Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 september 2005, 18:45   #1
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Monarchie in Nederland populair én nuttig

Het is allang bekend en daarmee eigenlijk saai nieuws: Nederland is in overgrote meerderheid voor behoud van de monarchie. Jammer dus dat als belangrijkste punt in de media naar voren komt, na afloop van het jubileumcongres over de rol van de monarchie nu en in de toekomst, dat vandaag in de Groningse Martinikerk werd gehouden. Het ging er op het congres nl. vooral om, waarom de monarchie als staatsvorm zo populair is, wat het nut ervan is en welke rol het in de toekomst kan blijven spelen.

In een artikel in het Dagblad van het Noorden vanochtend, met als kop "Koningin bespaart ons Duitse toestanden", werd alvast een Groningse hoogleraar staatsrecht aan het woord gelaten over het nut van de monarchie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dagblad van het Noorden
De Groningse staatsrechtgeleerde Douwe Jan Elzinga is voorzitter van de commissie die het congres op poten zette. "We gaan de koningin niet ophemelen, dat zou ze zelf helemaal niet willen. We gaan het vooral hebben over onze monarchie in Europa. De vraag is vooral hoe we het typisch Nederlandse staatsbestel bij de Europese eenwording overeind kunnen houden."

Hoe ziet Elzinga zelf de positie van de monarchie? Hij wijst op de rol van de koningin in het democratisch proces, waardoor ons 'Duitse toestanden' bespaard blijven. "In Nederland voert de koningin na de verkiezingen gesprekken met de politieke voormannen en wijst vervolgens een informateur aan. Daarmee vervult ze een waardevolle functie, zeker als je het vergelijkt met wat er nu in Duitsland aan de hand is." In Duitsland claimen zowel de CDU/CSU als de SPD dat ze de verkiezingen hebben gewonnen. Elzinga: "CDU/CSU heeft dan wel meer stemmen gewonnen, maar dat zijn eigenlijk twee partijen, zegt Schröder dan. Daardoor is er nu een patstelling. Niemand weet wie het voortouw moet nemen bij de kabinetsformatie." Duitsland heeft dan wel een president, Horst Köhler, maar die kan volgens Elzinga niet dezelfde functie vervullen die de koningin in Nederland tijdens de formatie vervult. "Köhler behoort tot de CDU en is dus partijdig. Koningin Beatrix hoort bij geen enkele politieke partij. Zo iemand heb je nodig om het proces in goede banen te leiden."

Op het congres gaat het trouwens niet alleen om de staatsrechtelijke functie van de koningin. Ze heeft ook een belangrijke sociale functie. Als er rampen gebeuren of als de samenleving diep verdeeld raakt, is ze een symbool van eenheid.

"Voor de mensen op de Nederlandse Antillen is ze heel belangrijk," voegt Elzinga er aan toe. "Er is vaak veel politieke verdeeldheid tussen Nederland en de Antillen, maar als de koningin komt, is het daar groot feest. Zonder koningin zouden de ruzies veel erger zijn."
De aanwezigheid van een neutraal persoon boven de partijpolitiek lijkt mij inderdaad een van de belangrijkste pluspunten van de monarchie in staatsrechtelijke zin. Met een ceremoniële monarchie als in Zweden verdwijnt deze functie en beperk je het nut van de monarchie tot de sociale functie. Die functie wordt overigens vooral in de nieuwsberichten naar aanleiding van het congres benadrukt:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ANP
[size=3]Nederlanders willen monarchie behouden[/size]

Ongeveer driekwart van de Nederlanders wil dat het land een koninkrijk blijft.

Koningsgezinden zien het 'ambt' van koning(in) echter wel als een last voor de drager en zelfs bijna onrechtvaardig. Zo vindt de helft van de monarchisten het 'zielig' dat de jeugd van prinses Amalia mede zal worden bepaald door het feit dat ze op den duur koningin zal zijn.

Emotionele monarchie
Dat heeft prof. dr. Schnabel, directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau gezegd op het congres van de samenwerkende universiteiten in het kader van het 25-jarig regeringsjubileum van koningin Beatrix. De vorstin was onder zijn toehoorders in de Martinikerk. Ook waren onder meer premier Jan Peter Balkenende en de voorzitters van de Eerste en Tweede Kamer aanwezig.

Volgens Schnabel is de constitutionele monarchie in Nederland een emotionele monarchie: "De emotie geeft het koningschap in de moderne tijd weer context. Wie huwelijk, geboorte, echtscheiding, ziekte en dood niet kan zien als dragende elementen van een moderne monarchie, doet afbreuk aan de bijzondere betekenis die mensen juist op deze gebieden aan de monarchie toekennen.''

'Symbool van de natie'
Vice-voorzitter Tjeenk-Willink van de Raad van State kenschetste het koninghuis, net als enkele andere sprekers, als een 'symboool van de natie.' Volgens hem levert de koning een 'belangrijke bijdrage aan een levende democratie. Niet ondanks, maar dankzij de grondwettelijke beperkingen die hem zijn gesteld.'

Tjeenk Willink hield de koningin en de zaal voor dat het gezag van het koningshuis in Nederland in de afgelopen 25 jaar is gegroeid hoewel de monarchie geen macht heeft. "Dat is niet zonder risico, want macht en gezag moeten elkaar in een democratie naadloos aanvullen.'' Hij zei dan ook tegen de telkens weer opduikende plannen te zijn om de koningin geen lid van de regering meer te laten zijn.

Invloed televisie
Hoogleraar Schnabel stelde dat de huidige grote populariteit van de Oranjes zeker ook te danken is aan de televisie. Koningin Beatrix is daardoor heel dichtbij gekomen. "Wij zijn zelf het ernstige gezicht van de koningin, haar troostende hand of haar lach. Het bevestigt ons in ons eigen gevoel'', aldus Schnabel. "Wij hopen zelfs dat de koningin het wel met ons eens zal zijn. Dat ze dát zal zeggen waarin we onze eigen mening herkennen.'' En die uitspraak van de hoogleraar ontlokte de koningin een instemmende lach.
Ik denk dat de monarchie alle rollen moet kunnen spelen die ze nu ook speelt en dat inperking van de zeer beperkte invloed het nut van de monarchie onderuit zou halen. Vooral het staatsrechtelijk nut wordt vaak onderschat.

Maar als je dan toch van de staatsrechtelijke invloed af wil, kun je m.i. beter meteen voor een republiek kiezen. De kosten zouden anders niet opwegen tegen het nut. Dan moet er echter geen republiek met een vaste president voor in de plaats komen, want daarvoor zal de kosten-batenverhouding nog slechter zijn. Het enige voor mij aanvaardbare alternatief is een presidentschap met een jaarlijks beurtrolsysteem als in Zwitserland. De kosten voor de president, ieder jaar een ander lid van de ministerraad, zijn dan minimaal. De neutrale brugfunctie in politiek en samenleving ben je echter hoe dan ook kwijt in een republiek en dat zou voor Nederland toch wel zonde zijn.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2005, 21:43   #2
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederlanders willen monarchie behouden
Maar belgen niet.
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2005, 22:11   #3
exodus

exodus's schermafbeelding

Standaard

De koningshuizen van Europa zijn illuminati (merovingische bloedlijn). Dat is de echte reden waarom we koningshuizen hebben in Europa. Voor mijn part mogen ze het allemaal aftrappen maar dat zo snel wel niet gebeuren.
Oud 29 september 2005, 22:28   #4
Smurfje
Gouverneur

Smurfje's schermafbeelding

Standaard

Bea
Smurfje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2005, 02:30   #5
willem1940NLD

Standaard

Ik denk dat een meerderheid van de Nederlanders onverschillig staat tegenover de monarchie, zolang die niet aantoonbaar duurder is dan een (minder decoratieve) president die bovendien ook nog steeds weer na enige jaren moet worden vervangen.

Dit kan vrij lang zo voortduren.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by willem1940NLD on 30-09-2005 at 03:31
Reason:
--------------------------------

Ik denk dat een meerderheid van de Nederlanders onverschillig staat tegenover de monarchie, zolang die niet aantoonbaar duurder is dan een (minder decoratieve) president die bovendien ook nog steeds weer na enige jaren moet worden vervangen.

