Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2006, 14:39   #241
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dimitri, zopas heb ik een heel interessante overzichtskaart gevonden van de toenmalige buurtspoorwegen in België:

http://members.tripod.com/~Pdussart/carteSNCVs.jpg

Eigenlijk wel een heel uitgebreid net.
Mooie kaart. Het valt op dat ook in Wallonië, zelfs in de Ardennen, nog een vrij uitgebreid netwerk is te vinden, terwijl het daar toch erg dunbevolkt was en is.

Ook zijn er heel wat grensoverschrijdende buurtspoorwegen geweest, zo te zien. Interessant om eens na te kijken.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2006, 15:58   #242
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Zo, dat is wel een lang traject, De Panne-Leuven. Zo'n lijn lijkt me erg kwetsbaar voor vertragingen.
Nu, dat velt heel goed mee. Ik heb maar zelden vertragingen meegemaakt en als die er zijn is het omdat er werken zijn op de lijn Brussel-Gent.

We zullen zien wat de toekomst brengt, maar ik ben nog niet zo vlug van mening dat ze de rechtstreekse verbinding met Brussel zullen afschaffen in 2008, want de lijn is rendabel.
Trouwens, de niet-kapitaalkrachtige Franstalige Brusselaar die zont in De Panne en niet in Knokke...
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2006, 18:12   #243
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
alleen stoppen als iemand wil in- of uitstappen
Is dat praktisch mogelijk met zo'n enorme remafstand voor een trein? Een trein moet misschien 500m (is een wilde gok...) remafstand hebben.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2006, 22:13   #244
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Zo'n trein is zeker niet overal mogelijk, en met gelijk welk materieel. Maar overschat de snelheid die een trein doorgaans rijdt niet. Op heel veel plaatsen rijdt een trein slechts een 90 km per uur, en op de Athus-Meuse, waar het gebruik heel lang (officieus) heeft bestaan, remde men af, maar stopte men gewoon niet als er niemand op het perron stond, of niemand te kennen had gegeven in die plaats te willen uitstappen.
En met modern, lichter materieel, gaat het natuurlijk ook makkelijker.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2006, 00:58   #245
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Zo'n trein is zeker niet overal mogelijk, en met gelijk welk materieel. Maar overschat de snelheid die een trein doorgaans rijdt niet. Op heel veel plaatsen rijdt een trein slechts een 90 km per uur, en op de Athus-Meuse, waar het gebruik heel lang (officieus) heeft bestaan, remde men af, maar stopte men gewoon niet als er niemand op het perron stond, of niemand te kennen had gegeven in die plaats te willen uitstappen.
En met modern, lichter materieel, gaat het natuurlijk ook makkelijker.
Lap! Ik zal wat vroeger naar het station mogen fietsen. Want veelal staat de trein al in het station of komt hij juist toe als ik op paniekerige wijze mijn fiets probeer te parkeren en naar de trein cross (en in de vlucht nog een Metro meegraai, als het kan).
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2006, 12:11   #246
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Is dat praktisch mogelijk met zo'n enorme remafstand voor een trein? Een trein moet misschien 500m (is een wilde gok...) remafstand hebben.
Je moet dat wel tijdig aangeven natuurlijk, bijvoorbeeld uiterlijk voor de trein wegrijdt bij het laatste station voor het station waar je uit wilt stappen. Dat lijkt me niet teveel gevraagd, je weet doorgaans bij het instappen al waar je naartoe wilt. Voor mensen op het station zelf zal dan een marge ingebouwd moeten worden, dat ze uiterlijk vijf minuten voor de trein passeert op het perron moeten zijn om een stop aan te vragen. Dit kan uiteraard prima met een stopknop op het perron (evt. met praatpaal ter bevestiging) en met een aanvraagautomaat in de trein, waar je dan moet opgeven op welk station je eruit moet, evt. te verifiëren met je treinkaartje/abonnement. Ik weet niet hoe dit systeem in andere landen werkt, maar daar zal het ongetwijfeld op ongeveer dezelfde manier gaan.
Oud 22 januari 2006, 12:12   #247
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Lap! Ik zal wat vroeger naar het station mogen fietsen. Want veelal staat de trein al in het station of komt hij juist toe als ik op paniekerige wijze mijn fiets probeer te parkeren en naar de trein cross (en in de vlucht nog een Metro meegraai, als het kan).
Het systeem zal natuurlijk alleen gelden voor stations waar maar heel weinig mensen in- en uitstappen. De huidige stations van de NMBS vallen daar in ieder geval niet onder.
Oud 22 januari 2006, 19:27   #248
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Vandaag op Kanaal Z een item over de liberalisering van de spoorwegen.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2006, 19:36   #249
groentje
Minister-President

