Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 januari 2006, 07:50   #81
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Deze domme uitspraak heeft mijn mening over u definitief veranderd.
Zolang dat ge maar weet: ik trouw NIET in het wit
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 08:29   #82
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
ze moeten stil zitten en zwijgen, niet?

en vooral niet zélf nadenken, maar voorgekauwde troep slikken.
ze mogen, en moeten zelfs, nadenken, notabebe alvorens stommiteiten uit te halen.(stijl leraars inééntimmeren).Voor de rest van de tijd moeten ze stilzitten , ja, zwijgen terwijl de leraar les geeft, nog eens nadenken om hun schoolwerk zo goed als mogelijk te doen, en ALTIJD beleefd zijn.
Om hun uit te leven, en hun natuurlijke agressiviteit af te werken, moet er op schoolgelegenheid bestaan om "brutale " sporten te be-oefenen.Ik dacht aan rugby, boksen enz.
Leraar-inéén-slagers moeten sofort buitengesmeten worden, en de school moet automatisch klacht indienen, er moet geldelijke vergoeding ge-eist worden in alle gevallen, schadeloosstelling voor het afgetroefde leerkracht.Mischien worden de ouders wel wat oplettender op hun kroost als ze veroordeeld worden om bvb. 100.000 euros schadevergoeding te betalen...Wat men ook zou kunnen doen, is voor jongeren vanaf hun 14 laat ons zeggen, een "rekening" te openen: dat wil zeggen, dat ze tot boetes kunnen veroordeeld worden die ze moeten beginnen betalen vanaf dat ze meerderjarig zijn!Vermits het best mogelijk is dat ze er enkel mee moeten lachen dat hun ouders voor hun wangedrag bestraft worden!
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 13:27   #83
styllo_ben
Minister-President
 
styllo_ben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Wie wilt dat nu doen?
Ik zeg toch: het is geen zaak van WILLEN maar een zaak van MOETEN!!!

Als niks moet en iedereen alles doet wat hij wilt doen...hoeveel dagen denkt ge te kunnen overleven?
styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 13:52   #84
myrdjinn
Burgemeester
 
myrdjinn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2005
Locatie: leuven
Berichten: 573
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
ze mogen, en moeten zelfs, nadenken, notabebe alvorens stommiteiten uit te halen.(stijl leraars inééntimmeren).Voor de rest van de tijd moeten ze stilzitten , ja, zwijgen terwijl de leraar les geeft, nog eens nadenken om hun schoolwerk zo goed als mogelijk te doen, en ALTIJD beleefd zijn.
Om hun uit te leven, en hun natuurlijke agressiviteit af te werken, moet er op schoolgelegenheid bestaan om "brutale " sporten te be-oefenen.Ik dacht aan rugby, boksen enz.
Leraar-inéén-slagers moeten sofort buitengesmeten worden, en de school moet automatisch klacht indienen, er moet geldelijke vergoeding ge-eist worden in alle gevallen, schadeloosstelling voor het afgetroefde leerkracht.Mischien worden de ouders wel wat oplettender op hun kroost als ze veroordeeld worden om bvb. 100.000 euros schadevergoeding te betalen...Wat men ook zou kunnen doen, is voor jongeren vanaf hun 14 laat ons zeggen, een "rekening" te openen: dat wil zeggen, dat ze tot boetes kunnen veroordeeld worden die ze moeten beginnen betalen vanaf dat ze meerderjarig zijn!Vermits het best mogelijk is dat ze er enkel mee moeten lachen dat hun ouders voor hun wangedrag bestraft worden!
opletten? ja
streng? mag, niet te streng wel
hardere sporten? ja
rekening? mss
myrdjinn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 14:34   #85
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.955
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
Ik zeg toch: het is geen zaak van WILLEN maar een zaak van MOETEN!!!

