Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2006, 17:19   #201
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ik weet natuurlijk wat voor een slachter jij toen bezig zag, maar een dier dat vakkundig gekeeld wordt (door een professionele slachter) wordt de halsslagader doorgesneden waardoor het ogenblikkelijk sterft.
En moslims worden als professionele slachters geboren.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2006, 17:36   #202
marjan
Burgemeester

Standaard

Bobke,
Het KB dat je citeert 'betreffende het welzijn van de dieren', bevat heel veel jargon, maar zegt NIETS concreet met betrekking tot ritueel slachten.
Het KB stelt NIET dat je dieren onverdoofd mag slachten.

Zowel halal als kosher slachten is en blijft verwerpelijk: het druist in tegen het dierenwelzijn en is niets meer dan nodeloze en redeloze dierenmishandeling. Feit is dat orthodoxe joden en moslims wetten naar eigen goeddunken invullen en in praktijk brengen, want voor deze godsdienstfanaten staan religieuze richtlijnen daterend uit een ander tijdperk en lang vervlogen verleden, BOVEN de seculiere wetten.
Als je veel zou reizen, zou je ondertussen ook al hebben geconstateerd dat men het ONTWIKKELINGSniveau van een land en bevolking kan afmeten aan de mate waarop dieren er al dan niet worden verzorgd of verwaarloosd.

Goed dat Gaia er nog is. Voorman Michel Vandenbosch heeft het geboortehuis gekocht van Willy Van Der Steen op het Stuivenbergplein in Antwerpen, van waar hij het dichtbij gelegen slachthuis goed in het oog kan houden.

Vegetarische groeten

Laatst gewijzigd door marjan : 12 januari 2006 om 17:49.
marjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2006, 17:38   #203
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve Bekijk bericht

De koe zich van niks bewust?????????????????????????????
Waar haalt u deze onzin toch vandaan?????????????????????????????
Jij bent echt nog dommer dan een koe of een varken.
Ten eerste is een koe niet "bewust".
Ten tweede ziet de koe niks gebeuren.

Ze kan natuurlijk wat oncomfortabel zijn met de situatie vooraf, maar uitiendelijk is ze dood voor ze erg in heeft. Ben jdaar tegen, mij best. Ik vind het prima, maar je moet het niet beter doen klinken dan een schaap de keel oversnijden.
Oud 12 januari 2006, 19:07   #204
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve Bekijk bericht
Weer geen antwoord op m'n vraag.
Dus nogmaals;
[SIZE="3"]De stuiptrekkingen van de spieren die (geheel logisch) optreden, hebben NIETS te maken met "bewustzijn" of iets dat voor "hersenactiviteit" zou kunnen doorgaan!!![/SIZE]
En nogmaals:
a[SIZE="3"]) een dier niet méér lijdt wanneer het gekeeld wordt
b) het kelen ipv eerst verdoven, de kwaliteit van het vlees tengoede komt.[/SIZE]

En dat m'n beste, zal ELKE dierenarts u vertellen!!
Als kleinzoon van een slachter kan ik uw beweringen volledig tegenspreken. Ik herinner me nog dat m'n grootvader me vertelde dat hij op een bepaald moment grote problemen had bij het willen slachten. In een bepaalde boerderij werd hij gevraagd om te slachten. Zo gezegd, zo gedaan. Toen hij daar aankwam, zei men dat hij maar eerst een kop koffie kon drinken daar de knecht wel het zwijn zou verdoven. Een paar minuutjes later liet de knecht weten dat hij het varken een tik had gegeven en dat m'n grootvader kon komen om te slachten. M'n grootvader had nog maar het mes in de keel van het varken gezet of het sprong onverwachts op, begon te tieren en huilen, begon te spartelen en ontwikkelde zo'n kracht dat het zich losrukte van het touw en het op een lopen zette. Pas meters verder en met veel getier zeeg het beest neer. De verdoving was dus niet goed gebeurd. Tegelijkertijd toont dit aan dat het oversnijden van de keel niet onmiddellijk het bewustzijn en het pijnaanvoelen van het dier beëindigt.

Ik heb ook nooit van mijn grootvader gehoord dat onverdoofd slachten tot beter vlees lijdt. Wel heeft hij er meermaals op gewezen dat men een dier ongestresseerd moet slachten. Dit heeft wel invloed op de smaak van het vlees. Een dier dat je eerst op het transport zet en dan het slachthuis binnenjaagt, is gestresseerd. Een dier dat je evenwel thuis slacht en dat niet vertransporteerd of opgejaagd wordt, is een pak rustiger.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2006, 19:20   #205
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Oei oei, er worden nog schapen geslacht thuis .... Precies of wij Vlamingen slachten geen kiekes, barberies of kornijne nie meer. Er zijn nog steeds een pak mensen die een big of kalf kopen, dat ergens laten grazen en in't zwart slachten en den diepvries in zwieren.
Alsof je dat occasioneel konijntje kunt vergelijken met die duizenden schapen op die dag van het offerfeest! Gewoon schandalig dat men zoiets toelaat in ons land, kompleet achterlijk gedoe. Wie als moslim niet zonder kan leven moet maar in een passend land zijn intrek nemen! "Godsdienstvrijheid" is een term dat dergelijk gedoe niet mag bevatten. Straks "overspelige" vrouwen stenigen en ander sharia-gedoe?
Daarbij komt dan nog dat het volgens hun godsdienst mag vervangen door een gift of zo...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2006, 19:22   #206
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Alsof je dat occasioneel konijntje kunt vergelijken met die duizenden schapen op die dag van het offerfeest! Gewoon schandalig dat men zoiets toelaat in ons land, kompleet achterlijk gedoe. Wie als moslim niet zonder kan leven moet maar in een passend land zijn intrek nemen! "Godsdienstvrijheid" is een term dat dergelijk gedoe niet mag bevatten. Straks "overspelige" vrouwen stenigen en ander sharia-gedoe?
Daarbij komt dan nog dat het volgens hun godsdienst mag vervangen door een gift of zo...
Kleinvee kan evenwel nog steeds thuis geslacht worden. Er is zelfs geen slachtbewijs voor nodig. Voor grootvee is dat echter anders.

Even trouwens opmerken dat sommige moslims in Turkije tegenwoordig veel moderner denken: daar is immers al geopperd om de traditie van de schapenslachting te vervangen door een grote inzameling voor humanitaire werken. De conservatieven hebben zich daar tegen gekant en ook het voorstel weten te kelderen.
Oud 12 januari 2006, 19:32   #207
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaatd Bekijk bericht
Moesten de Moslims zélf geslacht worden (zonder verdoving en thuis) dan zouden er hier zijn die d�*t wél goedkeuren ...
Vergeet vooral niet Moslims te vermelden die in "hun" landen anders wel degelijk hun eigen mensen "slachten" via moslim-bom-idioten die denken dat ze meteen erna naast Allah zullen zitten...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2006, 20:12   #208
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marjan Bekijk bericht
Bobke,
Het KB dat je citeert 'betreffende het welzijn van de dieren', bevat heel veel jargon, maar zegt NIETS concreet met betrekking tot ritueel slachten.

Zowel halal als kosher slachten is en blijft verwerpelijk: het druist in tegen het dierenwelzijn en is niets meer dan nodeloze en redeloze dierenmishandeling. Feit is dat orthodoxe joden en moslims wetten naar eigen goeddunken invullen en in praktijk brengen, want voor deze godsdienstfanaten staan religieuze richtlijnen daterend uit een ander tijdperk en lang vervlogen verleden, BOVEN de seculiere wetten.
Als je veel zou reizen, zou je ondertussen ook al hebben geconstateerd dat men het ONTWIKKELINGSniveau van een land en bevolking kan afmeten aan de mate waarop dieren er al dan niet worden verzorgd of verwaarloosd.

Goed dat Gaia er nog is. Voorman Michel Vandenbosch heeft het geboortehuis gekocht van Willy Van Der Steen op het Stuivenbergplein in Antwerpen, van waar hij het dichtbij gelegen slachthuis goed in het oog kan houden.

Vegetarische groeten
probeer deze is ... artikel 16, op specilae aanvraag van Jantje Weetal, daar staat die uitzondering ,dacht ik

btw het hele artikel is interessant om door te nemen alvorens men hier wat nonsens komt vertellen zoals :
- thuisslachten verboden omwille van volksgezondheid ?
- ritueel slachten verboden ?

niets wetten naar eigen goeddenken invullen dus door moslims en of joden
... slechts wetten die rekening houdt met zowel de vorderingen en nieuwe inzichten inzake dierenwelzijn en volksgezondhied en de vroegere gebruiken en riten

dat je dat verder verwerpelijk vindt is je goed recht
dat Gaia consequent is en goed werk verricht beaam ik
dat je vegetariër zou zijn, zoals je groet ergens suggereert, kan ik alleen maar aanmoedigen en prijzen

