Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 februari 2006, 11:44   #101
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
Tuurlijk is dat logisch. Ik begrijp sommige flaminganten niet. Ze zeuren dat Brussel hun hoofdstad is, maar zagen tegelijk dat ze Franstalig is. Geef toe mannen, een Franse stad past toch niet in Vlaanderen. Of wilt u ze allen opdringen Nederlands te spreken en Frans te vergeten?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2006, 11:49   #102
Orangist
Burger

Orangist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Nee hoor, Brussel krijgt zelfbeschikkingsrecht. Ze mogen zelf kiezen. Wallonië trouwens ook (onafhankelijkheid, bij Frankrijk of mee naar Nederland). Alleen zullen in het laatste geval regels gelden : geen tweetalige lijsten in Halle-Vilvoorde, geen faciliteiten meer, geen transfers meer.
Orangist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2006, 11:52   #103
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik zeg toch helemaal niet dat het maar 2% is. Ik zeg alleen dat zelfs in het geval het maar 2% zou zijn, het al opmerkelijk is.

In werkelijkheid is het waarschijnlijk veel meer dan 2% van de Franstaligen.

Wat doen al die kinderen van Franstaligen dan op de Nederlandstalige scholen? In jouw logica willen die Franstaligen hun kinderen blijkbaar wel vervlaamsen.

Waarom zouden de Vlamingen dat doen? Veel Franstaligen sturen hun kinderen uit zichzelf al naar Nederlandstalige scholen! En vervelend dat jij dat vindt...
Al die kinderen? Overdrijf toch niet!!! Ze vormen maar een minderheid. Wat ik natuurlijk helemaal niet vervelend vind.8)
Oud 7 februari 2006, 18:20   #104
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al die kinderen? Overdrijf toch niet!!! Ze vormen maar een minderheid. Wat ik natuurlijk helemaal niet vervelend vind.8)
Brussel is de broedplaats van het internationaal opportunisme: Zodra men doorkrijgt dat door nederlands te spreken hun vooruitzichten beter zijn....:
'Goedemorgen meneer, Hoe gaat het met u?'
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2006, 20:13   #105
Dimitri

Standaard

Citaat:
Al die kinderen? Overdrijf toch niet!!! Ze vormen maar een minderheid.
Voorlopig zijn er wel wachtlijsten voor de Nederlandstalige scholen in Brussel. Blijkbaar gaat het dus om een aanzienlijke groep Franstaligen die zijn kind naar een Nederlandstalige school wil sturen. Een groep die de laatste jaren alleen maar groter is geworden.

Citaat:
Wat ik natuurlijk helemaal niet vervelend vind.8)
Waarom dan zo'n probleem maken van de vernederlandsing van de Franstalige jeugd?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2006, 20:29   #106
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voorlopig zijn er wel wachtlijsten voor de Nederlandstalige scholen in Brussel. Blijkbaar gaat het dus om een aanzienlijke groep Franstaligen die zijn kind naar een Nederlandstalige school wil sturen. Een groep die de laatste jaren alleen maar groter is geworden.

Waarom dan zo'n probleem maken van de vernederlandsing van de Franstalige jeugd?
Een zéér practische oplossing om de wachtlijsten te verkleinen is méér NL-talig onderwijs voorzien het Brussel Hoofdstedelijk Gewest.
Als er meer vraag dan aanbod is moet het aanbod vergroot worden. En zo kunne er weer hee wat mensen uit de onderwijs-pool aan de slag. Voorzie voldoende onderwijzend en ondersteunend personeel om deze niet-NL-taligen te begeleiden in hun NL-talig en Vlaamse opvoeding. Dit zal beslist lonen naar de toekomst
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2006, 20:34   #107
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Een zéér practische oplossing om de wachtlijsten te verkleinen is méér NL-talig onderwijs voorzien het Brussel Hoofdstedelijk Gewest.
Als er meer vraag dan aanbod is moet het aanbod vergroot worden. En zo kunne er weer hee wat mensen uit de onderwijs-pool aan de slag. Voorzie voldoende onderwijzend en ondersteunend personeel om deze niet-NL-taligen te begeleiden in hun NL-talig en Vlaamse opvoeding. Dit zal beslist lonen naar de toekomst
Lijkt me inderdaad een goed idee. Wat is eigenlijk het beleid van de Vlaamse regering op dit punt?
Oud 7 februari 2006, 20:40   #108
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lijkt me inderdaad een goed idee. Wat is eigenlijk het beleid van de Vlaamse regering op dit punt?
Het is beslist Vlaamse materie, maar wie wat en hoe organiseert, daar heb ik geen flauw idee van.
Dit vond ik wel : http://www.bop.vgc.be/scholen/