Standaard

Met Marc Descheemaecker

Al van gehoord, maar zelf niet kunnen zien (geen kabeltelevisie).
Oud 22 januari 2006, 23:39   #250
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mooie kaart. Het valt op dat ook in Wallonië, zelfs in de Ardennen, nog een vrij uitgebreid netwerk is te vinden, terwijl het daar toch erg dunbevolkt was en is.
... was te vinden, Dimitri. 't Grootste deel van al die lijnen werd opgebroken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2006, 11:02   #251
Dimitri

Standaard

Citaat:
... was te vinden, Dimitri. 't Grootste deel van al die lijnen werd opgebroken.
Op de kaart is te vinden, bedoelde ik. Ik begrijp dat ze er nu niet meer zijn. Zijn er overigens nog veel lijnen die niet opgebroken zijn, behalve het voorbeeld dat groentje gaf?
Oud 23 januari 2006, 18:59   #252
groentje
Minister-President

Standaard

Euhm, je hebt zeker en vast hier en daar nog stukjes spoor, en allerhande kunstwerken zoals tunnels en bruggen, maar ik vrees dat het meeste is opgebroken. Ik raad je aan de site van de NMBS eens te bekijken, daar vind je een mooi netplan met alle(?) aansluitingen, die er nog bestaan, op de opgebroken lijnen na. Voorbeelden zijn de officieel (sinds 1993) voorlopig buiten dienst gestelde lijn Libramont-Bastenaken, en de Vennbahn (de verzameling spoorlijnen in het Oosten des lands, in de Oostkantons en omliggende gemeentes, die zelfs gedeeltelijk door Duits grondgebied lopen).
Oud 23 januari 2006, 19:46   #253
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op de kaart is te vinden, bedoelde ik. Ik begrijp dat ze er nu niet meer zijn. Zijn er overigens nog veel lijnen die niet opgebroken zijn, behalve het voorbeeld dat groentje gaf?
Heel weinig. Afgezien van de stadslijnen in Gent (onlangs trouwens nog een stukje uitgebreid) en Antwerpen, is zo goed als alles in Vlaanderen verdwenen (voor Wallonië is er nog steeds een stadsnet in Charleroi). Kortrijk en Brugge hadden bijvoorbeeld ook een tram, maar die is er spijtig genoeg niet meer. In Luik zijn pas enige tijd geleden de sporen uitgebroken, maar die zaten al vele jaren onder een dikke laag asfalt.

't Grootste deel van de niet-opgebroken lijnen ligt in Wallonië. Niet zo verwonderlijk, daar een aantal lijnen door weinig bevolkt en bebouwd gebied lopen en de noodzaak niet werd aangevoeld om ze uit te breken. Ze worden echter niet meer door de buurtspoorwegen (lees: TEC) uitgebaat. 't Gaat om museumlijen.

Er is bijvoorbeeld een deel van de lijn Manhay-Melreux, nu gedeeltelijk uitgebaat door "Tramway Touristique de l'Aisne".
http://www.tta.be/

Dan is er nog een klein stukje nabij Han (van de oude lijn Wellin-Rochefort): nauwelijks 4 km van de oorspronkelijk 15 km.
http://www.grotte-de-han.be/fr/han/tram2.html

Ook rijden er oude trams nog rond op een stuk van ongeveer 6 km Lobbes-Thuin, waar de Waalse regering redelijk in geïnvesteerd heeft.
http://www.trains-fr.org/unecto/asvi/asvi.htm

