Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2006, 18:54   #1
Carina
Banneling

Carina's schermafbeelding

Standaard De baas wil geen bruine aap

,,Wie gediscrimineerd wordt, staat in dit land met de rug tegen de muur.
'' De 30-jarige Belgisch-Marokkaanse Saïda is bijzonder ontgoocheld. Ze werd gediscrimineerd door een werkgever maar blijft bij gebrek aan staalharde bewijzen in de kou staan. ,,Daarom proberen we steeds meer zelf de discriminatie aan te tonen. Niet voor een schadevergoeding, maar wél om de realiteit bloot te leggen.''
Hoe erg het ook is, je kan er niets aan doen'', zucht de 36-jarige Rachida Kandoussi uit Borgerhout. Drie jaar lang werkte ze zich als kassierster uit de naad in een supermarkt. Kort na de overname van de zaak stond Rachida op straat. Vandaag, enkele maanden later, heeft ze nog altijd geen nieuwe baan.

,,Die baas heeft een rotstreek uitgehaald'', zegt ze. ,,Hij is simpelweg niet gesteld op vreemdelingen. Zeker weten. Waarom is hij zo brutaal tegen mij geweest? Dat is het enige wat constant in mijn hoofd blijft draaien. Maar hoeveel klachten ik ook indien, zolang ik niets kan bewijzen, kan hij zijn gangetje blijven gaan.''

Rachida is duidelijk niet de enige. Vorig jaar diende de Limburgse Saïda klacht in bij het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding (CGKR). ,,Het begon bij een vacature van een schoenwinkel hier in de buurt'', zegt Saïda. ,,Ze waren dringend op zoek naar personeel. Dat dacht ik toch, want zodra ik de baas aan de lijn kreeg, snauwde die dat de vacature niet meer open was. Ik geloofde er niets van'', foetert ze. ,,Ik heb meteen de proef op de som genomen en een Belgische vriendin van mij een afspraak laten maken. Een paar seconden later, bij wijze van spreken, stond ze al in de winkel.''

De confrontatie zorgde alvast voor het nodige vuurwerk. ,,Niet te geloven'', stamelt ze. ,,Toen ik zei dat ze mij geweigerd hadden en m'n vriendin niet, zei die zaakvoerder heel koeltjes dat hij simpelweg geen vreemdelingen in huis wilde. Altijd problemen, zei hij. ,,Weet je wat die baas zei, toen ik hem beleefd om excuses vroeg? Dat hij dat niet deed, en zeker niet voor een bruine aap als ik.''

,,Toen we haar verhaal te horen kregen, dachten we: dit is een duidelijke zaak'', vertelt Marco Van Haegenborgh van CGKR. Maar het mocht niet baten. ,,Het is woord tegen woord'', zegt Van Haegenborgh. ,,Bij een overgrote meerderheid is er simpelweg sprake van onvoldoende bewijsmateriaal. Meer zelfs: de meeste dossiers raken nooit opgelost en de slachtoffers blijven met een wrang gevoel achter.''

,,We merken tegenwoordig dat steeds meer allochtonen zelf de test doen door bijvoorbeeld hun eigen cv op te sturen en daarna een nep-cv. Het alternatief is dat de slachtoffers zelf een deurwaarder meenemen, al dat is meteen een dure grap. Op het eerste zicht lijkt het een uitstekende manier om bewijsmateriaal te verzamelen, maar tot nu toe is het niet bruikbaar. We raden het daarom ook af.''

Praktijktests

Het CGKR pleit wel voor wettelijk georganiseerde praktijktests. Want het aantal klachten over discriminatie op het werk is sterk gestegen.

,,Sedert 2001 al, toen twee vliegtuigen zich in de WTC-torens boorden'', zegt Van Haegenborgh. ,,Vanaf dat moment zijn de cijfers alleen maar de hoogte in gegaan. Volgens hem is niet de klachtenbereidheid van allochtonen gestegen, maar wel de discriminatie zelf. ,,Die is mettertijd zichtbaarder geworden. We zijn harder geworden, durven ervoor uitkomen dat we discrimineren.''

De allochtonen zijn alvast vragende partij voor praktijktests. ,,Ofwel moet die praktijktest wettelijk toegelaten worden, ofwel moeten werkgevers maar opnieuw de mogelijkheid krijgen om een bord Geen vreemdelingen aan hun deur te hangen'', aldus Saïda.

,,Dan weten we verdorie waar we aan toe zijn. Tot vandaag kan je amper bewijzen dat je gediscrimineerd wordt. Toch niet verwonderlijk dat mensen dan zelf het heft in handen nemen.''
Carina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 19:37   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Moet ik eens iets anders zeggen.

