Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2026, 19:04   #41
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Inderdaad het is een echte schande dat onze Vlaamse leerlingen nog steeds de

vrije keuze niet hebben tussen Engels en Frans als tweede taal ,terwijl de

Waalse leelingen deze keuze al jaren hebben.

Zuhal het is de hoogste tijd dat je deze onrechtvaardigheid recht zet.
Doe eindelijk eens je mond open, jij als lidkaarthouder & trouwe congresganger van N-VA.

Waarom spreek je niet, als je daar de kans toe krijgt ? Om dan achteraf hypocriet op een forum anoniem te meesmuilen dat Demir dit moet doen of dat moet doen ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2026, 20:08   #42
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ergo, Franstaligen dicteren de wet en "Anders" blijft ervoor kruipen.
Holle slogan, maar als die je gelukkig kan maken : doe maar op.

Citaat:
Precedenten genoeg waarbij de Franstaligen zich niet houden aan uw zogenaamde "regels". Maar u blijft daar uiteraard selectief voor.
Dan zal het je wel niet mogelijk zijn om er een reeks op te sommen, nietwaar ?
Citaat:
Het NVA veto zou nochtans genoeg moeten zijn, maar dat veeg je gewoon onder de mat nietwaar.
Als individu zou ik veel liever gehad hebben dat De Gucht had blijven weigeren.

Maar als partijvoorzitter moet hij maar naar één ding kijken, en dat is het belang van zijn partij. Een regering 'in lopende zaken' tot 2029 zou een catastrofe zijn zowel financieel als bestuurlijk. Waar hij dan nog mee de flak zou voor moeten ontvangen omdat de minister van begroting een vlaamse liberaal is.

Geen interessante positionering dus voor Anders in die stammenstrijd van Laaouej en Bouchez.

Citaat:

Tweetaligheid van een minister president is ook zo een politieke regel maar ook daar vegen ze hun voeten aan.
Die regel bestaat niet eens... niet formeel en niet informeel. Dat het eigenlijk een evidentie zou moeten zijn betwist niemand. Maar ga aub niet doen alsof dat een verplichting zou zijn...

Bouchez heeft binnen zijn bevoegdheid iemand gekozen die nederlandsonkundig is, en HIJ zal daar de politieke gevolgen van moeten dragen. Dat is géén probleem van zijn coalitiepartners.

Citaat:
Onzin, Bouchez heeft er handig gebruik van gemaakt om heel dat boeltje naar zijn hand te zetten. Bouchez heeft nooit deelgenomen aan de Vlaamse coalitiegesprekken.

We gaan toch aub niet leuteren op kinderniveau ? Uiteraard nam hij daar geen deel aan. Djeezes... Wat wel zo is, is dat Bouchez liever de centrum-rechtse N-VA erbij had dan niet. Veel interessanter voor hem omdat ze ook federaal samen besturen.

Maar ook hier : niet naïef doen aub. Politiek is niet voor de 'onnozele kinderen'. Bouchez zag dat zelfs Les Engagés de eindeloze 'sur place' beu was en opschoof richting linkse coalitie zonder liberalen. Dat zou dus zijn eigen defenestratie betekenen.

Dan is het tijd voor te ageren, zelf een move te doen en keuzes af te dwingen. En dat is wat hij gedaan heeft.

Regel 1 in de politiek : 'eerst Oompje, dan Oompjes kinderen'. Al de rest is daaraan ondergeschikt.

Citaat:
Hem interesseerde de deelname van NVA niet. Het enige wat hem interesseerde is het minister presidentschap en hij liet "Anders" daarvoor kruipen. Goed gespeeld van die man.
Zie mijn antwoord hierboven.
Oud 17 februari 2026, 07:58   #43
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De complete taalwetgeving sinds de jaren '30 in alle Brusslese gemeenten en alle Waalse faciliteitengemeenten. Zelfs in de Vlaamse faciliteitengemeenten zijn er decennialang systematische overtredingen geweest (Sint-Genesius-Rode, Kraainem, Voeren).
Oud 17 februari 2026, 08:20   #44
wagner.666
Europees Commissaris

wagner.666's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De complete taalwetgeving sinds de jaren '30 in alle Brusslese gemeenten en alle Waalse faciliteitengemeenten. Zelfs in de Vlaamse faciliteitengemeenten zijn er decennialang systematische overtredingen geweest (Sint-Genesius-Rode, Kraainem, Voeren).
ronse, thuisbasis van de panda

Citaat:
Stad Ronse brengt taalwetgeving in orde na veroordeling

Citaat:
De stad Ronse heeft zo goed als alle maatregelen rond taalfaciliteiten in orde gemaakt. De stad werd in juni vorig jaar veroordeeld door de rechtbank, omdat ze de taalwetgeving niet correct naleefde.

