Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 17 september 2025, 23:23   #1
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard De obsceniteit van Tesla

Gaat niet blijven duren.

Tesla is eigenlijk niets bijzonders. Een over het paard getilde hype.
Oud 18 september 2025, 12:58   #2
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Gaat niet blijven duren.

Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2025, 17:59   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-anno...cars-produced/

Tesla announces massive new achievement with 8 million cars produced

Tesla’s 8 millionth car comes just 8 months after it built its 7 millionth car.

Published 3 months ago on June 6, 2025
hieronder slechts 13 Europese landen, de andere automerken proberen Tesla te volgen met e-wagen-verkoop:

All-time best sellers (showing top 8), cumulative registrations by quarter. Countries: FI NO ES DK GB IT NL PT SE CH AT DE IE
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Download (10).png‎
Bekeken: 28
Grootte:  287,8 KB
ID: 121387  

Laatst gewijzigd door Micele : 18 september 2025 om 18:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2025, 20:04   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog eentje om TS op stang te jagen.

Nog ca. 535% moet het aandeel stijgen tot september 2035, voor Musk zijn bonus, of toch slechts eentje van de bijna onmogelijke doelen die de CEO moet halen, dat lijkt de moelijkste voorwaarde, maar ik denk dat een andere voorwaarde namelijk 12 miljoen wagens per jaar verkopen veel moeilijker is (of +570%).

Is die +500% stijging onmogelijk?
Citaat:
https://www.beursduivel.be/Artikel/8...a-nog-535.aspx

Tesla: nog 535%

De beurskoers van Tesla draait technisch opwaarts. Hogere bodems markeren koopkracht. Het einde van deze opmars is nog niet in zicht. Op naar de $2.700!

vrijdag 19 september 2025

Elon Musk staat bekend om grootse plannen. Dat geldt niet alleen voor EV's, raketten of robotaxi’s. Ook zijn nieuwste beloningspakket bij Tesla leest als spannend boek. Het gaat om maar liefst $1 biljoen, maar er zit een gigantische voorwaarde aan vast: de koers van Tesla moet naar $2.700 of hoger.

Dat klinkt mooi, maar de realiteit is dat het aandeel nog zo’n 535% moet stijgen voordat Musk die buit kan binnenhalen. Of Tesla ooit die magische grens bereikt, moeten we nog afwachten. Maar één ding is zeker: Musk weet zijn aandeelhouders keer op keer te trakteren op een verhaal dat net zo buitenaards is als zijn ambities.

Verdubbeling koers sinds april
Ondertussen doet de beurs zijn best. Vanaf 1 augustus sprong het aandeel ruim 40% omhoog, en sinds het dieptepunt van $214,33 in april dit jaar is de beurskoers nagenoeg verdubbeld tot nu $425.

Mocht Tesla ooit de koers van $2.700 per aandeel aantikken, dan komt de beurswaarde uit op een duizelingwekkende $8,6 biljoen. Dat is meer dan twee keer zoveel als de huidige gezamenlijke beurwaarde van Apple en Microsoft, en zelfs groter dan het complete BBP van Duitsland.

Technisch gezien ligt het aandeel er prima bij. Dit voorjaar heeft Tesla de onderkant van het zevenjarige stijgende trendkanaal succesvol getest. Eerder heb ik dat al betiteld als “Tesla 2.0: de comeback van het jaar”.

Op zich is een stiging van 535% niet onmogelijk. Zeker als we dit afzetten tegen het koersverloop van de lange termijn. Vanaf 2019 is de koers van Tesla opgelopen van $11,79 naar nu $423. Dat is een stijging van ruim 3.400%. Daarbij vergeleken is die 535% kinderspel.
Citaat:
https://www.nytimes.com/2025/09/12/b...n-denholm.html

Tesla Board Chair Defends Elon Musk’s Enormous Pay Proposal

Robyn Denholm, normally media shy, is campaigning to get shareholders to back the chief executive’s trillion-dollar compensation package.
Ook een raadgever legt het uit:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=wYLB4ZHWRqA

Elon Musk's $1 Trillion Pay Package is based on performance, says Tesla adviser
Vele pensioenfondsen, zeker in USA, beleggen op lange termijn in Tesla-aandelen, dus hopelijk een dikker pensioen voor hun...

