![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Welke provinciale verschillen vermeldt het artikel? Niet meer rond de pot draaien!
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jammer genoeg is de Belgische ontwikkelingssamenwerking juist tot op heden veel te vaak gevoerd als symbool van België. De ervaringen met Zaïre en nu Kongo zijn daarin verhelderend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij mijn weten heeft België ook maar EEN kolonie gehad. Waar u dus die "oud-kolonies" vandaan haalt, is weer eens het zoveelste raadsel (even opmerken dat Ruanda en Burundi geen Belgische kolonies zijn geweest). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
U had reeds uit onze discussie gisteren begrepen dat ik de gewesten overbodig vind maar indien ze zouden blijven bestaan heb ik er dan ook geen probleem mee dat ze een deel van hun budget zouden reserveren voor ontwikkelingssamenwerking. Voorwaarde is wel dat ze het uit eigen budget halen en niet in de federale pot gaan graaien en bovendien zou er dan best een nationale coordinatie plaatsvinden om alles wat coherent te laten verlopen. (niet zoals bij buitenlandse handel waarbij de excellenties van de diverse gewesten en federale overheid elkaar voor de voeten gaan lopen) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En Aristotles dan? Alleen jammer dat Hans niet weet waar dat ligt. Laatst gewijzigd door daiwa : 1 maart 2006 om 18:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Banneling
|
![]() Het verschil tussen mandaatgebieden en kolonies is nooit echt duidelijk geweest in de praktijk. Dat zal u ook wel weten. Je vergeet ook dat onze minister van Congo de minister van "Koloniën" heette. Mijn uitspraak is dus gerechtsvaardigd omdat in de praktijk Rwanda en Urundi als kolonies werden beschouwd. Zelfs de pers heeft niet altijd het onderscheid gemaakt.
Waaruit blijkt de "niet-wenselijkheid van grootschalige projecten" dan? Zijn experts het daarover eens? Alles hangt ervan af wat men bedoelt met "grootschalige projecten". Ik moet u trouwens teleurstellen door te zeggen dat ALLE NGO's die in België werkzaam zijn in de OSW uw splitsingsstandpunt NIET delen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Gouverneur
|
![]() Of een gewestelijke en gemeenschapsbelasting naast een nationale.
De aangifte en inning kan samen gedaan worden om de burger geen 3 maal een belastingsformulier door zijn strot te jagen. Op het formulier dient dan wel duidelijk vermeld te worden wat het aandeel gewest-gemeenschap-federaal is. Wil een entiteit hogere belastingen heffen dan is dat ook duidelijker zichtbaar. Voorwaarde is wel dat er ook een evenredige verdeling komt van de resterende staatsschuld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Banneling
|
![]() Ik ben eens even op Wikipedia gaan zien:
Belgische koloniën Hoofdartikel: Belgische koloniën Koloniën van België waren Belgisch Congo en het mandaatgebied Ruanda-Urundi (het huidige Rwanda en Burundi). Dit was hoofdzakelijk te wijten aan koning Leopold II, die graag een kolonie voor zijn land wilde vestigen. Op de Conferentie van Berlijn werd de Congo aan hem toegewezen. De aldus ontstane Vrijstaat Congo werd door de koning als privé-bezit persoonlijk geëxploiteerd, met een humanitaire ramp tot gevolg. Na de dood van de koning verviel de Congo aan de Belgische Staat, die het gebied in 1960 opgaf. In de jaren veertig van de achttiende eeuw kende de Compagnie belge de colonisation een kort koloniaal avontuur in Santo Tomas aan de kust van Guatemala. Van 1902 tot 1931 had België ook een terrein in Tien-Tsin (China) in eeuwigdurende concessie." |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Banneling
|
![]() Dat van die "humanitaire ramp" is niet ondersteund door bewezen en overdreven. Wat er ook van zij, JVDB kan niet beweren dat de opsteller een Belgisch-gezinde zou zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() België heeft maar één kolonie gehad, nl. Belgisch Kongo. Het huidige Ruanda en Burundi waren geen kolonies, maar mandaatgebieden. Dat zijn wel verschillende zaken.
En in de 18e eeuw bestond België bij mijn weten nog niet... Tot slot, het gebied in China was geen kolonie, maar een handelspost. Een kolonie is immers "eigendom" van een staat. Bijgevolg kan ze een kolonie niet in concessie krijgen. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Banneling
|
![]() Wikipedia: Een mandaatgebied of kortweg mandaat is de voogdij na de Eerste Wereldoorlog op basis van artikel 22 van het Handvest van de Volkerenbond, die door door verschillende staten (mandatarissen) werd uitgeoefend. Deze voogdij werd uitgeoefend over voormalige Duitse koloniën en delen van het vroegere Ottomaanse Rijk, onder toezicht van de mandatencommissie van de Volkerenbond. Deze mandaatgebieden kunnen in feite gezien worden als een annexatie van de Duitse kolonies en delen van het Ottomaanse Rijk door de overwinnaars van de Grote Oorlog.
Geef toe dat het verschil miniem is en dat het hier eigenlijk gaat om een speciale vorm van kolonies. Laatst gewijzigd door Hans1 : 1 maart 2006 om 18:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ruanda en Burundi waren geen Belgische kolonies. Nooit geweest. Wel mandaatgebieden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Banneling
|
![]() Was er dan in de praktijk enig verschil: nee.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hans, provinciale verschillen in dat artikel dat u "enkel maar citeerde"...
(weer een voor: BUB Liegt) |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Minister-President
|
![]() Van dale:
man·daat·ge·bied (het ~) 1 gebied, dat tijdelijk door een andere staat wordt bestuurd |
![]() |
![]() |