Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijfora > sp.a spirit
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

sp.a spirit Enkel sympathisanten van sp.a spirit, die bovendien lid zijn van de gebruikersgroep 'sp.a spirit' kunnen in dit onderdeel reageren. Je kan jezelf als groepslid voordragen via je control panel.

Discussietools
Oud 14 juli 2005, 19:44   #1
Gertj3
Minister

Gertj3's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard Vakbonden gaan in staking op zaventem

Citaat:

Acties dreigen vakantieuittocht op Zaventem plat te leggen

Er dreigt chaos op de luchthaven van Zaventem. Morgenvroeg wordt er gestaakt bij het luchtafhandelingsbedrijf Flightcare (het vroegere BGS). Oorzaak is het ontslag van vakbondsvrouw Maria Vindevoghel, bekend van haar vakbondsstrijd bij het faillissement van Sabena.

Het overleg rond het ontslag van Maria Vindevoghel heeft niets opgeleverd. Daarom wordt er morgenvroeg al gestaakt. Het is niet uitgesloten dat de actie wordt uitgebreid naar andere luchthavenbedrijven. De actie dreigt voor chaos te zorgen op Zaventem, zegt Lode Verschingel. ,,Zeker als je weet dat Flightcare instaat voor de kleine helft van de activiteiten op Zaventem". De grote helft zit bij Aviapartner.

Maria Vindevoghel kreeg gisteren bericht van haar ontslag bij luchtafdelingsbedrijf Flightcare. De vakbonden eisen dat het nakend ontslag wordt ingetrokken. Vandaag vond er nog een overleg plaats tussen de directie van Fly Care (het vroeger BGS) en de vakbonden. ,,Als de directie dat ontslag niet intrekt, dan raakt geen enkele vakantieganger weg'', verklaarde syndicaal secretaris Jan François gisteren nog.

ACV-vakbondsvrouw Maria Vindevoghel werd ontslagen wegens ,,het niet respecteren van veiligheidsmaatregelen''. Vindevoghel: ,,Ik zit voor het ACV in het comité preventie en bescherming. In die hoedanigheid ben ik tijdens de afgelopen hittegolf opgeroepen om de werkomstandigheden bij Biac na te gaan. Ik was toen niet aan het werk. Kort daarna kreeg ik een mail dat het me voortaan verboden is mijn Biac-badge buiten de werkuren te gebruiken. Gisteravond om 18.30 uur ben ik dan telefonisch ontslagen.''

De vakbond reageerde furieus. Jan François: ,,Het kan niet dat de directie een vakbondsafgevaardigde verhindert haar taak uit te voeren. Het kan evenmin dat zij het ontslag telefonisch meldt. Komt daarbij dat een vakbondsafgevaardigde een beschermd werknemer is.''
Stel mij wel wat vragen bij de houding van de vakbonden moet men daarom de reizigers treffen?

soms erger ik mij aan zule wilde en vooral actie's die onschuldige mensen treft
Gertj3 is offline  
Oud 14 juli 2005, 21:20   #2
Groot-Links
Provinciaal Statenlid

Groot-Links's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
Stel mij wel wat vragen bij de houding van de vakbonden moet men daarom de reizigers treffen?

soms erger ik mij aan zule wilde en vooral actie's die onschuldige mensen treft
O ja en wat had jij dan voorgesteld ?

De vakbonden lijken me volledig in hun recht. Een actie is dus niet "wild". Als ze dit laten gebeuren kan daar voortaan alles.
De WG draagt de volledige verantwoordelijkheid voor de sociale onrust en moet de gevolgen maar dragen. Een staking is slechts een reactie op de actie van de WG.

Het is weer toeval zeker dat

1. Vindevogel een strijdbare delegé is die connecties heeft met klein-links
2. het tijdens de vakantie gebeurd
Groot-Links is offline  
Oud 14 juli 2005, 21:30   #3
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot-Links
O ja en wat had jij dan voorgesteld ?
Praten mijn jongen en geen onschuldige mensen treffen maar da kan u blijkbaar niet schelen dat er morgen misschien wel duizende mensen in de kou gaan staan

Vakbonden hebben altijd gelijk is uw logika
Gertj3 is offline  
Oud 15 juli 2005, 07:24   #4
Groot-Links
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Praten mijn jongen en geen onschuldige mensen treffen maar da kan u blijkbaar niet schelen dat er morgen misschien wel duizende mensen in de kou gaan staan

Vakbonden hebben altijd gelijk is uw logika
Effe uw eigen tekst citeren.