Laatst gewijzigd door Micele : 19 september 2025 om 20:17.
Oud 20 september 2025, 08:02   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://www.marketwatch.com/story/ho...ews_topstories

How Tesla’s metamorphosis may see its stock surge to $3,000 in just 10 years

Robots and robotaxis will turn Musk’s carmaker into a ‘physical AI’ company, says Baird

- - - -

Laatst gewijzigd door Micele : 20 september 2025 om 08:02.
Oud 20 september 2025, 08:47   #6
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Ik kan slechts vaststellen dat wanneer ik hier in de Italiëlaan in 1050 Elsene buitenkom voor mijn dagelijkse wandeling of boodschappen, ik af en toe met electrische auto’s van uiteenlopende merken wordt geconfronteerd, maar uiterst weinig Tesla.
Oud 20 september 2025, 09:29   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik kan slechts vaststellen dat wanneer ik hier in de Italiëlaan in 1050 Elsene buitenkom voor mijn dagelijkse wandeling of boodschappen, ik af en toe met electrische auto’s van uiteenlopende merken wordt geconfronteerd, maar uiterst weinig Tesla.
Tesla is dan ook niet het favo merk van de chichi's hé......

Ik kan hier ,in mijn bescheiden Zuid-West-Vlaams voormalig boeredorpje tussen Menen en Roeselare alleen maar vaststellen dat er verschillende Teslas zijn,allemaal,te zien aan de opschriften op de nummerplaat dan wel op de carosserie ,"bedrijfswagen" op fiscale-,of op reele-,wijze.....

Maar geen zorgen,Chici-bakkken,zijnde ultra Audi's,Mega-Porsches of Max-Mercs hebben we ook.Die zijn te vinden op de opritten van de omgebouwde hoeves met paardenstal voor de dochter......Onze Chichi's wonen namelijk DAAR

Laatst gewijzigd door kelt : 20 september 2025 om 09:30.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2025, 10:29   #8
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Gaat niet blijven duren.

Wil nummertje 10 Russische tanks op ons grondgebied? Allemaal terug in ne Lada, Wolga, Trabant, Wartburg enz...
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2025, 13:12   #9
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Wil nummertje 10 Russische tanks op ons grondgebied? Allemaal terug in ne Lada, Wolga, Trabant, Wartburg enz...
En de Duitse automerken: Volkswagen, Mercedes, BMW?
Mogen die niet meer meedoen?
Of moet de produktie daarvan naar Amerika?
Oud 27 september 2025, 13:23   #10
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Tesla is dan ook niet het favo merk van de chichi's hé......

Ik kan hier ,in mijn bescheiden Zuid-West-Vlaams voormalig boeredorpje tussen Menen en Roeselare alleen maar vaststellen dat er verschillende Teslas zijn,allemaal,te zien aan de opschriften op de nummerplaat dan wel op de carosserie ,"bedrijfswagen" op fiscale-,of op reele-,wijze.....

Maar geen zorgen,Chici-bakkken,zijnde ultra Audi's,Mega-Porsches of Max-Mercs hebben we ook.Die zijn te vinden op de opritten van de omgebouwde hoeves met paardenstal voor de dochter......Onze Chichi's wonen namelijk DAAR
Ja maar ja... in ZW-Vlaanderen is't van "m'en wiedder vele geld, enèie".
Het is een beetje zoals het was vijftig jaar geleden. Wie zag je in West-Vlaanderen met een Mercedes rijden??? Een met een "klakke".
"By the way" ik ben zelf uit West-Vlaanderen afkomstig.
Oud 2 oktober 2025, 12:23   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Elon Musk is nu meer dan 500 miljard dollar "rijk", of beter 1,6 % van het GDP. (en de koers lijkt ook vandaag weer te stijgen +1,7% voorbeurs naar $ 467)

Musk heeft daarmee het GDP-record overgenomen van 1,5 % GDP die Rockefeller in 1937 haalde.