Ronse is een faciliteitengemeente, waar gemeentelijke diensten hun informatie in zowel het Nederlands als het Frans moeten aanbieden, maar dat was dus niet altijd het geval. Maar nu heeft Ronse zich dus in regel gesteld, met onder meer een Franstalige versie van de website en tweetalige infoborden. Sommige straatnaambordjes worden later pas aangepast omdat ze nog niet geleverd zijn.

De stad ging trouwens wel in beroep tegen het vonnis van de rechtbank, maar over dat beroep is er nog geen uitspraak. De stad zou vanaf nu 1000 euro dwangsom per week moeten betalen als de rechtzettingen niet in orde waren, maar dat is nu dus niet nodig.

Laatst gewijzigd door wagner.666 : 17 februari 2026 om 08:21.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2026, 09:52   #45
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Holle slogan, maar als die je gelukkig kan maken : doe maar op.
De realiteit, die verifieerbaar is na deze regeringsvorming, proberen verkopen als een holle slogan. Jij kan dat. Prachtig.

Citaat:
Ik heb ze u gegeven maar dan begin jij plots te beweren dat dat geen ongeschreven regels zijn. Zo kunnen we natuurlijk blijven rondjes draaien. Uw regels staan in steen gebeiteld en daarvan afwijken is science fiction. Regels waar de walen zich niet aan houden zijn dan weer geen regels volgens u. Tja, zo schrijf jij maar netjes zelf hoe de belgische politiek werkt. Quod non.

Citaat:
Als individu zou ik veel liever gehad hebben dat De Gucht had blijven weigeren.
Ah jong, achter "Anders" blijven staan terwijl ze elke keer weer kruipen en terugkeren op hun woord. Partijsoldaatjes, ze blijven grappig.

Citaat:
Maar als partijvoorzitter moet hij maar naar één ding kijken, en dat is het belang van zijn partij. Een regering 'in lopende zaken' tot 2029 zou een catastrofe zijn zowel financieel als bestuurlijk. Waar hij dan nog mee de flak zou voor moeten ontvangen omdat de minister van begroting een vlaamse liberaal is.

Geen interessante positionering dus voor Anders in die stammenstrijd van Laaouej en Bouchez.
Voila, nu zijn we er. Voor Anders is het enige wat telt het eigenbelang. Dat en niets anders. Maar staan meesmuilen dat het in het belang van Brussel of het land is hoeft echt niet.

Citaat:
Bouchez heeft binnen zijn bevoegdheid iemand gekozen die nederlandsonkundig is, en HIJ zal daar de politieke gevolgen van moeten dragen. Dat is géén probleem van zijn coalitiepartners.
Je vergist je nog maar eens. Dit is geen probleem voor Bouchez, dit is wel degelijk een probleem voor de Vlaamse partijen. Die moeten immers uitleggen aan de kiezer waarom ze meeheulen met Vlaamshatende politici. We hebben het hier immers over een ministerpresident die al 20 jaar geen woord Nederlands meer gesproken heeft terwijl hij burgemeester is van een tweetalige gemeente. De respectloosheid tegenover zijn Nederlandssprekende inwoners is stuitend.

Citaat:
We gaan toch aub niet leuteren op kinderniveau ? Uiteraard nam hij daar geen deel aan. Djeezes... Wat wel zo is, is dat Bouchez liever de centrum-rechtse N-VA erbij had dan niet. Veel interessanter voor hem omdat ze ook federaal samen besturen.

Maar ook hier : niet naïef doen aub. Politiek is niet voor de 'onnozele kinderen'. Bouchez zag dat zelfs Les Engagés de eindeloze 'sur place' beu was en opschoof richting linkse coalitie zonder liberalen. Dat zou dus zijn eigen defenestratie betekenen.

