![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Om hun uit te leven, en hun natuurlijke agressiviteit af te werken, moet er op schoolgelegenheid bestaan om "brutale " sporten te be-oefenen.Ik dacht aan rugby, boksen enz. Leraar-inéén-slagers moeten sofort buitengesmeten worden, en de school moet automatisch klacht indienen, er moet geldelijke vergoeding ge-eist worden in alle gevallen, schadeloosstelling voor het afgetroefde leerkracht.Mischien worden de ouders wel wat oplettender op hun kroost als ze veroordeeld worden om bvb. 100.000 euros schadevergoeding te betalen...Wat men ook zou kunnen doen, is voor jongeren vanaf hun 14 laat ons zeggen, een "rekening" te openen: dat wil zeggen, dat ze tot boetes kunnen veroordeeld worden die ze moeten beginnen betalen vanaf dat ze meerderjarig zijn!Vermits het best mogelijk is dat ze er enkel mee moeten lachen dat hun ouders voor hun wangedrag bestraft worden! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
streng? mag, niet te streng wel hardere sporten? ja rekening? mss |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Sorry scherpslijpertjes, uw nat droopmje is over. De eerste berichten waren blijkbaar zwaar overdreven. Vandaag klinkt het al heel anders:
Boze leerling ranselt Ukkelse wiskundeleraar af In het technisch vormingscentrum Infac-Infobo PME in Ukkel is woensdagmorgen een leerkracht afgerost door een 17-jarige leerling. Wiskundeleraar Adil (28) stuurde de jongen op de gang nadat hij geweigerd had zijn oefeningen te maken. De tiener barstte in woede uit en sloeg de leerkracht tegen de grond. “Volgens de voorlopige verklaringen kwam een medeleerling tussenbeide om de twee te scheiden”, zegt commissaris Philippe Vanhees van politiezone Ukkel. “Het incident gebeurde rond twintig over twaalf, onze patrouille was een half uur later ter plaatse”, gaat de commissaris verder. “Op dat moment vertoonde het slachtoffer zichtbare sporen van slagen en verkeerde hij in zo’n shock dat hij geen zinnig woord meer kon uitbrengen. Misschien dat hij dat intussen wel kan, maar op zijn adres in Sint-Joostten- Node is de leerkracht niet te vinden. We sporen hem op voor verder verhoor, want de verklaringen lopen nogal uiteen.” Zo beweerde een anonieme ooggetuige gisteren in La Dernière Heuredat alle vijftien leerlingen van de klas boven op de leraar sprongen en hem een rammeling ga ven tot hij bewusteloos was. Een bewaker vond de leraar. Het zou nog een uur geduurd hebben voor de hulpdiensten arriveerden. “Dat ontkennen wij formeel”, klinkt het bij Infac-Infobo. “In de klas, die de opleiding hondenverzorging behelst, waren negen meisjes en drie jongens aanwezig. Een van die jongens raakte slaags met de leerkracht na een discussie, maar er is geen sprake van bewusteloosheid of een massale lynchpartij. Ook het gerucht dat de leraar in kwestie een blijvend hersenletsel opgelopen zou hebben, is niet waar.” Volgens directeur Georges Dubois kwam Adil na het incident naar het directiebureau en werd meteen een ambulance gebeld. “De leerkracht is inmiddels ontslagen uit het ziekenhuis. Het is de eerste keer dat deze leerling in opspraak komt wegens geweld. De studenten vechten wel eens onder elkaar, maar tot nog toe werd nog nooit een leerkracht in elkaar geslagen.” “De school heeft geen kwalijke reputatie wat agressie betreft”, beaamt Vanhees. “We kunnen niet spreken van een probleemschool.” Om een smet op het maagdelijke imago van het instituut te vermijden zou de directie volgens La Dernière Heurehet incident minimaliseren. Dubois noemt die bewering “flagrant onjuist”, politiecommissaris Vanhees blijft voorzichtig: “De 101 is vrijwel direct na de feiten gebeld, dus er zijn geen aanwijzingen dat de school de zaak in de doofpot wou stoppen. Voor zover we weten was er slechts één leerling betrokken bij de vechtpartij en probeerde een andere om tussenbeide te komen.We volgen de zaak uiteraard op de voet.” Adil was gisteren niet bereikbaar. (MJ) DM vandaag |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Uiteraard mag dit nu geen alibi zijn om de problemen die zich wel voordoen in probleemscholen te minimaliseren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb zo'n leerkracht gehad die keer op keer opmerkingen maakte tegen een medeleerling die flagrant onjuist waren. Reken maar dat hij op mijn beleefdheid niet moest rekenen, want ik kots van dat soort leerkrachten. Citaat:
Een straf moet trouwens proportioneel blijven, en als het even kan, ook nog nuttig. Waarom steek je die mensen niet verplicht op cursus? Kunnen ze tenminste leren hoe ze dergelijke problemen moeten oplossen, en je verhindert tenminste dat je andere kinderen in het gezin hun toekomst afneemt omdat de ouders voor de rest van hun leven in de schulden zitten. Citaat:
Als je iets van agressie bij jongeren afweet, dan zou je moeten weten dat deze jongeren compleet ongevoelig zijn aan lange-termijn straffen. Eigenlijk alle mensen, maar zeker nog meer jongeren, en dan in extremis jongeren met antisociale trekken en/of gedrag. Wat je dus doet, is compleet onnuttig, gezien het geen effect zal sorteren. Het enige effect dat je zult hebben is dat de rekening aangevuld zal worden, maar geen oplossing van de oorzaak en van het probleem zelf. Veel beter is het deze jongeren gemeenschapsdienst te laten verrichten, waarmee ze bijv. hun boetes zelf af kunnen betalen. Nog veel beter is gewoon het invoeren van het herstelrecht. ge hebt hier duidelijk niet veel kaas van gegeten eh?