Citaat:
Forbes in a new calculation on Wednesday put Musk’s net worth above $500 billion, helped by the rally in shares of Tesla, though by the close of business the mercurial executive’s wealth had fallen just below that mark with $499.1 billion.

Regardless, Musk can now be considered to overtaken John Rockefelller.

Harvard Business School calculated Rockefeller’s wealth of $1.4 billion in 1937 to be worth 1.5% of GDP. Musk’s wealth compared to the $30.49 trillion of GDP registered by the U.S. in the second quarter is narrowly ahead, at 1.6%.

https://www.marketwatch.com/story/el...ews_topstories
idem:
Citaat:
https://www.abc.net.au/news/2025-10-...hest/105844954

Tesla and SpaceX CEO Elon Musk becomes world's first person to be valued over $500 billion
Musk zal likely de eerste zijn die 1 billioen dollar gaat overschrijden, in USA the first trillion dollar person

Laatst gewijzigd door Micele : 2 oktober 2025 om 12:26.
Oud 10 november 2025, 20:25   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De eigenlijk-onmogelijke-tot- 1000 miljard bonus is nu goedgekeurd door 75%-gewicht van de aandeelhouders.

Wie is de voorzitter die haar bestuursraad daarvan overtuigde?
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/buitenland...103606862.html

9 november 2025

Van pompbediende tot Tesla-baas: wie is Robyn Denholm (62), de vrouw die Elon Musk een bonus van 1.000 miljard bezorgde?

“Zal ik even de ruiten wassen ook? Dat is mijn specialiteit.” Robyn Denholm (62) begon haar carrière bescheiden aan de benzinepomp van mama en papa. Vandaag is ze de baas van Elon Musk bij Tesla. Wie is de vrouw die haar raad van bestuur overtuigde Musk een bonus van 1.000 miljard te geven?

Straffe stoot van een vrouw die nog geen vijftig jaar geleden aan de pomp van haar ouders stond in de buurt van Sydney in Australië. Die leerden elkaar kennen in Libië en emigreerden vervolgens naar down under. Papa Denholm was lasser, mama werkte in een fabriek. Maar ze waren ondernemend en begonnen een eigen zaakje: een bescheiden tankstation waar je ook je auto kon laten herstellen.

Dochter Robyn sprong overal bij: aan de pomp en op kantoor. En in het atelier draaide ze al eens een bougie vast. Ze was nog maar een tiener, maar ze wist al hoe een auto in elkaar zat. En ze leerde er iets van haar vader dat ze tot op vandaag het allerbelangrijkste vindt: de klant komt altijd op de eerste plaats.

Ze studeerde economie in Sydney en ging aan de slag bij een boekhoudkantoor. Maar de liefde voor auto’s was te groot geworden en dus solliciteerde ze bij de Australische tak van Toyota. In een paar jaar tijd schopte ze het er tot financieel directeur. Om daarna te verkassen naar de VS en aan de slag te gaan bij Sun Microsystems en Juniper, twee technologiebedrijven. En zo kwam ze op de radar van Tesla: ze kende iets van auto’s, van financiën én van technologie. Ze was meteen onder de indruk. “Voor mijn tweede vergadering gingen we naar de fabriek in aanbouw in Nevada. Het was onwaarschijnlijk aan welk tempo die gebouwd werd.”
Citaat:
“Natuurlijk spreek ik hem tegen. Dat wil hij ook”
Robyn Denholm, Voorzitter Tesla
En dan was er die tweet van Elon Musk in 2018: “Ik overweeg om Tesla voor 420 dollar van de beurs te halen. De financiering is rond.” Het aandeel dook naar beneden. Er kwam een onderzoek naar fraude, mogelijk werden investeerders misleid. Iets waar hij later voor werd vrijgesproken. Maar de druk was toen te groot en Musk moest aftreden. Aan Robyn Denholm werd toen gevraagd om zijn zitje als voorzitter over te nemen.

