Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2006, 16:14   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
ik npdig je uit om neens "een toerke" te komen maken in Waalse dorpen zoals mijn Crisnée... op het monument aan de gesneuvelden staan even veel als het niet meer zijn, namen van inwoners van dit Waals dorp die in '14-'18 of '40-'45 hun leven gaven voor wat zij hun vaderland noemden...

en dat is ook zo in om het even welk ander Waals of Vlaams dorp...

dat de boel gedirigeerd werd door officieren uit de adel en bourgeoisie, die zich Franstalig gedroeg ... dat is waar...
maar daarom waren de arme "ploucs" van overal... en dat was zo in België en ook in Frankrijk, waar ook de arme soldaten in de Marne en bij Verdun, een nutteloze strijd ingestuurd werden door officieren, die 's avonds zaten te dineren en te dansen in een kasteel, terwijk de soldaten lagen te kreperen, tussen de aanvalsgolven...

die fabel van enkel Vlaamse jongens... is daardoor helemaal niet bevestigd als zijnde de waarheid...
Dat is helemaal geen fabel, beste. Dat is gewoon een feit. Nooit werd dit betwist, zelfs niet door Albert II, noch door toenmalig minister De Ceuninck, noch door de propagandaverantwoordelijke Passelecq. Beide laatste hebben meermaals kritiek geuit op de Vlaamse stellingen, maar nooit de zaak aangevallen dat de overgrote meerderheid van het Belgisch leger uit Vlaamse soldaten bestond.

Ook professor Devos van de Koninklijke Militaire Academie heeft dit bevestigd.

Blijkbaar gelooft ook professor Devos volgens u dus in fabels...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 16:16   #62
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik npdig je uit om neens "een toerke" te komen maken in Waalse dorpen zoals mijn Crisnée... op het monument aan de gesneuvelden staan even veel als het niet meer zijn, namen van inwoners van dit Waals dorp die in '14-'18 of '40-'45 hun leven gaven voor wat zij hun vaderland noemden...

en dat is ook zo in om het even welk ander Waals of Vlaams dorp...

dat de boel gedirigeerd werd door officieren uit de adel en bourgeoisie, die zich Franstalig gedroeg ... dat is waar...
maar daarom waren de arme "ploucs" van overal... en dat was zo in België en ook in Frankrijk, waar ook de arme soldaten in de Marne en bij Verdun, een nutteloze strijd ingestuurd werden door officieren, die 's avonds zaten te dineren en te dansen in een kasteel, terwijk de soldaten lagen te kreperen, tussen de aanvalsgolven...

die fabel van enkel Vlaamse jongens... is daardoor helemaal niet bevestigd als zijnde de waarheid...
Het is een fetisj van de Vlaamse beweging. Je moet het pseudo-museum in de IJzertoren maar eens bezoeken. Men wil je er doen geloven dat alleen Vlaamse jongens zijn gesneuveld. Walgelijk. En het startschot voor het nog veel walgelijker meeheulen met de nazi's dertig jaar later.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 16:20   #63
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
welke eigenheid, mijn waarde Jan, die van "de Vlonders", Antwaaarepe, Broekzele, Limburg... of die van????
ben je zo zeker dat het Noorden van België een hechte eigenheid heeft???
U hebt een punt.
Als de voerstreek "Vlaams" is, waarom zou Vlaanderen dan niet "Belgisch" zijn?
Oud 29 januari 2006, 16:22   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Het is een fetisj van de Vlaamse beweging. Je moet het pseudo-museum in de IJzertoren maar eens bezoeken. Men wil je er doen geloven dat alleen Vlaamse jongens zijn gesneuveld. Walgelijk. En het startschot voor het nog veel walgelijker meeheulen met de nazi's dertig jaar later.
Dat probeert men helemaal niet u te laten geloven. Nergens wordt er ook meer enigszins gesuggeerd, laat staan gezegd, dat er alleen Vlamingen stierven in die walgelijke oorlog. Wel - en dat kunt u niet ontkennen - dat de meerderheid van de 350.000 Belgen van het Belgische leger in meerderheid Vlamingen waren. En al evenmin kunt u de historische waarheid ontkennen dat het allergrootste deel van de soldaten Vlamingen waren. Bij de infanteristen was het nog veel erger: bijna 80% waren Vlamingen.

