Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 augustus 2005, 08:48   #361
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Hier begint de wishfull thinking.
Wacht de uitslag liever af in plaats van de glazen bol boven te halen.
De breuklijn Waals-Vlaams mag dan wel in de ogen van de flaminganten gigantisch zijn, maar die zal niet noodzakelijk in elke kwestie spelen of de door u vooronderstelde meerderheid-minderheidsverhouding vertonen.
Misschien heeft u het niet gelezen, maar in deze verwees ik naar de Koningskwestie. Daar was de breuklijn tussen Noord en Zuid inderdaad gigantisch... Zo "wishfull thinking" is het ook dan niet... Er is dus wel een historisch precedent. Of alles zo zal uitdraaien, is natuurlijk aan de burger.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2005, 08:49   #362
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een tegenindicatie zijn wel oudere VB-teksten, waarin een louter representatief systeem naar voor geschoven wordt.
Ik hoop dat u de VLD ook niet afrekent op oude teksten uit de PVV-periode? En de CD&V op verklaringen van de katholieke partij in 1839?
Oud 16 augustus 2005, 09:55   #363
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Misschien heeft u het niet gelezen, maar in deze verwees ik naar de Koningskwestie. Daar was de breuklijn tussen Noord en Zuid inderdaad gigantisch... Zo "wishfull thinking" is het ook dan niet... Er is dus wel een historisch precedent. Of alles zo zal uitdraaien, is natuurlijk aan de burger.
Je verwart hier een niet-bindend plebisciet met een bindend referendum op burgerinitiatief.
Niets wijst erop dat de Waals-Vlaamse breuklijn inzake de monarchie opnieuw hetzelfde schisma zou vertonen.
Oud 16 augustus 2005, 09:56   #364
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat u de VLD ook niet afrekent op oude teksten uit de PVV-periode? En de CD&V op verklaringen van de katholieke partij in 1839?
Als het in mijn kraam te pas komt natuurlijk wel.
Oud 16 augustus 2005, 10:04   #365
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Jan van den Berghe

Misschien heeft u het niet gelezen, maar in deze verwees ik naar de Koningskwestie. Daar was de breuklijn tussen Noord en Zuid inderdaad gigantisch

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Jan van den Berghe

Eerst zelf oude koeien uit de gracht halen om een punt te maken en dan vragen om geen oude koeien uit de gracht te halen? Laag, hoor!

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2005, 10:42   #366
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
[i]Eerst zelf oude koeien uit de gracht halen om een punt te maken en dan vragen om geen oude koeien uit de gracht te halen? Laag, hoor!
Die "oude koeien" zijn schrikbeelden voor de machthebbers en het hele Belgische establishment. Daarom ook dat zowel Eyskens als Claes in een interview op Canvas onmiddelijk verwezen naar die gebeurtenissen om hun redenering over het niet-houden van het Europees referendum te onderbouwen. Aldus Eyskens: "De kans is groot dat er in Zuid en Noord een andere consensus tot uiting komt. En wat dan? Dan staan we voor grote, bijna onoplosbare problemen".
Oud 16 augustus 2005, 10:46   #367
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je verwart hier een niet-bindend plebisciet met een bindend referendum op burgerinitiatief.
Niets wijst erop dat de Waals-Vlaamse breuklijn inzake de monarchie opnieuw hetzelfde schisma zou vertonen.
Niets wijst erop dat er eensgezindheid zal zijn. M.a.w. we weten het niet. Ik verwees slechts naar die ene keer dat er een referendum werd behouden en waarop het ook slecht afliep...
Oud 16 augustus 2005, 17:32   #368
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die "oude koeien" zijn schrikbeelden voor de machthebbers en het hele Belgische establishment. Daarom ook dat zowel Eyskens als Claes in een interview op Canvas onmiddelijk verwezen naar die gebeurtenissen om hun redenering over het niet-houden van het Europees referendum te onderbouwen. Aldus Eyskens: "De kans is groot dat er in Zuid en Noord een andere consensus tot uiting komt. En wat dan? Dan staan we voor grote, bijna onoplosbare problemen".
Ze wisten maar al te goed hoe explosief dit zou geweest zijn. En dat dit het einde van België zou bespoedigen.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2005, 02:20   #369
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
we weten het niet.
Juist.
Jij dus ook niet.
Citaat:
Ik verwees slechts naar die ene keer dat er een referendum werd behouden en waarop het ook slecht afliep...
Uit die ene keer kan ook jij geen conclusies trekken op het gevaar af je te bezondigen aan het 'ab uno disce omnes'.