Musk tegenspreken

“Ik heb ontzettend lang getwijfeld”, zei ze daarover. “Ik wist niet of ik het niet wilde, of niet durfde.” Maar een loonbriefje van 3 miljoen dollar per jaar én haar eeuwige ambitie deden haar overstag gaan. Ineens was ze de baas van Elon Musk. En ze heeft geen schrik van hem. “Natuurlijk durf ik hem tegenspreken. Dat wil hij ook. Maar niet in het openbaar, dat zou blijk geven van slecht bestuur.” Ze houdt ook zijn socialemediaposts in de gaten. “Als ik iets lees waar ik me vragen bij stel, dan neem ik mijn telefoon. Dat doen de andere mensen in de raad van bestuur ook.”

Denholm maakt Musk nog rijker dan hij al was, als hij tenminste alle opgelegde doelstellingen haalt. Maar ze doet het zelf ook niet meer voor de 3 miljoen per jaar waar ze destijds voor begon. Volgens de Australische Forbes is ze vandaag 952 miljoen dollar waard, vooral dankzij aandelenopties van Tesla. Vandaag is ze getrouwd met David Taylor, en heeft ze twee volwassen kinderen uit een vorige relatie met wie ze in 2017 vanuit het Amerikaanse Colorado terugkeerde naar thuishonk Australië. Die zijn aan de slag in de familie-holding. Ze investeerden onder meer in de Australische nationale basketbalcompetitie.
De bedoeling is natuurlijk dat Musk zich vol blijft inzetten voor Tesla, blijkbaar de hoofdzorg van de meeste aandeelhouders, want een CEO kan ook opstappen, daar is geen garantie op.
Citaat:
https://nl.marketscreener.com/beursn...7d5fd8df8af325

Tesla-voorzitter bedankt aandeelhouders voor goedkeuring Musk's beloningspakket van $878 miljard

Gepubliceerd op 10-11-2025

Tesla's bestuursvoorzitter Robyn Denholm heeft maandag de aandeelhouders van de fabrikant van elektrische voertuigen bedankt voor het goedkeuren van het beloningspakket van $878 miljard voor CEO Elon Musk.

De goedkeuring geldt als een van de grootste stemmingen over beloning in de bedrijfsgeschiedenis en onderstreept de bereidheid van investeerders om in te zetten op het leiderschap van Musk, nu Tesla zijn volgende groeifase ingaat.

Afgelopen donderdag werd het voorstel met 1,94 miljard stemmen en meer dan 75% steun aangenomen, waarmee Musk's strategie om Tesla te transformeren tot een AI- en roboticaonderneming wordt bekrachtigd.

Aandeelhouders steunden het langetermijnplan ondanks tegenstand van adviesbureaus, wat het vertrouwen benadrukt in Tesla's ambities op het gebied van robotaxi's en humanoïde technologie.

Analisten stellen dat deze overwinning ook zorgen wegneemt dat Musk zijn aandacht zou kunnen verleggen van Tesla naar zijn andere ondernemingen.

