Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2006, 23:19   #1
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Het zit in de genen...

Dansers en ook musici: het zit in de genen:

Niet alleen de juiste lichaamsbouw, technische perfectie en discipline zijn nodig om als danser de top te bereiken. Uit een studie aan de universiteit van Jeruzalem blijkt dat ook de genetische samenstelling van veel dansers iets verschilt van dat van andere mensen.

De twee variaties zitten in het twaalfde chromosoom. De eerste in de zogenoemde receptor (ontvanger) van de stof vasopressin 1a. Daarnaast is ook de hoeveelheid serotonine, een neurotransmitter, anders. Beide stoffen regelen de communicatie tussen zenuwcellen en zorgen volgens de onderzoekers ook voor de versterking van bepaalde karaktereigenschappen. Zo zouden de dansers spiritueler zijn, een groter gevoel voor symboliek hebben en communicatiever zijn ingesteld.

De onderzoekers zeggen niet verbaasd te zijn over hun bevindingen, meldde donderdag de Duitse krant Die Welt. Uit andere studies bleek eerder dat ook de genetische samenstelling van bijvoorbeeld musici en sporters duidelijke variaties vertoont.
Dat zou er dus op wijzen dat de mens niet uitsluitend bepaald wordt door zijn omgeving, zoals het linkse credo altijd beweert. Maar dat het in de genen zit.
Als moraaldemagoog Etienne Vermeersch dit hoort zal hij weer tempeesten!

De vraag is mogen wetenschappers zulke bevindingen doen en dan nog publiceren ook? En dan nog in een Duitse krant!
</STRONG></EM></U></I></B>
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 23:48   #2
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Ja en?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 00:58   #3
giserke
Banneling

Standaard

muziekanten zijn idd een trap hoger in de evolutie dan anderen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 05:04   #4
myrdjinn
Burgemeester

myrdjinn's schermafbeelding

Standaard

waarom hoger?
myrdjinn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 06:04   #5
Proletariër
Minister-President

Proletariër's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht

Niet alleen de juiste lichaamsbouw, technische perfectie en discipline zijn nodig om als danser de top te bereiken. Uit een studie aan de universiteit van Jeruzalem blijkt dat ook de genetische samenstelling van veel dansers iets verschilt van dat van andere mensen.

De twee variaties zitten in het twaalfde chromosoom. De eerste in de zogenoemde receptor (ontvanger) van de stof vasopressin 1a. Daarnaast is ook de hoeveelheid serotonine, een neurotransmitter, anders. Beide stoffen regelen de communicatie tussen zenuwcellen en zorgen volgens de onderzoekers ook voor de versterking van bepaalde karaktereigenschappen. Zo zouden de dansers spiritueler zijn, een groter gevoel voor symboliek hebben en communicatiever zijn ingesteld.

De onderzoekers zeggen niet verbaasd te zijn over hun bevindingen, meldde donderdag de Duitse krant Die Welt. Uit andere studies bleek eerder dat ook de genetische samenstelling van bijvoorbeeld musici en sporters duidelijke variaties vertoont.
Dat zou er dus op wijzen dat de mens niet uitsluitend bepaald wordt door zijn omgeving, zoals het linkse credo altijd beweert. Maar dat het in de genen zit.

De vraag is mogen wetenschappers zulke bevindingen doen en dan nog publiceren ook? En dan nog in een Duitse krant!
Denk je nu dat je het warme water hebt heruitgevonden ofwa?
Proletariër is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 08:37   #6
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër Bekijk bericht
Denk je nu dat je het warme water hebt heruitgevonden ofwa?
Ik heb niets uitgevonden, ik ben geen wetenschapper.
Ik stel alleen maar vast dat anderen denken iets uitgevonden te hebben.
Oud 3 februari 2006, 08:39   #7
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Deze discussie zal erop uitdraaien dat negers nu eenmaal primitiever zijn.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 08:41   #8
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Deze discussie zal erop uitdraaien dat negers nu eenmaal primitiever zijn.
dat �*s ook zo

(maar daarom is dat nog niet verkeerd soms denk ik dat de Europeanen beter wat primitiever zouden zijn)
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 09:11   #9
Bhairav

Standaard

Bedoelde voruitstekende kin, hoog opgetrokken broek en vooral veel strydt- en werklust?
Oud 3 februari 2006, 09:29   #10
luc broes

Standaard

Citaat:
Bedoelde voruitstekende kin, hoog opgetrokken broek en vooral veel strydt- en werklust?
Is dat nu de open geest en critische benadering van links?

Is het nu zo moeilijk om de evidentie te bevestigen:
* dat Hitler gek was te stellen dat afstamming allesbepalend is
* dat de reactie daarop dat alleen omgeving telt, ook verkeerd is
* dat afstamming en omgeving (opvoeding enz) de mens bepalen.
Oud 3 februari 2006, 09:40   #11
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat nu de open geest en critische benadering van links?

