Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2006, 21:48   #81
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ach ja, die "godsdienst"lessen. In de meeste gevallen gaat het ook niet meer om "godsdienst"lessen, laat staan om lessen katholieke godsdienst. Het is een troebel brouwseltje geworden met wat christelijke en humanistische bubbeltjes en met een zeemzoeterig smaakje van "wat-zijn-we-toch-lief-voor-elkaar".
Daarin geef ik u volledig gelijk. Maar wat is daar volgens u de oorzaak van? de nieuwe leerplannen rooms-katholieke godsdienst? de steeds mindere "kerkbetrokkenheid" van de meeste leerkrachten die rooms-katholieke godsdienst geven? Of is er nog een andere reden?
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 21:58   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Daarin geef ik u volledig gelijk. Maar wat is daar volgens u de oorzaak van? de nieuwe leerplannen rooms-katholieke godsdienst? de steeds mindere "kerkbetrokkenheid" van de meeste leerkrachten die rooms-katholieke godsdienst geven? Of is er nog een andere reden?
Enige tijd geleden hadden we door het uitwisselingsproject van de EU een aantal Spaanse leerlingen in onze school. Toen die de "mis" bijwoonden, zag ik bij hen heel verbaasde gezichten. Na afloop van de mis stonden ze allemaal aan de deur van de directeur. Ze waren er immers van overtuigd dat ze in de verkeerde school zaten en in een protestantse school waren terecht gekomen...

Natuurlijk zijn de twee redenen die u aanstipt als oorzaak aan te stippen, maar ook de laksheid van de kerkelijke overheid. De lessen orthodoxe godsdienst (die in het officieel onderwijs ook kunnen worden aangevraagd) zijn duizendmaal conservatiever dan wat men in het katholiek onderwijs ziet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 23:22   #83
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie Bekijk bericht
Maar u kan de stelling van die zeikstraal wel niet weerleggen. Makkelijker is het om te schelden ipv te argumenteren.
Je bevestigt hiermee dat binnen alle godsdiensten extremisten zitten en onze wereld naar de kl.... helpt.
Aha, u heeft ook stellingen? Is niet opgevallen. Toch geen 95 mag ik hopen.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 23:24   #84
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Zever. De clerus zou alles doen om hun kerken weer gevuld te krijgen (zouden ze ook meer subsidies kunnen vragen). Neenee, de mensen geloven gewoonweg "hun verhaaltjes" niet meer. En die trend van lege kerken zet zich door in bijna gans West-Europa.
Volgens de laatste berichten gaat die trend ook op voor de loges. Blijkbaar lusten de mensen de verhaaltjes van het vrijzinnig humanisme evenmin.
Oud 9 februari 2006, 23:51   #85
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Volgens de laatste berichten gaat die trend ook op voor de loges. Blijkbaar lusten de mensen de verhaaltjes van het vrijzinnig humanisme evenmin.
Welke berichten ?? Bron??

Laatst gewijzigd door Pietje : 9 februari 2006 om 23:51.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2006, 00:10   #86
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

assalaam alaikum,

op een zijwegje van de discussie las ik het volgende:

>> Naar mijn allerbescheidenste mening dient het onderscheid gemaakt te
>> worden tussen enerzijds mijn waardeoordeel over de medemens in het
>> algemeen en anderzijds mijn gedrag tov individuen.
>> Over het eerste kan ik kort zijn: mijn dunk over de medemens, zowel
>> betreffende hun moraal als hun intellectueel vermogen, ligt lager dan de
>> zeespiegel.
>> Betreffende het tweede: ik probeer steeds vriendelijk te zijn, ook tegen
>> personen die men als 'sukkels', karakterieel, intellectueel en pecuniair
>> gezien, zou kunnen bestempelen. Ook al lukt mij dit niet steeds, gelet
>> op 'het eerste'.

de profeet jezus (vzmh) zoon van maria riep er ons tientallen keren toe op om iedereen graag te zien. wie zijn wij om te oordelen? wie zijn wij om te denken dat deze of die beter is dan een ander?

zouden we niet beter eerst eens letten op de balk in onze eigen ogen voor we ons met de splinters van de anderen gaan bezighouden? ik ben al zo veel mensen tegengekomen, soms ook mensen van wie ik op het eerste zicht dacht dat ze een bepaalde intellectuele achterstand hadden. hoe beter ik die mensen echter ken, hoe meer ik merk dat die intellectuele achterstand enkel in mijn arrogante perceptie bestaat. het is maar doordat ik mezelf soms (tegen beter weten in) zo slim en intelligent vind, dat ik anderen soms als 'dom' karakteriseer.