Het pakket is zo gestructureerd dat Musk alleen profiteert van waarde die ná de goedkeuringsdatum door het bestuur wordt gecreëerd, waarmee wordt gegarandeerd dat de beloning toekomstige groei beloont.
En de Tesla auto-verkoop an sich zal in enkele jaren niet voor de grootste winsten zorgen. Ggl is uw vriend.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2025 om 20:43.
Oud 20 november 2025, 16:33   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard Tesla of beter xAI-deal met S-A?

xAI wil de eerste klant zijn van de AI-supercluster die Saudi-Arabië gaat bouwen, een van de krachtigste van de wereld met 600.000 NVidia GPU's

Citaat:
https://www.teslarati.com/elon-musk-...k-nvidia-gpus/

Nov 20, 2025

Elon Musk’s xAI gains first access to Saudi supercluster with 600k Nvidia GPUs

The facility will deploy roughly 600,000 Nvidia GPUs, making it one of the world’s most notable superclusters.

A Saudi-backed developer is moving forward with one of the world’s largest AI data centers, and Elon Musk’s xAI will be its first customer. The project, unveiled at the U.S.–Saudi Investment Forum in Washington, D.C., is being built by Humain, a company supported by Saudi Arabia’s Public Investment Fund.

The facility will deploy roughly 600,000 Nvidia GPUs, making it one of the world’s most notable superclusters.

xAI secures priority access

Nvidia CEO Jensen Huang stated that the planned data center marks a major leap not just for the region but for the global AI ecosystem as a whole. Huang joked about the sheer capacity of the build, emphasizing how unusual it is for a startup to receive infrastructure of such magnitude. The facility is designed to deliver 500 megawatts of Nvidia GPU power, placing it among the world’s largest AI-focused installations, as noted in a Benzinga report.
S-A is met veel zonne-energie (en veel plaats) ideaal voor AI.
Citaat:
https://aiwereld.nl/nieuws/saoedi-ar...-van-de-wereld

Saoedi-Arabië heeft grote ambities als AI datacenter hub van de wereld

dinsdag, 28 oktober 2025

Saoedi-Arabië staat bekend als oliegigant, maar volgens de top van de tech wereld is het land bezig aan een opmerkelijke transformatie. Waar het ooit in het land draaide om het zwarte goud, lijkt de toekomst steeds meer om data te draaien. Tijdens de Future Investment Initiative conferentie in Riyad liet Jonathan Ross, CEO van AI chipbedrijf Groq, weten dat Saoedi-Arabië op het punt staat uit te groeien tot een van de belangrijkste knooppunten voor kunstmatige intelligentie.

Van olie naar data: Vision 2030 krijgt digitale turbo

Volgens Ross heeft het land alles in huis om een wereldspeler te worden op het gebied van AI infrastructuur. Het enorme energieoverschot, gecombineerd met lage elektriciteitsprijzen, maakt Saoedi-Arabië volgens hem “de ideale plek” voor datacenters. “Energie exporteren is duur, data verplaatsen is goedkoop,” zei hij. “Als je slim bent, laat je de berekeningen daar plaatsvinden waar de energie het goedkoopst is.”

Energieoverschot maakt het land goedkoper dan Scandinavië

De redenering is simpel maar krachtig: waar energie overvloedig en betaalbaar is, kan rekenkracht floreren. In plaats van olie over de wereld te verschepen, kan Saoedi-Arabië zijn energie gebruiken om AI modellen te trainen en data te verwerken, en die data vervolgens te exporteren. Ross noemt dat een nieuw soort handel: niet in vaten, maar in bits en bytes.

Het plan past naadloos binnen Vision 2030, het ambitieuze hervormingsprogramma van kroonprins Mohammed bin Salman om de economie te diversifiëren en minder afhankelijk te maken van olie. Grote technologiebedrijven zouden al interesse hebben getoond om AI infrastructuur op te bouwen in de regio.

Met uitgestrekte woestijngebieden, volop ruimte voor hyperscale datacenters en een overvloed aan zon en goedkope stroom, lijkt Saoedi-Arabië goed gepositioneerd om deze rol te vervullen. Volgens Ross is het zelfs goedkoper om datacenters te draaien in Saoedi-Arabië dan in Scandinavische landen, die tot nu toe bekend stonden als energiezuinige datahubs vanwege hun duurzame energiebronnen uit waterkrachtcentrales.

