Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 december 2025, 08:23   #1
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard Racisme

"Leraar betrapt leerling op vuurwerk afsteken maar krijgt dan pak slaag van zijn papa."

https://www.hln.be/hoogstraten/leraa...rond~a8a04c95/

Met dank aan de minder gecensureerde pers van onze noorderburen;

Citaat:
Hij had 28 jaar ervaring in het onderwijs, maar wat een leerkracht van VITO op een vrijdag in oktober vorig jaar overkwam, had hij nog nooit meegemaakt. „Hij vertrok met zijn elektrische fiets naar huis toen hij zag hoe vier jongeren vuurwerk tot ontploffing brachten in de brievenbus van een woning. Hij herkende de jongeren als leerlingen van de school waar hij les gaf”, schetst Tom De Meester, advocaat van de leerkracht.

De man ging naar de jongeren toe en vroeg achter hun schoolpas. Het viertal weigerde die te tonen en vluchtte weg in verschillende richtingen. De leerkracht kon één van hen staande houden door hem bij zijn rugzak te grijpen. De jongen ging verbaal agressief tekeer tegen de leerkracht en dreigde ermee zijn vader te bellen. De leerkracht vond dat een goed idee. Zo kon hij aan de vader vertellen wat zoonlief had uitgespookt.

„Maar bij aankomst is die vader meteen beginnen roepen. Mijn cliënt kreeg de kans niet om iets uit te leggen. Voordat hij het besefte, werd hij samen met zijn fiets tegen de grond gewerkt. Hij kon niet meer doen dan een foetushouding aannemen. Terwijl hij op de grond lag, werd hij nog zo’n tien keer geschopt, ook tegen het hoofd. Hij had gelukkig zijn fietshelm nog op, anders was dit waarschijnlijk veel slechter afgelopen.”

Citaat:
Tijdens het geweld kreeg de leerkracht scheldwoorden zoals racist naar het hoofd geslingerd
https://www.bd.nl/buitenland/leerkra....google.com%2F

Kortom, enerzijds was de dader was weer iemand van vreemde origine en anderzijds maakte deze weer gretig misbruik van het zogezegde motief racisme.
Oud 10 december 2025, 09:32   #2
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
"Leraar betrapt leerling op vuurwerk afsteken maar krijgt dan pak slaag van zijn papa."

https://www.hln.be/hoogstraten/leraa...rond~a8a04c95/

Met dank aan de minder gecensureerde pers van onze noorderburen;

https://www.bd.nl/buitenland/leerkra....google.com%2F

Kortom, enerzijds was de dader was weer iemand van vreemde origine en anderzijds maakte deze weer gretig misbruik van het zogezegde motief racisme.
Als leerkracht zou hij toch al lang moeten weten bepaalde bevolkingsgroepen onschendbaar zijn en alleen rechten hebben maar geen plichten.

Ik zou rustig verder hebben gefietst. Als het de overheden koud laat waarom zou een eenzame leraar zich daar dan nog moeten mee moeien. Sowieso wordt die toch altijd in het ongelijk gesteld.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 10 december 2025 om 09:34.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2025, 09:37   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Als leerkracht zou hij toch al lang moeten weten bepaalde bevolkingsgroepen onschendbaar zijn en alleen rechten hebben maar geen plichten.

Ik zou rustig verder hebben gefietst. Als het de overheden koud laat waarom zou een eenzame leraar zich daar dan nog moeten mee moeien. Sowieso wordt die toch altijd in het ongelijk gesteld.
Ik denk niet dat die dader er zo goedkoop vanaf gaat komen.

Uit het art.

De beklaagde verdedigde zichzelf op de rechtbank in Turnhout. “Ik was thuis mijn administratie in orde aan het maken toen ik telefoon kreeg van mijn zoon dat hij werd vastgehouden. Toen ik daar aankwam, had die man mijn zoon nog steeds vast. Ik zag dat mijn zoon pijn had. Ik heb die man daarom vastgegrepen en op de grond gegooid”, reageert K.F. “Die man wist wie de leerlingen waren. Hij had ze maandag kunnen aanspreken op school in plaats van mijn zoon vast te houden. Als hij mijn zoon niet had aangeraakt, waren we niet in deze situatie terecht gekomen.”

Vonnis op 12 januari.

Dat geeft hem het recht er op los te kloppen?
In welke wereld leeft die man?

Laatst gewijzigd door reservespeler : 10 december 2025 om 09:39.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2025, 11:15   #4
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat geeft hem het recht er op los te kloppen?
In welke wereld leeft die man?
Wel in bepaalde "achterlopende" landen lossen ze conflicten op die manier op. Wanneer die mensen dan naar hier komen, importeren ze dat gedrag en passen ze dat toe op de burgers alhier.
Oud 10 december 2025, 11:17   #5
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Hij zal nog iemand geweest zijn "van de oude stempel" die de lang vervlogen tijden hebben meegemaakt waar leraars nog gezag hadden, konden straffen enz.
Oud 30 december 2025, 07:09   #6
Pol Dolf
Europees Commissaris

Pol Dolf's schermafbeelding

Standaard

is geen racisme maar een dagelijkse realiteit ; die vader was thuis : dus niet aan het werk

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be