lieve maximus, als je het hoogste doel wil behalen in jouw heilige strijd voor de heropleving van de katholieke traditie, dan zul je moeten leren dat de kern van jezus' (vzmh) leer de naastenliefde is. je moet leren dat elitaire gedachten over andere mensen niet alleen die anderen (onrechtstreeks) maar ook jezelf (rechtstreeks) schade toebrengen. als je echte naastenliefde wil toelaten in je leven, en net als de christos van die naastenliefde jouw devies wil maken, zul je je hart moet leren openzetten voor iedereen, zonder onderscheid.

je zult nederigheid moeten aanleren en leren jezelf niet meer boven anderen te wanen. zo lang je je door gelijk welke vorm van hoogheidswaan laat leiden, ben je verblind en kun je niet echt liefhebben. als je nederig bent, voel je hoe innig je met al die andere mensen verbonden bent. dan stroomt liefde je hart binnen als en verfrist je ziel als een koud glas bronwater op een hete zomerdag.

lieve maximus, ik wil niet preken, maar ik denk toch dat je hier eens over moet nadenken de volgende keer dat je bidt. misschien vind je mijn moraal (ik ben een janet, ik heb dus als vent sex met andere venten (als ik chance heb tenminste) ) ook maar beneden peil. misschien vind je mijn intellectueel nivo misschien ook niet om over naar huis te schrijven (ik geef toe, als ik mijn tekstjes hier lees vind ik mezelf ook maar een oude dwaas die niet wil leren). maar kun je niet proberen om verder te zien dan dat eerste negatieve beeld. ik heb naast mijn verkeerde (toch volgens veel opvattingen) moraal en mijn oerstomheid ook positieve kanten. als je alleen maar de zedeloze dwaas ziet, heb je redwasp nooit leren kennen.

leer je opvattingen, iedere opvatting die je ooit hebt, over mensen telkens weer te overstijgen. leer dat alles wat je ooit kunt weten, eigenlijk maar gedeeltelijk waar is. leer jezelf beoordelen, voor je ook maar iets over anderen durft denken. bid god op je blote knieën voor nederigheid. pas als je nederig en vol zelfkennis (naakt als het ware) de wereld tegemoet treedt, zul je merken hoe anderen echt zijn. dan zul je hen niet meer als minderwaardig kunnen beschouwen, je zult hen sowieso (h)erkennen als schitterende juwelen in de schatkamer van de schepper.

assalaam alaikum lieve vriend,

redwasp
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2006, 01:06   #87
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Welke berichten ?? Bron??
DS 28/01/2006
Oud 10 februari 2006, 08:09   #88
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Enige tijd geleden hadden we door het uitwisselingsproject van de EU een aantal Spaanse leerlingen in onze school. Toen die de "mis" bijwoonden, zag ik bij hen heel verbaasde gezichten. Na afloop van de mis stonden ze allemaal aan de deur van de directeur. Ze waren er immers van overtuigd dat ze in de verkeerde school zaten en in een protestantse school waren terecht gekomen...
Moet ik dit echt serieus nemen?
Waarom dachten ze dat het een Protestantse mis was?
-Ik neem aan dat men in Spanje inmiddels ook het Spaans(ipv Latijn) als Kerktaal gebruikt.
-Welke mis woonden ze bij? Een mis van een overgevlogen Spaanse priester?
Of een Nederlandstalige mis? Verstonden ze er dan überhaupt iets van?
Of een Engelstalige mis? Rekening houdend met de talenkennis van de doorsnee Spanjaard lijkt me dit ook niet echt realistisch.
Oud 12 februari 2006, 14:32   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil Bekijk bericht
Moet ik dit echt serieus nemen?
Waarom dachten ze dat het een Protestantse mis was?
-Ik neem aan dat men in Spanje inmiddels ook het Spaans(ipv Latijn) als Kerktaal gebruikt.
-Welke mis woonden ze bij? Een mis van een overgevlogen Spaanse priester?
Of een Nederlandstalige mis? Verstonden ze er dan überhaupt iets van?
Of een Engelstalige mis? Rekening houdend met de talenkennis van de doorsnee Spanjaard lijkt me dit ook niet echt realistisch.
Ja, u moet dit serieus nemen. De jongeren woonden een schoolmis bij met, zoals dat tegenwoordig is, velerlei zaken die eigenlijk niet passen in een liturgie. Alles was inderdaad in het Nederlands. Ze oordeelden dus op basis van de vormentaal. Er was ook geen altaar, maar een klein tafeltje. De priester had geen kazuifel aan, maar vrijetijdskledij. De communie werd uitgedeeld door de godsdienstleraren en -leraressen. Er was een rockbandje. Enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2006, 16:00   #90
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Een rockbandje...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2006, 22:33   #91
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

assalaam alaikum,

even geheel terzijde:

reggae-bandje
hardrock-bandje
klezmer-bandje

disco-bandje
new wave-bandje
mandfer-bandje

doch dit natuurlijk geheel terzijde.