Als niks moet en iedereen alles doet wat hij wilt doen...hoeveel dagen denkt ge te kunnen overleven?
Niks moet. da gij dat dan doen, dat gemoet. Ik ni.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 15:28   #86
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Sorry scherpslijpertjes, uw nat droopmje is over. De eerste berichten waren blijkbaar zwaar overdreven. Vandaag klinkt het al heel anders:

Boze leerling ranselt Ukkelse wiskundeleraar af

In het technisch vormingscentrum Infac-Infobo PME in Ukkel is woensdagmorgen een leerkracht afgerost door een 17-jarige leerling.

Wiskundeleraar Adil (28) stuurde de jongen op de gang nadat hij geweigerd had zijn oefeningen te maken.

De tiener barstte in woede uit en sloeg de leerkracht tegen de grond.

“Volgens de voorlopige verklaringen kwam een medeleerling tussenbeide om de twee te scheiden”, zegt commissaris Philippe Vanhees van politiezone Ukkel.

“Het incident gebeurde rond twintig over twaalf, onze patrouille was een half uur later ter plaatse”, gaat de commissaris verder. “Op dat moment vertoonde het slachtoffer zichtbare sporen van slagen en verkeerde hij in zo’n shock dat hij geen zinnig woord meer kon uitbrengen.

Misschien dat hij dat intussen wel kan, maar op zijn adres in Sint-Joostten- Node is de leerkracht niet te vinden.

We sporen hem op voor verder verhoor, want de verklaringen lopen nogal uiteen.” Zo beweerde een anonieme ooggetuige gisteren in La Dernière Heuredat alle vijftien leerlingen van de klas boven op de leraar sprongen en hem een rammeling ga ven tot hij bewusteloos was. Een bewaker vond de leraar. Het zou nog een uur geduurd hebben voor de hulpdiensten arriveerden.

“Dat ontkennen wij formeel”, klinkt het bij Infac-Infobo. “In de klas, die de opleiding hondenverzorging behelst, waren negen meisjes en drie jongens aanwezig. Een van die jongens raakte slaags met de leerkracht na een discussie, maar er is geen sprake van bewusteloosheid of een massale lynchpartij. Ook het gerucht dat de leraar in kwestie een blijvend hersenletsel opgelopen zou hebben, is niet waar.”

Volgens directeur Georges Dubois kwam Adil na het incident naar het directiebureau en werd meteen een ambulance gebeld. “De leerkracht is inmiddels ontslagen uit het ziekenhuis.

Het is de eerste keer dat deze leerling in opspraak komt wegens geweld. De studenten vechten wel eens onder elkaar, maar tot nog toe werd nog nooit een leerkracht in elkaar geslagen.”

“De school heeft geen kwalijke reputatie wat agressie betreft”, beaamt Vanhees. “We kunnen niet spreken van een probleemschool.” Om een smet op het maagdelijke imago van het instituut te vermijden zou de directie volgens La Dernière Heurehet incident minimaliseren. Dubois noemt die bewering “flagrant onjuist”, politiecommissaris Vanhees blijft voorzichtig: “De 101 is vrijwel direct na de feiten gebeld, dus er zijn geen aanwijzingen dat de school de zaak in de doofpot wou stoppen.

Voor zover we weten was er slechts één leerling betrokken bij de vechtpartij en probeerde een andere om tussenbeide te komen.We volgen de zaak uiteraard op de voet.” Adil was gisteren niet bereikbaar. (MJ)

DM vandaag
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 17:49   #87
styllo_ben
Minister-President
 
styllo_ben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Sorry scherpslijpertjes, uw nat droopmje is over. De eerste berichten waren blijkbaar zwaar overdreven. Vandaag klinkt het al heel anders:

Boze leerling ranselt Ukkelse wiskundeleraar af

In het technisch vormingscentrum Infac-Infobo PME in Ukkel is woensdagmorgen een leerkracht afgerost door een 17-jarige leerling.

Wiskundeleraar Adil (28) stuurde de jongen op de gang nadat hij geweigerd had zijn oefeningen te maken.

De tiener barstte in woede uit en sloeg de leerkracht tegen de grond.

“Volgens de voorlopige verklaringen kwam een medeleerling tussenbeide om de twee te scheiden”, zegt commissaris Philippe Vanhees van politiezone Ukkel.