Ik grasduin nog 's verder...
Oud 7 februari 2006, 20:52   #109
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

De Vlaamse overheid heeft een Brusselindex. Voor onderwijs betekent dit, dat de Vlaamse overheid 1,10 euro geeft voor een kind in het Brussels Nederlandstalig onderwijs, tegenover 1 euro voor een reguliere Vlaamse school.
Een artikel over het aantal leerlingen vind je hier.
Nu zou 1 kind op 4 op een Nederlandstalige school zitten (bron), en er bestaan plannen om daar 1 op 3 van te maken.
Nadeel is natuurlijk wel, dat je met een enorm percentage niet-Nederlandstaligen zit, waar je niet zomaar Nederlands aan kan aanleren, alsof het hun moedertaal is. Daar kruipt wel wat extra begeleiding in. Vandaar ook die Brusselindex.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2006, 20:58   #110
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Nog gevonden op het web :

http://www.ond.vlaanderen.be/

Wet houdende taalregeling in het onderwijs.
goedkeuringsdatum : 30 JULI 1963publicatiedatum : B.S.22/08/1963

Art. 21.
Zolang de gezinshoofden van het arrondissement Brussel-Hoofdstad niet in de mogelijkheid verkeren hun kinderen op een redelijke afstand naar een Nederlandstalige officiële school te sturen, richt de Staat jaarlijks tien lagere scholen met kleuterafdeling op, over welker vestigingsplaats beslist wordt op advies van de taalinspectie.
Oud 7 februari 2006, 21:04   #111
groentje
Minister-President

Standaard

Brussel is een Franstalige stad. Ik ben het op dat vlak volledig eens met Pascal Smet. Het is echter ook een stad met een belangrijke Nederlandstalige minderheid, en met een officiële tweetalige stad.
Brussel is ook een wereldstad, met behalve de autochtone talen ook heel wat vreemde talen, niet in het minst door de Europese instellingen. Is Nederlands de belangrijkste taal in Brussel? Nee. Dat is het Frans. Is het Nederlands onbelangrijk? Dat niet.
Die andere uitspraak van Smet bevalt me iets minder. De minimumvertegenwoordiging van Vlamingen op gewestelijk niveau is voor mij belangrijk. Ik ben het wel eens met zijn 'rechtzetting', toen hij zij, dat er teveel politieke mandatarissen zijn in Brussel. Maar ja, wat wil je, met een gewest, 2 gemeenschapscommisies en 19 gemeentes...
Oud 7 februari 2006, 21:11   #112
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
De Vlaamse overheid heeft een Brusselindex. Voor onderwijs betekent dit, dat de Vlaamse overheid 1,10 euro geeft voor een kind in het Brussels Nederlandstalig onderwijs, tegenover 1 euro voor een reguliere Vlaamse school.
Nu zou 1 kind op 4 op een Nederlandstalige school zitten (bron), en er bestaan plannen om daar 1 op 3 van te maken.
Nadeel is natuurlijk wel, dat je met een enorm percentage niet-Nederlandstaligen zit, waar je niet zomaar Nederlands aan kan aanleren, alsof het hun moedertaal is. Daar kruipt wel wat extra begeleiding in. Vandaar ook die Brusselindex.
en
'VGC-raadslid Walter Vandenbossche (CD&V) pleit ervoor 1 Brussels kind op 3 naar het Nederlandstalig onderwijs te halen. Nu zit in Brussel één kind op vier op een Nederlandstalige school. Er zijn dus meer en grotere scholen nodig. Het idee is geopperd tijdens de bespreking en goedkeuring van de VGC-begroting voor 2006.' (uit uw bron)

Het principe van de Brusselindex ken ik niet.

Maar dat anderstaligen die NL onderwijs volgen in Brussel extra steun nodig hebben, lijkt me evident. Het lijkt me ook evident dat de Vlaamse overheid dit helpt financieren. Om het ondersteuningsniveau op te krikken lijkt mij momenteel de schaal 1.1 t.o. 1 toch nog véél te laag, want extra steun, extra begeleiding, extra aandacht, extra (en efficient) onderkomen, enz... kost geld, véél geld. Dat moét Vlaanderen ervoor veil hebben. Dit dient prioritair te zijn, m.i. Hier moét Vlaanderen nu al werk van maken.
Oud 7 februari 2006, 21:20   #113
groentje
Minister-President

Standaard

Ik ben niet helemaal zeker van de term die ik gebruikte, moet ik toegeven. De verhoudingen kloppen bij mijn weten wel.