.
Liefst niet nee, maar dat hangt helemaal van u af.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 17 februari 2026 om 09:53.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2026, 10:59   #46
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...

Ah jong, achter "Anders" blijven staan terwijl ze elke keer weer kruipen en terugkeren op hun woord. Partijsoldaatjes, ze blijven grappig.

Voila, nu zijn we er. Voor Anders is het enige wat telt het eigenbelang. Dat en niets anders. Maar staan meesmuilen dat het in het belang van Brussel of het land is hoeft echt niet.

...
Als De Gucht ziet dat hij in een coalitie kan deelnemen die bereid is om een besparing van 1,2 Mld te realiseren, en dus een bestuurlijke ommekeer te verzoorzaken in het financieel zieke Brussel dan zou hij moeten zot zijn om dat niet te doen.

Dat weegt onnoemelijk veel meer door, dan N-VA te moeten laten vallen.
Oud 17 februari 2026, 11:12   #47
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als De Gucht ziet dat hij in een coalitie kan deelnemen die bereid is om een besparing van 1,2 Mld te realiseren
Maar enfin... ge gaat toch niet doen alsof ge daar ook maar een gram van gelooft? 1,2 miljard besparen op een goeie twee en een half jaar, en tegelijk een heleboel nieuwe uitgaven beloven...

Komaan zeg...
Oud 17 februari 2026, 11:12   #48
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vraag me altijd af hoe die Franstaligen aan hun diploma middelbaar onderwijs geraken ?? Volgens mij hebben die in Brussel toch ook vakken als NL en Engels ? Hoe slagen die in hun examens ?
Ik ging naar een NL talige school in Brussel en wij hadden Frans Engels en Duits.....slaagde je voor 1 van die vakken niet kon je het schudden. Ik heb geen weet iemand destijds zijn diploma zou hebben gekregen zonder enige grondige basiskennis van deze 3 talen.

Eigenlijk hebben die Franstaligen dan 3 vakken minder of zijn die echt een pak dommer ??

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 februari 2026 om 11:14.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2026, 11:15   #49
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik vraag me altijd af hoe die Franstaligen aan hun diploma middelbaar onderwijs geraken ?? Volgens mij hebben die in Brussel toch ook vakken als NL en Engels ? Hoe slagen die in hun examens ?
Ik ging naar een NL talige school in Brussel en wij hadden Frans Engels en Duits.....slaagde je voor 1 van die vakken niet kon je het schudden. Ik heb geen weet iemand destijds uit mijn klas geen grondige basiskennis zou hebben gehad van deze 3 talen.

Eigenlijk hebben die Franstaligen dan 3 vakken minder of zijn ze echt een pak dommer ??
Ze hebben wettelijk gezien Nederlands, maar vaak zijn er geen leerkrachten voorhanden. Als er zijn, is het vereiste niveau bedroevend laag, en zelfs wie daar niet in slaagt krijgt zijn diploma. Nederlands is gewoon geen punt in Franstalig Belgie, nooit geweest en het zal het nooit worden.
Oud 17 februari 2026, 11:16   #50
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik ging naar een NL talige school in Brussel en wij hadden Frans Engels en Duits.....slaagde je voor 1 van die vakken niet kon je het schudden. Ik heb geen weet iemand destijds zijn diploma zou hebben gekregen zonder enige grondige basiskennis van deze 3 talen.

Eigenlijk hebben die Franstaligen dan 3 vakken minder of zijn die echt een pak dommer ??
Ze WILLEN "dommer" overkomen.
Toen ik soldaat was in een 2-talige eenheid in Etterbeek, ondervond ik dat iedere week.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2026, 11:21   #51
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ken een huisarts in Bosvoorde. Geboren in Brussel, ongeveer 40 jaar. Een vriendelijke man, helemaal geen anti-Vlaamse racist. Spreekt noch verstaat een woord Nederlands. Als ik hem vroeg "wat drink je van mij?" keek hij me aan alsof ik van Mars kwam.
Oud 17 februari 2026, 11:49   #52
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als De Gucht ziet dat hij in een coalitie kan deelnemen die bereid is om een besparing van 1,2 Mld te realiseren, en dus een bestuurlijke ommekeer te verzoorzaken in het financieel zieke Brussel dan zou hij moeten zot zijn om dat niet te doen.

