Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wat vindt u van de leerplicht?
Behouden zoals het is (iedereen tot 18) 18 43,90%
Theoretische richtingen tot 18, praktische richtingen tot 16 7 17,07%
Iedereen tot 16 (met optie op meer, uiteraard) 6 14,63%
Leerplicht enkel voor lager onderwijs (tot +/- 12) 1 2,44%
Leerplicht volledig afschaffen - herinvoer van Extreem Taylorisme en Kinderarbeid 1 2,44%
Een andere mening 8 19,51%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2006, 15:00   #21
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Ook zeer belangrijk: dringend grondig (her)waarderen van technisch- en beroepsonderwijs. A.S.O. is niet "hoger" of "beter"; integendeel, het levert het gros van de ongekwalificeerden af. Met een diploma A.S.O. alleen kan je op de arbeidsmarkt zeer weinig aanvangen.

Dat e.e.a. aan leeftijd gekoppeld is, zal inderdaad wel te maken hebben met een controle van de instroom op de arbeidsmarkt / sociale zekerheid, maar het zou in principe een maximum moeten zijn en geen minimum: als je erin slaagt om eerder je opleiding te voltooien, dan moet dat ook volstaan.
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 15:03   #22
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
16, er zijn veel jongeren die er echt niks aan hebben om tot hun 18de op de schoolbanken te zitten, die kan je beter in een systeem duwen waarin ze "leren door te doen"....als leerjongen werken (tegen een loon) bij een baas (meester).
Voor een deel vind ik dat je gelijk hebt, maar tot 18 naar school gaan moet blijven vind ik, al is het maar voor de algemene ontwikkeling, beter iets dan niets.
Het systeem van leerjongen vind ik niet zo een goed idee, stage onder begeleiding van een school moet volgens mij aangemoedigd en vermeerderd worden , 14 dagen stage in het 6e en 7e beroeps of in het 6e TSO is mijn inziens te weinig.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 15:26   #23
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
leerplicht loskoppelen van leeftijd en vasthangen aan het behalen van diploma secundair. voor de ene kan dat 16 zijn, voor de andere 20. ineens geen ongekwalificeerde uitstroom meer. de superoplossing.
Dat vind ik nu ook zie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 17:04   #24
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheBlackadder Bekijk bericht
U vindt mensen die tot hun 18 studeren hooggeschoold? Ik niet hoor

Mijn optie: geen verplichte leeftijd, maar verplicht tot het behalen van het diploma na het 6e middelbaar.

-> een groep die er nu hun voeten aan veegt gaat zich misschien wat inzetten 'om er vanaf te raken' of om geld te kunnen gaan verdienen
-> mensen die meer dan 1 keer blijven zitten zullen meer moeten betalen (een aantal ouders die hierdoor misschien wat meer achter hun kinderen gaan zitten)
-> vanaf 16 kan er werkervaring opgedaan worden voor technische richtingen (samenwerking scholen en bedrijven)

EDIT: er is hier zowaar iemand met een gelijkaardig idee
Tutoyeer me maar hoor, mijn universitaire titel laat nog twee jaar op zich wachten, dan mag je me beginnen te u-en.

Eerst en vooral: ik vind dat niemand de plicht moet hebben om te studeren.

Na twaalf jaar. Maar wie z'n kind twaalf jaar binnenhoudt en die niets laat leren, ok dan.
Oud 27 januari 2006, 17:06   #25
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Ook zeer belangrijk: dringend grondig (her)waarderen van technisch- en beroepsonderwijs. A.S.O. is niet "hoger" of "beter"; integendeel, het levert het gros van de ongekwalificeerden af. Met een diploma A.S.O. alleen kan je op de arbeidsmarkt zeer weinig aanvangen.