En ik geef je groot gelijk, als je zegt dat het eigenlijk nog meer zou mogen/moeten zijn. Extra begeleiding kost handenvol geld, geld dat er momenteel te weinig is. Maar ook in bepaalde concentratiescholen in pakweg Gent of Antwerpen zou extra geld welkom zijn, hoor. De Vlaamse regering kan nog altijd niet naar eigen goeddunken geld bijdrukken...

Ik hoop eigenlijk vooral, dat het Franstalig onderwijs in Brussel het snel wat beter doet. Als je ziet hoe schandalig die gebouwen er soms uitzien (ik heb een reportage gezien, waar een school een vloer had, die slecht was gelegd, deuren die niet sloten, een bord dat uit de muur was komen vallen (de school was trouwens nog maar net gerenoveerd, kan je dus denken hoe goed dat is gebeurd...), en hoe de scholen vaak een schrijnend tekort hebben aan zowat alles, en het niveau van het onderwijs belabberd is, kan ik het heel goed begrijpen dat Franstaligen naar het Nederlandstalig onderwijs trekken...
Oud 7 februari 2006, 22:15   #114
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dat klinkt ambitieus. Maar het blijkt dus wel degelijk om een enorme groep anderstaligen te gaan. In de FDF-logica van Everytime is elke niet-Nederlandstalige een Franstalige, dus als 85% van de basisschoolleerlingen in het Nederlandstalig onderwijs anderstalig is, betekent dat dat ongeveer een kwart (!) van de 'Franstaligen' (Frans- en anderstaligen) naar een Nederlandstalige school gaat.

Ja, Everytime, een kwart, 25%!

Het lijkt me inderdaad wel een grote opgave om die kinderen allemaal Nederlands op moedertaalniveau bij te brengen, als er thuis geen Nederlands wordt gesproken. Maar als men inderdaad het aandeel van het Nederlandstalig onderwijs weet op te krikken tot een derde, betekent dat dat ook de Brusselse samenleving op den duur Nederlandstaliger wordt. Autochtone Franstalige kinderen leren op een Nederlandstalige school beter Nederlands dan Frans en worden op z'n minst tweetalig, terwijl allochtone kinderen waarschijnlijk Nederlands als eerste taal krijgen. Dat lijkt me hoe dan ook een positieve ontwikkeling. Keerzijde is wel dat de echte Nederlandstaligen hierdoor misschien in de Rand naar school gaan, want ik kan me niet voorstellen dat maar 5% (15% van 25%) van de Brusselse kinderen Nederlandstalig is.
Oud 7 februari 2006, 22:22   #115
Dimitri

Standaard

Citaat:
De Vlaamse regering kan nog altijd niet naar eigen goeddunken geld bijdrukken...
Onderwijs is toch een gemeenschapsbevoegdheid?

Citaat:
Ik hoop eigenlijk vooral, dat het Franstalig onderwijs in Brussel het snel wat beter doet. Als je ziet hoe schandalig die gebouwen er soms uitzien (ik heb een reportage gezien, waar een school een vloer had, die slecht was gelegd, deuren die niet sloten, een bord dat uit de muur was komen vallen (de school was trouwens nog maar net gerenoveerd, kan je dus denken hoe goed dat is gebeurd...), en hoe de scholen vaak een schrijnend tekort hebben aan zowat alles, en het niveau van het onderwijs belabberd is, kan ik het heel goed begrijpen dat Franstaligen naar het Nederlandstalig onderwijs trekken...
Tja, dat is dan aan de Franstaligen lijkt me. Als zij hun geld ergens anders aan willen uitgeven, het zij zo. En als er steeds meer Franstaligen voor Nederlandstalig onderwijs kiezen, zal ook de bereidheid bij Franstalige Brusselaars om voor het Franstalig onderwijs te betalen steeds minder worden.
Oud 8 februari 2006, 07:13   #116
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Je antwoord zelf op de vraag. "Er is overdonderende meerderheid aan franstalige communicatie in onze hoofdstad". Dat lijkt me dus logisch dat ze voor een Franstalige scenario zouden kiezen.
Ik ben bang dat je met je logica op dat punt de fout ingaat. Ik vermoed dat de meesten voor het scenario kiezen met de meeste centen.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 11:27   #117
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klinkt ambitieus. Maar het blijkt dus wel degelijk om een enorme groep anderstaligen te gaan. In de FDF-logica van Everytime is elke niet-Nederlandstalige een Franstalige, dus als 85% van de basisschoolleerlingen in het Nederlandstalig onderwijs anderstalig is, betekent dat dat ongeveer een kwart (!) van de 'Franstaligen' (Frans- en anderstaligen) naar een Nederlandstalige school gaat.

Ja, Everytime, een kwart, 25%!

