Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2006, 19:33   #21
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenD Bekijk bericht
Onze volksvertegenwoordigers zijn mensen verkozen door een stemplicht, zij vertegenwoordigen dus wel degelijk onze bevolking.
Het is een manier om de Grondwet te kelderen. Daarvoor wil ik mijn ideolische
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 21:01   #22
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

oei, is de koran ook geen 460 bladzijden ?

Laatst gewijzigd door Knipp : 9 februari 2006 om 21:01.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 21:05   #23
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FJL Bekijk bericht

Er is dringend een debat over Europa, onze toekomst, de EU,... nodig.
Niet moeilijk toch ?

Een paar cartoons tekenen, hier en daar wat vlaggen verbranden, een ambassade of twee in de fik en hopla :

een debat.

Laatst gewijzigd door Knipp : 9 februari 2006 om 21:05.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 21:21   #24
Polma
Burger

Polma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Menapius Bekijk bericht
Het feit dat de grondwet 460 pagina's telt is voldoende om die integraal door de papierversnipperaar te jagen zonder eerst te lezen. Een grondwet moet kort en krachtig zijn, in bijna sloganeske, verstaanbare zinnen geschreven.
Nu moet je Groot-Meester in Juridische Taal zijn om iets te begrijpen en over veel geduld en doorzettingsvermogen beschikken om je erdoorheen te worstelen...
Mmmmm..., we leven echter niet op de 'Animal Farm' daar zijn de regels slogans. Ik denk dat u de grondwet verwart met een aldifolder! De grondwet is zowat het belangrijkste document in een democratie en u gaat dat schrijven in slogans . Neen, een grondwet moet genuanceerd genoeg zijn zodat er zo weinig ruimte wordt gelaten voor interpretatie en achterdeurtjes. Dat het in verstaanbaardere taal kan, daarmee ga ik akkoord, maar aan de omvangrijkheid zal men weinig kunnen doen. Ookal schrapt men enkel overbodige en tegenstrijdige regels.
Oud 9 februari 2006, 21:39   #25
Polma
Burger

Polma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
oei, is de koran ook geen 460 bladzijden ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Niet moeilijk toch ?

Een paar cartoons tekenen, hier en daar wat vlaggen verbranden, een ambassade of twee in de fik en hopla :

een debat.
Zijn al je 1000 en zoveel posts zo irrelevnat en dwaas, of heb je ook een beter periode gehad.
Je hebt waarschijnlijk vergeten te lezen welk topic dit was, hier gata het over de europese grondwet. Voor je xenofobe bullshit moet bij een ander topic zijn!
Oud 9 februari 2006, 21:44   #26
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

xenofoob zei je??
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 22:02   #27
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenD Bekijk bericht
Dus jij wil dat wij voor deze grondwet zelf mogen beslissen?
Ja

Citaat:
Dan ga jij ook aan alle belgen uitleggen wat er in dit 460 pagina dikke document staat. Onze volksvertegenwoordigers zijn mensen verkozen door een stemplicht, zij vertegenwoordigen dus wel degelijk onze bevolking.
Hebben al onze vertegenwoordigers die grondwet gelezen enkel en alleen omdat ze verkozen zijn?

Citaat:
Akkoord, ze hadden moeten laten weten wat er in stond en ze hadden ook duidelijker mogen laten weten dat ze voor gestemd hebben. Maar het is nu eenmaal zo, van zodra de volksvertegenwoordigers verkozen zijn vertegenwoordigen ze ons.
Het is nu eenmaal zo........
Is dat ook je antwoord aan mensen onder andere vormen van autoritaire regimes?

