Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2026, 20:12   #301
DIBO
Gouverneur

Standaard

Krijgen AI-citaten van rector De Sutter nog een staartje? Raad van Bestuur UGent buigt zich over blunder

De eer aan zichzelf houden en ontslag nemen, is de enige juiste keuze!

Een rector die hun openingsspeech van het academiejaar, niet volledig zelf kan schrijven (of tenminste zelf nalezen en valideren) is die functie niet waardig.
Het gaat hier niet over een doordeweeks blogje of opiniestuk.

Wat is het volgende, doctoraatsstudenten die hun proefschrift deels door AI laten schrijven en dan de eindversie niet volledig zelf valideren en er onbestaande referenties in laten opnemen...
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2026, 22:06   #302
vanderzapig
Europees Commissaris

vanderzapig's schermafbeelding

Standaard

I've held it all inward, God knows I've tried
It's an awful awakening in a country boy's life
To look in the mirror in total surprise
At the hair on my shoulders and the age in my eyes

vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2026, 23:56   #303
DIBO
Gouverneur

Standaard

“Ik betreur dat ik in de val ben gelopen”

Zich nog wat in de slachtofferrol wentelen...

Ik betreur vooral dat een rector de tekst van hun belangrijke speech niet valideert en vooral de tekst inhoudelijk niet beheerst.
Een vervormde uitspraak van Churchill toewijzen aan Einstein, is grote woorden willen gebruiken die ver boven hun petje gaan.
Dus rector onwaardig.
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2026, 01:35   #304
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht

Ik betreur vooral dat een rector de tekst van hun belangrijke speech niet valideert en vooral de tekst inhoudelijk niet beheerst.
Een vervormde uitspraak van Churchill toewijzen aan Einstein, is grote woorden willen gebruiken die ver boven hun petje gaan.
Dus rector onwaardig.
2

Daarmede brokkelt de reputatie van UGENT nog verder af !
Goe bezig !
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2026, 07:12   #305
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dus rector onwaardig.
Ja he, het is de schuld van de AI. Niet van het feit dat De Sutter de lezing voor de opening van het academiejaar eventjes tussen de soep en de patatten door of met behulp van ChatGPT schreef ... ik ben voorzichtiger met het gebruik van AI hier op het forum begot ...

Boycot BYD, MG, RAM, Dodge!

Breng het kolenwoud terug.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2026, 08:42   #306
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ja ik had gedacht, toch een van de 3 groenen die ik verdenk van het hebben van intelligentie... Er schieten er dus nog 2 over.

Een van die twee een prof, heeft mij geleerd van heel kritisch te denken en over de gevolgen na te denken van uw "goede ideen". precies dat wat een echte groene nooit doet.

Nu ons Petra, dat kan wel tellen he. allee schrijft mij eens nen openings speech, ik zou verwachten dat ge die als academicus op zijn minst gaat nalezen en uw citaten als ze u niet direct iets zeggen even gaat dubbel checken. Ik doe dat zelf als ik hier iets post bvb. Maar de grote leidster van de universiteit Gent valt daar buiten natuurlijk en wordt ook heel mild aangepakt door onze pers. Stel u voor dat een niet groene of rode prof met zoiets gepakt werd.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2026, 09:11   #307
wagner.666
Minister-President

wagner.666's schermafbeelding

Standaard

Tja het pissertje kwijt, grijze cellen drogen uit.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2026, 09:18   #308
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Naar het schijnt heeft Peter De Sutter destijds zijn reputatie gebouwd op wetenschappelijk onderzoek rond “in vitro fertilisatie”. Hij zou daar verdienstelijk werk in geleverd hebben. Ik neem aan (zonder digitale verificatie ) dat dit inderdaad zo is. Dat is natuurlijk een totaal ander soort materie dan het schrijven van een speech die je zou mogen verwachten van een rector.
Hij (“zij” voor de progressieven) had dat dus beter eerst eens laten lezen door iemand van wie het brein zich daartoe beter leent.
Oud 9 januari 2026, 09:25   #309
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

In welke val is hij gelopen? Of heeft hij zelfs AI niet zelf gebruikt?
Oud 9 januari 2026, 09:32   #310
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuts Bekijk bericht
lol

UGent-rector Petra De Sutter gebruikt verzonnen citaten in speech

De Sutter sprak op 19 september bij de start van het academiejaar aan de UGent. Ze citeerde er onder meer filosoof Hans Jonas en psycholoog Paul Verhaeghe. Ze schreef de uitspraak "Dogma is the enemy of the progress" onder meer ook toe aan Einstein. Onderzoek van Apache wijst uit dat de 3 gebruikte citaten verzonnen zijn. Het blijkt om hallucinaties te gaan van een AI-tool.