Als deze visie werkelijkheid wordt, zou Saoedi-Arabië niet langer enkel een energieleverancier zijn, maar een digitale motor voor de wereldeconomie.
Minder olievaten en daarvoor meer bits/bytes (die je niet hoeft te vervoeren)

En ze hebben oliegeld in overvloed, dus moest AI te snel groeien, durven zij het risico aangaan hun investeringen terug te zien op langere termijn.

Na USA en China willen de Saudi's op het podiumtrapje staan van AI.

---- - - - - ----
nu kan er alweer gebleit en-of misleidende info gezeverd worden door de US-media over Musk, en Musk gaat dat weer vaneigens pareren, zoals deze:
Citaat:
Nov 18, 2025

Elon Musk is set to make more than every U.S. elementary school teacher combined, according to the Washington Post.

Elon Musk @elonmusk

I have earned none of that so far and anyone who thinks Tesla becoming the most valuable company on Earth by far is a such a sure thing is welcome to invest and share in the outcome

1:13 AM · Nov 20, 2025

via
Citaat:
https://www.teslarati.com/elon-musk-...uble-takedown/

Elon Musk debunks pay package and lip reader claims in double takedown
Musk’s quick debunks highlighted once more that X is an ideal platform for directly countering misinformation.
Elon Musk wou in 2018 Tesla van de beurs halen met een financiëring van Saudi-Arabië, dat ging niet door.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 november 2025 om 16:54.
Oud 20 december 2025, 19:51   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard Musk wint een rechtszaak, heeft nu een geschat vermogen van $749 miljard

Oordeel hooggerechtshof:

Elon Musk krijgt zijn aandelenpakket (opties anno 2018) dan toch, momenteel heeft dat pakket al een waarde van $ 140 miljard volgens financieel persbureau Bloomberg. Een aandelenoptie heeft een vastgelegde aankoopprijs die voor een bepaalde periode geldig is. In elk geval gaat Musk tientallen miljarden "theorerisch rijker" worden in aandelenwaarde en sowieso macht. Hoeveel zal Forbes wel bekendmaken, aha hier staat het al:
https://www.forbes.com/sites/mattdur...stock-options/

Citaat:
https://www.ad.nl/buitenland/fikse-m...-toe~a2f59ca3/

Fikse meevaller Musk: rechtbank wijst afgewezen megabeloning van 56 miljard dollar toch toe

Tesla-topman Elon Musk heeft vrijdag een overwinning behaald in de rechtbank. Het Hooggerechtshof van de Amerikaanse staat Delaware heeft een megabeloning uit 2018 ter waarde van ongeveer 56 miljard dollar (zo’n 47,8 miljard euro) aan Musk hersteld.

20 december 2025, 02:48

Een lagere rechtbank had het pakket aandelenopties enkele jaren geleden verworpen en noemde het ‘onbegrijpelijk’. De uitspraak van het Hooggerechtshof draait dit oordeel terug. Dat betekent dat de rijkste man ter wereld het pakket na zeven jaar uitbetaald kan krijgen.

Het pakket is inmiddels flink in waarde gestegen door de stijging van de aandelenkoers van Tesla. Volgens financieel persbureau Bloomberg is het nu ongeveer 140 miljard dollar waard.

De megabeloning was de grootste ooit, totdat de aandeelhouders van Tesla vorige maand een nieuwe en nog grotere beloning goedkeurden. Dat ging om een beloning in aandelen met een waarde tot 1 biljoen dollar, oftewel 1000 miljard dollar.
Citaat:
https://www.forbes.com/sites/mattdur...stock-options/

Elon Musk is zojuist de eerste persoon ooit geworden met een vermogen van $700 miljard

Nadat het Hooggerechtshof van Delaware zijn ongeldig verklaarde Tesla-aandelenopties herstelde

19 december 2025, 19:52 uur EST

Het Hof van Chancery van Delaware had in januari 2024 al geoordeeld dat de procedure die ten grondslag lag aan de toekenning van de opties, die nu $139 miljard waard zijn, niet eerlijk was voor de aandeelhouders.

