Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Deense cartoons
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Deense cartoons Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen omtrent de onstane commotie rond de Deense cartoons van de profeet Mohammed terecht.

Discussietools
Oud 8 februari 2006, 21:48   #41
Denis
Vreemdeling

Denis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ik zie wel het verband niet tussen het bespotten van een religie (welke het ook moge zijn) en het bespotten van een plaatsgevonden moordpartij (zeg maar genocide) waarbij miljoenen doden vielen.
*knip*

REvisionisme/negationisme is niet toegestaan.

nu begeef ik me echter op glad ijs en als jullie willen kunnen jullie me dus zo aanklagen voor de rechter.

Dan nog maakt het niet uit of die al dan niet heeft plaatsgevonden, wie gaat er ons vertellen wat feiten en wat gissingen of verhaaltjes zijn? Al heeft die plaatsgevonden, al zijn er zelfs desnoods 20 miljoen Belgen vermoord (in de tijd toen belgië nog groot was ) dan nog moeten wij het recht hebben om dit in vraag te stellen. Het is en blijft een mening hoe je er ook opkomt om een grens te trekken tussen "mening "en "zogenaamde feiten" (die worden opgelegd door de overheid en uiteraard, in dit geval enkel de holocaust dekt terwijl er nog genoeg feiten zijn waar we wel over mogen discussiëren, of wil je die vrijheid ook inperken?).

Denis

http://www.democratie.nu
http://www.aantekeningen.be
http://www.phaedrus.be
Denis is offline  
Oud 8 februari 2006, 22:06   #43
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Om (voor mij) deze discussie af te sluiten:
Superstaaf heeft hier in enkele posts goed samengevat hoe ook IK over het geval, "vrije meningsuiting " denk. (met dank voor het "werk" dat hij me daarmee heeft bespaard)
@ turkje, ik denk dat je die "zij" uit m'n eerste post verkeerd situeerde.
Ik had het namelijk niét over de westerse politici die voorstellen doen om "toegevingen" te doen aan de "lange tenen" van de moslims, maar wel degelijk over de opniemakers met hun (gespeelde) verontwaardiging over het feit dát er aan de vrije meningsuiting zou geraakt worden ten voordele van de moslims. (alsof die hier al lang geleden niet is "verkracht" door een aantal wetten)
democratsteve is offline  
Oud 9 februari 2006, 11:26   #44
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
De zonden van Iran tegenover persvrijheid en vrijheid van meningsuiting, vergoelijken niet de hypocrisie waarmee hier vrijehied van meningsuiting hoogst selectief wordt geclaimd en toegepast.
Heb ik ook niet gezegd.
Oud 9 februari 2006, 11:36   #45
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve Bekijk bericht
Om (voor mij) deze discussie af te sluiten:
Superstaaf heeft hier in enkele posts goed samengevat hoe ook IK over het geval, "vrije meningsuiting " denk. (met dank voor het "werk" dat hij me daarmee heeft bespaard)
Nog even replyen dat ook ik een hekel heb aan alle recente inperkingswetten op de vrijheid van meningsuiting (die in niet zeldzame gevallen eigenlijk door politieke motieven tegen een bepaalde oppositiepartij zijn ingegeven). Maar zoals ik ook al gesteld heb: dat wil niet zeggen dat alle meningen voor mij "gelijk" zijn.

Citaat:
@ turkje, ik denk dat je die "zij" uit m'n eerste post verkeerd situeerde.
Ik had het namelijk niét over de westerse politici die voorstellen doen om "toegevingen" te doen aan de "lange tenen" van de moslims, maar wel degelijk over de opniemakers met hun (gespeelde) verontwaardiging over het feit dát er aan de vrije meningsuiting zou geraakt worden ten voordele van de moslims. (alsof die hier al lang geleden niet is "verkracht" door een aantal wetten)
Ah... OK, verkeerd begrepen dan

Gisteren was er echter zo'n "opiniemaker" (Bart Brinkman van DeStandaard) in een TV-programma (Morgen Beter), waar hij liet verstaan ook niet gelukkig te zijn met de huidige negationisme en racisme wetgeving. Eigenlijk was dit de eerste keer dat ik zoiets hoorde uit monde van "de pers" (ik heb het hier niet over obscure krantjes). Het tij lijkt misschien in sommige hoofden toch te keren...?!
Oud 9 februari 2006, 12:23   #46
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Nuance: als ze zouden willen "spotten met ons", dan zouden ze een cartoon maken over het feit dat we niets mogen zeggen over de holocaust dat niet als wetenschappelijk correct werd bepaald. Het lachen met de holocaust zelf is niet "spotten met ons", maar wel een uiting van extreme haat tegenover joden. Niet dat niet moet kunnen, maar het staat op een ander niveau. Zoiets als een cartoon waarbij een Mohammed met varkensneus en -oren vanachter geneukt wordt door een rabbi bvb.
Sorry, maar ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom het lachen met de holocaust de facto dient gelijkgesteld te worden met jodenhaat (laat staan dan nog "extreme" haat).