“Het incident gebeurde rond twintig over twaalf, onze patrouille was een half uur later ter plaatse”, gaat de commissaris verder. “Op dat moment vertoonde het slachtoffer zichtbare sporen van slagen en verkeerde hij in zo’n shock dat hij geen zinnig woord meer kon uitbrengen.

Misschien dat hij dat intussen wel kan, maar op zijn adres in Sint-Joostten- Node is de leerkracht niet te vinden.

We sporen hem op voor verder verhoor, want de verklaringen lopen nogal uiteen.” Zo beweerde een anonieme ooggetuige gisteren in La Dernière Heuredat alle vijftien leerlingen van de klas boven op de leraar sprongen en hem een rammeling ga ven tot hij bewusteloos was. Een bewaker vond de leraar. Het zou nog een uur geduurd hebben voor de hulpdiensten arriveerden.

“Dat ontkennen wij formeel”, klinkt het bij Infac-Infobo. “In de klas, die de opleiding hondenverzorging behelst, waren negen meisjes en drie jongens aanwezig. Een van die jongens raakte slaags met de leerkracht na een discussie, maar er is geen sprake van bewusteloosheid of een massale lynchpartij. Ook het gerucht dat de leraar in kwestie een blijvend hersenletsel opgelopen zou hebben, is niet waar.”

Volgens directeur Georges Dubois kwam Adil na het incident naar het directiebureau en werd meteen een ambulance gebeld. “De leerkracht is inmiddels ontslagen uit het ziekenhuis.

Het is de eerste keer dat deze leerling in opspraak komt wegens geweld. De studenten vechten wel eens onder elkaar, maar tot nog toe werd nog nooit een leerkracht in elkaar geslagen.”

“De school heeft geen kwalijke reputatie wat agressie betreft”, beaamt Vanhees. “We kunnen niet spreken van een probleemschool.” Om een smet op het maagdelijke imago van het instituut te vermijden zou de directie volgens La Dernière Heurehet incident minimaliseren. Dubois noemt die bewering “flagrant onjuist”, politiecommissaris Vanhees blijft voorzichtig: “De 101 is vrijwel direct na de feiten gebeld, dus er zijn geen aanwijzingen dat de school de zaak in de doofpot wou stoppen.

Voor zover we weten was er slechts één leerling betrokken bij de vechtpartij en probeerde een andere om tussenbeide te komen.We volgen de zaak uiteraard op de voet.” Adil was gisteren niet bereikbaar. (MJ)

DM vandaag
heel ander verhaal natuurlijk. Zou het dan toch om een geïsoleerd geval gaan?

Uiteraard mag dit nu geen alibi zijn om de problemen die zich wel voordoen in probleemscholen te minimaliseren.
styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 17:52   #88
styllo_ben
Minister-President
 
styllo_ben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
“Het incident gebeurde rond twintig over twaalf, onze patrouille was een half uur later ter plaatse”, gaat de commissaris verder. “Op dat moment vertoonde het slachtoffer zichtbare sporen van slagen en verkeerde hij in zo’n shock dat hij geen zinnig woord meer kon uitbrengen.
wel dit nog opmerken: hebben zij daar geen middagpauze?
styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 18:04   #89
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
wel dit nog opmerken: hebben zij daar geen middagpauze?
om halféen misschien pas hé
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 18:24   #90
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
ze mogen, en moeten zelfs, nadenken, notabebe alvorens stommiteiten uit te halen.(stijl leraars inééntimmeren).Voor de rest van de tijd moeten ze stilzitten , ja, zwijgen terwijl de leraar les geeft, nog eens nadenken om hun schoolwerk zo goed als mogelijk te doen, en ALTIJD beleefd zijn.
waarom zouden leerlingen altijd beleefd moeten zijn?
Ik heb zo'n leerkracht gehad die keer op keer opmerkingen maakte tegen een medeleerling die flagrant onjuist waren. Reken maar dat hij op mijn beleefdheid niet moest rekenen, want ik kots van dat soort leerkrachten.