Dat e.e.a. aan leeftijd gekoppeld is, zal inderdaad wel te maken hebben met een controle van de instroom op de arbeidsmarkt / sociale zekerheid, maar het zou in principe een maximum moeten zijn en geen minimum: als je erin slaagt om eerder je opleiding te voltooien, dan moet dat ook volstaan.
Oud 27 januari 2006, 17:17   #26
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Wat als die weigeren te studeren? En er gewoon hun voeten aan vegen?
Er moeten tuchtscholen gekreërd worden, om schoeljes & luiaarden te (her)opvoeden.Jongere druggebruikers horen daar ook thuis.Gij had ik daar al vast ingestoken, je hebt je middelbaar toch niet afgemaakt?!Niemand verlaat de school of tuchtschool zonder diploma en/of opleiding.8) Hoe lang het ook mag duren.Als op 20 jaar de middelbar nog niet afgelopen is, verlaat ge de tuchtschool, dan ga je verder studeren in een speciale afdeling van de gevangenis: "De Gevangenis-school"...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 17:28   #27
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Vanaf nu iedereen naar school tot 35,dan is er ineens werk genoeg voor de ouderen,en voor de lichting tot 35 dan werken tot 80,en dan hunne grafsteen bestellen.
geen pensioen meer uitbetalen voor deze generatie!
De huidige oudere generatie mag op pensioen op hun 50
Oud 27 januari 2006, 17:31   #28
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Tutoyeer me maar hoor, mijn universitaire titel laat nog twee jaar op zich wachten, dan mag je me beginnen te u-en.

Eerst en vooral: ik vind dat niemand de plicht moet hebben om te studeren.

Na twaalf jaar. Maar wie z'n kind twaalf jaar binnenhoudt en die niets laat leren, ok dan.
Een idioter idee kwam ik hier nog niet tegen.Onze voorouders hebben op de bres gestaan om school verplicht te maken, en kinderarbeid af te schaffen.Als gij niets beter leert in uw universiteit verliest ge daar uw tijd, jong. Of mischien is het dat juist: ge wilt kinderarbeid terug invoeren, om daarvan te kunnen profiteren?!
Oud 27 januari 2006, 19:14   #29
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Een idioter idee kwam ik hier nog niet tegen.Onze voorouders hebben op de bres gestaan om school verplicht te maken, en kinderarbeid af te schaffen.Als gij niets beter leert in uw universiteit verliest ge daar uw tijd, jong. Of mischien is het dat juist: ge wilt kinderarbeid terug invoeren, om daarvan te kunnen profiteren?!
Neenee, ziet ge, ik ben megaslim. Want op dat vetgedrukte moet ik "ja" antwoorden

Doe die mijnen maar al terug open.

Vrijwillige arbeid hein. Kinderen vanaf twaalf jaar moeten kiezen of ze verder doen of een stiel leren. Als ze verder doen, moet dat zo gratis mogelijk kunnen.

----

PS ik verdedig hier mij eigen mening en niet die van www.propol.org
Oud 27 januari 2006, 19:25   #30
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Leerplicht invoeren vanaf 4 jaar in plaats van 7 jaar (tot 18, uiteraard). Kinderen die niet naar de kleuterklas geweest zijn (de paasklasjes wil ik nog vrijwillig laten ) hebben een achterstand. Die moeten in het eerste studiejaar nog aanpassen aan het idee om een hele dag van thuis weg te zijn, en kunnen zich dus minder focussen op leren schrijven en rekenen. Het zijn veelal allochtonen die hun kinderen niet naar de kleuterklas sturen, waardoor deze groep opnieuw een achterstand heeft.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 19:43   #31
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er moeten tuchtscholen gekreërd worden, om schoeljes & luiaarden te (her)opvoeden.Jongere druggebruikers horen daar ook thuis.Gij had ik daar al vast ingestoken, je hebt je middelbaar toch niet afgemaakt?!Niemand verlaat de school of tuchtschool zonder diploma en/of opleiding.8) Hoe lang het ook mag duren.Als op 20 jaar de middelbar nog niet afgelopen is, verlaat ge de tuchtschool, dan ga je verder studeren in een speciale afdeling van de gevangenis: "De Gevangenis-school"...
Veel plezier ermee...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 20:21   #32
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Daar ik als leraar betrokken partij ben, geef ik jullie hier graag mijn mening.

