Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Deense cartoons
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Deense cartoons Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen omtrent de onstane commotie rond de Deense cartoons van de profeet Mohammed terecht.

Discussietools
Oud 19 februari 2006, 20:01   #221
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* Bekijk bericht
Ik heb geen problemen met godsdienstkritiek, van welke aard dan ook, zolang het ook werkelijk om KRITIEK gaat en niet om het platvoers racisme waarvan we hier getuige mochten zijn.
Op geen enkele manier kan een cartoon waarop Mohammed of een moslim staat, beschouwd worden als "racisme" (zoek maar eens het woord "racisme" op voor u er nog eens komt mee aanzetten!).

Godsdienstkritiek houdt ook spot in. Dus een spottende afbeelding van om het even welke godsdienstige figuur behoort tot het recht op vrije meningsuiting.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 19 februari 2006, 20:03   #222
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U ziet echt niet dat met die cartoon van Mohammed met een bom in zijn tulband het vooroordeel dat alle moslims racisten zijn wordt uitvergroot, bestendigd en verspreid? Als u d�*t niet ziet, bent u gewoon van slechte wil...

Vreemd overigens, dat u hier voor "vrije meningsuiting" komt pleiten. U was er nochtans als de kippen bij om voor censuur te pleiten toen uw geliefde madonna werd afgebeeld met een blote tiet, of bent u dat alweer vergeten?
Zijn moslims dan racisten? Mmmm. Nogal een merkwaardige redenering.

Ik heb nergens gepleit voor censuur toen het over die affiche ging. Wel heb ik mijn verontwaardiging geuit; nergens echter gepleit voor censuur, noch voor inperking van de vrije meningsuiting, noch voor het terugschroeven onze basisrechten. Lees gerust mijn berichten daarover na!
Oud 19 februari 2006, 20:23   #223
Manuel*
Staatssecretaris

Manuel*'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op geen enkele manier kan een cartoon waarop Mohammed of een moslim staat, beschouwd worden als "racisme" (zoek maar eens het woord "racisme" op voor u er nog eens komt mee aanzetten!).
Ik stel voor dat u dat zelf eens doet...

Citaat:
Godsdienstkritiek houdt ook spot in. Dus een spottende afbeelding van om het even welke godsdienstige figuur behoort tot het recht op vrije meningsuiting.
Behalve als het over de blote tiet van de madonna gaat zeker?

Manuel* is offline  
Oud 19 februari 2006, 20:25   #224
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik heb nergens gepleit voor censuur toen het over die affiche ging. Wel heb ik mijn verontwaardiging geuit; nergens echter gepleit voor censuur, noch voor inperking van de vrije meningsuiting, noch voor het terugschroeven onze basisrechten. Lees gerust mijn berichten daarover na!
Uw berichten daarover zijn handig genoeg voor u verdwenen uit dat topic... Ik herinner me echter nog zeer goed dat u daar pleitte voor censuur en ik ben er zeker van dat ik niet de enige ben die zich dat herinnert. Maar goed, als u dat wenst te ontkennen, dan doet u dat maar.

Manuel* is offline  
Oud 19 februari 2006, 20:26   #225
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw berichten daarover zijn handig genoeg voor u verdwenen uit dat topic... Ik herinner me echter nog zeer goed dat u daar pleitte voor censuur en ik ben er zeker van dat ik niet de enige ben die zich dat herinnert. Maar goed, als u dat wenst te ontkennen, dan doet u dat maar.
Het is dus even gemakkelijk voor jou om je stelling vol te houden.
Oud 19 februari 2006, 21:14   #226
Harald
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Als het fascisme terugkomt, dan zal het zich anti-fascisme noemen. Zoveel is duidelijk.
Het noemt zich Manuel*

mvg

Harald.
Harald is offline  
Oud 19 februari 2006, 21:23   #227
Harald
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Inderdaad, en zeker is dat het geval als men juist BEPAALDE kritiek wil verbieden. Kritiek op het christendom is blijkbaar geen probleem. Kritiek op de islam moet dan schijnbaar wel verboden worden. Spotprenten waarin de paus staat afgebeeld moeten kunnen. Spotprenten waarin Jezus belachelijk wordt gemaakt, is "in" en wordt zelfs door de linksen aangemoedig. O wee echter wie een spotprent van Mohammed durft publiceren of tekenen! Dat mag plotseling niet meer...
Spotprenten over Jezus zijn niet toegelaten .... door de islam. Christus is een erkende profeet, net zoals Mohammed. En met profeten wordt niet gespot.
Maar de verontwaardiging van de moslims is buitengewoon selectief.

mvg

Harald.
Harald is offline  
Oud 19 februari 2006, 21:30   #228
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De reactie vanuit de moslimwereld is inderdaad niet goed te praten, maar ze werd wel degelijk uitgelokt.
Inderdaad.
Deense uitlok-kranten zijn zoals iedereen weet, weidverspreide en graaggelezen objecten in de moslimlanden.