Het lijkt me inderdaad wel een grote opgave om die kinderen allemaal Nederlands op moedertaalniveau bij te brengen, als er thuis geen Nederlands wordt gesproken. Maar als men inderdaad het aandeel van het Nederlandstalig onderwijs weet op te krikken tot een derde, betekent dat dat ook de Brusselse samenleving op den duur Nederlandstaliger wordt. Autochtone Franstalige kinderen leren op een Nederlandstalige school beter Nederlands dan Frans en worden op z'n minst tweetalig, terwijl allochtone kinderen waarschijnlijk Nederlands als eerste taal krijgen. Dat lijkt me hoe dan ook een positieve ontwikkeling. Keerzijde is wel dat de echte Nederlandstaligen hierdoor misschien in de Rand naar school gaan, want ik kan me niet voorstellen dat maar 5% (15% van 25%) van de Brusselse kinderen Nederlandstalig is.
Ze worden misschien tweetalig maar hun moedertaal blijft het Frans en thuis spreken ze nog steeds Frans. Men kan die Franstaligen niet dwingen hun taal en cultuur te verwerpen om "pure Vlamingen" te worden.
Andere punt : ik leef in Brussel en ik heb helemaal niet het indruk dat Brussel Nederlandstaliger wordt. Integendeel zelf.
Oud 8 februari 2006, 11:41   #118
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://forum.toudi.org/viewtopic.php?t=3026&start=10

Lees wat "Flamand", een Vlaamse separatist, schrijft. Hier is de vertaling in het Nederlands :

"Pascal Smet heeft absoluut gelijk. Brussel is een internationale (Europese) stad met het Frans als voertaal. Een Franstalige stad dus. Als Vlaming, heb ik er geen probleem mee.

In de "na België", is het aan de Brusselaars om hun toekomst te kiezen (onafhankelijk, Waals, Frans).

Ik zou wel willen dat de Vlaamse instellingen bijvoorbeeld in Antwerpen zich vestigen. Het is echt belachelijk dat het Vlaams Parlement in een Franstalige stad-buiten Vlaanderen-is."

En voor de mensen die niet zouden geloven dat die man separatist is, lees zijn handtekening : Onder het bord "Vlaanderen" staat "Frontière d'état" geschreven. In andere woorden, "Staatsgrens".

Laatst gewijzigd door Everytime : 8 februari 2006 om 11:45.
Oud 8 februari 2006, 12:18   #119
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ze worden misschien tweetalig maar hun moedertaal blijft het Frans en thuis spreken ze nog steeds Frans. Men kan die Franstaligen niet dwingen hun taal en cultuur te verwerpen om "pure Vlamingen" te worden.
We zullen zien. In gebieden met minderheidstalen in Frankrijk is een groot deel van de bevolking in ieder geval geleidelijk aan Franstalig geworden. Het zou dus goed kunnen dat de kinderen van deze 'Franstalige kinderen op een Nederlandstalige school' straks in het Nederlands worden opgevoed.

Citaat:
Andere punt : ik leef in Brussel en ik heb helemaal niet het indruk dat Brussel Nederlandstaliger wordt. Integendeel zelf.
Dit is een ontwikkeling van de laatste tien jaar, dus de effecten van het groeiend aantal Nederlandstalig geschoolden zullen pas over tien, vijftien jaar merkbaar zijn, als deze kinderen volwassen zijn. Dat maak jij toch niet meer mee, tegen die tijd zit je al in Frankrijk. Toch?
Oud 8 februari 2006, 12:21   #120
Dimitri

Standaard

Citaat:
http://forum.toudi.org/viewtopic.php?t=3026&start=10

Lees wat "Flamand", een Vlaamse separatist, schrijft. Hier is de vertaling in het Nederlands :

"Pascal Smet heeft absoluut gelijk. Brussel is een internationale (Europese) stad met het Frans als voertaal. Een Franstalige stad dus. Als Vlaming, heb ik er geen probleem mee.

In de "na België", is het aan de Brusselaars om hun toekomst te kiezen (onafhankelijk, Waals, Frans).

Ik zou wel willen dat de Vlaamse instellingen bijvoorbeeld in Antwerpen zich vestigen. Het is echt belachelijk dat het Vlaams Parlement in een Franstalige stad-buiten Vlaanderen-is."

En voor de mensen die niet zouden geloven dat die man separatist is, lees zijn handtekening : Onder het bord "Vlaanderen" staat "Frontière d'état" geschreven. In andere woorden, "Staatsgrens".
Is dat niet toevallig onze Zeno? Hoe dan ook, de meningen hierover verschillen.

Voor het overige vind ik het aandoenlijk om te zien hoe de Franstaligen op dat forum zichzelf ervan proberen te overtuigen dat de Vlamingen hen toch vooral erg lief vinden en niet van hen af willen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be