Citaat:
Mischien worden de ouders wel wat oplettender op hun kroost als ze veroordeeld worden om bvb. 100.000 euros schadevergoeding te betalen...
Dat is vrij stom. Je steekt een heel gezin in de schulden. Door mensen te bestraffen door ze in de armoede te duwen, los je het probleem niet op.
Een straf moet trouwens proportioneel blijven, en als het even kan, ook nog nuttig.
Waarom steek je die mensen niet verplicht op cursus? Kunnen ze tenminste leren hoe ze dergelijke problemen moeten oplossen, en je verhindert tenminste dat je andere kinderen in het gezin hun toekomst afneemt omdat de ouders voor de rest van hun leven in de schulden zitten.

Citaat:
Wat men ook zou kunnen doen, is voor jongeren vanaf hun 14 laat ons zeggen, een "rekening" te openen: dat wil zeggen, dat ze tot boetes kunnen veroordeeld worden die ze moeten beginnen betalen vanaf dat ze meerderjarig zijn!Vermits het best mogelijk is dat ze er enkel mee moeten lachen dat hun ouders voor hun wangedrag bestraft worden!
Dat is nog veel stommer.
Als je iets van agressie bij jongeren afweet, dan zou je moeten weten dat deze jongeren compleet ongevoelig zijn aan lange-termijn straffen. Eigenlijk alle mensen, maar zeker nog meer jongeren, en dan in extremis jongeren met antisociale trekken en/of gedrag.
Wat je dus doet, is compleet onnuttig, gezien het geen effect zal sorteren. Het enige effect dat je zult hebben is dat de rekening aangevuld zal worden, maar geen oplossing van de oorzaak en van het probleem zelf.
Veel beter is het deze jongeren gemeenschapsdienst te laten verrichten, waarmee ze bijv. hun boetes zelf af kunnen betalen.
Nog veel beter is gewoon het invoeren van het herstelrecht.

ge hebt hier duidelijk niet veel kaas van gegeten eh?
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 18:24   #91
styllo_ben
Minister-President
 
styllo_ben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
om halféen misschien pas hé
allé nu, hoe stom kunt ge zijn dan. Bijt gewoon 10 minuutjes op je tanden en je bent verlost van die wiskunde oefeningen. DOM
styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2006, 09:13   #92
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.634
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ik dacht dit dit bericht weer tot racisme ging leiden, maar het slachtoffer blijkt hier zelf een vreemdeling te zijn...

Het veranderd de zaak niet hoor......

Leraars in elkaar slaan....waar gaan we naartoe.....

Bon,het is duidelijk,die klas is een soort maffia-bende geworden...
Daar zijn steeds één of twee leiders in,en de rest meelopers.
Die "leiders" moeten geidentificeerd worden en een tijdje gedwongen tot gewone handenarbeid in de dag-uren.(als werkstraf kuisen,ramen schrobben,WC poetsen ,onder direktie van een door de wol geverfde kuisvrouw,een echte "mama",en vervolgens definitief verwijderd van betreffende school)

De ouders van deze schoften MOETEN "bijdragen" aan eventuele morele- en fysieke schadevergoedingen.......zij zijn even verantwoordelijk!
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2006, 09:16   #93
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.634
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
waarom zouden leerlingen altijd beleefd moeten zijn?
Ik heb zo'n leerkracht gehad die keer op keer opmerkingen maakte tegen een medeleerling die flagrant onjuist waren. Reken maar dat hij op mijn beleefdheid niet moest rekenen, want ik kots van dat soort leerkrachten.

Dat gevoel herinner ik mij ook nog......Mensen zijn inderdaad niet verplicht elkaar te mogen...