"Het overleg rond het ontslag van Maria Vindevoghel heeft niets opgeleverd."

Er is gepraat en het heeft niks opgeleverd. De staking is aangekondigd en nog is er geen reactie van de WG. Als de WG had willen verder praten had de staking echt wel ingetrokken geweest hoor. Maar niet dus.

't Is altijd hetzelfde liedje. Als bedrijven winst maken en toch mensen buitenzetten ziet niemand een probleem, als een werknemer opkomt voor z'n collega's gijzelen ze de mensen.

Een tijd geleden hebben ze gestaakt bij de TEC (busmaatschappij) en ze deden dat door betaalstaking. Gevolg : de WG heeft een lock-out georganiseerd waardoor chauffeurs zelfs niet meer mochten uitrijden.
Maar wie kreeg de schuld ?

Vakbonden hebben niet altijd gelijk maar ik heb inderdaad meer sympathie voor het strijdsyndicalisme dan het louter en alleen knikken en slikken.

Maandag nog een lock-out te realiseren tegen onze RvB
Groot-Links is offline  
Oud 15 juli 2005, 07:31   #5
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Effe uw eigen tekst citeren.

"Het overleg rond het ontslag van Maria Vindevoghel heeft niets opgeleverd."

Er is gepraat en het heeft niks opgeleverd. De staking is aangekondigd en nog is er geen reactie van de WG. Als de WG had willen verder praten had de staking echt wel ingetrokken geweest hoor. Maar niet dus.

't Is altijd hetzelfde liedje. Als bedrijven winst maken en toch mensen buitenzetten ziet niemand een probleem, als een werknemer opkomt voor z'n collega's gijzelen ze de mensen.

Een tijd geleden hebben ze gestaakt bij de TEC (busmaatschappij) en ze deden dat door betaalstaking. Gevolg : de WG heeft een lock-out georganiseerd waardoor chauffeurs zelfs niet meer mochten uitrijden.
Maar wie kreeg de schuld ?

Vakbonden hebben niet altijd gelijk maar ik heb inderdaad meer sympathie voor het strijdsyndicalisme dan het louter en alleen knikken en slikken.

Maandag nog een lock-out te realiseren tegen onze RvB
met betaalstaking treft men de reizigers niet in tegendeel ze kunnen dan gratis gebruik maken van de tram of bus
Gertj3 is offline  
Oud 15 juli 2005, 10:51   #6
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Dat was zijn punt niet. Hij bedoelde dat de bussen dan niet mochten uitrijden en de TEC de schuld volledig op de 'betaalstakende' werknemers schoof.
StevenNr1 is offline  
Oud 15 juli 2005, 11:00   #7
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1
Dat was zijn punt niet. Hij bedoelde dat de bussen dan niet mochten uitrijden en de TEC de schuld volledig op de 'betaalstakende' werknemers schoof.
Ja maar wat men vandaag doet kan ik niet begrijpen men gaat zaventem problemen bezorgen omdat men in een conflict zit met de directie maar wat hebben de reizigers te maken met dit probleem niets toch dus waarom onschuldigen treffen?
Gertj3 is offline  
Oud 15 juli 2005, 12:12   #8
StevenNr1

Standaard

Dat voert de druk op het bedrijf ook op natuurlijk. Al die reisagentschappen, boze klanten, ... komen klagen waardoor het bedrijf sneller zal toegeven.
Ander idee misschien?
StevenNr1 is offline  
Oud 15 juli 2005, 13:11   #9
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1
Dat voert de druk op het bedrijf ook op natuurlijk. Al die reisagentschappen, boze klanten, ... komen klagen waardoor het bedrijf sneller zal toegeven.
Ander idee misschien?
Denk niet dat directie zal plooien hier
Gertj3 is offline  
Oud 15 juli 2005, 15:10   #10
Usquebaugh
Lokaal Raadslid

Usquebaugh's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Usquebaugh Stuur een bericht via MSN naar Usquebaugh
Standaard

Citaat:
Denk niet dat directie zal plooien hier
Een van de belangrijkste punten van het vlaamse structuurplan platleggen?
Ik denk dat staking een zéér efficient middel is hier.
Oud 16 juli 2005, 09:33   #11
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Usquebaugh
Een van de belangrijkste punten van het vlaamse structuurplan platleggen?
Ik denk dat staking een zéér efficient middel is hier.
De directie bleef gisterenavond bij haar standpunt