Indien u mij niet gelooft, geef ik u alvast een concrete referentie: Christens & De Clercq, Frontleven 14/18, blz. 31.
Oud 29 januari 2006, 16:23   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U hebt een punt.
Als de voerstreek "Vlaams" is, waarom zou Vlaanderen dan niet "Belgisch" zijn?
???
Oud 29 januari 2006, 16:30   #66
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat probeert men helemaal niet u te laten geloven. Nergens wordt er ook meer enigszins gesuggeerd, laat staan gezegd, dat er alleen Vlamingen stierven in die walgelijke oorlog. Wel - en dat kunt u niet ontkennen - dat de meerderheid van de 350.000 Belgen van het Belgische leger in meerderheid Vlamingen waren. En al evenmin kunt u de historische waarheid ontkennen dat het allergrootste deel van de soldaten Vlamingen waren. Bij de infanteristen was het nog veel erger: bijna 80% waren Vlamingen.

Indien u mij niet gelooft, geef ik u alvast een concrete referentie: Christens & De Clercq, Frontleven 14/18, blz. 31.
Mijn referentie is de internationaal gerenommeerde Sophie De Schaepdrijver, De Grooten Oorlog, waarin met die opgeblazen mythes komaf wordt gemaakt.

Sophie de Schaepdrijver (1961 Kortrijk, België) studeerde geschiedenis in Brussel. Later promoveerde zij aan de Universiteit van Amsterdam en werd benoemd tot hoogleraar moderne Europese geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Leiden. Na een periode van vier jaar vertrok zij naar Amerika om docent te worden aan de Pennsylvania State University. Bijna tien jaar verbleef zij in de States. Vanaf september 2005 is ze voor de periode van een jaar fellow aan het prestigieuze Netherlands Institute for Advances Study (NIAS) te Wassenaar.
Oud 29 januari 2006, 16:30   #67
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
???
Historisch gezien is de Voerstreek even Vlaams als Vlaanderen Belgisch is.
Oud 29 januari 2006, 16:37   #68
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Het cijfer 80 %, met zelfs 90 % in de frontlinie, verscheen in maart 1917 in "Vlaamsche Nieuws" van August Borms. Niet bepaald een objectieve bron Het cijfer werd inderdaad merkwaardigerwijs prompt overgenomen door premier De Broqueville. En blijkbaar ook door de nobele onbekenden naar wie u refereert.
Dat getal 80 �* 90 is inmiddels door historici verworpen. De Schaepdrijver spreekt van 65 %.
Oud 29 januari 2006, 16:41   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn referentie is de internationaal gerenommeerde Sophie De Schaepdrijver, De Grooten Oorlog, waarin met die opgeblazen mythes komaf wordt gemaakt.
En mag ik dan eventjes het citaat waarin die dame stelt dat de meerderheid van het Belgisch NIET uit Vlamingen bestond? En dat de meerderheid van de Belgische infanteristen GEEN Vlamingen waren...?

Graag dus het citaat.
Oud 29 januari 2006, 16:43   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het cijfer 80 %, met zelfs 90 % in de frontlinie, verscheen in maart 1917 in "Vlaamsche Nieuws" van August Borms. Niet bepaald een objectieve bron Het cijfer werd inderdaad merkwaardigerwijs prompt overgenomen door premier De Broqueville. En blijkbaar ook door de nobele onbekenden naar wie u refereert.
Dat getal 80 �* 90 is inmiddels door historici verworpen. De Schaepdrijver spreekt van 65 %.
U leest duidelijk niet wat ik schreef. Ik heb het over de infanteristen. Het cijfer voor het totale Belgische leger was inderdaad 65%, maar bij mijn weten is dat nog steeds de meerderheid. M.a.w. dat de meerderheid van het Belgisch leger uit Vlamingen bestond is helemaal geen mythe...