En verder:

De blunder is pijnlijk, zeker omdat de UGent heel duidelijk AI-beleid heeft. "Als je de tools onverantwoord gebruikt, kan het dat de bronnen zijn verzonnen (hallucinaties)", staat er te lezen. "Neem de resultaten steeds kritisch door, het blijft aan jou om gevonden bronnenmateriaal grondig te lezen. Je moet hierbij ook altijd de originele bron raadplegen", geeft de UGent bijvoorbeeld mee.

Kort commentaar: lol
Het is gewoon zeer ontluisterend hé: de top van onze intellectuelen (daar hoort een rector toch bij hé) vindt het blijkbaar OK om teksten te laten schrijven door AI en die niet na te kijken op correctheid.

Hoe oud is die madame (M/V)?

Wat een voorbeeld voor de jonge generatie en de UG-studenten.b
We moeten goed beseffen dat vanaf nu jongeren opgroeien met de idee dat AI alles weet en dat zij niks meer hoeven te weten of te kunnen. En dat ze in die waanzin gesteund worden door hun leerkrachten.

Terzijde: ik gebruik zeer vaak AI-chatbots om aan bepaalde informatie te komen die me veel te veel tijd zou nemen om zelf te zoeken. En ik sta vaak versteld van de gedetailleerdheid en de nuance die ik in de antwoorden vind. Maar nooit, nooit zal ik ervan uitgaan dat er geen kemels of onzin kunnen instaan.

Tja, ik ben van den ouwen tijd hé, toen we nog opgevoed werden met de houding dat we ten allen tijde kritisch moesten blijven ten opzichte van welke bron dan ook.
Oud 9 januari 2026, 09:35   #311
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard I

Citaat:

Dus rector onwaardig.
²
Ik zie de studenten het zich ook betreuren dat ze een black-out hadden op hun examen. Of nog erger. Ik zie de studenten nog in de val lopen van de UGent die die hun examens door AI laat verbeteren...

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 9 januari 2026 om 09:42.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2026, 12:17   #312
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Naar het schijnt heeft Peter De Sutter destijds zijn reputatie gebouwd op wetenschappelijk onderzoek rond “in vitro fertilisatie”. Hij zou daar verdienstelijk werk in geleverd hebben. Ik neem aan (zonder digitale verificatie ) dat dit inderdaad zo is. Dat is natuurlijk een totaal ander soort materie dan het schrijven van een speech die je zou mogen verwachten van een rector.
Hij (“zij” voor de progressieven) had dat dus beter eerst eens laten lezen door iemand van wie het brein zich daartoe beter leent.
Oud 9 januari 2026, 15:09   #313
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Geen enkele CEO van een groot bedrijf, of directeur van een grote organisatie of rector van een universiteit, noch een minister enz enz schrijft zelf zijn speeches. Dat is werk voor hun dienst communicatie. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat diegene die de speech doet, er de gevolgen van moet dragen en ervoor verantwoordelijk is en blijft.

Diegene die dat met AI in elkaar flanste is een moron. Het internet staat vol met websites vol 'quotes van beroemde mensen' waarvan een groot deel totaal fake is. Meestal quotes van Einstein, van Lincoln, van Eisenhower, van Churchil, enz. Om dan blindelings te gaan overnemen wat de AI je serveert is te stom voor woorden. Maar dat de rector dat zomaar klakkeloos overnam is ook geen blijk van veel inzicht... Als je de intelligente probeert uit te hangen, en dat doet met quotes rond te strooien die je duidelijk zelf niet kent...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2026, 15:23   #314
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Geen enkele CEO van een groot bedrijf, of directeur van een grote organisatie of rector van een universiteit, noch een minister enz enz schrijft zelf zijn speeches. Dat is werk voor hun dienst communicatie. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat diegene die de speech doet, er de gevolgen van moet dragen en ervoor verantwoordelijk is en blijft.

