![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#102 |
|
Burger
|
Nee hoor, Brussel krijgt zelfbeschikkingsrecht. Ze mogen zelf kiezen. Wallonië trouwens ook (onafhankelijkheid, bij Frankrijk of mee naar Nederland). Alleen zullen in het laatste geval regels gelden : geen tweetalige lijsten in Halle-Vilvoorde, geen faciliteiten meer, geen transfers meer.
|
|
|
|
|
|
#103 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#104 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
'Goedemorgen meneer, Hoe gaat het met u?' |
|
|
|
|
|
|
#105 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#106 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Als er meer vraag dan aanbod is moet het aanbod vergroot worden. En zo kunne er weer hee wat mensen uit de onderwijs-pool aan de slag. Voorzie voldoende onderwijzend en ondersteunend personeel om deze niet-NL-taligen te begeleiden in hun NL-talig en Vlaamse opvoeding. Dit zal beslist lonen naar de toekomst |
|
|
|
|
|
|
#107 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#108 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Dit vond ik wel : http://www.bop.vgc.be/scholen/ Ik grasduin nog 's verder... |
|
|
|
|
|
|
#109 |
|
Minister-President
|
De Vlaamse overheid heeft een Brusselindex. Voor onderwijs betekent dit, dat de Vlaamse overheid 1,10 euro geeft voor een kind in het Brussels Nederlandstalig onderwijs, tegenover 1 euro voor een reguliere Vlaamse school.
Een artikel over het aantal leerlingen vind je hier. Nu zou 1 kind op 4 op een Nederlandstalige school zitten (bron), en er bestaan plannen om daar 1 op 3 van te maken. Nadeel is natuurlijk wel, dat je met een enorm percentage niet-Nederlandstaligen zit, waar je niet zomaar Nederlands aan kan aanleren, alsof het hun moedertaal is. Daar kruipt wel wat extra begeleiding in. Vandaar ook die Brusselindex. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Minister-President
|
Nog gevonden op het web :
http://www.ond.vlaanderen.be/ Wet houdende taalregeling in het onderwijs. goedkeuringsdatum : 30 JULI 1963publicatiedatum : B.S.22/08/1963 Art. 21. Zolang de gezinshoofden van het arrondissement Brussel-Hoofdstad niet in de mogelijkheid verkeren hun kinderen op een redelijke afstand naar een Nederlandstalige officiële school te sturen, richt de Staat jaarlijks tien lagere scholen met kleuterafdeling op, over welker vestigingsplaats beslist wordt op advies van de taalinspectie. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Minister-President
|
Brussel is een Franstalige stad. Ik ben het op dat vlak volledig eens met Pascal Smet. Het is echter ook een stad met een belangrijke Nederlandstalige minderheid, en met een officiële tweetalige stad.
Brussel is ook een wereldstad, met behalve de autochtone talen ook heel wat vreemde talen, niet in het minst door de Europese instellingen. Is Nederlands de belangrijkste taal in Brussel? Nee. Dat is het Frans. Is het Nederlands onbelangrijk? Dat niet. Die andere uitspraak van Smet bevalt me iets minder. De minimumvertegenwoordiging van Vlamingen op gewestelijk niveau is voor mij belangrijk. Ik ben het wel eens met zijn 'rechtzetting', toen hij zij, dat er teveel politieke mandatarissen zijn in Brussel. Maar ja, wat wil je, met een gewest, 2 gemeenschapscommisies en 19 gemeentes... |
|
|
|
|
|
#112 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
'VGC-raadslid Walter Vandenbossche (CD&V) pleit ervoor 1 Brussels kind op 3 naar het Nederlandstalig onderwijs te halen. Nu zit in Brussel één kind op vier op een Nederlandstalige school. Er zijn dus meer en grotere scholen nodig. Het idee is geopperd tijdens de bespreking en goedkeuring van de VGC-begroting voor 2006.' (uit uw bron) Het principe van de Brusselindex ken ik niet. Maar dat anderstaligen die NL onderwijs volgen in Brussel extra steun nodig hebben, lijkt me evident. Het lijkt me ook evident dat de Vlaamse overheid dit helpt financieren. Om het ondersteuningsniveau op te krikken lijkt mij momenteel de schaal 1.1 t.o. 1 toch nog véél te laag, want extra steun, extra begeleiding, extra aandacht, extra (en efficient) onderkomen, enz... kost geld, véél geld. Dat moét Vlaanderen ervoor veil hebben. Dit dient prioritair te zijn, m.i. Hier moét Vlaanderen nu al werk van maken. |
|
|
|
|
|
|
#113 |
|
Minister-President
|
Ik ben niet helemaal zeker van de term die ik gebruikte, moet ik toegeven. De verhoudingen kloppen bij mijn weten wel.