Het ging hier wel over fysiek geweld...
Het wordt in slechts zeer beperkte mate aanvaard van leerkrachten(maximaal eens aan een oor trekken),welnu dat geldt ook voor leerlingen......
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2006, 09:57   #94
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ik dacht dit dit bericht weer tot racisme ging leiden, maar het slachtoffer blijkt hier zelf een vreemdeling te zijn...
Echt of vermeend racisme is door de poliriek correcte meute verklaard tot het absolute kwaad.
Iemand doodslaan mag natuurlijk niet, maar als het geen racisme is dan is het toch nog niet zo erg.
'Gelukkig' was het slachtoffer hier een 'vreemdling' (? hoe weet Hans dat?) en dus gaat het hier gelukkig niet om racisme.
En als twee vreemdelingen van verschillende nationaliteit met mekaar op de vuist gaan, dan is dat ook nog niet zo erg want dan is het geen 'racisme' maar hoogstens etnisch geweld.
Soms een beetje moeilijk om volgen.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2006, 12:10   #95
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Dat gevoel herinner ik mij ook nog......Mensen zijn inderdaad niet verplicht elkaar te mogen...

Het ging hier wel over fysiek geweld...
Het wordt in slechts zeer beperkte mate aanvaard van leerkrachten(maximaal eens aan een oor trekken),welnu dat geldt ook voor leerlingen......
ik denk dat hier niemand is die dat geweld goedkeurt, dus ik denk ook niet dat we daarover moeten discussiëren.

Ik kan me nochtans wel situaties indenken waarbij mensen de controle over zichzelf verliezen. ik ken al zo'n 13 jaar een persoon die in de klas de controle over zichzelf heeft verloren. Hij zat in TSO, en had een leerkracht wiskunde die ook in ASO les gaf. Iedere les opnieuw kwam het op hetzelfde neer: "jullie zijn dom, jullie kunnen niets, jullie...". Hij had op een toets een flinke buis omdat 'm niet had kunnen studeren omdat z'n vader een auto-accident had gehad de avond ervoor. Hij krijgt z'n toets terug en die leerkracht begint: "met welke onnozele uitvlucht denk je nu weer af te komen behalve dat je gewoon geen hersens hebt" enzovoort. Die vriend is rechtgestaan, beginnen brullen, duw gegeven, duw terug, stamp hier,... Iemand anders is toen de leerkracht uit de klas ernaast gaan halen.
Die vriend van me is nochtans allesbehalve crapuul, of agressief, en ook aan de opvoeding zal het zeker niet liggen.
Ook ik heb me meerdere malen serieus moeten inhouden in de klas of er was een object naar voor gevlogen richting hoofd.
Ik kan denk ik gewoon niet tegen onrecht, kleineringen,...
Agressie is nochtans nooit een goeie oplossingsmethode geweest. Er zijn andere en veel betere manieren om als leerling een situatie aan te pakken. Iemand die agressief wordt in de klas, moet dus sowieso aangepakt worden. Dat kun je niet laten voorbij gaan.
Maar hou het beoordelen van wat er moet gebeuren aan de mensen die weet hebben van wat er precies bij die ene persoon aan de hand is.
Een aanpak op maat.
Volgens een voorstel hier zouden de ouders van die vriend van me 100000 euro schadevergoeding moeten betalen.
Volgens anderen zou die vriend van me de leider van een maffiabende zijn.

Er wordt zo ontzettend veel geoordeeld zonder ook maar iets van de zaak te kennen.

JA, er zijn jongeren die zwaar antisociaal gedrag stellen en een serieus probleem hebben. JA, er is bende-vorming op school. Dat gaat niemand ontkennen, nergens, noch links, noch rechts.

Ik weet niet wat daar op die school in Ukkel gebeurd is.
Misschien is het een jongen met een zware gedragsstoornis.
Misschien is het een jongen als mijn vriend die eigenlijk nooit een vlieg kwaad doet maar nu wél uitgevlogen is.
In ieder geval niet zo slim om over dergelijke zaken te oordelen obv krantenartikels.

(voor wie geïnteresseerd is in het vervolg van mijn verhaal: die vriend is nooit buitengevlogen, zelfs niet geschorst, de leerkracht heeft een maand nadien wel vaarwel kunnen zeggen aan het TSO. Stel je voor dat dit in de krant zou gekomen zijn: "leerling valt leerkracht aan. Leerling blijft, leerkracht buiten". en dan alle rechtsen maar brullen over "dat kan toch niet! waar gaat dit heen!".)
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2006, 12:56   #96
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
ik denk dat hier niemand is die dat geweld goedkeurt, dus ik denk ook niet dat we daarover moeten discussiëren.