Citaat:
Als er door heel deze hetze één zaak zeer duidelijk geworden is, dan is het wel dat het zo bejubelde "recht op vrije meningsuiting" niet werkt.
De meeste relschoppers hebben waarschijnlijl niet eens de bewuste cartoons gezien.
Er wordt enkel bewezen dat fanatieke religies 'niet werken'

Citaat:
Mensen verliezen blijkbaar elk gevoel voor proportie en fatsoen en menen dat alles verdedigbaar is in naam van de nieuwe religie: vrije meningsuiting.
Volgens mij is het diegene die om wille van een tekeningske de boel kort en klein slaat, begint te moorden en brand te stichten die alle gevoel voor proportie verloren is.
Gelukkig bestaat er heir nog een beetje vrije meningsuiting zodat gij uw afgrijselijke krompraat hier kunt etaleren. Zo weten we tenminste dat ook hier nog achterlijke meningen leven.

Citaat:
Wel, als mensen niet uit zichzelf op een fatsoenlijke manier kunnen omgaan met dat "recht", dan moet de overheid maar de nodige maatregelen nemen en duidelijk de grenzen van de vrije meningsuiting vastleggen. We zijn hier al op goede weg met de antiracisme- en antidiscriminatiewet, maar die is blijkbaar nog niet voldoende uitgebreid; er zal ook nog een antiprovocatiewet moeten komen.
Le fascisme nouveaux est arrivé.
Oud 19 februari 2006, 21:50   #229
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U herinnert zich dan wel verkeerd. Of beter: u fantaseert erop los. Ik pleitte nergens voor censuur. Ik vond wel dat het ongepast was een religieus symbool te misbruiken voor een zaak die er niets mee te maken had. Voor het overige, pleitte ik nergens voor een beperking van de vrije meningsuiting. Ik pleitte nergens en nooit voor censuur, wat u nu ook moge beweren.
Oud 19 februari 2006, 21:52   #230
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik stel voor dat u dat zelf eens doet...
Dat heb ik veel vroeger al eens gedaan en daar toen zelfs een openingsbericht aan gewijd. Een spotprent met een profeet erop is geen racisme. Op geen enkele wijze.

Mocht dat in uw redenering zou zijn, dan zijn alle spotprenten met Jezus of de paus erop allemaal uitingen van racisme... Kortom, te gek om los te lopen!
Oud 19 februari 2006, 21:58   #231
Harald
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ik heb geen problemen met godsdienstkritiek, van welke aard dan ook, zolang het ook werkelijk om KRITIEK gaat en niet om het platvoers racisme waarvan we hier getuige mochten zijn.
Voor jou uit de Nederlandse Wikipedia :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wikipedia
Racisme is de verzamelterm voor alle opvattingen die aan het begrip 'ras' een doorslaggevende betekenis toekennen bij het indelen van de mensheid. Zuiver theoretisch racisme geeft geen kwalitatief waarde oordeel over de verschillende mensen rassen. Het erkent hooguit de verschillen zonder daar een waardeoordeel over te geven.
Koppeling van rascisme aan objectieve normen zoals die voortspruiten uit de evolutieleer of subjectieve normen zoals die voortspruiten uit de overlevende culturen kan echter wel degelijk leiden tot kwalitatieve waardeoordelen over raciale eigenschappen.
Deze "praktische" racistische houding gaat nogal eens gepaard met vooroordelen en onbegrip ten aanzien van mensen van een ander ras dan degeen die de racistische houding koestert. Ten onrechte beroepen dergelijke "racisten" zich menigmaal op een wetenschappelijke onderbouwing van hun denkbeelden. Dat wil overigens niet zeggen dat er geen wetenschappelijke onderbouwing voor rassenonderscheid is.
Racistische gedrag en racistisch denken kan in het bijzonder worden bezien als een gevolg van de maatschappelijke ontwikkeling rond de multiculturele en multiraciale samenleving, waarin de leden van een raciale groep zich bedreigd voelen in hun bestaan.
Kan je racisme nog kaderen in dit verhaal? Ik niet.
Citaat:
U ziet echt niet dat met die cartoon van Mohammed met een bom in zijn tulband het vooroordeel dat alle moslims racisten zijn wordt uitvergroot, bestendigd en verspreid? Als u d�*t niet ziet, bent u gewoon van slechte wil...
Nou breekt mijn klomp! De cartoons verwijten de moslims dat ze racisten zijn.
Blanken worden verweten racist te zijn. Soms, eerder uitzonderlijk, terecht. Dagelijks worden onnoemelijk veel blanken onterecht beschuldigd van racisme. Daar wordt toch zoveel heisa niet rond gemaakt?

Zeg, ken jij wel het verschil tussen racisme en terrorisme?

mvg

Harald.
Harald is offline  
Oud 19 februari 2006, 22:20   #232
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
Kan je racisme nog kaderen in dit verhaal? Ik niet.
Nou breekt mijn klomp! De cartoons verwijten de moslims dat ze racisten zijn.
Blanken worden verweten racist te zijn. Soms, eerder uitzonderlijk, terecht. Dagelijks worden onnoemelijk veel blanken onterecht beschuldigd van racisme. Daar wordt toch zoveel heisa niet rond gemaakt?

