![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Wat vindt u van de leerplicht? | |||
Behouden zoals het is (iedereen tot 18) |
![]() ![]() ![]() |
18 | 43,90% |
Theoretische richtingen tot 18, praktische richtingen tot 16 |
![]() ![]() ![]() |
7 | 17,07% |
Iedereen tot 16 (met optie op meer, uiteraard) |
![]() ![]() ![]() |
6 | 14,63% |
Leerplicht enkel voor lager onderwijs (tot +/- 12) |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,44% |
Leerplicht volledig afschaffen - herinvoer van Extreem Taylorisme en Kinderarbeid |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,44% |
Een andere mening |
![]() ![]() ![]() |
8 | 19,51% |
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister-President
|
![]() Ook zeer belangrijk: dringend grondig (her)waarderen van technisch- en beroepsonderwijs. A.S.O. is niet "hoger" of "beter"; integendeel, het levert het gros van de ongekwalificeerden af. Met een diploma A.S.O. alleen kan je op de arbeidsmarkt zeer weinig aanvangen.
Dat e.e.a. aan leeftijd gekoppeld is, zal inderdaad wel te maken hebben met een controle van de instroom op de arbeidsmarkt / sociale zekerheid, maar het zou in principe een maximum moeten zijn en geen minimum: als je erin slaagt om eerder je opleiding te voltooien, dan moet dat ook volstaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het systeem van leerjongen vind ik niet zo een goed idee, stage onder begeleiding van een school moet volgens mij aangemoedigd en vermeerderd worden , 14 dagen stage in het 6e en 7e beroeps of in het 6e TSO is mijn inziens te weinig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Eerst en vooral: ik vind dat niemand de plicht moet hebben om te studeren. Na twaalf jaar. Maar wie z'n kind twaalf jaar binnenhoudt en die niets laat leren, ok dan.
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() Er moeten tuchtscholen gekreërd worden, om schoeljes & luiaarden te (her)opvoeden.Jongere druggebruikers horen daar ook thuis.Gij had ik daar al vast ingestoken, je hebt je middelbaar toch niet afgemaakt?!Niemand verlaat de school of tuchtschool zonder diploma en/of opleiding.8) Hoe lang het ook mag duren.Als op 20 jaar de middelbar nog niet afgelopen is, verlaat ge de tuchtschool, dan ga je verder studeren in een speciale afdeling van de gevangenis: "De Gevangenis-school"...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Minister-President
|
![]() Vanaf nu iedereen naar school tot 35,dan is er ineens werk genoeg voor de ouderen,en voor de lichting tot 35 dan werken tot 80,en dan hunne grafsteen bestellen.
geen pensioen meer uitbetalen voor deze generatie! De huidige oudere generatie mag op pensioen op hun 50 ![]()
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Doe die mijnen maar al terug open. Vrijwillige arbeid hein. Kinderen vanaf twaalf jaar moeten kiezen of ze verder doen of een stiel leren. Als ze verder doen, moet dat zo gratis mogelijk kunnen. ---- PS ik verdedig hier mij eigen mening en niet die van www.propol.org
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Leerplicht invoeren vanaf 4 jaar in plaats van 7 jaar (tot 18, uiteraard). Kinderen die niet naar de kleuterklas geweest zijn (de paasklasjes wil ik nog vrijwillig laten
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar ik als leraar betrokken partij ben, geef ik jullie hier graag mijn mening.