Ik kan me nochtans wel situaties indenken waarbij mensen de controle over zichzelf verliezen. ik ken al zo'n 13 jaar een persoon die in de klas de controle over zichzelf heeft verloren. Hij zat in TSO, en had een leerkracht wiskunde die ook in ASO les gaf. Iedere les opnieuw kwam het op hetzelfde neer: "jullie zijn dom, jullie kunnen niets, jullie...". Hij had op een toets een flinke buis omdat 'm niet had kunnen studeren omdat z'n vader een auto-accident had gehad de avond ervoor. Hij krijgt z'n toets terug en die leerkracht begint: "met welke onnozele uitvlucht denk je nu weer af te komen behalve dat je gewoon geen hersens hebt" enzovoort. Die vriend is rechtgestaan, beginnen brullen, duw gegeven, duw terug, stamp hier,... Iemand anders is toen de leerkracht uit de klas ernaast gaan halen.
Die vriend van me is nochtans allesbehalve crapuul, of agressief, en ook aan de opvoeding zal het zeker niet liggen.
Ook ik heb me meerdere malen serieus moeten inhouden in de klas of er was een object naar voor gevlogen richting hoofd.
Ik kan denk ik gewoon niet tegen onrecht, kleineringen,...
Agressie is nochtans nooit een goeie oplossingsmethode geweest. Er zijn andere en veel betere manieren om als leerling een situatie aan te pakken. Iemand die agressief wordt in de klas, moet dus sowieso aangepakt worden. Dat kun je niet laten voorbij gaan.
Maar hou het beoordelen van wat er moet gebeuren aan de mensen die weet hebben van wat er precies bij die ene persoon aan de hand is.
Een aanpak op maat.
Volgens een voorstel hier zouden de ouders van die vriend van me 100000 euro schadevergoeding moeten betalen.
Volgens anderen zou die vriend van me de leider van een maffiabende zijn.

Er wordt zo ontzettend veel geoordeeld zonder ook maar iets van de zaak te kennen.

JA, er zijn jongeren die zwaar antisociaal gedrag stellen en een serieus probleem hebben. JA, er is bende-vorming op school. Dat gaat niemand ontkennen, nergens, noch links, noch rechts.

Ik weet niet wat daar op die school in Ukkel gebeurd is.
Misschien is het een jongen met een zware gedragsstoornis.
Misschien is het een jongen als mijn vriend die eigenlijk nooit een vlieg kwaad doet maar nu wél uitgevlogen is.
In ieder geval niet zo slim om over dergelijke zaken te oordelen obv krantenartikels.

(voor wie geïnteresseerd is in het vervolg van mijn verhaal: die vriend is nooit buitengevlogen, zelfs niet geschorst, de leerkracht heeft een maand nadien wel vaarwel kunnen zeggen aan het TSO. Stel je voor dat dit in de krant zou gekomen zijn: "leerling valt leerkracht aan. Leerling blijft, leerkracht buiten". en dan alle rechtsen maar brullen over "dat kan toch niet! waar gaat dit heen!".)
Dat is hier een verstandig artikel dat iedereen die wat te vlug oordeelt wel eens aandachtig moet lezen.
Het voorval dat hier besproken wordt is echter ook toepasselijk op vele andere omstandigheden waar iemand die zich gewoonlijk goed gedraagt toch plotseling de controle over zichzelf verliest en domme dingen doet.
Een politieagent of iemand die bekeurd wordt, en één van beide voor wie het plots te veel wordt maakt een grove fout.
Een Allochtoon of autochtoon die ...
Een ...
De reactie is dan niet altijd dat enkel alle rechtsen maar brullen, ook alle linksen gaan aan het brullen.
Ik stel voor dat iedereen wat beter nadenkt en wacht tot de juiste feiten gekend zijn vooraleer een oordeel te vellen. En dan liefst zonder brullen.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 01:10   #97
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
waarom zouden leerlingen altijd beleefd moeten zijn?
Ik heb zo'n leerkracht gehad die keer op keer opmerkingen maakte tegen een medeleerling die flagrant onjuist waren. Reken maar dat hij op mijn beleefdheid niet moest rekenen, want ik kots van dat soort leerkrachten.