Laatst gewijzigd door praha : 12 januari 2006 om 20:17.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2006, 20:17   #209
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marjan Bekijk bericht
Bobke,
Klopt, maar het verwijst wel naar het KB waarin dat gebeurd.
We kunnen dus aannemen dat het KB bestaat maar dateert van voor het staatsblad op internet verschijnt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2006, 20:23   #210
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kleinvee kan evenwel nog steeds thuis geslacht worden. Er is zelfs geen slachtbewijs voor nodig. Voor grootvee is dat echter anders.
wel even opmerken dat een schaap nog net tot dat kleinvee gerekend wordt
het is echter omdat men net ritueel wenst te slachten dat het moet in een een erkend slachthuis
dus in principe kan je nog steeds schapen slachten in je tuin maar dan wel met de verplichting van het dier eerst te bedwelmen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Even trouwens opmerken dat sommige moslims in Turkije tegenwoordig veel moderner denken: daar is immers al geopperd om de traditie van de schapenslachting te vervangen door een grote inzameling voor humanitaire werken. De conservatieven hebben zich daar tegen gekant en ook het voorstel weten te kelderen.
kunnen we alleen maar ergens toejuichen dat er daar wat 'beweegt'
er zou beter ook wat meer 'bewegen' op vlak van menselijk leed veroorzaakt in naam van hun godsdienst

Laatst gewijzigd door praha : 12 januari 2006 om 20:29.
Oud 12 januari 2006, 20:27   #211
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
wel even opmerken dat een schaap nog net tot dat kleinvee gerekend wordt
Daar zou ik sterk aan durven twijfelen.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2006, 20:37   #212
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat heb ik gisteren althans ergens gelezen Pietje in één of ander artikel... wet van 1998 dacht ik ( wie weet is het nu misschien niet meer zo )

in de link die ik hier heb geplaats heb ik het nog niet teruggevonden
Oud 12 januari 2006, 20:42   #213
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
kunnen we alleen maar ergens toejuichen dat er daar wat 'beweegt'
er zou beter ook wat meer 'bewegen' op vlak van menselijk leed veroorzaakt in naam van hun godsdienst
Jammer genoeg is de islam daarin wel de slechtste leerling van allemaal...
Oud 12 januari 2006, 20:43   #214
styllo_ben
Minister-President

styllo_ben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle Bekijk bericht
Als ze verdooft worden voelen ze er niks van he.

Dood zijn ze in allebei de gevallen, dat is waar.
je snapt het niet, hé Hardleers?

Verdoven zeg je...slimmerik, met een pistool de kop verbrijzelen is hun verdoving...

styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2006, 20:44   #215
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat heb ik gisteren althans ergens gelezen Pietje in één of ander artikel... wet van 1998 dacht ik ( wie weet is het nu misschien niet meer zo )

in de link die ik hier heb geplaats heb ik het nog niet teruggevonden
Zou kunnen, hoor. Al vind ik het persoonlijk toch niet verantwoord.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2006, 20:47   #216
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hier in dit artikel , blijkbaar richtlijnen ivm het offerfeest, bladzijde 10 puntje 2) particuliere slachting is daar sprake van, er staat wel geen expliciete referentie bij naar een bepaald kb ofzo om dat eens te checken

het gaat zelfs verder dan schapen... ook varkens en geiten blijkbaar...

dus inderdaad het kleinere slachtvee zoals Jan reeds opmerkte
konijnen, kippen etc worden nu niet meteen onder slachtvee begrepen

nogmaals het gaat hier op particulier slachten ( dus en niet voor verkoop ) en met verplichting tot bedwelming voor die schapen,varkens, ...

van die lieve konijntjes mag men dus in die geest wat meer laten afzien

Laatst gewijzigd door praha : 12 januari 2006 om 20:51.
Oud 12 januari 2006, 20:48   #217
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dus in principe kan je nog steeds schapen slachten in je tuin maar dan wel met de verpliching van het dier eerst te bedwelmen.
Dus de moslims zijn zowiezo in overtreding.

Laatst gewijzigd door daiwa : 12 januari 2006 om 21:03.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2006, 20:52   #218
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Dus de moslims zijn zo wie zo in overtreding.
de moslims die dat in hun tuin doen en ze dus niet vooraf 'bedwelmen' zijn dus in overtreding... tot zover is duidelijk
Oud 12 januari 2006, 20:57   #219
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou kunnen, hoor. Al vind ik het persoonlijk toch niet verantwoord.
'k weet niet.. je moet ook een vergunning aanvragen zover ik weet..
dus dat is duidelijk met de bedoeling dat men dat per steekproef zal controleren of dat dat wel allemaal binnen de normen van 'verantwoord' loopt
Oud 12 januari 2006, 21:07   #220
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'k weet niet.. je moet ook een vergunning aanvragen zover ik weet..
Ja, dat klopt. Ik lees trouwens nu dat het slachten van varkens ook nog steeds thuis mag gebeuren (dat geldt niet meer echter voor runderen, wat vroeger wel het geval was). Er staat echter dat het vlees dan voor eigen consumptie moet zijn. Hiervoor moet men wel, net als bij schapen, een vergunning aanvragen.

Er moet geen vergunning worden aangevraagd voor konijnen, kippen en klein wild.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 12 januari 2006 om 21:09.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be