Ik als baas zou zelfs geen vruchtbare vrouwen aanwerven.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 19:42   #3
Diether
Lokaal Raadslid

Diether's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Diether is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 19:43   #4
rechtuit
Schepen

Standaard

Een bedrijfsleider neemt aan wie hij wil, anders moet overheid maar zijn zaak overnemen, dan kunnen ze er zoveel vreemdelingen in tewerkstellen als ze willen.
Trouwens, hoe maakt men wettelijk onderscheid tussen allochtoon en autochtoon als beiden de belgische nationaliteit hebben?? Dmv voornaam (vb. Mohammed OK ; Jan NIET OK) of zwart haar versus bruin haar of...
HOE???
rechtuit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 20:03   #5
Carina
Banneling

Carina's schermafbeelding

Standaard

Dubbel

Laatst gewijzigd door Carina : 21 februari 2006 om 20:05.
Carina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 20:07   #6
rechtuit
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carina Bekijk bericht
Dubbel
Hoe bedoel je dubbel?
Dubbele nationaliteit?
rechtuit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 20:08   #7
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Ik spreek uit ervaring. Er zijn nauwelijks allochtone afgestuurden. Zij vinden het meestal veel 'cooler' om snel te stoppen met de school.

En achteraf dan komen zagen dat ze gediscrimineerd worden, natuurlijk opgejut daar alle linkse elementen uit dit land.

't Is erg, hoe linkse elementen het land volledig naar de kloten proberen te krijgen.

Laatst gewijzigd door Geertje : 21 februari 2006 om 20:09.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 20:15   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rechtuit Bekijk bericht
Een bedrijfsleider neemt aan wie hij wil, anders moet overheid maar zijn zaak overnemen, dan kunnen ze er zoveel vreemdelingen in tewerkstellen als ze willen.
Trouwens, hoe maakt men wettelijk onderscheid tussen allochtoon en autochtoon als beiden de belgische nationaliteit hebben?? Dmv voornaam (vb. Mohammed OK ; Jan NIET OK) of zwart haar versus bruin haar of...
HOE???
Laten ze dan beginnen met er zelf tewerk te stellen in overheidsdienst.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 20:39   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
WIJ kunnen dat niet en ZIJ hebben het ook nagelaten volgens recente berichten.
Oud 21 februari 2006, 21:37   #10
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht

De grote meerderheid geraakt nog niet eens door de selectieproeven en de reden is ..... jaja....ze kunnen amper lezen of schrijven.
Ondanks dat het grootste deel van de derde of veirde generatie is kunnen ze dat zelfs niet.
Maar zoals we weten is op regelmatige basis naar school gaan niet besteed aan onze jonge allochtonen met dit tot gevolg. Achteraf komen klagen dat ze gediscrimineert worden is dan wel een goedkoope uitvlucht.
En dan gaan ze bedrijven aanklagen omdat die te weinig allochtonen aanpakken.

Weinig allochtonen geslaagd voor examen

di 31/01/06 - Bijzonder weinig allochtone kandidaten zijn geslaagd voor een selectieproef van de stad Antwerpen voor ongeschoolde arbeiders. Een vijfde van alle deelnemers was geslaagd, bij de allochtonen was dat maar drie procent.

De proef bestond uit een schriftelijk, een praktisch en een mondeling deel.
Het grote struikelblok bij de allochtone deelnemers is de kennis van het Nederlands, zegt schepen van Personeelszaken Marc Van Peel (CD&V).
De stad zegt dat ze nochtans haar best heeft gedaan om de selectieproef zo toegankelijk mogelijk te maken. Zo zijn bijvoorbeeld de vragen bij de schriftelijke proef ook voorgelezen, om geen mensen uit te sluiten die moeite hebben met lezen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 21:42   #11
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'' De 30-jarige Belgisch-Marokkaanse Saïda is bijzonder ontgoocheld. Ze werd gediscrimineerd door een werkgever maar blijft bij gebrek aan staalharde bewijzen in de kou staan. ,,Daarom proberen we steeds meer zelf de discriminatie aan te tonen. Niet voor een schadevergoeding, maar wél om de realiteit bloot te leggen.''
Hoe erg het ook is, je kan er niets aan doen'', zucht de 36-jarige Rachida Kandoussi uit Borgerhout. Drie jaar lang werkte ze zich als kassierster uit de naad in een supermarkt. Kort na de overname van de zaak stond Rachida op straat. Vandaag, enkele maanden later, heeft ze nog altijd geen nieuwe baan.