Is het nu zo moeilijk om de evidentie te bevestigen:
* dat Hitler gek was te stellen dat afstamming allesbepalend is
* dat de reactie daarop dat alleen omgeving telt, ook verkeerd is
* dat afstamming en omgeving (opvoeding enz) de mens bepalen.
Genetische eigenschappen én omgeving zij idd bepalend voor de mens maar links verschilt met (extreem)rechts hierin dat dat links de mens als gelijkwaardig beschouwd terwijl extreem rechts deze verschillen aangrijpt om de ongelijkwaardigheid van mensen tracht aan te tonen, wat natuurlijk niet alleen verwerpelijk is maar ook complete onzin.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 09:51   #12
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
1) Genetische eigenschappen én omgeving zij idd bepalend voor de mens
2) maar links verschilt met (extreem)rechts hierin dat links de mens als gelijkwaardig beschouwd terwijl extreem rechts deze verschillen aangrijpt om de ongelijkwaardigheid van mensen tracht aan te tonen, wat
3) natuurlijk niet alleen verwerpelijk is maar ook complete onzin.
1) volledig akkoord
2) Alle mensen zijn gelijkwaardig. Ik meen dat links en rechts er zo over denken. Uitgezonderd enkele idioten of fanatici die overal te vinden zijn.
3) volledig akkoord.
Oud 3 februari 2006, 10:30   #13
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Doe aub niet zo onnozel.
Heel het nature-nurture debat is in alle takken van de wetenschappen geïntegreerd in een interactiemodel.
De vraag is nergens meer: 'is het genetisch of door omgeving beïnvloed', maar wel: in welke mate is het door genen/omgeving beïnvloed, welke zijn die genetische en omgevingsinvloeden, en hoe kunnen we die invloed verklaren.

Op uitzondering van een aantal wacko's zal geen enkele linkse of rechtse dit tegenspreken, tenzij ze gewoon onvoldoende achtergrondkennis hebben (wat op dit forum vaak erg duidelijk tot uiting komt).

Uw uitspraak wijst op een hoge mate van frustratie. Frustratie leidt immers vaak tot zwart-wit denkerij. Van iemand die ik af en toe nog wel eens een constructieve post zie plaatsen, had ik toch een iets intelligentere en minder gefrustreerde post verwacht. Ik zie dat je op je stappen bent teruggekomen, maar dat maakt het helaas niet minder onnozel.

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 3 februari 2006 om 10:32.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 10:45   #14
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht

1) De vraag is nergens meer: 'is het genetisch of door omgeving beïnvloed', maar wel: in welke mate is het door genen/omgeving beïnvloed, welke zijn die genetische en omgevingsinvloeden, en hoe kunnen we die invloed verklaren.
2) Uw uitspraak wijst op een hoge mate van frustratie. Frustratie leidt immers vaak tot zwart-wit denkerij.
3) Van iemand die ik af en toe nog wel eens een constructieve post zie plaatsen, had ik toch een iets intelligentere en minder gefrustreerde post verwacht.
4) Ik zie dat je op je stappen bent teruggekomen, maar dat maakt het helaas niet minder onnozel.
1) Blij te vernemen dat de wetenschap er nu zo over denkt en dat dit algemeen aanvaard wordt. Ik was daar niet van op de hoogte. Ik heb een technische opleiding en enkel belangstelling voor al het overige
2) Frustratie is mij volkomen vreemd, en dan nog 'in hoge mate'. Waarover trouwens.
3) Dank voor dit onverwacht compliment uit onverdachte bron.
4) Volledig foutieve inschatting. Ik kom hier op geen enkele stap terug.
Als ik wel een fout maak zal ik dit probleemloos onmiddellijk toegeven.
Is het mogelijk dat je over mij een ongegrond vooroordeel had?

Laatst gewijzigd door luc broes : 3 februari 2006 om 10:50.
Oud 3 februari 2006, 11:30   #15
Ambiorix

Standaard

Citaat:
lees mijn bericht is tegoei..
en qua opgetrokken broeken, "ambitie", "werklust" () moet je mij écht niet als referentie nemen peins ik. Maar goed, je moet �*emand daar van kunnen beschuldigen natuurlijk, dat begrijp ik.
Oud 3 februari 2006, 11:33   #16
Ambiorix

Standaard

de graad van complexiteit van een maatschappij is enkel evenredig aan de ontwikkelingsgraad (en *zucht* née dit is geen onderwaardering van de Afrikanen) van de mensen als die maatschappij is mee-geëvolueerd, zoals bij ons. In Afrika hebben kolonisten op een bruuske wijze het kapitalisme opgedrongen en hen dus van in een ambachtelijke ruileconomie in een westers systeem gekatapulteerd. Met alle gevolgen vandien.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 3 februari 2006 om 11:37.
Oud 3 februari 2006, 12:03   #17
Bhairav

Standaard

Met opzet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be