.
De Mad Max-modus is absoluut weer waanzinnig en ik vind het geweldig. Het lijkt zelfs sneller dan v14.2.1.25, wat al een verbetering was, maar het wisselen van rijstrook en de rijstrookkeuzes zijn nu nog beter. De Hurry-modus lijkt sneller op snelwegen en grotere wegen dan voorheen en komt heel dicht in de buurt van Mad Max; in v14.2.1.25 was het al perfect.
De nieuwe toevoeging in de release notes dat de aankomstpin wordt aangepast op basis van de aankomstoptie werkt. De route wordt aangepast afhankelijk van of je langs de stoeprand parkeert, of op de parkeerplaats of straat. Dat deed hij voorheen meestal al, maar nu wordt het gevisualiseerd.
Parkeren is verbeterd en indrukwekkend in deze versie. Op elke parkeerplek die ik heb bezocht, presteerde hij uitstekend. Hij stond precies in het midden van de lijnen, parkeerde snel en efficiënt, en dat was een grote verbetering ten opzichte van eerdere versies van v14.2. In parkeergarages stopt hij nu precies bij de parkeerautomaat, terwijl hij in eerdere versies van v14.2 23 centimeter te vroeg stopte, zoals ik al in eerdere reviews van v14.2+ heb vermeld. Dat is nu opgelost en werkt perfect - ik had me niets beters kunnen wensen. De afstand en aanloop zijn perfect - ik ga morgen nog veel meer testen.
De wegen in de canyon waren waanzinnig indrukwekkend. Ik heb de Snake Trail drie keer gereden, een supersmalle en bochtige weg, en elke keer presteerde hij geweldig. De snelheid was goed, hij volgde de juiste lijnen en accelereerde zelfs soepel uit de bochten. Dit alles in het donker, heel laat 's nachts - ik zal er nog meer video's van plaatsen.
De prestaties in het stop-and-go-verkeer tijdens de spits waren, net als voorheen, geweldig, met een paar extra opmerkingen over hoe goed de auto wachtte bij het oprijden van een kruispunt als er aan de andere kant stilstaand verkeer was. Bij drie van de drie stoplichten die ik tegenkwam, wachtte de auto, waar hij anders tussen het verkeer zou zijn komen te staan. Precies zoals een mens dat zou doen, maar de auto schatte het beter in dan ik. Eén keer kroop hij iets te langzaam, maar verder prima. Ik zag één keer een rood stoplicht, maar voordat ik kon reageren, had de auto zich alweer hersteld.
Ik ben nog steeds onder de indruk van hoe goed de auto omgaat met motorrijders die tussen de rijstroken door rijden. Hij ziet ze aankomen voordat ik ze zelfs maar zie, en gaat net genoeg opzij om rekening te houden met de motorrijder, de auto ernaast of de berm. Een mooie toevoeging, en fijn om te zien dat hij goed presteert.
Wat me opviel, is hoe soepel de stuurbewegingen altijd zijn. Hij neemt bochten met zoveel precisie en souplesse dat geen mens daar ook maar in de buurt kan komen. Vooral merkbaar op bochtige wegen - hij rijdt daar beter dan bijna elke mens. En ik had vanavond een stroomstoring, maar de auto reed nog steeds perfect, zelfs in het pikdonker.
Over het algemeen ben ik erg tevreden met deze build. Ik kom er morgen op terug met meer informatie, maar ik ga nu naar huis om te slapen.
Nogmaals hartelijk dank aan alle tovenaars van @Tesla_AI voor hun harde werk tijdens de feestdagen om deze updates te realiseren.
|
via
Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-...-from-drivers/
Tesla FSD v14.2.2 is getting rave reviews from drivers
So far, early testers have reported buttery-smooth drives with confident performance, even at night or on twisty roads.
Published 4 hours ago on December 23, 2025
Tesla Full Self-Driving (Supervised) v14.2.2 is receiving positive reviews from owners, with several drivers praising the build’s lack of hesitation during lane changes and its smoother decision-making, among others.
The update, which started rolling out on Monday, also adds features like dynamic arrival pin adjustment. So far, early testers have reported buttery-smooth drives with confident performance, even at night or on twisty roads.
Owners highlight major improvements
Longtime Tesla owner and FSD user @BLKMDL3 shared a detailed 10-hour impression of FSD v14.2.2, noting that the system exhibited “zero lane change hesitation” and “extremely refined” lane choices. He praised Mad Max mode’s performance, stellar parking in locations including ticket dispensers, and impressive canyon runs even in dark conditions.
Fellow FSD user Dan Burkland reported an hour of FSD v14.2.2’s nighttime driving with “zero hesitations” and “buttery smooth” confidence reminiscent of Robotaxi rides in areas such as Austin, Texas. Veteran FSD user Whole Mars Catalog also demonstrated voice navigation via Grok, while Tesla owner Devin Olsen completed a nearly two-hour drive with FSD v14.2.2 in heavy traffic and rain with strong performance.
Closer to unsupervised
FSD has been receiving rave reviews, even from Tesla’s competitors. Xpeng CEO He Xiaopeng, for one, offered fresh praise for FSD v14.2 after visiting Silicon Valley. Following extended test drives of Tesla vehicles running the latest FSD software, He stated that the system has made major strides, reinforcing his view that Tesla’s approach to autonomy is indeed the proper path towards autonomy.
According to He, Tesla’s FSD has evolved from a smooth Level 2 advanced driver assistance system into what he described as a “near-Level 4” experience in terms of capabilities. While acknowledging that areas of improvement are still present, the Xpeng CEO stated that FSD’s current iteration significantly surpasses last year’s capabilities. He also reiterated his belief that Tesla’s strategy of using the same autonomous software and hardware architecture across private vehicles and robotaxis is the right long-term approach, as it would allow users to bypass intermediate autonomy stages and move closer to Level 4 functionality.
|
|