![]() |
![]() |
#91 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het veranderd de zaak niet hoor...... Leraars in elkaar slaan....waar gaan we naartoe..... ![]() Bon,het is duidelijk,die klas is een soort maffia-bende geworden... Daar zijn steeds één of twee leiders in,en de rest meelopers. Die "leiders" moeten geidentificeerd worden en een tijdje gedwongen tot gewone handenarbeid in de dag-uren.(als werkstraf kuisen,ramen schrobben,WC poetsen ,onder direktie van een door de wol geverfde kuisvrouw,een echte "mama",en vervolgens definitief verwijderd van betreffende school) De ouders van deze schoften MOETEN "bijdragen" aan eventuele morele- en fysieke schadevergoedingen.......zij zijn even verantwoordelijk! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het ging hier wel over fysiek geweld... Het wordt in slechts zeer beperkte mate aanvaard van leerkrachten(maximaal eens aan een oor trekken),welnu dat geldt ook voor leerlingen...... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
Iemand doodslaan mag natuurlijk niet, maar als het geen racisme is dan is het toch nog niet zo erg. 'Gelukkig' was het slachtoffer hier een 'vreemdling' (? hoe weet Hans dat?) en dus gaat het hier gelukkig niet om racisme. En als twee vreemdelingen van verschillende nationaliteit met mekaar op de vuist gaan, dan is dat ook nog niet zo erg want dan is het geen 'racisme' maar hoogstens etnisch geweld. Soms een beetje moeilijk om volgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan me nochtans wel situaties indenken waarbij mensen de controle over zichzelf verliezen. ik ken al zo'n 13 jaar een persoon die in de klas de controle over zichzelf heeft verloren. Hij zat in TSO, en had een leerkracht wiskunde die ook in ASO les gaf. Iedere les opnieuw kwam het op hetzelfde neer: "jullie zijn dom, jullie kunnen niets, jullie...". Hij had op een toets een flinke buis omdat 'm niet had kunnen studeren omdat z'n vader een auto-accident had gehad de avond ervoor. Hij krijgt z'n toets terug en die leerkracht begint: "met welke onnozele uitvlucht denk je nu weer af te komen behalve dat je gewoon geen hersens hebt" enzovoort. Die vriend is rechtgestaan, beginnen brullen, duw gegeven, duw terug, stamp hier,... Iemand anders is toen de leerkracht uit de klas ernaast gaan halen. Die vriend van me is nochtans allesbehalve crapuul, of agressief, en ook aan de opvoeding zal het zeker niet liggen. Ook ik heb me meerdere malen serieus moeten inhouden in de klas of er was een object naar voor gevlogen richting hoofd. Ik kan denk ik gewoon niet tegen onrecht, kleineringen,... Agressie is nochtans nooit een goeie oplossingsmethode geweest. Er zijn andere en veel betere manieren om als leerling een situatie aan te pakken. Iemand die agressief wordt in de klas, moet dus sowieso aangepakt worden. Dat kun je niet laten voorbij gaan. Maar hou het beoordelen van wat er moet gebeuren aan de mensen die weet hebben van wat er precies bij die ene persoon aan de hand is. Een aanpak op maat. Volgens een voorstel hier zouden de ouders van die vriend van me 100000 euro schadevergoeding moeten betalen. Volgens anderen zou die vriend van me de leider van een maffiabende zijn. Er wordt zo ontzettend veel geoordeeld zonder ook maar iets van de zaak te kennen. JA, er zijn jongeren die zwaar antisociaal gedrag stellen en een serieus probleem hebben. JA, er is bende-vorming op school. Dat gaat niemand ontkennen, nergens, noch links, noch rechts. Ik weet niet wat daar op die school in Ukkel gebeurd is. Misschien is het een jongen met een zware gedragsstoornis. Misschien is het een jongen als mijn vriend die eigenlijk nooit een vlieg kwaad doet maar nu wél uitgevlogen is. In ieder geval niet zo slim om over dergelijke zaken te oordelen obv krantenartikels. (voor wie geïnteresseerd is in het vervolg van mijn verhaal: die vriend is nooit buitengevlogen, zelfs niet geschorst, de leerkracht heeft een maand nadien wel vaarwel kunnen zeggen aan het TSO. Stel je voor dat dit in de krant zou gekomen zijn: "leerling valt leerkracht aan. Leerling blijft, leerkracht buiten". en dan alle rechtsen maar brullen over "dat kan toch niet! waar gaat dit heen!".)