,,Die baas heeft een rotstreek uitgehaald'', zegt ze. ,,Hij is simpelweg niet gesteld op vreemdelingen. Zeker weten.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 21:45   #12
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

,,Die baas heeft een rotstreek uitgehaald'', zegt ze. ,,Hij is simpelweg niet gesteld op vreemdelingen. Zeker weten.
Sorry.
Daarjuist op het verkeerde knopje gedrukt

Dit is eenzijdige informatie, ik zou graag het relaas eens horen van de werkgever.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 21:46   #13
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
De grote meerderheid geraakt nog niet eens door de selectieproeven en de reden is ..... jaja....ze kunnen amper lezen of schrijven.
Ondanks dat het grootste deel van de derde of veirde generatie is kunnen ze dat zelfs niet.
Maar zoals we weten is op regelmatige basis naar school gaan niet besteed aan onze jonge allochtonen met dit tot gevolg. Achteraf komen klagen dat ze gediscrimineert worden is dan wel een goedkoope uitvlucht.

di 31/01/06 - Bijzonder weinig allochtone kandidaten zijn geslaagd voor een selectieproef van de stad Antwerpen voor ongeschoolde arbeiders. Een vijfde van alle deelnemers was geslaagd, bij de allochtonen was dat maar drie procent.

Het grote struikelblok bij de allochtone deelnemers is de kennis van het Nederlands, zegt schepen van Personeelszaken Marc Van Peel (CD&V).
De stad zegt dat ze nochtans haar best heeft gedaan om de selectieproef zo toegankelijk mogelijk te maken. Zo zijn bijvoorbeeld de vragen bij de schriftelijke proef ook voorgelezen, om geen mensen uit te sluiten die moeite hebben met lezen.
Maar voor de privé zijn ze wel geschikt ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 21:57   #14
Smurfje
Gouverneur

Smurfje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Ik spreek uit ervaring. Er zijn nauwelijks allochtone afgestuurden. Zij vinden het meestal veel 'cooler' om snel te stoppen met de school.

En achteraf dan komen zagen dat ze gediscrimineerd worden, natuurlijk opgejut daar alle linkse elementen uit dit land.

't Is erg, hoe linkse elementen het land volledig naar de kloten proberen te krijgen.
En de allochtonen die wel hun studie afmaken zijn weer de dupe en als ze daar over durven te klagen krigen ze jouw verhaal te horen...
Oud 22 februari 2006, 09:16   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Daar hebt ge een punt, maar ge moogt da ook weer nie echt zeggen vrees ik, ...

Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 09:18   #16
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht

Moeten we Van Peel nu geen klacht aan zijn broek doen voor het aanzetten tot racisme ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 11:46   #17
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Het is het goede recht van de baas geen bruine aap te willen aannemen. Als van overheidswege aan de baas moet worden opgelegd of hij een witte mens of een bruine aap in dienst neemt, raken we automatisch verzeild in een dictatuur. Precies wat de bruine apen zouden willen.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 11:55   #18
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

victim of herstructurering.

Als een bedrijf overgenomen wordt, vliegt een flink deel van het personeel meestal gewoon op straat. Al was het maar om mensen, die de nieuwe baas als connectie heeft, aan het werk te helpen.

Dat heeft niets te maken met racisme.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 12:11   #19
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Ergens hoorde ik dat Saoudiërs ruim 800 miljard dollar in de USA investeerden,
ook investeerders uit India en China worden steeds prominenter op de markt
van de geglobalizeerde kapitalisten. Dus binnen een niet te verre toekomst
zullen de "nieuwe" kapitalisten in staat zijn de lakens uit te delen als het over discriminatie gaat. De discrimineerders van vandaag zijn de gediscrimineerden van morgen. Aan jonge vrouwen wordt overigens inderdaad vaak de vraag gesteld hoe hun geboorteplanning in elkaar zit.. veel nietsvermoedenden zeggen dan bv; dat ze juist een huis gekocht hebben en dat ze het moment voelen aankomen om binnen 1 �* 2 jaartjes een babytje te nemen.. (dag job !)

Idem dito voor de vergrijzingswerkeloosheid. Systematisch wordt men van jobs op het gehaalde niveau weggedrukt, waarbij de stomitteiten begaan door de jongere vervangers prompt vergeven worden...

Het bewijzen en sanctioneren van dergelijke discriminaties is zo mogelijk nog moeilijker dan puur uit etnische of religeuze motieven. Domheid is inderdaad een recht : enthoesiast achter oorlogsstokers aanlopen is héél dom, het eindigt onveranderlijk in verwoeste steden dood, verminking. Men doet dit op verschillende plaatsen op deze planeet soms 100 jaar aan een stuk door.

De keuze is simpel : vrede door dialoog of vernietiging.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 12:13   #20
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Jij als baas mag hier de naam en het adres van je zaak hier eens zetten.
Dan geloof ik dat je consequent bent.
Anders ben je een lafaard natuurlijk
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be