Dat is zowat alles, denk ik toch...
Oud 23 januari 2006, 19:54   #254
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euhm, je hebt zeker en vast hier en daar nog stukjes spoor, en allerhande kunstwerken zoals tunnels en bruggen, maar ik vrees dat het meeste is opgebroken. Ik raad je aan de site van de NMBS eens te bekijken, daar vind je een mooi netplan met alle(?) aansluitingen, die er nog bestaan, op de opgebroken lijnen na. Voorbeelden zijn de officieel (sinds 1993) voorlopig buiten dienst gestelde lijn Libramont-Bastenaken, en de Vennbahn (de verzameling spoorlijnen in het Oosten des lands, in de Oostkantons en omliggende gemeentes, die zelfs gedeeltelijk door Duits grondgebied lopen).
Op de stek van de NMBS vind je alleen de spoorlijnen, niet de oude tramlijnen van de Buurtspoorwegen.

Treinverkeer op de Vennbahn behoort ondertussen ook tot verleden. Personenvervoer werd al enige tijd niet meer gedaan, maar af en toe reed er nog wat vrachtvervoer. Daarnaast werden er regelmatig toeristische treinen ingelegd. Ondanks protest van de regering van de Duitse Gemeenschap heeft men besloten alles op te doeken en is men onlangs zelfs begonnen om de sporen uit te breken op bepaalde stukken. Als ik me echter goed herinner, zou een bepaald deel van het traject vorig jaar toch weer zijn geopend voor vrachtvervoer. Even opmerken trouwens dat de Vennbahn niet door Duits gebied loopt: volgens het Verdrag van Versailles is het grondgebied waarop de spoorlijn ligt ook buiten de eigenlijke grenzen van België Belgisch grondgebied.

http://home.pages.at/maxifant/Frames/vennbahn.htm
Oud 23 januari 2006, 20:59   #255
Dimitri

Standaard

Citaat:
't Grootste deel van de niet-opgebroken lijnen ligt in Wallonië. Niet zo verwonderlijk, daar een aantal lijnen door weinig bevolkt en bebouwd gebied lopen en de noodzaak niet werd aangevoeld om ze uit te breken. Ze worden echter niet meer door de buurtspoorwegen (lees: TEC) uitgebaat. 't Gaat om museumlijen.

Er is bijvoorbeeld een deel van de lijn Manhay-Melreux, nu gedeeltelijk uitgebaat door "Tramway Touristique de l'Aisne".
http://www.tta.be/

Dan is er nog een klein stukje nabij Han (van de oude lijn Wellin-Rochefort): nauwelijks 4 km van de oorspronkelijk 15 km.
http://www.grotte-de-han.be/fr/han/tram2.html

Ook rijden er oude trams nog rond op een stuk van ongeveer 6 km Lobbes-Thuin, waar de Waalse regering redelijk in geïnvesteerd heeft.
http://www.trains-fr.org/unecto/asvi/asvi.htm

Dat is zowat alles, denk ik toch...
Leuk dat er nog museumlijnen over zijn. Prachtige omgeving trouwens, die ansichtkaarten van de lijn in Han bovenop een hoge rots zien er indrukwekkend uit.

Als ik mijn ouders moet geloven, die de trams van de RTM nog hebben meegemaakt, was het toch wel een leuke vorm van openbaar vervoer. Jammer dat er zo weinig van rest, want in de huidige tijd zouden veel lijnen in stedelijke gebieden ongetwijfeld weer rendabel geweest zijn, als alternatief voor het dichtgeslibde wegennet.
Oud 23 januari 2006, 21:02   #256
Dimitri

Standaard

Citaat:
Zijn de groene lijnen daarop niet de lijnen die voor goederenvervoer gebruikt worden (of recentelijk werden)? De lijn Maastricht-Hasselt staat er nl. niet op, terwijl de sporen er nog steeds liggen. Weliswaar overwoekerd, maar toch.
Oud 23 januari 2006, 21:18   #257
Dimitri

Standaard

Citaat:
Op de stek van de NMBS vind je alleen de spoorlijnen, niet de oude tramlijnen van de Buurtspoorwegen.