Dit terzijde, ik ben volledig akkoord met Staaf's openingspost.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 9 februari 2006, 12:38   #47
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Sorry, maar ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom het lachen met de holocaust de facto dient gelijkgesteld te worden met jodenhaat (laat staan dan nog "extreme" haat).
Vanuit uw oogpunt is dat misschien begrijpelijk. Als u echter voor ogen houdt dat de oproep om te lachen met de holocaust komt van een regime dat eerder al te kennen heeft gegeven dat "de Holocaust een verzinsel is", dan moet u geen twee keer daarover nadenken.
Oud 9 februari 2006, 12:55   #48
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[SIZE=-1]Dit lijkt mij alvast een beschaafdere tegenzet vanwege de moslims dan de initiële repliek met geweld.
Mogen de Westerse cartoonisten deelnemen, of vliegen ze bij Siegfried Verbeek in de doos?
Ik ben uiteraard akkoord dat cartoonisten vrij mogen godsdiensten bespotten, maar zijn onze autoriteiten hierin konsekwent en laten ze toe dat hun eigen heilige holocaust-huisje ingestampt wordt?
[/SIZE]
[SIZE=2]Vandaag in de Standaard, blz. 44:

De hoofdredacteur van Jyllands Posten zoekt contact met de Iraanse krant Hamshahri om de cartoons over de holocaust die zij zouden publiceren in het kader van de door hun uitgeschreven wedstrijd, ook op dezelfde dag in hun krant te publiceren. Hij zou dit gisteren verklaard hebben aan CNN.

Dit gaat dus vele mensen in Europa behoorlijk kwetsen.
En toch vind ik dergelijke reactie te verkiezen boven b.v. het massaal in brand gaan steken van Iraanse ambassades.
In België zal de wetgeving echter dergelijke reactie niet toestaan.

[/SIZE]
Oud 9 februari 2006, 13:28   #49
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
[SIZE=2]Vandaag in de Standaard, blz. 44:

De hoofdredacteur van Jyllands Posten zoekt contact met de Iraanse krant Hamshahri om de cartoons over de holocaust die zij zouden publiceren in het kader van de door hun uitgeschreven wedstrijd, ook op dezelfde dag in hun krant te publiceren. Hij zou dit gisteren verklaard hebben aan CNN.

Dit gaat dus vele mensen in Europa behoorlijk kwetsen.
En toch vind ik dergelijke reactie te verkiezen boven b.v. het massaal in brand gaan steken van Iraanse ambassades.
In België zal de wetgeving echter dergelijke reactie niet toestaan.

[/SIZE]
Inderdaad.
De enige mogelijke reactie van de Deense krant is het eveneens publiceren van de eventuele holocaust-cartoons.

Ik vond de eerste reactie van onze eigen Standaardgroep ook wel enigszins lovenswaardig. Ik ben wel benieuwd of zij zich laffelijk achter de wet op negationisme gaan verschuilen om naar het voorbeeld van de Deense krant ook de holocaustprenten te publiceren.
Dat zou pas moedig zijn.
Oud 9 februari 2006, 13:29   #50
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vond de eerste reactie van onze eigen Standaardgroep ook wel enigszins lovenswaardig. Ik ben wel benieuwd of zij zich laffelijk achter de wet op negationisme gaan verschuilen om naar het voorbeeld van de Deense krant ook de holocaustprenten te publiceren.
Dat zou pas moedig zijn.
Gisteren betreurde Bart Brinkman in Morgen Beter het bestaan van de negationisme en racisme wetgeving. Ik betwijfel echter of de broodheren van DeStandaard zouden toelaten dat deze woordelijke bekentenis ook in daden zal worden omgezet...
Oud 9 februari 2006, 13:55   #51
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Maandag op Ned.3 was er echter een nieuwe Nederlandse cabaretier aan het werk (spijtig niet helemaal kunnen zien, vermits Morgen Beter begon), AAN TE RADEN!!!

FF zoeken... kan zijn naam niet onthouden, maar... geloof me. HE's GOOD!

Gevonden! ONTHOUDEN: [SIZE=7]Najib Amhali[/SIZE]
Betere nederlandstalige cabaretier van het ogenblik.

zie http://variatee.vara.nl/variatee/pla...k&filmID=56963

Zoek rechts de fragmenten van najib, maar vergeet vooral niet: "veni vidi vici" -) stukje DJ! niet te doen!
Veel plezier!