De soap word vervolgd maandag

nogal raar dat vakbonden hier onschuldige mensen willen treffen

ze hebben gisteren zich nogmaals van de slechte kant laten zien je kunt toch op andere manieren uw meningen duidelijk maken dan onschuldige reizigers te treffen
Gertj3 is offline  
Oud 16 juli 2005, 11:19   #12
Groot-Links
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

nogal raar dat vakbonden hier onschuldige mensen willen treffen

ze hebben gisteren zich nogmaals van de slechte kant laten zien je kunt toch op andere manieren uw meningen duidelijk maken dan onschuldige reizigers te treffen
Het doel is niet om reizigers te ambeteren, het doel is om druk uit te oefenen op de diectie om hen terug aan de onderhandelingstafel te krijgen.
Enkel en alleen je mening uiten (bvb een petitie of zo) zorgt er nog niet voor dat de WG bijdraait.

Alles draait toch rond macht ? De WG heeft vanuit z'n macht een actie ondernomen, nu is het aan de vakbond om dmv mobilisatie aan te tonen dat zij een tegenmacht kunnen bieden en dat het daarom verstandiger is om terug rond tafel te zitten dan eenzijdig je wil op te leggen.
Groot-Links is offline  
Oud 16 juli 2005, 12:08   #13
Usquebaugh
Lokaal Raadslid

Stuur een bericht via ICQ naar Usquebaugh Stuur een bericht via MSN naar Usquebaugh
Standaard

Citaat:
Het doel is niet om reizigers te ambeteren, het doel is om druk uit te oefenen op de diectie om hen terug aan de onderhandelingstafel te krijgen.
Enkel en alleen je mening uiten (bvb een petitie of zo) zorgt er nog niet voor dat de WG bijdraait.

Alles draait toch rond macht ? De WG heeft vanuit z'n macht een actie ondernomen, nu is het aan de vakbond om dmv mobilisatie aan te tonen dat zij een tegenmacht kunnen bieden en dat het daarom verstandiger is om terug rond tafel te zitten dan eenzijdig je wil op te leggen.
Hear thee!!
Oud 16 juli 2005, 12:47   #14
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:

dus vakbonden staan boven de wet?
Gertj3 is offline  
Oud 16 juli 2005, 13:03   #15
StevenNr1

Standaard

Wat??
StevenNr1 is offline  
Oud 16 juli 2005, 22:49   #16
Usquebaugh
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Dat staat volgens mij nergens in de tekst van Groot Links. Volgens mij is het wel duidelijk dat volgens Groot Links niemand boven de wet staat (ook niet de politici maar dat is natuurlijk een andere discussie).

Wat hij echter wel zegt is, dat zonder acties van vakbonden en dus het gebruik van hun eigenlijke macht de werknemer geen kans heeft op inspraak.

BTW: Dit is wel de manier waarop wij onze sociale rechten hebben veroverd hoor. Ook al werden daarbij onschuldigen getroffen.
Oud 17 juli 2005, 06:47   #17
Groot-Links
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Doel je op het feit dat vakbonden geen rechtspersoonlijkheid bezitten ?

Wat het niet-legale karakter van acties betreft. Sommige militanten zullen in al hun ijver al eens over de schreef durven gaan. Maar in eerste instantie is er dan ook meestal politie aanwezig om te zorgen dat het niet te ver gaat.
Een charge van de politie daar kan ik nog mee leven omdat het zich op het terrein afspeelt.

Ik heb er veel meer moeite mee dat een gewone militant een deurwaardersexploot krijgt dat hem meedeelt dat hem een boete van 5000 euro of zo per uur boven z'n hoofd hangt.

Mag ik er ook op wijzen dat de ernstigste voorvallen (gijzelingen e.d.) zich voordoen als de directies stoppen of gewoonweg weigeren te onderhandelen.
Groot-Links is offline  
Oud 17 juli 2005, 08:44   #18
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:

Mag ik er ook op wijzen dat de ernstigste voorvallen (gijzelingen e.d.) zich voordoen als de directies stoppen of gewoonweg weigeren te onderhandelen.
Vooral in Wallonie wat ik weet dat het vlaamse Abvv echter niet akkoord gaat met zulke actie's ik trouwens ook niet!

Nu ik ben niet tegen vakbondsactie's maar ik vind wel dat men Vrijdag een stapje te ver is gegaan

Dat wil niet zeggen dat ik tegen vakbonden ben maar ik stel mij grote vragen bij sommige actie"s en dan vooral de manier waarop

mvg
Gertj3
Gertj3 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be