Leerplicht vanaf 5 jaar, maar in het begin moet 'de school' niet te veel tijd opeisen.

Een kind moet vooral heel veel kunnen spelen en al spelend zichzelf, zijn medemensen, zijn omgeving, de wereld en zijn eigen plaats daarin ontdekken. Dat is essentieel voor het vermogen tot 'gelukkig zijn' van de latere volwassene !!

Geleidelijk aan kan het 'leertempo' verhoogd worden, en d.m.v. een 'modulaire' opleiding (=studeren op eigen ritme, met een zo klein mogelijk aantal verplichte 'minimumpakketten' - lezen, schrijven, rekenen en 'maatschappijkennis' - en een zo groot mogelijke keuze aan 'facultatieve' modules) wordt elke 'afstuderende' zo goed mogelijk voorbereid op een leven als 'volwassene'.

'Maatschappijkennis' houdt in : aardrijkskunde, geschiedenis, cultuur, taal, ... van een voldoende niveau opdat NIEMAND misbruik zou kunnen maken van de - helaas - meestal wel erg 'naïeve' jongere en oudere mens.

Het hoofddoel van elk goed 'onderricht' moet zijn zelfstandige, zelfbewuste, zelfzekere, genereuze, onbevreesde, evenwichtige, gelukkige, vrijmoedige, onafhankelijke, ontembare, rechtvaardige, wijze, ... mensen te 'produceren', géén 'robotten' !!!

Een samenleving heeft immers toch niks aan bangerikken, gemenerikken, dommerikken, luierikken, ...

Richtleeftijd voor de overgang van 'kind' naar 'volwassene' : 16 jaar. Wie het sneller kan, mag dat altijd proberen, wie daar iets langer voor nodig heeft zou daartoe ook de kans moeten krijgen.

Iederéén zou bovendien over een minimum aan 'technische' vaardigheden moeten beschikken, en daarvoor moet 'praktijkervaring' zo vroeg mogelijk opgedaan worden. Vanaf de leeftijd van ongeveer 10 jaar wordt iederéén dus deeltijds leerjongen of leermeisje in één of méérdere 'bedrijvigheden' (uiteraard met een maximum aantal werkuren per jaar èn een gegarandeerd minimumloon !!).
Hopelijk beseft iedereen dat er hierbij voor moet gezorgd worden dat misbruik zo goed als uitgesloten is (zeer strenge controles zullen ongetwijfeld noodzakelijk zijn) !!

De basisopleiding wordt afgesloten met een 'eerste afstudeerwerk' dat bij voorkeur beëindigd wordt wanneer de opgroeiende student 16 jaar oud wordt. Dit 'afstudeerwerk' kan tot stand komen 'in overleg' met de 'gemeenschap', en heeft bij voorkeur 'een zeker maatschappelijk nut' (op die manier zal de afstuderende zeker zijn dat ook hij zijn steentje bijgedragen heeft en dat zal een positieve invloed hebben op zijn 'zelfbeeld').

Tussen 16 en 18 jaar krijgt dan iedereen die zijn 'eerste afstudeerwerk' af heeft twee lange jaren om 'het leven' te verkennen (en hier kan wie dat wil eventueel al overgaan tot het stichten van een eigen gezinnetje, of die tocht rond de wereld maken waar hij/zij altijd al van droomde, of ... ).

Vanaf de leeftijd van 18 jaar (maar zeker niet vroeger !!) moet dan iederéén die in toegangsexamens slaagt zich aan een hogeschool of een universiteit kunnen inschrijven. Wie niet verder wenst te studeren kan dan gaan werken.

Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat het onderwijs er moet zijn voor de mens, en niet omgekeerd !! En dat geldt vanzelfsprekend ook voor de rest van de 'grote instellingen' : politiek, economie, religie, ...
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 20:33   #33
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Ik zou de leerplicht vervangen door schoolplicht.
Voor de rest is het goed zoals het nu is. Vlaanderen behoort op Wereldvlak tot de absolute top qua onderwijs, dus moeten we 2×nadenken vooraleer we te grote veranderingen doorvoeren.
Oud 27 januari 2006, 20:57   #34
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Dat vind ik nu ook zie.
het is eigenlijk een idee van Ides Nicaise en aangezien die mijn goeroe is als het aankomt op democratisering van het onderwijs, is het het bekijken waard. hoewel we idd een goed onderwijs hebben, zien we dat nog steeds een groot deel van onze jongeren geen diploma/getuigschrijft hoger secundair behaalt. de overgrote meerderheid van die jongeren komen uit sociaal zwakkere milieus.

Citaat:
Verplicht op de schoolbanken tot je een diploma hebt (De Morgen, 03/03/04) Kwalificatieplicht zou leerplicht moeten vervangen
Een op de tien jongeren verlaat de schoolbanken zonder diploma secundair onderwijs. Om daar iets aan te doen stelt professor Idès Nicaise van het Leuvense Hoger Instituut voor de Arbeid (Hiva) voor om de leerplicht te vervangen door een kwalificatieplicht. Niet langer naar school tot achttien dus, maar wel tot het diploma binnen is. Vlaams minister van Onderwijs Marleen Vanderpoorten (VLD) is voorstander. Nicaise doet vandaag zijn plan uit de doeken op een symposium in het Vlaams Parlement, waar de twintigste verjaardag van de leerplichtverlenging herdacht wordt.
Twee decennia terug werd de leerplicht verlengd van zestien naar achttien jaar. Een controversiële maatregel die volgens velen aan de basis zou liggen van het grote aantal leerlingen met schoolmoeheid. Vandaag de dag gaat zo goed als iedereen tot zijn achttiende naar school. Bijna 30 procent van de leerlingen loopt minstens een jaar vertraging op en moet ook na zijn achttiende verjaardag nog op de schoolbanken blijven om dat diploma te behalen. Voor een op de tien is die moeite er te veel aan. Zij haken af en hopen zonder getuigschrift een job te vinden. Hiva-professor Idès Nicaise vindt dat het na twintig jaar tijd is voor een actualisering van de leerplicht. "Wij pleiten voor een kwalificatieplicht", zegt hij. "Niet stoppen met school op je achttiende, maar pas als je een diploma op zak hebt." Betekent dat niet nog meer jongeren op die op school hun broek zitten te verslijten? "Nee", legt Nicaise uit, "want als iemand weet dat hij pas mag stoppen met school als hij een diploma heeft, dan zal hij veel gemotiveerder zijn. Nu is het gewoon wachten tot je achttien bent."
Al laat het voorstel ruimte voor enige soepelheid. Nicaise stelt voor om een leeftijdsgrens in te bouwen. Wie op zijn twintigste nog altijd geen diploma heeft, mag het opgeven. Hetzelfde geldt voor mensen die van de CLB een attest krijgen waaruit blijkt dat een diploma voor hen echt té hoog gegrepen is. Ook de getuigschriften deeltijds onderwijs en buitengewoon secundair onderwijs zouden opgewaardeerd moeten worden, waardoor ze in aanmerking komen als eindkwalificatie.
Tegelijkertijd wil Nicaise ervoor zorgen dat het makkelijker wordt om de finish te halen. "De studietoelage zou omhooggetrokken moeten worden en ook voor leerlingen die ouder dan achttien zijn blijven gelden", meent Nicaise. "Verder moet er een leerhulp aanwezig zijn die problemen kan oplossen. Een soort krediet moet mensen de mogelijkheid geven later in hun leven nog een diploma te halen."
De kwalificatieplicht kan misschien helpen waar de leerplicht tekortgeschoten heeft. Nicaise onderzocht in hoeverre de leerplicht ertoe bijgedragen heeft dat de sociale ongelijkheid teruggedrongen werd - toch doel nummer één bij aanvang -, dat blijkt tegen te vallen. Kinderen van laaggeschoolde moeders hebben nog altijd 5,5 keer meer kans om zonder diploma op de arbeidsmarkt terecht te komen dan kinderen van hooggeschoolde moeders. Als die eerste groep wél afstudeert, dan is dat veel vaker in het BSO. Méér zelfs dan voor de leerplichtverlenging.
Minister Vanderpoorten is wel te vinden voor het plan. "Ik vind het heel belangrijk dat jongeren gekwalificeerd in de maatschappij stappen", zegt ze. "We moeten wel zorgen voor meer kwalificatiemogelijkheden én de scholen aantrekkelijker maken, maar daar wordt al volop aan gewerkt."