Treinverkeer op de Vennbahn behoort ondertussen ook tot verleden. Personenvervoer werd al enige tijd niet meer gedaan, maar af en toe reed er nog wat vrachtvervoer. Daarnaast werden er regelmatig toeristische treinen ingelegd. Ondanks protest van de regering van de Duitse Gemeenschap heeft men besloten alles op te doeken en is men onlangs zelfs begonnen om de sporen uit te breken op bepaalde stukken. Als ik me echter goed herinner, zou een bepaald deel van het traject vorig jaar toch weer zijn geopend voor vrachtvervoer. Even opmerken trouwens dat de Vennbahn niet door Duits gebied loopt: volgens het Verdrag van Versailles is het grondgebied waarop de spoorlijn ligt ook buiten de eigenlijke grenzen van België Belgisch grondgebied.

http://home.pages.at/maxifant/Frames/vennbahn.htm
Die Vennbahn was me al opgevallen in de topografische atlas. Merkwaardig dat men het grondgebied van de lijn nog niet heeft teruggegeven, zeker als het spoor helemaal niet meer gebruikt wordt.

Aan de Nederlands-Duitse grens bestond tot voor kort overigens een vergelijkbare corridor. Door het 'Drostambt Tudderen' (de Zelfkant), dat in 1949 bij Nederland kwam, heeft Nederland eind jaren vijftig een provinciale weg aangelegd die na de overdracht van de Zelfkant aan Duitsland in 1963 bij Nederland bleef. Het gaat om de N274 tussen Koningsbosch en Schinveld, een voor Nederlanders aantrekkelijke extra doorsteek van Midden-Limburg naar Zuid-Limburg, als alternatief voor de flessenhals bij Sittard. Deze 'neutrale weg' had geen enkele aansluiting in Duitsland: alle kruisingen waren ongelijkvloers (bruggen, tunnels), zodat Duitsers er geen gebruik van konden maken en Nederlanders niet ongemerkt Duitsland konden inrijden.
Uiteraard was deze weg in het huidige tijdperk van open grenzen volledig achterhaald. In 2002 werd de weg daarom overgedragen aan Duitsland, dat meteen begonnen is met het maken van aansluitingen.

Een foto van de weg vanaf een van de kruisende (Duitse) bruggen

Kaart van het gebied
Oud 23 januari 2006, 22:35   #258
groentje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zijn de groene lijnen daarop niet de lijnen die voor goederenvervoer gebruikt worden (of recentelijk werden)? De lijn Maastricht-Hasselt staat er nl. niet op, terwijl de sporen er nog steeds liggen. Weliswaar overwoekerd, maar toch.
De groene lijnen zijn de niet-geëlektrificeerde lijnen, de goederenaansluitingen zijn blauw, en grijs wil zeggen buiten dienst.

En voor de rest, JvdB, bedankt voor de aanvulling. Het was niet meteen duidelijk, misschien, dat de Vennbahn buiten dienst was (de vzw die de toeristische treinen reed ging in vereffening). Het stukje dat is opgeknapt, is Eupen-Raeren, voor Loco & Traction, geloof ik. Er was voor de rest nog een militaire trein (afgeschaft), en een zeer occasionele houttrein, maar vorig jaar was er alvast geen meer. Op heel wat stukken mocht je sowieso nog maar 20 km/h...
De voorwaarden waaronder de Vennbahn Belgisch grondgebied bleef, zijn wel dat er een spoorlijn moet liggen. Binnenkort vervalt dus die voorwaarde, als het al niet het geval is, en dan keert de bedding terug naar Duitsland.

In Vlaanderen heb je alleen nog de kusttram, de 2 stadsnetten, en de treintjes in pretparken
Wallonië heeft nog enkele museumverenigingen en Charleroi...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 24 januari 2006, 00:00   #259
Dimitri

Standaard

Citaat:
De groene lijnen zijn de niet-geëlektrificeerde lijnen, de goederenaansluitingen zijn blauw, en grijs wil zeggen buiten dienst.
Hm, dan hebben ze toch in ieder geval één lijn vergeten. En die wordt momenteel nota bene weer deels opnieuw aangelegd voor goederenvervoer (Lanaken-Maastricht)!