Dat weegt onnoemelijk veel meer door, dan N-VA te moeten laten vallen.
1. Een woord bij "Anders" is dus evenveel waard als een woord bij Open VLD. Niets.

2. Jij wil het over naiviteit hebben en dan kom je af met onnozeligheden als zouden ze 1,2 miljard besparen. Je bent precies de Sven Gatzen van deze wereld al vergeten.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 17 februari 2026, 11:58   #53
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar enfin... ge gaat toch niet doen alsof ge daar ook maar een gram van gelooft? 1,2 miljard besparen op een goeie twee en een half jaar, en tegelijk een heleboel nieuwe uitgaven beloven...

Komaan zeg...
regeerakkoorden zijn er om uitgevoerd te worden. Wie dat alnog niet doet, kan volgende kiesronde daarvoor verantwoording afleggen.

A priori gaan poneren dat de brusselse regering dat niet gaat doen is even zinloos als datzelfde zeggen van de Vl, de federale of de Wl regering.
Oud 17 februari 2026, 12:00   #54
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. Een woord bij "Anders" is dus evenveel waard als een woord bij Open VLD. Niets.

2. Jij wil het over naiviteit hebben en dan kom je af met onnozeligheden als zouden ze 1,2 miljard besparen. Je bent precies de Sven Gatzen van deze wereld al vergeten.
Sven Gatz is verleden tijd. Dirk De Smedt lijkt me uit heel ander hout gesneden te zijn.

In elk geval, ligt de uitdaging bij hem. Hij is minister van begroting.
Oud 17 februari 2026, 12:00   #55
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Het zijn dezelfde mensen met dezelfde nepo-motivatie en hetzelfde nihilisme.

Citaat:
2. Jij wil het over naiviteit hebben en dan kom je af met onnozeligheden als zouden ze 1,2 miljard besparen.
Of Panda is zo onnozel om dat te geloven, of hij denkt dat wij zo onnozel zijn. Ik gok op de tweede mogelijkheid.
Oud 17 februari 2026, 12:17   #56
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sven Gatz is verleden tijd. Dirk De Smedt lijkt me uit heel ander hout gesneden te zijn.

Wat gaat De Smedt doen met een Lalieux op huisvesting en een Laaouej op lokale besturen ?

Boycot BYD, MG, RAM, Dodge!

Breng het kolenwoud terug.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2026, 12:46   #57
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De man zit al 25 jaar bij de Open VLD. Hij heeft ondertussen ook al 13 jaar mismeestering van de Brusselse fiscaliteit op zijn palmares staan en jij probeert ons hier wijs te maken dat hij uit ander hout gesneden is. Beetje serieus blijven.
Oud 17 februari 2026, 13:18   #58
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
regeerakkoorden zijn er om uitgevoerd te worden. Wie dat alnog niet doet, kan volgende kiesronde daarvoor verantwoording afleggen.

A priori gaan poneren dat de brusselse regering dat niet gaat doen is even zinloos als datzelfde zeggen van de Vl, de federale of de Wl regering.
Voor hoeveel wil je wedden Panda,

dat de begroting van het Brussels Gewest niet in evenwicht zal zijn in 2029?
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2026, 14:36   #59
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De man zit al 25 jaar bij de Open VLD. Hij heeft ondertussen ook al 13 jaar mismeestering van de Brusselse fiscaliteit op zijn palmares staan en jij probeert ons hier wijs te maken dat hij uit ander hout gesneden is. Beetje serieus blijven.
Onder Sven Gatz was de begroting een ramp, en de tabellen vol fouten.

De Smedt zit op die stoel sinds oktober 2025 en er zijn gecorrigeerde tabellen waarmee men eindelijk een beleidsplan en een regeerakkoord kan maken. Lijkt me geen slecht begin, en hij heeft er de twee grote partijen MR en PS wel in mee gekregen.
Oud 17 februari 2026, 14:42   #60
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Voor hoeveel wil je wedden Panda,

dat de begroting van het Brussels Gewest niet in evenwicht zal zijn in 2029?
Ik wacht liever op wat resultaten.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be