slm

redwasp
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 01:14   #92
MaXiMuS
Banneling

MaXiMuS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
assalaam alaikum,

op een zijwegje van de discussie las ik het volgende:

>> Naar mijn allerbescheidenste mening dient het onderscheid gemaakt te
>> worden tussen enerzijds mijn waardeoordeel over de medemens in het
>> algemeen en anderzijds mijn gedrag tov individuen.
>> Over het eerste kan ik kort zijn: mijn dunk over de medemens, zowel
>> betreffende hun moraal als hun intellectueel vermogen, ligt lager dan de
>> zeespiegel.
>> Betreffende het tweede: ik probeer steeds vriendelijk te zijn, ook tegen
>> personen die men als 'sukkels', karakterieel, intellectueel en pecuniair
>> gezien, zou kunnen bestempelen. Ook al lukt mij dit niet steeds, gelet
>> op 'het eerste'.

de profeet jezus (vzmh) zoon van maria riep er ons tientallen keren toe op om iedereen graag te zien. wie zijn wij om te oordelen? wie zijn wij om te denken dat deze of die beter is dan een ander?

zouden we niet beter eerst eens letten op de balk in onze eigen ogen voor we ons met de splinters van de anderen gaan bezighouden? ik ben al zo veel mensen tegengekomen, soms ook mensen van wie ik op het eerste zicht dacht dat ze een bepaalde intellectuele achterstand hadden. hoe beter ik die mensen echter ken, hoe meer ik merk dat die intellectuele achterstand enkel in mijn arrogante perceptie bestaat. het is maar doordat ik mezelf soms (tegen beter weten in) zo slim en intelligent vind, dat ik anderen soms als 'dom' karakteriseer.

lieve maximus, als je het hoogste doel wil behalen in jouw heilige strijd voor de heropleving van de katholieke traditie, dan zul je moeten leren dat de kern van jezus' (vzmh) leer de naastenliefde is. je moet leren dat elitaire gedachten over andere mensen niet alleen die anderen (onrechtstreeks) maar ook jezelf (rechtstreeks) schade toebrengen. als je echte naastenliefde wil toelaten in je leven, en net als de christos van die naastenliefde jouw devies wil maken, zul je je hart moet leren openzetten voor iedereen, zonder onderscheid.

je zult nederigheid moeten aanleren en leren jezelf niet meer boven anderen te wanen. zo lang je je door gelijk welke vorm van hoogheidswaan laat leiden, ben je verblind en kun je niet echt liefhebben. als je nederig bent, voel je hoe innig je met al die andere mensen verbonden bent. dan stroomt liefde je hart binnen als en verfrist je ziel als een koud glas bronwater op een hete zomerdag.

lieve maximus, ik wil niet preken, maar ik denk toch dat je hier eens over moet nadenken de volgende keer dat je bidt. misschien vind je mijn moraal (ik ben een janet, ik heb dus als vent sex met andere venten (als ik chance heb tenminste) ) ook maar beneden peil. misschien vind je mijn intellectueel nivo misschien ook niet om over naar huis te schrijven (ik geef toe, als ik mijn tekstjes hier lees vind ik mezelf ook maar een oude dwaas die niet wil leren). maar kun je niet proberen om verder te zien dan dat eerste negatieve beeld. ik heb naast mijn verkeerde (toch volgens veel opvattingen) moraal en mijn oerstomheid ook positieve kanten. als je alleen maar de zedeloze dwaas ziet, heb je redwasp nooit leren kennen.

leer je opvattingen, iedere opvatting die je ooit hebt, over mensen telkens weer te overstijgen. leer dat alles wat je ooit kunt weten, eigenlijk maar gedeeltelijk waar is. leer jezelf beoordelen, voor je ook maar iets over anderen durft denken. bid god op je blote knieën voor nederigheid. pas als je nederig en vol zelfkennis (naakt als het ware) de wereld tegemoet treedt, zul je merken hoe anderen echt zijn. dan zul je hen niet meer als minderwaardig kunnen beschouwen, je zult hen sowieso (h)erkennen als schitterende juwelen in de schatkamer van de schepper.

assalaam alaikum lieve vriend,

redwasp

hoewel ik wéét dat telkenmale ik iemand anders zie, dat die ander zijn best doet (merendeel der gevallen wellicht) om zo goed mogelijk te zijn, in alle opzichten, en dit voornamelijk voor zichzelf, zijn vrienden en familie. Naar godsvrucht en vermogen als het ware.