Het plebisciet over Leo III is een ouwe koe uit een ouwe sloot.
Gelieve dus geen argumenten te hanteren die jij mij vraagt achterwege te laten..... zoals in:
Citaat:
[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Supe®Staaf on 17-08-2005 at 03:20
Reason:
--------------------------------

Citaat:
we weten het niet.
Juist.
Jij dus ook niet.
Citaat:
Ik verwees slechts naar die ene keer dat er een referendum werd behouden en waarop het ook slecht afliep...
Uit die ene keer kan ook jij geen conclusies trekken op het gevaar af je te bezondigen aan het 'ab uno disce omnes'.

Gelieve dus geen argumenten te hanteren die jij mij vraagt achterwege te laten..... zoals in:
Citaat:
[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
we weten het niet.
Juist.
Jij dus ook niet.
Citaat:

[i]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door [/i
Jan van den Berghe]Ik hoop dat u de VLD ook niet afrekent op oude teksten uit de PVV-periode? En de CD&V op verklaringen van de katholieke partij in 1839?
[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 17 augustus 2005 om 02:20.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2005, 16:46   #370
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Ach komaan Staaf, Di Rupo trok snel weer zijn staart in toen VB en N-VA het eens waren met zijn vraag tot referendum over het voortbestaan van België.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2005, 16:50   #371
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Ach komaan Staaf, Di Rupo trok snel weer zijn staart in toen VB en N-VA het eens waren met zijn vraag tot referendum over het voortbestaan van België.
Ja, Di Rupo had zijn woorden nooit mogen intrekken! Ik snap niet waarom men zo moeilijk doet over een referendum. Maak een referendum grondwettelijk, organiseer een referendum en dan kunnen die communautaire discussies eindelijk de prullenmand in want dan weten we wat de burgers in dit land daadwerkelijk willen.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2005, 17:44   #372
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Ja, Di Rupo had zijn woorden nooit mogen intrekken! Ik snap niet waarom men zo moeilijk doet over een referendum. Maak een referendum grondwettelijk, organiseer een referendum en dan kunnen die communautaire discussies eindelijk de prullenmand in want dan weten we wat de burgers in dit land daadwerkelijk willen.
En de bub, die toch Belgique gaat redden, gaat daar nu eens voor zorgen, zie!!!
Oud 17 augustus 2005, 17:53   #373
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
Vroeger, toen Stubaf nog een Stubafke was en hij zijn communie deed, hingen er Belgische vlaggen van bijna elk huis en hingen er zelfs lintjes belgische vlaggen aan de Kerk. Dat waren de uiterlijke kenmerken. Toen, het was immers nog relatief kort na de oorlog, was het "België" al wat de kloek sloeg. Nu, give or take een halve eeuw later, is het totaal veranderd. Er hangt geen enkele vlag meer buiten op communies of tijdens processies en de kerken zijn zelfs leeg. Zelfs de nationale feestdag is geen belgicistische pelgrimstocht meer, het is een kermisattractie met toeters en bellen waar blijkbaar meer dan zwarten en vreemdelingen op af komen dan de gewone "Belg".

In de tussenperiode tussen "then" en nu heb ik me daarover nooit gedachten gemaakt, maar nu ik er zo aan terug denk lijken alle belgische vlaggen en andere prullaria te zijn doorgespoeld. Zo bijvoorbeeld in de koningsstraat in brussel-noord, vroeger hing de straat elke dag van het jaar vol vlaggen omwille van de verwijzing naar de koning maar nu??? Het is een smerig hoekje geworden waar de meest onsprekelijke dingen gebeuren. De vlaggen zijn verdwenen.