En ik geef je groot gelijk, als je zegt dat het eigenlijk nog meer zou mogen/moeten zijn. Extra begeleiding kost handenvol geld, geld dat er momenteel te weinig is. Maar ook in bepaalde concentratiescholen in pakweg Gent of Antwerpen zou extra geld welkom zijn, hoor. De Vlaamse regering kan nog altijd niet naar eigen goeddunken geld bijdrukken... Ik hoop eigenlijk vooral, dat het Franstalig onderwijs in Brussel het snel wat beter doet. Als je ziet hoe schandalig die gebouwen er soms uitzien (ik heb een reportage gezien, waar een school een vloer had, die slecht was gelegd, deuren die niet sloten, een bord dat uit de muur was komen vallen (de school was trouwens nog maar net gerenoveerd, kan je dus denken hoe goed dat is gebeurd...), en hoe de scholen vaak een schrijnend tekort hebben aan zowat alles, en het niveau van het onderwijs belabberd is, kan ik het heel goed begrijpen dat Franstaligen naar het Nederlandstalig onderwijs trekken... |
|
|
|
|
|
#114 | |
|
|
Citaat:
Ja, Everytime, een kwart, 25%! Het lijkt me inderdaad wel een grote opgave om die kinderen allemaal Nederlands op moedertaalniveau bij te brengen, als er thuis geen Nederlands wordt gesproken. Maar als men inderdaad het aandeel van het Nederlandstalig onderwijs weet op te krikken tot een derde, betekent dat dat ook de Brusselse samenleving op den duur Nederlandstaliger wordt. Autochtone Franstalige kinderen leren op een Nederlandstalige school beter Nederlands dan Frans en worden op z'n minst tweetalig, terwijl allochtone kinderen waarschijnlijk Nederlands als eerste taal krijgen. Dat lijkt me hoe dan ook een positieve ontwikkeling. Keerzijde is wel dat de echte Nederlandstaligen hierdoor misschien in de Rand naar school gaan, want ik kan me niet voorstellen dat maar 5% (15% van 25%) van de Brusselse kinderen Nederlandstalig is. |
|
|
|
|
|
|
#115 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#116 |
|
Staatssecretaris
|
Ik ben bang dat je met je logica op dat punt de fout ingaat. Ik vermoed dat de meesten voor het scenario kiezen met de meeste centen.
|
|
|
|
|
|
#117 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Andere punt : ik leef in Brussel en ik heb helemaal niet het indruk dat Brussel Nederlandstaliger wordt. Integendeel zelf. |
|
|
|
|
|
|
#118 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
http://forum.toudi.org/viewtopic.php?t=3026&start=10
Lees wat "Flamand", een Vlaamse separatist, schrijft. Hier is de vertaling in het Nederlands : "Pascal Smet heeft absoluut gelijk. Brussel is een internationale (Europese) stad met het Frans als voertaal. Een Franstalige stad dus. Als Vlaming, heb ik er geen probleem mee. In de "na België", is het aan de Brusselaars om hun toekomst te kiezen (onafhankelijk, Waals, Frans). Ik zou wel willen dat de Vlaamse instellingen bijvoorbeeld in Antwerpen zich vestigen. Het is echt belachelijk dat het Vlaams Parlement in een Franstalige stad-buiten Vlaanderen-is." En voor de mensen die niet zouden geloven dat die man separatist is, lees zijn handtekening : Onder het bord "Vlaanderen" staat "Frontière d'état" geschreven. In andere woorden, "Staatsgrens". Laatst gewijzigd door Everytime : 8 februari 2006 om 11:45. |
|
|
|
|
|
#119 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#120 | |
|
|
Citaat:
Voor het overige vind ik het aandoenlijk om te zien hoe de Franstaligen op dat forum zichzelf ervan proberen te overtuigen dat de Vlamingen hen toch vooral erg lief vinden en niet van hen af willen. |
|
|
|
|