Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brussel-Halle-Vilvoorde
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V.

Discussietools
Oud 12 mei 2005, 12:15   #1
ilfalco
Minister-President

Standaard Partijen kunnen overal opkomen!!!

Ik herinner me nog dat het VB als reactie op het stemmenronselen van de franstaligen in b-h-v ook een lijst in henegouwen indiende. Daar stonden allemaal kandidaten uit héél vlaanderen op. Dus blijkbaar is het toch mogelijk om eender wie ... eender waar te laten opkomen. Dus vraag ik me af waarom de franstaligen zo tegen die splitsing zijn. Ze kunnen dus wel degelijk opkomen in halle en vilvoorde. Maar het probleem zal zijn dat ze dan niet met figuren kunnen opkomen die elders ( pakweg in brussel) al een lijst trekken. Of zie ik het hier verkeerd?

Laatst gewijzigd door ilfalco : 12 mei 2005 om 12:29.
ilfalco is offline  
Oud 12 mei 2005, 16:53   #2
Hagal
Burger

Standaard

Ik denk dat men op voor die lijst in Henegouwen wel zijn domicilie moest veranderen. Ben dat niet zeker.
Hagal is offline  
Oud 12 mei 2005, 17:01   #3
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Ja dat is best mogelijk, alleen is het zo dat wanneer iemand van die lijst verkozen wordt, hij binnen een x aantal tijd moet verhuizen naar de regio waar hij verkozen is.
En men kan enkel op één lijst opkomen dus niet in twee regio's
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.

Laatst gewijzigd door BCD : 12 mei 2005 om 17:01.
BCD is offline  
Oud 12 mei 2005, 17:01   #4
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco
Ik herinner me nog dat het VB als reactie op het stemmenronselen van de franstaligen in b-h-v ook een lijst in henegouwen indiende. Daar stonden allemaal kandidaten uit héél vlaanderen op. Dus blijkbaar is het toch mogelijk om eender wie ... eender waar te laten opkomen. Dus vraag ik me af waarom de franstaligen zo tegen die splitsing zijn. Ze kunnen dus wel degelijk opkomen in halle en vilvoorde. Maar het probleem zal zijn dat ze dan niet met figuren kunnen opkomen die elders ( pakweg in brussel) al een lijst trekken. Of zie ik het hier verkeerd?
Geachte, het voorbeeld dat u aanhaalt heeft er niets mee te maken. Ik herhaal het nog even: de kandidaten uit Brussel (voor de Kamerverkiezingen) en uit Wallonië/Brussel (voor de Senaat en Euroverkiezingen) staan ook in Halle-Vilvoorde op de kiesbrieven. Dergelijke regio-verschrijdende kiesomschrijvingen zijn ongrondwettelijk én onlogisch, en bestaan dan ook nergens ter wereld. Bij ons houdt men er zo één in leven om het FDF en de MR toe te laten hun stemmen in de Rand bij hun Brusselse stemmen te kunnen tellen.
Voor de Vlaamse kiesarrondissementen is BHV al gesplitst en dienen de franstaligen heel correct een eigen lijst in, in Halle-Vilvoorde.

Duidelijk zo?

Egidius
Egidius is offline  
Oud 12 mei 2005, 17:12   #5
ilfalco
Minister-President

Standaard

Dat weet ik wel , maar feit is dat men dus wel degelijk op de PS kan stemmen als die partij een lijst kan indienen in vlaams brabant. het probleem zal dan zijn dat men moeilijker aan een zetel geraakt...
ilfalco is offline  
Oud 12 mei 2005, 17:17   #6
ray
Partijlid

Standaard

indien Halle-Vilvoorde een kieskring zou zijn, dan kan pakweg de MR nog altijd een lijst indienen in dat kiesarrondissement, maar dat zou dan niet meer worden bijgeteld bij Brussel, zoals het momenteel wel het geval is, aangezien we nu met een kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde zitten. Ik weet niet hoeveel stemmenverschil het is, maar dat scheelt hem toch wel in 200.000 kiezers geloof ik die al dan niet worden bijgeteld bij brussel.

correct me if i'm wrong...
ray is offline  
Oud 12 mei 2005, 17:57   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk niet dat het om meer of minder stemmen gaat maar om Vlaanderen's grenzen. Het enige dat Belgique nog enigszins tegenhoudt om uiteen te vallen is het feit dat Vlaanderen nog via die kieskring aan Bruxelles vasthangt.
Of andersom. Bruxelles aan Vlaanderen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be