Slechts vier dagen nadat hij de eerste persoon ooit was geworden met een vermogen van $600 miljard, werd Elon Musk vrijdag de eerste persoon ooit met een vermogen van $700 miljard, nadat het Hooggerechtshof van Delaware een uitspraak van een lagere rechtbank had vernietigd die de toekenning van Tesla-aandelenopties ter waarde van $139 miljard aan Musk ongeldig had verklaard. Forbes schat dat Musks vermogen nu een recordbedrag van $749 miljard bedraagt, nadat hij met succes in beroep is gegaan tegen de uitspraak.

Forbes had de waarde van de betreffende Tesla-aandelenopties sinds januari 2024 met 50% verlaagd, nadat het Hof van Chancery van Delaware had geoordeeld dat de toekenning van de opties aan Musk in 2018 oneerlijk was vanwege Musks controle over de raad van bestuur van Tesla. Nadat het Hooggerechtshof van Delaware vrijdag had geoordeeld dat "het intrekken [van de opties] een ongepaste oplossing was", heeft Forbes die korting verwijderd, waardoor onze schatting van Musks vermogen met $ 69,5 miljard is verhoogd.

Na de uitspraak is Tesla opnieuw Musks meest waardevolle bezit. Naast zijn aandelenopties bezit hij ook 12% van de gewone aandelen van de fabrikant van elektrische auto's, ter waarde van $ 199 miljard, waardoor de totale waarde van zijn Tesla-bezit op $ 338 miljard komt. En dan hebben we het nog niet eens over het aparte, recordbrekende beloningspakket dat Tesla Musk in november toekende. Dat pakket zou hem tot wel $1 biljoen aan extra aandelen kunnen opleveren (vóór belastingen en de kosten voor het vrijgeven van de beperkte aandelen) als Tesla prestatiedoelen behaalt die vergelijkbaar zijn met een "Mars-missie", zoals een meer dan achtvoudige groei van de marktkapitalisatie in de komende tien jaar.

Musks op één na meest waardevolle bezit, zijn geschatte belang van 42% in SpaceX, is nu $2 miljard minder waard dan zijn Tesla-aandelen (naar schatting $336 miljard), gebaseerd op een besloten bod dat deze maand werd uitgebracht en Musks raketfabrikant waardeerde op $800 miljard, een stijging ten opzichte van $400 miljard in augustus. Toch zou SpaceX, in plaats van Tesla, Musk wel eens de eerste triljonair ter wereld kunnen maken. De raketfabrikant zou namelijk in 2026 een beursgang nastreven die het bedrijf op ongeveer $1,5 biljoen zou kunnen waarderen.

Musk is nog maar één Larry Page verwijderd van het bereiken van die mijlpaal. De medeoprichter van Google en de op één na rijkste persoon ter wereld heeft een geschat vermogen van 253 miljard dollar – een duizelingwekkend half biljoen dollar minder dan Musk.

Elon Musk Just Became The First Person Ever Worth $700 Billion After Delaware Supreme Court Restored His Voided Tesla Stock Options

Dec 19, 2025, 07:52pm EST

The Delaware Court of Chancery had previously ruled in January 2024 that the process underlying the award of the options now worth $139 billion was not fair to shareholders.

Just four days after becoming the first person ever worth $600 billion, Elon Musk became the first person ever worth $700 billion on Friday, after the Delaware Supreme Court overturned a lower court ruling that had voided an award of Tesla stock options now worth $139 billion to Musk. Forbes estimates that Musk’s fortune now stands at a record $749 billion after he successfully appealed the decision.