Leerplicht vanaf 5 jaar, maar in het begin moet 'de school' niet te veel tijd opeisen. Een kind moet vooral heel veel kunnen spelen en al spelend zichzelf, zijn medemensen, zijn omgeving, de wereld en zijn eigen plaats daarin ontdekken. Dat is essentieel voor het vermogen tot 'gelukkig zijn' van de latere volwassene !! Geleidelijk aan kan het 'leertempo' verhoogd worden, en d.m.v. een 'modulaire' opleiding (=studeren op eigen ritme, met een zo klein mogelijk aantal verplichte 'minimumpakketten' - lezen, schrijven, rekenen en 'maatschappijkennis' - en een zo groot mogelijke keuze aan 'facultatieve' modules) wordt elke 'afstuderende' zo goed mogelijk voorbereid op een leven als 'volwassene'. 'Maatschappijkennis' houdt in : aardrijkskunde, geschiedenis, cultuur, taal, ... van een voldoende niveau opdat NIEMAND misbruik zou kunnen maken van de - helaas - meestal wel erg 'naïeve' jongere en oudere mens. Het hoofddoel van elk goed 'onderricht' moet zijn zelfstandige, zelfbewuste, zelfzekere, genereuze, onbevreesde, evenwichtige, gelukkige, vrijmoedige, onafhankelijke, ontembare, rechtvaardige, wijze, ... mensen te 'produceren', géén 'robotten' !!! Een samenleving heeft immers toch niks aan bangerikken, gemenerikken, dommerikken, luierikken, ... Richtleeftijd voor de overgang van 'kind' naar 'volwassene' : 16 jaar. Wie het sneller kan, mag dat altijd proberen, wie daar iets langer voor nodig heeft zou daartoe ook de kans moeten krijgen. Iederéén zou bovendien over een minimum aan 'technische' vaardigheden moeten beschikken, en daarvoor moet 'praktijkervaring' zo vroeg mogelijk opgedaan worden. Vanaf de leeftijd van ongeveer 10 jaar wordt iederéén dus deeltijds leerjongen of leermeisje in één of méérdere 'bedrijvigheden' (uiteraard met een maximum aantal werkuren per jaar èn een gegarandeerd minimumloon !!). Hopelijk beseft iedereen dat er hierbij voor moet gezorgd worden dat misbruik zo goed als uitgesloten is (zeer strenge controles zullen ongetwijfeld noodzakelijk zijn) !! De basisopleiding wordt afgesloten met een 'eerste afstudeerwerk' dat bij voorkeur beëindigd wordt wanneer de opgroeiende student 16 jaar oud wordt. Dit 'afstudeerwerk' kan tot stand komen 'in overleg' met de 'gemeenschap', en heeft bij voorkeur 'een zeker maatschappelijk nut' (op die manier zal de afstuderende zeker zijn dat ook hij zijn steentje bijgedragen heeft en dat zal een positieve invloed hebben op zijn 'zelfbeeld'). Tussen 16 en 18 jaar krijgt dan iedereen die zijn 'eerste afstudeerwerk' af heeft twee lange jaren om 'het leven' te verkennen (en hier kan wie dat wil eventueel al overgaan tot het stichten van een eigen gezinnetje, of die tocht rond de wereld maken waar hij/zij altijd al van droomde, of ... ). Vanaf de leeftijd van 18 jaar (maar zeker niet vroeger !!) moet dan iederéén die in toegangsexamens slaagt zich aan een hogeschool of een universiteit kunnen inschrijven. Wie niet verder wenst te studeren kan dan gaan werken. Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat het onderwijs er moet zijn voor de mens, en niet omgekeerd !! En dat geldt vanzelfsprekend ook voor de rest van de 'grote instellingen' : politiek, economie, religie, ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Gouverneur
|
![]() Ik zou de leerplicht vervangen door schoolplicht.
Voor de rest is het goed zoals het nu is. Vlaanderen behoort op Wereldvlak tot de absolute top qua onderwijs, dus moeten we 2×nadenken vooraleer we te grote veranderingen doorvoeren.
![]() |
#34 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() het is eigenlijk een idee van Ides Nicaise en aangezien die mijn goeroe is als het aankomt op democratisering van het onderwijs, is het het bekijken waard. hoewel we idd een goed onderwijs hebben, zien we dat nog steeds een groot deel van onze jongeren geen diploma/getuigschrijft hoger secundair behaalt. de overgrote meerderheid van die jongeren komen uit sociaal zwakkere milieus.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
zo, hedde nu uw frustraties van de hele week eens goed van u afgeschreven? op naar een nieuwe week, zelfde frustraties. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik heb voor 'een andere mening' gestemd omdat de enquête verkeerd is opgesteld. Het is absoluut onjuist om te beweren dat momenteel leerplicht geldt tot 18 jaar. Er geldt leerplicht tot men òf 18 jaar is òf een diploma middelbaar heeft behaald; zo en niet anders luidt de wet. Ik heb twee kinderen gehad die hun diploma middelbaar hebben gehaald op 15 jaar; meteen waren ze ook niet meer leerplichtig. Verder is de laatste optie natuurlijk demagogisch. Ikzelf ben tegen de leerplicht, maar dat betekent niet dat ik voor kinderarbeid ben.
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE, WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 27 januari 2006 om 21:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() KINDEREN NAAR DE FABRIEK!
De mortaliteit MOET omhoog! ARBEITEN - PRODUZIEREN - KONSUMIEREN En ja ik heb m'n medicijn van vandaag al genomen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Banneling
|
![]() Iedereen tot 24
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |