Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2006, 15:19   #41
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child Bekijk bericht
Dat heet dan discriminatie en daar zijn wetten voor, of het je nu bevalt of niet.
Deze wetten bevallen mij idd niet.
En mij niet alleen.
We zullen wel zien hoe goed ze hun doel bereiken,
of hoe hard ze het doel zullen voorbijschieten dat de paarsen ermee in hun kop hadden.

Gisteren in De Standaard klonk het in alle geval al zo:

Citaat:

Het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding dient dan toch een klacht in tegen het kantelpoortenbedrijf Feryn uit Kapelle-op-den-Bos. Feryn kwam een jaar geleden in het nieuws omdat de onderneming weigerde openstaande vacatures in te vullen met Marokkaanse sollicitanten. Het argument daarvoor was dat de klanten dat niet wilden.

Het Centrum koos toen voor de bemiddelende aanpak. Het pragmatische argument van voorzitter Jozef De Witte was dat een eventuele veroordeling van de bedrijfsleider niet één allochtoon aan het werk zou hebben gezet. In samenwerking met de kmo-organisatie Unizo werd op de man ingepraat, waarna hij beloofde een diversiteitsbeleid te voeren. Nu oordeelt De Witte dat dat onvoldoende is gebeurd. Feryn vindt dat van hem het onmogelijke wordt gevraagd. En dus komt er wellicht een proces op basis van de antidiscriminatiewet.

Dit is het verhaal van een mislukking. Tussen de theorie dat iedereen op zijn plek moet doen wat hij kan om gelijke kansen te scheppen en de praktijk dat niemand in zijn eentje het tij kan keren, ligt geen brug. De twee logica's ontmoeten elkaar niet. En dus verzuurt de samenleving verder. Er komen alleen zondebokken bij. De veralgemening van de slachtoffercultuur. Net wat we nodig hadden!

Er is geen uitweg uit deze impasse tenzij onze samenleving erin slaagt zowel meer realisme als meer voluntarisme aan de dag te leggen. Het realisme moet erin bestaan toe te geven dat stereotypen bestaan en tot discriminatie leiden. Dat realisme moet zelfs zover gaan dat we bereid zijn onder ogen te zien in hoeverre die vastgeroeste denkbeelden op waarheid zijn gebaseerd. Ze snel-snel veroordelen en vervolgens doen alsof daarmee het probleem van de baan is, draagt niet bij tot verandering.

Maar naast meer no-nonsense over de bestaande toestand, is er vooral meer energie nodig om de patstelling te doorbreken. Dat zal niet kunnen zonder gelijk oversteken. Overal waar geschikte kandidaten worden afgewezen om redenen die niets met hun bekwaamheden te maken hebben, moet keihard worden opgetreden. Maar overal waar iemand zich verschuilt achter die discriminatie om zich niet in te spannen, af te haken of blind te revolteren, worden vooroordelen bevestigd. En dat is dodelijk voor elk integratiebeleid.

We leren de jongste weken, onder meer naar aanleiding van de cartoonrel, hoe breed de cultuurkloof tussen groepen in onze samenleving is. Het idee dat we, met wat goede wil en het verloop van de tijd, wel met elkaar zullen leren samenleven, ligt aan diggelen. Er is een inzicht van een totaal andere orde vereist.

Tegenover die gigantische uitdaging, lijkt de onwil van een kleine ondernemer om zijn deel te doen, slechts een bagatel. Maar vertoningen van collectief falen als dit, kunnen we ons niet blijven permitteren.
Oud 21 februari 2006, 15:30   #42
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat heet dan discriminatie en daar zijn wetten voor, of het je nu bevalt of niet.

Denkte gij nu werkelijk dat mij da een reet kan schelen, hoe gij dat noemt, ?

Denkte gij dat bedrijven als Fereyn dat kunnen schelen hoe gij dat noemt, ?

Hoe lang moet dat proces voor de arbeidsrechtbank duren, 10 jaar of 20 jaar ge moogt kiezen ...