En toch bekruipt telkenmale mij een huivering bij het zien van zoveel blinde domheid en gewetenloosheid. Zij die het luidst roepen dat de wereld verbeterd moet worden zijn de eersten om de eigen zakken te vullen en tegelijkertijd de concurrent/medemens kopje onder in de modder te drukken.

Ik vraag mij af wat mij ervan weerhoudt de trekker over te halen en deze moraalloze beesten het genadeschot te geven teneinde mijn eigen profijt te halen en dat te geven aan de mijnen.
MaXiMuS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 18:29   #93
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaXiMuS Bekijk bericht
Laten wij brainstormen opdat het geloei moge verstillen en het gras moge groeien als in een heerlijke lentezon, en laten wij hier de ideeën neertypen, als schrijven wij een waarlijk 12-puntenplan.

Salvete!
Het 12-puntenplan bestaat al van bij de Eerste Christenen, namelijk het Credo van de 12 Apostelen.
Citaat:
  1. Ik geloof in God de Almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde
  2. En in Jezus Christus, zijn enige geboren Zoon, onze Heer
  3. Die ontvangen is van de Heilige Geest en geboren uit de maagd Maria
  4. Die geleden heeft onder Pontius Pilatus is Gekruisigd, gestorven en begraven.
  5. Die nedergedaald is ter helle, De derde dag verrezen uit de doden.
  6. Die opgestegen is ten hemel, en zit aan de rechterhand van God de Almachtige Vader Vandaar zal Hij komen oordelen De levenden en de doden
  7. Ik geloof in de Heilige Geest
  8. De heilige katholieke (Grieks katholikos lett: universele) Kerk
  9. De gemeenschap van de Heiligen
  10. De vergeving van de zonden
  11. De verrijzenis van het lichaam
  12. En het eeuwig leven. Amen.
We hebben geen andere masterplannen nodig! Het geloof volstaat! Solo Dios basta.

Laatst gewijzigd door Judokus : 7 december 2006 om 18:33.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 10:35   #94
cor
Minister

Standaard

Het bekende katholieke geblaat in al zijn glorie.

Anderen hebben we niet nodig. Wij hebben alles en hebben altijd gelijk!
Wij zijn de universele kerk!

Idiote, arrogante zakken!
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 10:40   #95
MaXiMuS
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Het bekende katholieke geblaat in al zijn glorie.

Anderen hebben we niet nodig. Wij hebben alles en hebben altijd gelijk!
Wij zijn de universele kerk!

Idiote, arrogante zakken!

u beweert dus gelijk te hebben ipv de katholieken??

arrogante idiote zak!
Oud 8 december 2006, 10:57   #96
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

arrogante idiote zak!
Zinloze discussie. Er bestaat geen "gelijk" in geloofskwesties. Gelovigen kunnen niet bewijzen dat hun god bestaat en niet-gelovigen kunnen niet bewijzen dat hij niet bestaat.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 11:09   #97
cor
Minister

Standaard

Citaat:

arrogante idiote zak!
Waar staat dat??
Oud 8 december 2006, 12:31   #98
MaXiMuS
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Waar staat dat??

Als u zegt dat de katholieken 'arrogante idiote zakken zijn' 'omdat ze menen gelijk te hebben', impliceert dat dat u vindt dat zij geen gelijk hebben.

Anders lijkt het mij nogal moelijk hen als 'arrogant & idioot' te bestempelen...

Bijgevolg vraag ik mij af hoe 'idioot & arrogant' gij wel niet zijt als ge vindt dat uw mening juister is dan die van 'de katholieken'
Oud 8 december 2006, 12:55   #99
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als u zegt dat de katholieken 'arrogante idiote zakken zijn' 'omdat ze menen gelijk te hebben', impliceert dat dat u vindt dat zij geen gelijk hebben.

Anders lijkt het mij nogal moelijk hen als 'arrogant & idioot' te bestempelen...

Bijgevolg vraag ik mij af hoe 'idioot & arrogant' gij wel niet zijt als ge vindt dat uw mening juister is dan die van 'de katholieken'
Is het dan niet mogelijk om een mening als arrogant en idioot te kwalificeren, zonder meteen een andere mening naar voor te schuiven?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 13:05   #100
cor
Minister

Standaard

Citaat:

"Omdat ze 'menen' gelijk te hebben" is wel een understatement, niet?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be