Dat is vrij stom. Je steekt een heel gezin in de schulden. Door mensen te bestraffen door ze in de armoede te duwen, los je het probleem niet op.
Een straf moet trouwens proportioneel blijven, en als het even kan, ook nog nuttig.
Waarom steek je die mensen niet verplicht op cursus? Kunnen ze tenminste leren hoe ze dergelijke problemen moeten oplossen, en je verhindert tenminste dat je andere kinderen in het gezin hun toekomst afneemt omdat de ouders voor de rest van hun leven in de schulden zitten.



Dat is nog veel stommer.
Als je iets van agressie bij jongeren afweet, dan zou je moeten weten dat deze jongeren compleet ongevoelig zijn aan lange-termijn straffen. Eigenlijk alle mensen, maar zeker nog meer jongeren, en dan in extremis jongeren met antisociale trekken en/of gedrag.
Wat je dus doet, is compleet onnuttig, gezien het geen effect zal sorteren. Het enige effect dat je zult hebben is dat de rekening aangevuld zal worden, maar geen oplossing van de oorzaak en van het probleem zelf.
Veel beter is het deze jongeren gemeenschapsdienst te laten verrichten, waarmee ze bijv. hun boetes zelf af kunnen betalen.
Nog veel beter is gewoon het invoeren van het herstelrecht.

ge hebt hier duidelijk niet veel kaas van gegeten eh?
leerkrachten die hun leerlingen onbeleefd behandelen en/of vernederen mogen wat mij betreft ontslagen worden, voor zware fout.Respekt moet van 2 kanten komen, maar de leraar is er om dit de leerlingen bij te brengen en niet omgedraait.Hem/haar behoort de autoriteit.
Een héél gezin laten opdraaien voor de schurkenstreken van één familielid is inderdaad niet heel positief, daarom sprak ik daarna over een "rekening" opendoen voor "ontembare" jonge schoeljes.En als die dan niet willen horen moeten ze maar voelen, wat hen dan overkomt zal er voor dienen om de anderen af te schrikken.Moest gij wat weten van agressiviteit bij hedendaagse jongeren, beste beterweter, dan zoud ge op de hoogte zijn dat vele jongeren zich van alles en nog wat permiteren omdat ze héél goed weten dat ze als minderjarige toch niks riskeren.En dat, als ze volwassen zijn, ze gewoon voortdoen of nog erger uitsteken, dat is omdat ze de gewoonte om aldus te handelen reeds zeer vroeg genomen hebben, en ze niet meer kunnen en/of willen veranderen...
Maar gij zijt precies weer zo ene die op een ander planeet leeft, hé, beetje wereldvreemd, of wel, die zijn boterham verdient met "de slechten" te verdedigen...ge verleent hen geen goede dienst hoor, met altijd maar alles te willen goedpraten, want de rekening word uiteindelijk toch altijd gepresenteerd, en als hen niet reeds jong word bijgebracht zich een beetje in te houden, kan dat wel eens een héél dure rekening worden...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 06:41   #98
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

schuld van leerkracht, hij moest leerling maar niet boos maken
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 00:48   #99
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard de omgekeerde wereld