En dan nog, als ge veroordeeld wordt als bedrijf, betaald ge gewoon die boete of nog slimmer, ge laat heel den boel failliet draaien gooit iedereen buiten, pakt uwen eigen boel weer over onder nen anderen NV,

En ge kunt uw personeel weer aannemen, maar voor minder geld, Maw die boete betaald zijn eigen weer, als ge ze dan nog moet betalen want ne faillieten NV veroordelen gaat u nie veel opbrengen denk ik.

Voodoo Child, hoe meer kleuterwetten dat rooie pestkopkes, verzinnen om de serieuse mensen hun geld af te pakken, of te saboteren, des te vroeger zullen ze moeten opstaan, want de serieuse mensen hebben al hun antwoord klaar om toch maar weer te ontsnappen aan al die zever.

en de moment dat dat niet meer kan, wel zo'n bedrijfsleider legt gewoon de boeken neer, verkoopt zijn activa, en gaat rentenieren in 't zuiden van frankrijk.

ik weet nu nie wat het lokale bestuur is van Willebroek of Londerzeel of Kapellen op den Bosch maar als lokale burgemeester zou ik toch wel wa van mijn horen gaan maken, bij de politiekers in Brussel, Fereyn stelt namelijk nogal wat mensen te werk en sponsert ook nogal wat evenementen in de streek.

Voor wat hoort wat nietwaar.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 15:40   #43
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Trouwens ik wel wel eens zien, hoe ze gaan bewijzen dat ge discrimineerd.

Als ge 20 kandidaturen krijgt,

en ge gooit alle Ali's en Mohameds eruit, en ge laat alleen de Jan en Piet komen,

ja, dan kunnen ze misschien een punt hebben.

Maar ge laat eenen Ali komen, en ge stelt een paar vragen :

(wij zeggen altijd, dit is een open vraag, ((met betrekking op het werk natuurlijk) er is geen goed of geen fout antwoord... )

Dan naar het antwoord dat de kandidaat geeft, worden er punten gegeven, hier wordt op vele punten gelet :

logica, teamwork, of meer iemand die gewoon is zelfstandig te werken, enz...
Stress, Stress bestendigheid, (in hoevere kan hij /zij cool blijven terwijl er 4 man de pieren uit uw neus halen enz... )

of verhandelingen laten schrijven, ook altijd leuk, en ook enorm subjectief, ge neemt diegene die aan de hand van zijn verhandeling het meest in het "profiel" past.

En dan op het einde neemt ge Piet aan.

Nu gij Herr Dewitte van het facistische centrum voor binnenlandse alochtonen knuffelarij...

Pas op alle puntentellingen staan op papier, samen met de CV's en ondertekend door meerdere personen... "De raad van wijzen" dus.
Oud 21 februari 2006, 16:08   #44
joske
Gouverneur

joske's schermafbeelding

Standaard

Als ik baas moest zijn van een bedrijf,dan neem ik aan wie ik wil,en niet wat me zou verplicht worden,en indien ze me toch zouden verplichten ,wel dan ben ik weg.Als dat hier in Belgie niet rap gaat veranderen,dan zal er nog meer werkloosheid zijn dan nu al het geval is,dan kunnen de allochtonen allemaal bij het centrum gaan werken.
joske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 16:12   #45
phoebe
Parlementsvoorzitter

phoebe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht

De staat behoort zich niet te bemoeien met de aanwervingspolitiek van bedrijven. En al zeker dat verdachte CGKR niet. Waar die gasten de bevoegdheid halen in wat voor een democratie moet doorgaan is me niet duidelijk. Wie heeft die piegems verkozen en met autoriteit bekleed?
Paars-Groen.

phoebe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 16:14   #46
rik47
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Hoe benoem je dan het feit dat leden van het VB door de grootste vakbonden worden buiten gezwierd?
rik47 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 16:22   #47
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Ochaarme die jongen.
Jij ging niet meer reageren op mijn postings, stop er dan ook mee. x6
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 16:23   #48
phoebe
Parlementsvoorzitter

phoebe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre Bekijk bericht
Ze zouden alle bemiddelingsacties in de wind geslagen hebben?... Als ik dat artikel lees dan had Feryn de VDAB soeverein moeten laten beslissen inzake personeelaanwerving.