Vergeten we trouwens niet dat de toenmalige bevolkingsverhoudingen ietsje anders lagen dan nu: toen maakten de Vlamingen nauwelijks 55% uit van de Belgische bevolking. Toen leverden ze de meerderheid in het Belgische leger en een overweldigende meerderheid bij de infanteristen.
Oud 29 januari 2006, 16:43   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Historisch gezien is de Voerstreek even Vlaams als Vlaanderen Belgisch is.
???
Oud 29 januari 2006, 16:43   #72
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En mag ik dan eventjes het citaat waarin die dame stelt dat de meerderheid van het Belgisch NIET uit Vlamingen bestond? En dat de meerderheid van de Belgische infanteristen GEEN Vlamingen waren...?

Graag dus het citaat.
Zoals ik reeds schreef: volgens De Schaepdrijver ging het om 65%
Oud 29 januari 2006, 16:47   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals ik reeds schreef: volgens De Schaepdrijver ging het om 65%
M.a.w. in tegenstelling tot wat u eerder beweerde, rekent De Scheapdrijver helemaal niet af met "mythes". Al altijd werd gezegd dat de Vlamingen de meerderheid uitmaakten in het Belgisch leger. In de twee uitgaven van de Encyclopedie van de Vlaamse Beweging staat overal datzelfde cijfer (nl. 65%). Die 80% waarover ik het had, gaat over de INFANTERISTEN. U vindt het in het eerder door mij aangehaalde boek. U beweerde dat dit fout was. Welnu, zegt De Schaepdrijver daarover iets?

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 29 januari 2006 om 16:50.
Oud 29 januari 2006, 16:47   #74
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
???
????
Oud 29 januari 2006, 16:49   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
????
U weet dus zelf niet waarover uw voortdurend gegoochel met Vlaanderen en België, Vlaams en Belgisch eigenlijk naartoe gaat...
Oud 29 januari 2006, 16:52   #76
Casca
Minister

Standaard

Het is logisch dat er in een Belgisch leger meer Vlaamse soldaten zitten dan Waalse, aangezien er in België meer Vlamingen dan Walen wonen.
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 17:02   #77
Federator
Provinciaal Statenlid

Federator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Selectief? Als het kolonialisme van andere landen ook tot excessen aanzette verwerp ik dat ook. Het ene kwaad praat het andere niet goed.
Natuurlijk niet, maar je mist volledig het historische perspectief.

Citaat:
Omdat ik het ben.
Bijzonder mager argument.
Federator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 17:03   #78
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U weet dus zelf niet waarover uw voortdurend gegoochel met Vlaanderen en België, Vlaams en Belgisch eigenlijk naartoe gaat...
O dat weet ik wel. En u ook, maar u weet dat u dit niet kunt winnen.
Of zegt u me eens: wat is er "Vlaams" aan Voeren? Het feit dat ongeveer de helft van de inwoners zich bedient van (een dialect van) het Nederlands? Daarmee is de kous alleszins af.
Oud 29 januari 2006, 17:09   #79
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Federator Bekijk bericht
Natuurlijk niet, maar je mist volledig het historische perspectief.
Dat zeg jij. Waarom doe ik dat dan?
Of beter, verklaar eens wat er zo geweldig was aan die Belgische genocid...euh ik bedoel kolonisatie?

Citaat:
Bijzonder mager argument.
Mag al niet meer fier zijn op wie ik ben?
Oud 29 januari 2006, 17:10   #80
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O dat weet ik wel. En u ook, maar u weet dat u dit niet kunt winnen.
Of zegt u me eens: wat is er "Vlaams" aan Voeren? Het feit dat ongeveer de helft van de inwoners zich bedient van (een dialect van) het Nederlands? Daarmee is de kous alleszins af.
Waarom wil jij eigenlijk alles kapotrelativeren?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be