![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Haha, Klingon; erg veel hits in de zoekmachine maar voor mij hoeft het niet.
![]() http://www.kli.org/kli/langs/KLIdutch.html http://nl.wikipedia.org/wiki/Klingon_(taal) http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...ingon&where=nl
![]() |
#122 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor iemand die het Vlaams Belang logo in zijn avatar heeft staan vind ik dat je nogal kritiekloos omgaat met de taalsituatie nu.
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Gouverneur
|
![]() Het is niet omdat ik Vlaamsbelanger ben dat ik niet akkoord ben met een nieuwe wereldtaal die in mijn opzicht niets dan goeds heeft te bieden. Is dat weer zo een algemene indruk die je hebt over het Vlaambelang?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Engels is geen oplossing voor het taalprobleem: het bevestigt alleen al de Angelsaksische dominantie, het bedreigt onze eigen taal alsook de kleinere talen, het sterkt nog de bestaande taalongelijkheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Gouverneur
|
![]() Welk taalprobleem dan? De handel verloopt in het Engels? Ik zie eigenlijk geen problemen? Nog een feit , meer en meer mensen ( Vlamingen )spreken eerder Engels als Frans. Dus , als jij dan "zogezegd" een VB'er bent begrijp ik totaal je stelling niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Binnen het internationale kader heb ik daar wel enige serieuze twijfels over.
![]() |
![]() |
#130 |
Gouverneur
|
![]() En wrom dan wel?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U begrijpt het niet? Wel, de dominantie van een bepaalde natuurlijke taal draagt met zich mee dat er een ongelijkheid ontstaat. Er zijn moedertaalsprekers en niet-moedertaalsprekers, waarbij de laatste groep altijd in het nadeel zal zijn. Hoe goed men ook een taal leert, de moedertaalspreker is altijd een stapje voor. Dominantie van een bepaalde taal heeft ook gevolgen op cultureel vlak: we zien heel goed hoe nu miljarden dollars jaarlijks naar de VS stromen alleen al door de muziek- en filmproductie. Door die taaldominantie wordt het bijzonder moeilijk nog eigen films te produceren. Daarnaast zien we het Engels oprukken in het hoger onderwijs, waardoor onze eigen taal in gedrang dreigt te komen. Gelukkig zijn er in Vlaanderen bepaalde wetten die dat tot nu toe verhinderen. In Nederland echter niet, en daar zien we al de gevolgen. De keuze is trouwens niet zozeer tussen Frans of Engels, zoals u lijkt te suggeren, maar wel tussen een taal die de sprekers op voet van gelijkheid laat staan tegenover een taal die bepaalden een voordeel geeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarenboven is er nog een taalkundig element: het Engels is een sterk idiomatische taal met een stapel niet-heldere, glijdende klanken en een heel warrig en totaal onlogisch spellingssysteem. M.a.w. om de taal zich eigen te maken vergt het veel inspanning. Heel veel inspanning. Echt beheersen wel te verstaan, niet dat steenkolenengels waarmee sommigen uitpakken en dat de Britten niet eens begrijpen (daar het gewoon Nederlands met wat Engelse woorden is). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | ||
Gouverneur
|
![]() Geef mij een voorbeeld waarom het engels niet goed zou zijn? Omdat jij gewoon koppig en extreem bent .[edit]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door PetSel : 31 augustus 2005 om 17:51. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Gouverneur
|
![]() Straks zal ik nog veranderen van partij
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
|
![]() Citaat:
gij zijt niet beter dan de eerste de beste anti-vb dubbelnick, ofwel kent gij het programma van het Blok totáal niet. ![]() We kunnen je altijd nog van gedacht doen veranderen natuurlijk.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Gouverneur
|
![]() Wat ga jij je nu gaan uiten over mij? Je kent mij nog eens niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En trouwens, ik zeg nergens dat het Engels "slecht" is. Wel dat Engels als wereldtaal geen goede zaak is, en dat om de redenen die ik uiteenzette. |
|
![]() |
![]() |