Citaat:
Ik het weet niet zeker maar in een referendum is niemand verplicht om te stemmen ofwel ? Als dit niet het geval is dan kun je je afvragen welke van de twee oplossingen het dichtste bij de mening van het Vlaamse volk ?
In een referendum behoort enkel te stemmen wie wil.
Oud 9 februari 2006, 22:04   #28
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Denis Bekijk bericht
Dit is zeker.
Wat daarbovenop zeer jammer is dat ze het domein www.democratie.be hebben geregistreerd op hun naam. Ze hebben blijkbaar schrik dat iemand anders dit zal registreren en gebruiken. Hierdoor moesten wij uitwijken naar .nu
De N-Va?
Wat een giller.
Enfin: voorlopig publiceren ze onder die naam nog niks. Dat ware pure schaamteloosheid geweest.
Oud 9 februari 2006, 23:20   #29
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

*foutje....*

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 9 februari 2006 om 23:21.
Oud 10 februari 2006, 11:29   #30
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polma Bekijk bericht
Mmmmm..., we leven echter niet op de 'Animal Farm' daar zijn de regels slogans. Ik denk dat u de grondwet verwart met een aldifolder! De grondwet is zowat het belangrijkste document in een democratie en u gaat dat schrijven in slogans . Neen, een grondwet moet genuanceerd genoeg zijn zodat er zo weinig ruimte wordt gelaten voor interpretatie en achterdeurtjes. Dat het in verstaanbaardere taal kan, daarmee ga ik akkoord, maar aan de omvangrijkheid zal men weinig kunnen doen. Ookal schrapt men enkel overbodige en tegenstrijdige regels.
Leg de EU grondwet dan maar eens naast de andere grondwetten in de wereld en tel het aantal lettertjes eens.

En zeg nu niet dat de EU grondwet daarom beter is omdat er meer instaat, want dan hebt u dat ding duidelijk niet gelezen.
Oud 10 februari 2006, 21:17   #31
Polma
Burger

Polma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Leg de EU grondwet dan maar eens naast de andere grondwetten in de wereld en tel het aantal lettertjes eens.

En zeg nu niet dat de EU grondwet daarom beter is omdat er meer instaat, want dan hebt u dat ding duidelijk niet gelezen.
Inderdaad ik heb de europese grondwet niet gelezen, maar u duidelijk mijn post ook niet. ik heb helemaal niet beweerd dat de europese grondwet goed is omdat ze veel lettertjes heeft ik heb zelfs niet beweerd dat hij goed is tout court!

Ik reageerde enkel op Menapius, die beweerde dat een grondwet kort en krachtig moest zijn.

Aangezien u mij aanvalt, betekent dit dan dat u ook vind dat een grondwet er moet uit zien als een programma van een populistische partij die werd opgericht in een roes van opwinding en onwetendheid.
Oud 10 februari 2006, 21:18   #32
Polma
Burger

Polma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
xenofoob zei je??
Dat zei ik inderdaad stadsgenoot.
Probleem?
Oud 12 februari 2006, 10:31   #33
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad ik heb de europese grondwet niet gelezen, maar u duidelijk mijn post ook niet. ik heb helemaal niet beweerd dat de europese grondwet goed is omdat ze veel lettertjes heeft ik heb zelfs niet beweerd dat hij goed is tout court!

Ik reageerde enkel op Menapius, die beweerde dat een grondwet kort en krachtig moest zijn.

Aangezien u mij aanvalt, betekent dit dan dat u ook vind dat een grondwet er moet uit zien als een programma van een populistische partij die werd opgericht in een roes van opwinding en onwetendheid.
nee, een grondwet moet de fundamenten van de maatschappij vastleggen, de wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht inrichten, en basisrechten van de burgers opnemen.
Meer niet.

Al de rest hoort bij het gewoon beleid dat door het parlement of de directe democratische middelen wordt bepaald.
Oud 12 februari 2006, 10:38   #34
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dat zei ik inderdaad stadsgenoot.
Probleem?
ja dat dieje knipp totaal niet xenofoob is in deze topic
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2006, 12:55   #35
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
nee, een grondwet moet de fundamenten van de maatschappij vastleggen, de wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht inrichten, en basisrechten van de burgers opnemen.
Meer niet.