Kim Herbots
© 2004 Uitgeverij De Morgen NV
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 21:04   #35
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

zo, hedde nu uw frustraties van de hele week eens goed van u afgeschreven?
op naar een nieuwe week, zelfde frustraties.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 21:33   #36
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Ik heb voor 'een andere mening' gestemd omdat de enquête verkeerd is opgesteld. Het is absoluut onjuist om te beweren dat momenteel leerplicht geldt tot 18 jaar. Er geldt leerplicht tot men òf 18 jaar is òf een diploma middelbaar heeft behaald; zo en niet anders luidt de wet. Ik heb twee kinderen gehad die hun diploma middelbaar hebben gehaald op 15 jaar; meteen waren ze ook niet meer leerplichtig. Verder is de laatste optie natuurlijk demagogisch. Ikzelf ben tegen de leerplicht, maar dat betekent niet dat ik voor kinderarbeid ben.

Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 27 januari 2006 om 21:33.
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 22:02   #37
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

KINDEREN NAAR DE FABRIEK!

De mortaliteit MOET omhoog!

ARBEITEN - PRODUZIEREN - KONSUMIEREN

En ja ik heb m'n medicijn van vandaag al genomen...
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 23:18   #38
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

Iedereen tot 24
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 23:36   #39
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
zo, hedde nu uw frustraties van de hele week eens goed van u afgeschreven?
op naar een nieuwe week, zelfde frustraties.
Frustraties?Ik gaf enkel een oplossing voor een netelig probleem: waar naartoe met alle hopeloze gevallen.En ik ben zeker dat , als in het begin véél volk naar zulke "dwangscholen" gestuurt zal worden, het feit enkel dat ze bestaan ervoor zal zorgen dat de leerlingen beter zullen werken op school, om er niet heen gestuurd te worden, en omdat ze weten dat ze zonder diploma toch verder moeten doen.Dan werken ze hun programma wellicht liever in een normale school af.Op termijn zal er dan zo weinig volk in aanmerking komen voor de tuchtscholen dat ze hun nut verliezen, bij gebrek aan leerlingen, en afgeschaft mogen worden.Maar voor vandaag zou het best goed zijn.Gemakkelijker is het natuurlijk om alle voorstellen van tafel te vegen en te pogen mensen belachelijk te maken...zonder zelf iets voor te stellen.Kruip maar terug in uw bed, met bhairav bvb., nog zo een lamme tamme, en snurk rustig verder...
Oud 27 januari 2006, 23:37   #40
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
KINDEREN NAAR DE FABRIEK!

De mortaliteit MOET omhoog!

ARBEITEN - PRODUZIEREN - KONSUMIEREN

En ja ik heb m'n medicijn van vandaag al genomen...
een toekomstig slavendrijver!Ge zit hier niet in China!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be