Ook het koninklijk paleis was een soort pelgrimstocht: er stonden steeds mensen bij de hekken. Nu: geen kat meer!!!!

Ik kan alleen maar besluiten dat de Vlamingen eindelijk dat smerig juk beginnen af te werpen en niet langer collaboreren met de ondemocratische triannen uit Laeken of met de francophone maffia. Daar ben ik blij om. Maar nog steeds vraag ik me af wat de ommekeer deed maken? Het belgicistische vergif is zoals het nazisme gelukkig uit de hoofden van het volk verdwenen. Moge het nooit meer terugkeren.
Neemt u nu de Ijzerbedevaart als tegenvoorbeeld? Op 21 juli: 750.000 man. Eind augustus 4.000 man.

Wie is hier aan het verliezen?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2005, 17:57   #374
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Om een referendum grondwettelijk te maken, moeten we eerst mee in de regering zitten.[edit]
[size=1]After edit by Kim on 17-08-2005 at 18:58
Reason:

Citaat:
Om een referendum grondwettelijk te maken, moeten we eerst mee in de regering zitten.[/size]

Citaat:
Om een referendum grondwettelijk te maken, moeten we eerst mee in de regering zitten.

Hoe graag we het ook zouden willen invoeren, we kunnen het gewoonweg niet.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Kim : 17 augustus 2005 om 17:58.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2005, 18:00   #375
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Neemt u nu de Ijzerbedevaart als tegenvoorbeeld? Op 21 juli: 750.000 man. Eind augustus 4.000 man.

Plus 5000 op de IJzerwake.

Hoeveel waren er op de B-Plus betoging in de Belgische hoofdstad twee jaar geleden en die nochtans door de meest bekende Belgen geruggesteund werd?
[size=5]1500?[/size]
[size=5][/size]
[size=3]DIE cijfers moet je vergelijken, Hans![/size]
[size=3][/size]
Oud 17 augustus 2005, 18:02   #376
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neemt u nu de Ijzerbedevaart als tegenvoorbeeld? Op 21 juli: 750.000 man.
Ik durf dat meer dan het overgrote deel van die Belgen Walen waren. Als zij na de Vlaamse onafhankelijkheid verder willen gaan als klein-Belgie is dat hun zaak niet de mijne, als de Vlamingen onafhankelijkheid willen, hebben ze daar recht op zonder dat de Walen zich daarmee mogen moeien.
Trouwens niet iedereen die voorstander is van een onafhankelijk Vlaanderen neemt deel aan de ijzerwake/ijzerbedevaart.
De Nachtuil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2005, 18:03   #377
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

YES! Hans is terug!
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2005, 18:05   #378
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Om een referendum grondwettelijk te maken, moeten we eerst mee in de regering zitten.
Dat zei Verhofstadt ook ja, en die DEED zelfs een voorstel om het referendum grondwettelijk te maken. En Verhofstadt was geen primus zoals Hans van de Cauter maar wel Premier van dit koningdom.
Oud 17 augustus 2005, 18:33   #379
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

[quote=Kim]Om een referendum grondwettelijk te maken, moeten we eerst mee in de regering zitten.[/QUOT

Nooit dus.[edit]
[size=1]After edit by daiwa on 17-08-2005 at 19:33
Reason:

[quote=Kim]Om een referendum grondwettelijk te maken, moeten we eerst mee in de regering zitten.[/QUOT

Nooit dus.[/size]

[quote=Kim]Om een referendum grondwettelijk te maken, moeten we eerst mee in de regering zitten.[/QUOTE

Nooit dus.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door daiwa : 17 augustus 2005 om 18:33.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2005, 18:40   #380
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Nooit dus.
Juist!
Belgique verdraagt geen democratie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be