![]() |
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
Het voorval dat hier besproken wordt is echter ook toepasselijk op vele andere omstandigheden waar iemand die zich gewoonlijk goed gedraagt toch plotseling de controle over zichzelf verliest en domme dingen doet. Een politieagent of iemand die bekeurd wordt, en één van beide voor wie het plots te veel wordt maakt een grove fout. Een Allochtoon of autochtoon die ... Een ... De reactie is dan niet altijd dat enkel alle rechtsen maar brullen, ook alle linksen gaan aan het brullen. Ik stel voor dat iedereen wat beter nadenkt en wacht tot de juiste feiten gekend zijn vooraleer een oordeel te vellen. En dan liefst zonder brullen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een héél gezin laten opdraaien voor de schurkenstreken van één familielid is inderdaad niet heel positief, daarom sprak ik daarna over een "rekening" opendoen voor "ontembare" jonge schoeljes.En als die dan niet willen horen moeten ze maar voelen, wat hen dan overkomt zal er voor dienen om de anderen af te schrikken.Moest gij wat weten van agressiviteit bij hedendaagse jongeren, beste beterweter, dan zoud ge op de hoogte zijn dat vele jongeren zich van alles en nog wat permiteren omdat ze héél goed weten dat ze als minderjarige toch niks riskeren.En dat, als ze volwassen zijn, ze gewoon voortdoen of nog erger uitsteken, dat is omdat ze de gewoonte om aldus te handelen reeds zeer vroeg genomen hebben, en ze niet meer kunnen en/of willen veranderen... Maar gij zijt precies weer zo ene die op een ander planeet leeft, hé, beetje wereldvreemd, of wel, die zijn boterham verdient met "de slechten" te verdedigen...ge verleent hen geen goede dienst hoor, met altijd maar alles te willen goedpraten, want de rekening word uiteindelijk toch altijd gepresenteerd, en als hen niet reeds jong word bijgebracht zich een beetje in te houden, kan dat wel eens een héél dure rekening worden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
|
![]() schuld van leerkracht, hij moest leerling maar niet boos maken
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Vroeger gaven leerkrachten slaag aan leerlingen. Dat werd verboden bij de wet, en op zich is dat een goede zaak. Nu slagen leerlingen op de smoel van hun leermeesters. En wat moet er nu gedaan worden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mocht je nog ietske meer weten van agressiviteit bij jongeren, dan zou je weten dat bij de groep 'vroege starters' vaak een antisociaal trekkenpatroon te vinden is, en dat dit hen extra ongevoelig maakt voor de gedachte aan straf (m.a.w.: je 'afschrikfunctie' gaat de mist in) en dat straffen die pas veel later komen, nog efficiënter zijn bij hen dan bij andere agressieve jongeren (i.e. late starters en agressie zonder gedragsproblematiek). Citaat:
Moest je iets weten over de continuïteit van agressie over de levensloop, dan zou je weten dat de overgrote meerderheid van de agressieve volwassenen reeds problemen vertoonden in de kindertijd, en dat er bitter weinig volwassenen zijn met een agressieproblematiek die pas in de adolescentie begonnen zijn daarmee. Je zou ook weten dat de meerderheid van de jongeren met een gedragsproblematiek late starters zijn. Citaat:
Citaat:
Ik zeg dat je idiote idee van 'straffen op lange termijn' niet helpt, dat je meteen moet optreden, dat je hen beter kan laten betalen meteen na de feiten. Je hebt blijkbaar over het hoofd gezien dat ik hevig voorstander ben van herstelrecht. Als je denkt er meer van te weten dan mij, dan moet je heus wel weten wat herstelrecht is eh?
![]() |