Al de rest hoort bij het gewoon beleid dat door het parlement of de directe democratische middelen wordt bepaald.
Bovendien moet er geen Europese Grondwet bestaan, omdat er geen Europese staat is.
Oud 12 februari 2006, 13:13   #36
Polma
Burger

Polma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meer niet.

Een grondwet moet volledig genoeg zijn opdat men er op kan terugvallen wanneer het dreigt mis te gaan.
Oud 12 februari 2006, 13:22   #37
Polma
Burger

Polma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veralgemeent en impliceert hier dat we bang moeten zijn, wanneer we cartoons over de Islam maken (wat niet juist is, in de humo zijn er al honderden verschenen). Impliceert dus angst voor het vreemde => xenofoob
Polma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2006, 17:20   #38
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een grondwet moet volledig genoeg zijn opdat men er op kan terugvallen wanneer het dreigt mis te gaan.
wat bedoel je met 'mis gaan' en wat is dan wel 'volledig genoeg'? Moet het hele economische beleid voor de volgende dertig jaar ook mee worden opgenomen in een grondwet? Moet de grondwet opdragen dat we onze militaire uitgaven moeten verhogen? Moet een grondwet voorschrijven dat de markt volledig "concurrentieel" moet zijn? Dat staat namelijk allemaal in de EU grondwet.
Oud 13 februari 2006, 19:02   #39
StevenD
Vreemdeling

StevenD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Hebben al onze vertegenwoordigers die grondwet gelezen enkel en alleen omdat ze verkozen zijn?
Ik hoop alleszins van wel en zelfs als dat niet het geval is, hebben ze het standpunt van hun partij gevolgd. De meeste volksvertegenwoordigers zijn verkozen omdat hun partij het goeie standpunt verkondigt (stemmen op een persoon lijkt me ook zo nutteloos, enkel voor mensen die de politiek niet volgen en alleen op de bekende namen willen stemmen). Hun partij zal hopelijk dus wel nakomen wat men zegt.

Citaat:
In een referendum behoort enkel te stemmen wie wil.
Als je dit doet heb je toch niet de gehele stem van het volk ? Je hebt de stem van de mensen die bereid waren om te gaan stemmen maar of je de algemene visie dan hebt kun je nooit zeker weten.

Citaat:
Het is nu eenmaal zo........
Is dat ook je antwoord aan mensen onder andere vormen van autoritaire regimes?
Neen zeker niet maar een democratie is geen autoriataire vorm. Vergelijk appelen met appelen aub.
Oud 13 februari 2006, 19:07   #40
StevenD
Vreemdeling

StevenD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Denis Bekijk bericht

Een zeer mooie stelling, maar wat als ze ons niet vertegenwoordigen? 4 jaar wachten en dan terug opnieuw de keuze maken tussen, "slecht, slechters of slechtst" en daarbovenop geen keuze hebben of je wel of niet de regering of het politieke bestel an sich steunt. Wij hebben een opkomstplicht, we kunnen echter blanco stemmen maar die stemmen worden toch verdeeld over de andere. Een blanco stem betekend dat je stem een NEE is aan de politiek, niet dat je de meerderheid steunt en het je voro de rest niet boeit.
Dat is inderdaad de mindere kant van de democratie. MAAR ik denk niet dat een partij gedurende vier jaar zohard kan veranderen dat ze je niet meer vertegenwoordigt.

Een blanco stem is inderdaad onzin en mag voor mijn part afgeschaft worden, mensen moeten maar eens keuzes leren maken en als ze niet kunnen kiezen dan moeten ze zich maar genoeg informeren. Ik snap niet hoe je blanco kunt stemmen, politiek beinvloedt je hele leven. Ik vind dat leerlingen van jongs af aan warm moeten worden gemaakt voor de belgische politiek in al zijn aspecten. Maar hier zijn we spijtig genoeg nog heel ver vanaf.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be