Zeg, ken jij wel het verschil tussen racisme en terrorisme?

mvg

Harald.
Excuseer.. Een misverstandje: ik bedoelde natuurlijk dat die cartoons alle moslims voorstellen als terroristen, maar ik schreef per ongeluk racisten. Dat was dus een missing...

Manuel* is offline  
Oud 19 februari 2006, 22:28   #233
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Voor de rest laat ik de vrijemeningsutopisten hier allemaal lustig verder wentelen in hun zelfgenoegzaamheid en in de overtuiging van hun grote gelijk. Ik hoop dat ze ondertussen toch ook in het achterhoofd houden waar die geweldige "vrijheid van meningsuiting" ondertussen toe geleid heeft. Hoedanook: als er een wetsvoorstel komt om dit soort van provocaties te verbieden, dan zal ik dat op alle mogelijke manieren steunen en het staat anderen uiteraard vrij om dat niet te doen en ik denk dat daarmee alles gezegd is.

Manuel* is offline  
Oud 19 februari 2006, 22:34   #234
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor de rest laat ik de vrijemeningsutopisten hier allemaal lustig verder wentelen in hun zelfgenoegzaamheid en in de overtuiging van hun grote gelijk. Ik hoop dat ze ondertussen toch ook in het achterhoofd houden waar die geweldige "vrijheid van meningsuiting" ondertussen toe geleid heeft. Hoedanook: als er een wetsvoorstel komt om dit soort van provocaties te verbieden, dan zal ik dat op alle mogelijke manieren steunen en het staat anderen uiteraard vrij om dat niet te doen en ik denk dat daarmee alles gezegd is.
Hou jij liever in je achterhoofd waar de beknotting van de vrijheid van menigsuiting toe geleid heeft.

En daarme is NIET alles gezegd.
Oud 19 februari 2006, 22:35   #235
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

En wat met een wet die verbiedt voor te stellen de vrijheid van meningsuiting in te perken of dit voorstel te verdedigen? Onder het motto "geen vrijheid voor de vijanden van de vrijheid!".
Rene Artois is offline  
Oud 19 februari 2006, 23:20   #236
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Excuseer.. Een misverstandje: ik bedoelde natuurlijk dat die cartoons alle moslims voorstellen als terroristen, maar ik schreef per ongeluk racisten. Dat was dus een missing...
Dat is dan uw mening.
Ik begrijp uit de cartoons dat de islam sommige moslims inspireert om terroristische aanslagen te plegen.
Dat is niet ontsproten uit mijn geest maar dat wordt beweert door de terroristen zelf.
Bobke is offline  
Oud 20 februari 2006, 00:16   #237
phoebe
Parlementsvoorzitter

phoebe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polma Bekijk bericht
U vond het toen niet OK, dus wil ik nu van u horen dat u het nu ook niet OK vindt, anders bent u een hypocriet.
Dus met andere woorden zou u misschien wel heel graag hebben dat deze spotprenten op het geloof verboden worden?
Het is niet omdat men iets niet "ok" vindt dat het daarom ook verboden zou moeten worden, of gesencureerd.

Citaat:
En geen gezever over de reactie van moslims want daar gaat het hem hier niet om, het gaat hier enkel over de actie niet de reactie.

het gaat hier zeker om de reactie van de moslims, want die willen door hun geweld, een censuur opleggen en voor ons gaan bepalen wat kan en niet kan.

Citaat:
Over de reactie zijn we het eens dat die te ver gaat, de bedoeling was de mening over de actie te toetsen.
kijk zo een actie moet zekers kunnen, de moslims moeten niet voor onschuldig boontje gehouden worden, of denkt u dat er absoluut geen anti semitische cartoons van moslimhand in arabische dagbladen verschijnen.

phoebe is offline  
Oud 20 februari 2006, 00:45   #238
phoebe
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

U bent hypocriet, of gewoon een ziekelijke leugenaar.
U ziet het spook van racisme overal opduiken als het om uw geliefde moslim broedertjes gaat.
Deze cartoons zijn een kritiek dat moslimfundamentalisten in naam van Allah en Mohammed schijnbaar de vergoelijking en rechtvaardiging vinden om terroristische aanslagen te plegen.
Maar dom als u bent wil u natuurlijk aantonen dat de cartoons alle moslims viseren, u bent een uilskuiken in deze poging.

Citaat:
En u bent gewoon dom.
Nergens maar dan ook nergens wordt er in de krant gezegt dat ALLE moslims terroristen zijn.
Maar dat die terroristen wel dezelfde profeet gebruiken namelijk Mohammed.

phoebe is offline  
Oud 20 februari 2006, 00:48   #239
phoebe
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
De bewijslast is ten uwe wegen, op wat u herinert kan men niet echt een fundering bouwen...

phoebe is offline  
Oud 20 februari 2006, 00:59   #240
phoebe
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dictatuur is een beestje dat blijkbaar goed gedijdt in linkse middens....

phoebe is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be