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
schuld van leerkracht, hij moest leerling maar niet boos maken
Leerlingen zouden voorzien moeten worden van zwepen, om brutale leerkrachten (of zouden we leerzwakten moeten zeggen) een lesje te leren .Flink wat zweepslagen op hun blote kont.
Vroeger gaven leerkrachten slaag aan leerlingen.
Dat werd verboden bij de wet, en op zich is dat een goede zaak.
Nu slagen leerlingen op de smoel van hun leermeesters.
En wat moet er nu gedaan worden?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 01:33   #100
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
leerkrachten die hun leerlingen onbeleefd behandelen en/of vernederen mogen wat mij betreft ontslagen worden, voor zware fout.Respekt moet van 2 kanten komen, maar de leraar is er om dit de leerlingen bij te brengen en niet omgedraait.Hem/haar behoort de autoriteit.
Een héél gezin laten opdraaien voor de schurkenstreken van één familielid is inderdaad niet heel positief, daarom sprak ik daarna over een "rekening" opendoen voor "ontembare" jonge schoeljes.En als die dan niet willen horen moeten ze maar voelen, wat hen dan overkomt zal er voor dienen om de anderen af te schrikken.Moest gij wat weten van agressiviteit bij hedendaagse jongeren, beste beterweter, dan zoud ge op de hoogte zijn dat vele jongeren zich van alles en nog wat permiteren omdat ze héél goed weten dat ze als minderjarige toch niks riskeren.
Moest jij ook maar iets weten van agressiviteit bij jongeren, dan zou je weten dat straffen zo snel mogelijk moeten volgen op het gedrag, en niet jaren nadien, zoals je voorstelt.
Mocht je nog ietske meer weten van agressiviteit bij jongeren, dan zou je weten dat bij de groep 'vroege starters' vaak een antisociaal trekkenpatroon te vinden is, en dat dit hen extra ongevoelig maakt voor de gedachte aan straf (m.a.w.: je 'afschrikfunctie' gaat de mist in) en dat straffen die pas veel later komen, nog efficiënter zijn bij hen dan bij andere agressieve jongeren (i.e. late starters en agressie zonder gedragsproblematiek).


Citaat:
En dat, als ze volwassen zijn, ze gewoon voortdoen of nog erger uitsteken, dat is omdat ze de gewoonte om aldus te handelen reeds zeer vroeg genomen hebben, en ze niet meer kunnen en/of willen veranderen...
Moest je iets weten van gedragsproblemen bij jongeren, dan zou je weten dat er een belangrijk onderscheid is tussen vroege en late starters, en dat er bij de late starters bitter weinig continuïteit is naar de volwassenheid, dit in tegenstelling tot de vroege starters (voor 12 jaar dus), die wél een sterke continuïteit vertonen naar de volwassenheid.
Moest je iets weten over de continuïteit van agressie over de levensloop, dan zou je weten dat de overgrote meerderheid van de agressieve volwassenen reeds problemen vertoonden in de kindertijd, en dat er bitter weinig volwassenen zijn met een agressieproblematiek die pas in de adolescentie begonnen zijn daarmee.
Je zou ook weten dat de meerderheid van de jongeren met een gedragsproblematiek late starters zijn.


Citaat:
Maar gij zijt precies weer zo ene die op een ander planeet leeft, hé, beetje wereldvreemd, of wel, die zijn boterham verdient met "de slechten" te verdedigen...
ik denk dat ik veel meer jongeren met een agressieproblematiek gezien heb in m'n nog korte leven dan jij, te zien aan wat de onzinnige voorstellen die je hier doet. En dan bedoel ik 'echte' ervaring met jongeren met een agressieproblematiek, niet wat artikeltjes lezen in de krant of verhalen horen en er wel eens eentje tegenkomen, maar echte interacties, er 8u en meer uren / dag mee bezig zijn, niet om hen te 'verdedigen' maar om een poging te doen hun gedrag te veranderen. En niet van de hale lieverdjes eh, nee, van de gasten die meedoen met roofmoorden en verkrachtingen enzo.

Citaat:
ge verleent hen geen goede dienst hoor, met altijd maar alles te willen goedpraten, want de rekening word uiteindelijk toch altijd gepresenteerd, en als hen niet reeds jong word bijgebracht zich een beetje in te houden, kan dat wel eens een héél dure rekening worden...
Heb je m'n post eigenlijk gelezen?
Ik zeg dat je idiote idee van 'straffen op lange termijn' niet helpt, dat je meteen moet optreden, dat je hen beter kan laten betalen meteen na de feiten. Je hebt blijkbaar over het hoofd gezien dat ik hevig voorstander ben van herstelrecht.
Als je denkt er meer van te weten dan mij, dan moet je heus wel weten wat herstelrecht is eh?
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be