Wanneer ik kijk naar bepaalde acties van de VDAB, zoals:
• De tewerkstelling van vreemdelingen in het kader van art. 60 §7 van het Sociaal Impulsfonds. Belgen worden niet aangenomen.
• Gratis autolessen voor allochtonen (en niet voor Belgen) door de VDAB.
• Voorkeurbehandeling van personen ‘met vreemde naam’ (allochtonen) door de VDAB bij het zoeken naar werk. Hiervoor is een klacht ingediend door een ‘Nieuwe Belg’ tegen minister Renaat van Landuyt. Zie ook nota: De Kempen.
• Voorstellen voor quota bij werknemers op basis van ras (cf. de apartheidsmaatregelen zoals in Zuid-Afrika).

... en als we dan weten dat allochtone organisaties zoals Kifkif 'eigen volk' straffeloos mogen aannemen op basis van ras, afkomst en nationaliteit, zie: Artikel: Kif Kif organiseert basiscursus journalistiek voor allochtone jongeren http://www.kifkif.be/modules.php?op=...rticle&sid=108
Geplaatst door: kifkif op jul 15, 2003 - 04:24 PM - voor allochtone jongeren ([SIZE=3]minstens één grootouder uit een niet-West-Europees land[/SIZE])... dan heeft Feryn gelijk, dat het niet buigt voor een racistische organisatie zoals de VDAB.

En wanneer de woordvoerder van het Inquisitiecentrum verklaart dat de volgende monteur een allochtoon moet zijn... dan is dat een racistische maatregel, opgedrongen door een racistisch CGK, met aan het hoofd een racist...
Volledig mee eens, trouwens bij Feryn zijn er allochtonen in dienst, elke werkgever werft toch sollicitanten aan die het best aansluiten bij wat de werkgever zoekt.
Het inqusitie groepje van een CGKR heeft zich niet te moeien in het aantal.
Het zou zich beter eens gaan bemoeien bij de opgenoemde discriminatie, maar ja dat mag natuurlijk...

Laatst gewijzigd door phoebe : 21 februari 2006 om 16:24.
phoebe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 18:00   #49
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

By the way. Er werd vanmorgen ook een kopstuk van Unizo aan het woord gelaten in 'Voor de dag' op radioI.
De man woog en wikte zijn woorden op een precisieschaaltje, dat zie je van hier. Het einde van het verhaal kwam er desalniettemin op neer dat er op deze manier drie jobs verloren gaan voor elke opgedrongen allochtoon.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 18:08   #50
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Chipie : 21 februari 2006 om 18:09.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 21:54   #51
ilfalco
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het CGKR gedraagt zich als het openbaar ministerie, is totaal politiek benoemd en is niet controleerbaar door het parlement.
Je weet het dan toch het centrum leman heeft een raad van bestuur met politici in..bvb Nahima lanjri van de CDenV(aag) en Said kahadroui(spa- spirit)
en anderen.
Was het trouwens niet de CVP d met Paula d'hondt die deze waanzin gestart is? toen noemde het nog commisariaat oid.

Alle PC partijen (VU incl) hebben de vervolging en de huidige marsrichting van het inquisitie centrum mee goedgekeurd. Het is een politiek orgaan waar enkel het VB nooit in vertegnwoordigd is. En uiteindelijk omgevormd tot spreerpunt in de vuile strijd tegen het VB. Onder dehaene heeft men de 3-tand gesmeed en verhofstadt heeft de inquisitie in de praktijk toegepast.

Wie deze waanzin wil stoppen heeft maar één keuze een stem tegen het cordon en tegen de PC waanzin en dat is een stem voor de grootste partij van vlaanderen. Enkel het VB heeft de wil om dit centrum voor goed en altijd af te schaffen.

Als de ondernemers nu niet proteseteren dan leggen ze zich neer bij een geleide staatseconomie waarbij de PC priesters de selectie van de werknemers doet . Niet in het belang van de economie of in het belang van vlaanderen maar in het belang van een utopisch multicultureel samenlevingsbeeld.