Nieuw? Dieje gast behoort al zeker 6 jaar tot de beste cabaretiers van Nederland.
dejohan is offline  
Oud 9 februari 2006, 13:57   #52
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Het is trouwens ook de krant waarin Mia Doornaert schrijft en regelmatig in de clinch gaat met geschiedkundigen over het holocaustthema. Het woord 'hallucinant' is daarbij niet van de lucht in haar opiniestukken.

Beniewd hoe ze zou reageren indien De Standaard dergelijke cartoons daadwerkelijk zou willen publiceren.
Morduk is offline  
Oud 9 februari 2006, 14:02   #53
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan Bekijk bericht
Nieuw? Dieje gast behoort al zeker 6 jaar tot de beste cabaretiers van Nederland.
Die zappen waarschijnlijk door als ze een Marokkaan op televisie zien. Of gaan niet ergens naar toe waar een Marokkaanse naam op een affiche staat.
Oud 9 februari 2006, 16:48   #54
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gisteren betreurde Bart Brinkman in Morgen Beter het bestaan van de negationisme en racisme wetgeving. Ik betwijfel echter of de broodheren van DeStandaard zouden toelaten dat deze woordelijke bekentenis ook in daden zal worden omgezet...
Dus besluit ik dat de 'heldhaftige' kranten slechts 'selectief' dapper zijn, en vrije meningsuiting claimen enkel als het in hun kraampje past.
Oud 9 februari 2006, 17:36   #55
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dus besluit ik dat de 'heldhaftige' kranten slechts 'selectief' dapper zijn, en vrije meningsuiting claimen enkel als het in hun kraampje past.
Ik ben misschien van nature optimistischer ingesteld dat ik die uitspraak eerder zou interpreteren als een eerste voorzichtige poging om de tanker van het politiek-correcte denken waar nog al te veel politieke partijen en persmedia in gevangen zitten van koers te laten keren... Het kan natuurlijk ook zijn dat men niet verder komt dan dat de kapitein van de tanker de rebelse lichtmatroos een goede oorveeg verkoopt
Oud 9 februari 2006, 17:40   #56
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus Bekijk bericht
Dat is logisch als ge bedenkt dat zij uitgaan van een joodse wereldoverheersing...
... terwijl ze zelf bezig zijn met een islam-overheersing.
andev is offline  
Oud 9 februari 2006, 17:43   #57
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mag ik er wel op wijzen dat wij "onze autoriteiten" nog maar bitter weinig hebben gehoord de laatste tijd, behalve dan een paar allochtone volksvertegenwoordigers die weldegelijk met het idee in hun hoofd rondlopen om "respect" (i.e. het verbieden om te lachen met godsdiensten) in een wet te gieten?
Laat die allochtone volksvertegenwoordigers zich maar liever bezig houden met het maken van wetten (ten voordele van de bevolking, niet de plaatselijke dictators) in de islamrepublieken. Daar is meer dan genoeg werk aan de winkel. In onze landen kunnen ze best hun mond houden, we hebben hun mening niet van doen.
andev is offline  
Oud 9 februari 2006, 17:57   #58
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Het lachen/spotten met de profeet Mohammed is voor een moslim een uiting van minachting van hun geloof en het afbeelden van Mohammed als terrorist kan gezien worden als een extreme haat tegenover moslims.
Welke groepen zijn het weer die dagelijks in het nieuws komen met aanslagen, waarmee ze zelfs blindelings hun eigen mensen naar de verdoemenis helpen? Dat mohamed afgebeeld wordt met een tijdbom op zijn kop is helemaal niet zo vreemd! In wiens naam plegen die idioten die aanslagen?
Tegen al dat georchestreerd geroep en getier, brandstichting en erger zou wereldwijd keihard moeten opgetreden worden zodat ze weten waar ze staan, en weten dat ze geen kans maken met hun gedoe. Hoe meer gepraat en gelul over die domme kwestie, hoe meer ze tot de conclusie komen dat ze goed bezig zijn en niets te vrezen hebben van die westerse "christenhonden"... Zet het impalmen van het westen maar verder.
andev is offline  
Oud 9 februari 2006, 18:25   #59
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Die zappen waarschijnlijk door als ze een Marokkaan op televisie zien. Of gaan niet ergens naar toe waar een Marokkaanse naam op een affiche staat.
dejohan is offline  
Oud 9 februari 2006, 20:40   #60
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Welke groepen zijn het weer die dagelijks in het nieuws komen met aanslagen, waarmee ze zelfs blindelings hun eigen mensen naar de verdoemenis helpen? Dat mohamed afgebeeld wordt met een tijdbom op zijn kop is helemaal niet zo vreemd! In wiens naam plegen die idioten die aanslagen?
Extremisten en fanatiekelingen vind je terug bij iedere godsdienst en overtuiging. Dat wil nog niet zeggen dat je zomaar alle mensen van iedere godsdienst en overtuiging moet gaan beledigen.
Dave Brocatus is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be