Forbes had been discounting the value of the Tesla stock options in question by 50% since January 2024, when the Delaware Court of Chancery ruled that the process of awarding the options to Musk in 2018 was unfair due to Musk’s control over Tesla’s board. After the Delaware Supreme Court ruled Friday that “rescission [of the options] was an improper remedy,” Forbes removed that discount, bumping our estimate of Musk’s net worth by $69.5 billion.

After the ruling, Tesla is Musk’s most valuable asset once again. In addition to his stock options, he also owns 12% of the EV maker’s common stock, worth $199 billion, bringing the total value of his Tesla holdings to $338 billion. And that’s not counting a separate, record-breaking pay package Tesla awarded Musk in November, which could give him up to $1 trillion in additional stock (before taxes and the cost of unlocking the restricted shares) if Tesla achieves “Mars shot” performance milestones like growing its market cap more than eightfold over the next ten years.

Musk’s second most valuable asset, his estimated 42% stake in SpaceX, is now worth $2 billion less than his Tesla holdings (at an estimated $336 billion), based on a private tender offer launched this month that valued Musk’s rocket maker at $800 billion, up from $400 billion in August. Still, it could be SpaceX rather than Tesla that makes Musk the world’s first trillionaire, with the rocket maker said to be targeting an IPO in 2026 that could value the company at around $1.5 trillion.

Musk is roughly one Larry Page away from achieving that milestone. The Google cofounder and second-richest person in the world is worth an estimated $253 billion–or a staggering half-trillion dollars less than Musk.
De vraag dat Musk biljoenair wordt moet veranderen in wanneer wordt hij biljoenair? (in USA triljoenair)

Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2025 om 20:13.
Oud 29 december 2025, 16:19   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Grok xAI blijkt "nauwkeurigste" AI chatbox, en ook top 3 totale score of risicoscore.
Citaat:
https://www.teslarati.com/elon-musk-...ability-study/

Elon Musk’s Grok records lowest hallucination rate in AI reliability study

Published 5 days ago on December 24, 2025

Grok van Elon Musk behaalt laagste hallucinatiepercentage in betrouwbaarheidsstudie AI

Grok behaalde een hallucinatiepercentage van 8%, een klantwaardering van 4,5, een consistentie van 3,5 en een uitvalpercentage van 0,07%, wat resulteerde in een algehele risicoscore van slechts 6.

Waarom een laag hallucinatiepercentage belangrijk is

Razvan-Lucian Haiduc, Chief Product Officer van Relum, deelde zijn gedachten over de bevindingen van de studie. “Ongeveer 65% van de Amerikaanse bedrijven gebruikt nu AI-chatbots in hun dagelijkse werk, en bijna 45% van de werknemers geeft toe gevoelige bedrijfsinformatie met deze tools te hebben gedeeld. Deze cijfers laten goed zien hoe belangrijk chatbots zijn geworden in het dagelijks werk.

“De afhankelijkheid van AI-tools zal waarschijnlijk nog verder toenemen, dus bedrijven moeten hun chatbots kiezen op basis van hoe betrouwbaar ze zijn en hoe goed ze aansluiten bij hun specifieke bedrijfsbehoeften. Een chatbot die iedereen gebruikt, is niet per se de beste voor jouw branche of levert de meest accurate antwoorden op jouw vragen.”

De studie onthult in zekere zin een opmerkelijke kloof tussen de populariteit en de prestaties van AI-chatbots. Grok, met zijn lage foutpercentage, is een sterke keuze voor toepassingen waar nauwkeurigheid cruciaal is. Dit ondanks het feit dat Grok minder vaak door gebruikers wordt gebruikt, althans in vergelijking met meer gangbare AI-toepassingen zoals ChatGPT.
Grok wordt nu ook gebruikt voor communicatie en navigatie in Tesla-wagens (niet voor voertuigfuncties): https://www.tesla.com/support/grok#grok-vehicles

Laatst gewijzigd door Micele : 29 december 2025 om 16:21.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be