Diegene die dat met AI in elkaar flanste is een moron. Het internet staat vol met websites vol 'quotes van beroemde mensen' waarvan een groot deel totaal fake is. Meestal quotes van Einstein, van Lincoln, van Eisenhower, van Churchil, enz. Om dan blindelings te gaan overnemen wat de AI je serveert is te stom voor woorden. Maar dat de rector dat zomaar klakkeloos overnam is ook geen blijk van veel inzicht... Als je de intelligente probeert uit te hangen, en dat doet met quotes rond te strooien die je duidelijk zelf niet kent...
Ik vind het vooral jammer voor de P.R. van de Gentse Univ waar mijn vrouw en ik allebei dezelfde studies hebben doorlopen, het was overigens daar dat we elkaar leerden kennen.
Oud 9 januari 2026, 16:08   #315
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ge mini ster kunt spelen en inderdaad gynaecoloog zijt en prof, neem ik toch aan dat ge een speech moet kunnen schrijven ook , gezien ge daar onder academische confraters zijt, mag er ook al eens een moeilijk woord tussen zitten of moet ge geen rekening houden dat ook de troglodieten van de pers het snappen.

En als het al zo zou zijn dat ge daar niet echt goed in zijt, dan hebt ge wel een assistent die dat voor u even doet. Dan nog geld natuurlijk regel nummer 1 dat ge dat controleert.

ge gaat niet zeggen tegen Copilot of Open AI. schrijf mij eens een begeesterende speech in het nederlands voor de opening van het academiejaar op een uiterst linkse unief ? of zou het echt zo gegaan zijn... nee toch...

Ik gebruik dat ook he, bijna dagelijks zelf, maar dat is voor vertaalwerk of code te schrijven, ik moet dat A niet voordragen voor god en klein pierke, B ik controleer dat, C dat zijn weloverwogen heel specifieke opdrachten.
Oud 9 januari 2026, 16:18   #316
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind het vooral jammer voor de P.R. van de Gentse Univ waar mijn vrouw en ik allebei dezelfde studies hebben doorlopen, het was overigens daar dat we elkaar leerden kennen.
In den tijd dat het nog een degelijk instituut was en ge daar nog een stevige opleiding kreeg. Ja ik snap dat dit dan wel pijn moet doen. Helaas pindakaas ik vrees er voor dat de bodem nog niet bereikt is.

Zelf heb ik maar hogeschool gedaan, maar zelf daar werd het er in gestampt, bronnen controleren, kritisch nadenken, en er waren daar een paar docenten bij, waar elke fout genadeloos werd afgestraft.

Toegestane hulpmiddelen op t examen, een rekenmachine, nen bik en wat kladpapier. (dat rekenmachine daar kon je creatief mee zijn) maar dat was het dan ook en voor een examen psychology had je dat om een of andere bizarre reden niet nodig.
Oud 9 januari 2026, 16:43   #317
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Als ge mini ster kunt spelen en inderdaad gynaecoloog zijt en prof, neem ik toch aan dat ge een speech moet kunnen schrijven ook , gezien ge daar onder academische confraters zijt, mag er ook al eens een moeilijk woord tussen zitten of moet ge geen rekening houden dat ook de troglodieten van de pers het snappen.

En als het al zo zou zijn dat ge daar niet echt goed in zijt, dan hebt ge wel een assistent die dat voor u even doet. Dan nog geld natuurlijk regel nummer 1 dat ge dat controleert.

ge gaat niet zeggen tegen Copilot of Open AI. schrijf mij eens een begeesterende speech in het nederlands voor de opening van het academiejaar op een uiterst linkse unief ? of zou het echt zo gegaan zijn... nee toch...

Ik gebruik dat ook he, bijna dagelijks zelf, maar dat is voor vertaalwerk of code te schrijven, ik moet dat A niet voordragen voor god en klein pierke, B ik controleer dat, C dat zijn weloverwogen heel specifieke opdrachten.
Ze heeft vertrouwd op haar medewerker die meedoet aan de rap,rap race.
Lenin: vertrouwen is goed, controle is beter !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2026, 19:30   #318
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dus rector onwaardig.
Zou ze niet beter terugkomen in september met een nieuwe speech?

Dat is toch zo wat de gewone gang van zaken op een universiteit bij een buis.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2026, 19:41   #319
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
JMaar de grote leidster van de universiteit Gent valt daar buiten natuurlijk en wordt ook heel mild aangepakt door onze pers.
De VRT Radio 1 was er deze morgen als de kippen bij om De Sutters deconfiture te dedramatiseren en madame de rector (M/V) uit de wind te zetten. Ontslag nemen? Nee gij, zo zwaar weegt dat nu ook niet, zei één of andere simpele "studentenvertegenwoordiger".
Oud 9 januari 2026, 19:44   #320
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Diegene die dat met AI in elkaar flanste is een moron.
Maar degene die die moron de opdracht gaf is imho de hoofdmoron. Zo iemand maak je geen rector van een universiteit.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be