Dit kan vrij lang zo voortduren.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Dit kan vrij lang aanhouden.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 30 september 2005 om 02:31.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2005, 07:26   #6
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Zij spreken, in tegenstelling tot ons koninghuis, dan ook de taal van de bevolking.
Gisteren in de slimste mens: Een filmpje van Prinses Astrid in het Nederlands. Er zijn allochtonen die na 3 jaar al beter Nederlands spreken dan die familie die hier al 175 woont.
Oud 30 september 2005, 07:42   #7
HerrUU
Gouverneur

HerrUU's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
De koningshuizen van Europa zijn illuminati (merovingische bloedlijn). Dat is de echte reden waarom we koningshuizen hebben in Europa. Voor mijn part mogen ze het allemaal aftrappen maar dat zo snel wel niet gebeuren.
Natuurlijk, het feodale systeem heeft daar nooit iets mee te maken gehad...
Oud 30 september 2005, 08:31   #8
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil
Zij spreken, in tegenstelling tot ons koninghuis, dan ook de taal van de bevolking.
Gisteren in de slimste mens: Een filmpje van Prinses Astrid in het Nederlands. Er zijn allochtonen die na 3 jaar al beter Nederlands spreken dan die familie die hier al 175 woont.
idd

Maxima spreekt uitstekend Nederlands !!! vergelijk dit eens met het Nederlands van mathilde of de rst can de coburgs..

diep triest
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2005, 08:38   #9
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Khonnor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mosasaurus
idd

Maxima spreekt uitstekend Nederlands !!! vergelijk dit eens met het Nederlands van mathilde of de rst can de coburgs..

diep triest
Bollocks, het Nederlands van Filip en Laurent al eens gehoord?
Ik wed zelfs dat ze met minder fouten schrijven dan jij, fossieltje.

Los hiervan, ik sta volledig onverschillig tegenover onze monarchie.
het kost ons een paar euro's per jaar en ge kunt er nog eens goed mee lachen.

Sommige mensen denken dat een president goedkoper zal zijn...
Think twice.
Khonnor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2005, 09:57   #10
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor
Bollocks, het Nederlands van Filip en Laurent al eens gehoord?
Ik wed zelfs dat ze met minder fouten schrijven dan jij, fossieltje.

Los hiervan, ik sta volledig onverschillig tegenover onze monarchie.
het kost ons een paar euro's per jaar en ge kunt er nog eens goed mee lachen.

Sommige mensen denken dat een president goedkoper zal zijn...
Think twice.

een presidents achterkleinkind hoef je niet tot op sterfdatum te onderhouden met belastinggeld!

kerel, doe je oogkleppen af flip zijn nederlands is slecht, vergelijk dat eens met het Nederlands van Maxima

Toch raar dat de progressieven het tegenwoordig ook al voor het koningshuis moeten opnemen...
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2005, 10:13   #11
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Khonnor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een presidents achterkleinkind hoef je niet tot op sterfdatum te onderhouden met belastinggeld!

kerel, doe je oogkleppen af flip zijn nederlands is slecht, vergelijk dat eens met het Nederlands van Maxima

Toch raar dat de progressieven het tegenwoordig ook al voor het koningshuis moeten opnemen...
Als jij nu eens zo goed frans zou spreken als fluppe nederlands spreekt dan zouden we al een stapje verder staan.

Fluppe heeft wel een accent en heeft soms problemen met woordkeuze, maar dat heb ik ook als ik frans spreek.

Voor de rest, de taalproblemen van ons koningshuis, weinig om je druk over te maken. Er zijn ergere dingen:
- armoede
- groeiend racisme
- oorlog
- honger
om er maar een paar te noemen.

En ik neem het niet op voor het koningshuis,
1. ik vind het wel grappig
2. voor het overige kan het me eigenlijk geen reet schelen.....[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Khonnor on 30-09-2005 at 11:14
Reason:

Citaat:

Als jij nu eens zo goed frans zou spreken als fluppe nederlands spreekt dan zouden we al een stapje verder staan.

Fluppe heeft wel een accent en heeft soms problemen met woordkeuze, maar dat heb ik ook als ik frans spreek.

Voor de rest, de taalproblemen van ons koningshuis, weinig om je druk over te maken. Er zijn ergere dingen:
- armoede
- groeiend racisme
- oorlog
- honger
om er maar een paar te noemen.

En ik neem het niet op voor het koningshuis,
1. ik vind het wel grappig
2. voor het overige kan het me eigenlijk geen reet schelen.....[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

- armoede
- groeiend racisme
- oorlog
- honger
om er maar een paar te noemen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Khonnor : 30 september 2005 om 10:14.
Khonnor is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be