Citaat:
In Vlaanderen heb je alleen nog de kusttram, de 2 stadsnetten, en de treintjes in pretparken
Wallonië heeft nog enkele museumverenigingen en Charleroi...
Geen museumtramlijnen in Vlaanderen?

In dat opzicht is er in Nederland misschien wat meer bewaard gebleven. Behalve de stadstrams van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, de sneltramlijn van Utrecht (eerder lightrail of bovengrondse metro dan tram) en het tramlijntje in Houten (parallel aan de spoorlijn, vooruitlopend op het lighttrainnetwerk 'Randstadspoor' rond Utrecht) naar de nieuwbouwwijk Castellum, zijn er toch nog aardig wat museumlijntjes overgebleven:
- de Electrische Museumtramlijn Amsterdam, een aparte museumlijn van het (vrml.) Amsterdamse Haarlemmermeerstation naar Amstelveen, het laatste overblijfsel van het ooit uitgebreide tramnetwerk ten zuiden van Amsterdam
- de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik, een bekende toeristische attractie door de NS-gids Er-op-Uit! Vroeger stonden daar alle NS-dagtochten in, waarvoor je aan het loket combinatiekaartjes kon kopen ('Trein + Toegang' en vaak nog wat extra's, zoals een kop koffie met gebak, een souvenir, etc.). Tegenwoordig is Er-op-Uit! alleen nog een ideeënboekje voor een dagje uit, de speciale kaartjes zijn verdwenen. De museumtram was onderdeel van de dagtocht 'Historische Driehoek', bestaande uit de stoomtram Hoorn-Medemblik, de stoombootdienst Medemblik-Enkhuizen, een bezoek aan het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen en een rit met de gewone trein terug naar Hoorn. Uiteraard is die driehoek nog steeds te doen. De historische steden Hoorn, Medemblik en Enkhuizen zijn zelf trouwens ook wel de moeite waard.
- de al genoemde RTM-lijn Ouddorp-Brouwersdam
- de Museum Buurt Spoorweg Boekelo-Haaksbergen in Twente
- de museumtramlijn in het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem

Uiteraard rijden er ook museumtrams over de reguliere stadslijnen in A'dam, Rotterdam en Den Haag.

Voor een volledig overzicht van alle railmusea, dus ook en vooral museumtreinen: http://www.railmusea.nl
Oud 24 januari 2006, 08:44   #260
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En voor de rest, JvdB, bedankt voor de aanvulling. Het was niet meteen duidelijk, misschien, dat de Vennbahn buiten dienst was (de vzw die de toeristische treinen reed ging in vereffening). Het stukje dat is opgeknapt, is Eupen-Raeren, voor Loco & Traction, geloof ik. Er was voor de rest nog een militaire trein (afgeschaft), en een zeer occasionele houttrein, maar vorig jaar was er alvast geen meer. Op heel wat stukken mocht je sowieso nog maar 20 km/h...
De voorwaarden waaronder de Vennbahn Belgisch grondgebied bleef, zijn wel dat er een spoorlijn moet liggen. Binnenkort vervalt dus die voorwaarde, als het al niet het geval is, en dan keert de bedding terug naar Duitsland.
Nog steeds vind ik de sluiting van de lijn een blunder van formaat. Ongetwijfeld is de lijn in onze tijd niet geschikt voor personenvervoer, daar ik niet onmiddellijk daarvoor een behoefte zie in dat gebied (trouwens, was de lijn indertijd niet voor andere - lees: militaire - doeleinden aangelegd?). Wel beschouw ik het als een van de mooiste toeristische/historische lijnen in de Nederlanden/Rijnland. Ik begrijp dan ook hoegenaamd niet waarom er geen gezamelijk initiatief is gekomen van de Duitse, Waalse en Luxemburgse overheid. Er waren voordien wel al eerder stukken uitgebroken... En vooral in Duitsland was het al huilen met de pet op!

http://home.hetnet.nl/~f2hrajhamoen482/v_Vennbahn.htm

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be