En ook vandaag lees ik weer hoe de kempische PC parlementsleden samen met GROEN een resolutie indienen als steun voor de kempische werkloosheid ... maar dat men weeraleens de handtekening en steun van de grootste partij van vlaanderen weigert. Wat nogmaals bewijst dat de rest één pot nat is.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 22:17   #52
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door saintamour Bekijk bericht
de gedachtenpolitie van het ons allerbekende racisme centrum wil een klacht neerleggen tegen poortenmaker feryn . omdat zij geen allochtonen aanwerven. dit ongeacht of het economisch haalbaar is voor het bedrijf in kwestie. mensen dit is een testcase , een begin van een heksenjacht op vlaamse bedrijven . daarom deze oproep we kunnen misschien beginnen met zo massaal mogelijk onze steun te betuigen
aan dit bedrijf en zijn verantwoordelijken .
misschien kunnen we allemaal een email verzenden ter steun
en geef deze oproep door op zoveel mogelijk fora en aan zoveel mogelijk
bekenden
--
Groetjes
Gerard Weytjens
http://www.gerardweytjens.be
Koop er dan een kantelpoort. als je dat bedrijf zo leuk vindt.
Oh ja 't is waar ook, een e-mail is gratis, een poort kost geld, en zover wil je jezelf nu ook weer niet engageren.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 22:26   #53
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je weet het dan toch het centrum leman heeft een raad van bestuur met politici in..bvb Nahima lanjri van de CDenV(aag) en Said kahadroui(spa- spirit)
en anderen.

Klopt. De vader van Bertje 'werkt' er ook.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 22:46   #54
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam Bekijk bericht
Oh ja 't is waar ook, een e-mail is gratis, een poort kost geld, en zover wil je jezelf nu ook weer niet engageren.
Wat als je nu geen kantelpoort nodig hebt ? Leuk ideetje voor mensen die nu bouwen of verbouwen misschien, maar men gaat een vertekend beeld krijgen van de steun als enkel bouwers "mogen" meedoen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 22:51   #55
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Wat als je nu geen kantelpoort nodig hebt ? Leuk ideetje voor mensen die nu bouwen of verbouwen misschien, maar men gaat een vertekend beeld krijgen van de steun als enkel bouwers "mogen" meedoen.
Ik vermoed dat de N-VA in Stufflebeam even bovenkomt en deze draad is gestart door een VB-er...
Oud 21 februari 2006, 22:56   #56
Gorefest
Minister

Gorefest's schermafbeelding

Standaard

In verband met dat 'aangeven van vacatures' aan de VDAB.. wie pleitte er twee weken geleden nog voor om geen vacatures door te sturen aan de VDAB maar eerst aan allochtonen voor te leggen? De naam begint met Ver en eindigt met Hofstadt .. en die mag dat dan wel ?
Oud 22 februari 2006, 00:01   #58
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ik vind dat iedere VB-er daar nu maar een kantelpoort moet kopen............garage of geen garage
Integendeel, ik vind dat die 75% die tegen het blok zijn daar een kantelpoort moeten bestellen en eisen dat ze door allochtonen geplaatst wordt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 09:28   #59
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam Bekijk bericht

Moest ik een kantelpoort vandoen hebben, mochten ze die direct komen leveren.
Oud 22 februari 2006, 16:50   #60
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beagle Bekijk bericht
Ik begrijp je stelling, zoals Storme het uitlegt in zijn 'Recht op Discrimineren', maar kan je ook eens uitleggen (liefst zonder dogma's of arbitraire stellingen te gebruiken) waarom dit moreel fout is.
Moraliteit kan slechts authentiek zijn, wanneer het voortspruit uit een vrije bewuste keuze. Opgelegde of afgedwongen moraliteit is in die optiek een contradictie en resulteert in nep,-moraliteit of gehuichel.
Iemands (a-)morele bewustzijnsinhoud verandert immers niet omdat de wetgever het oplegt.

Als Feryn niet graag andersgekleurde mensen aanneemt, dan zal dwang daarnaan niets veranderen.
Overigens vind ik niet dat een particulier (en vooral dan een enkeling als Feryn) moet opdraaien voor de beleidsoptie van quota.
Wanneer de gemeenschap beslist om quota door te voeren, dan moet de kost daarvan door de gemeenschap gedragen worden, en niet afgeschoven worden op één arbitraire groep zoals de werkgevers of op een enkeling zoals Feryn.
In het geval de staat allochtonen aan het werk wil, dan behoort die kost door de hele gemeenschap gedragen te worden, b.v. door ze in overheidsjobs te zetten.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be