![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#321 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Wat wordt dan bedoeld met voorverkoopbiljetten? Een soort strippenkaart, zoals in Nederland?
|
|
|
|
|
|
#322 |
|
Minister-President
|
Euhm, België kent geen strippenkaarten. De technologie, ondertussen ook al langzamerhand aan vervanging toe is die van Prodata. Kartonnen kaartjes met een magneetstrip die wordt ontwaard door ze in zo'n geel (of oranje, zoals bij de MIVB) bakje te stoppen. De bedoeling is, dat je vanaf vandaag zo'n kaartje kan krijgen zowel bij de buschauffeur als in een voorverkoopsnet, bestaande uit krantenwinkels en supermarkten, maar ook de NMBS-stations, geloof ik. Alleen zal het goedkoper zijn bij de supermarkt, dan bij de chauffeur. Om zo minder lange wachttijden te hebben bij haltes.
Dat kunnen dan gewoon losse biljetten zijn, voor 1 rit van A naar B, maar dat kunnen ook Lijnkaarten zijn, een soort waardekaarten waarmee je verschillende ritten kan uitvoeren. Eigenlijk wel te vergelijken met een strippenkaart, dus. |
|
|
|
|
|
#323 | |
|
|
Citaat:
Ach, als er eenmaal een chipkaart is (ik heb gelezen dat men ook in Vlaanderen zoiets wil invoeren) hoef je helemaal geen kaarten meer te kopen, of hooguit blijft er één soort wegwerpkaart over met alleen verschillen in reistegoed of geldigheid. |
|
|
|
|
|
|
#324 |
|
Minister-President
|
Ondertussen al eens uitgeprobeerd?
|
|
|
|
|
|
#325 | |
|
|
Een chipkaart? Nee, ik heb een OV-studentenkaart, dus ik mag overal gratis reizen.
Er is wel nieuws over de dienstregeling van de NS: ze hebben nu toch ingebonden en gaan de plannen wijzigen. De reistijd naar de uithoeken van Nederland wordt korter en de drie Zeeuwse stations hoeven waarschijnlijk niet dicht. Ik denk dat de kleine stations dan om en om door de ene of de andere trein bediend worden, waardoor ze toch allemaal een uurdienst krijgen. Kruiningen-Yerseke (verrassend genoeg uitgesproken als [ier.se.ke], met twee stomme e's) zal dan wel een trein per uur moeten inleveren, maar dat lijkt me niet onredelijk gezien de klandizie sinds het opheffen van de veerdienst Kruiningen-Perkpolder sterk teruggelopen is. Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#326 |
|
Minister-President
|
De aanpassingen lijken me al een positieve wending. Maar ik bedoelde eigenlijk, of je al eens in Vlaanderen de nieuwe tarieven bent komen uittesten
|
|
|
|
|
|
#327 |
|
|
Oh, in Vlaanderen! Nee, ik kom niet zo héél vaak die kant uit. Maar als ik de komende maanden nog eens jullie richting uitkom zal ik zeker eens een Lijnkaart proberen. Als die tenminste niet al te kort geldig blijft.
|
|
|
|
|
|
#328 |
|
Minister-President
|
Ik dacht 2 jaar, maar heb nog geen enkel probleem gehad met oude kaarten. Het werkt trouwens als een soort proton/chipknip: er staat een bepaald bedrag op, en elke keer je reist, gaat het bedrag van de reis eraf. Soms komt dat dan niet mooi uit, en moet je opleggen, maar het mooie is wel, dat het extra kaartje ook nog lijnkaarttarief blijft. Je mag trouwens zelf kiezen hoeveel je erop zet, met een minimum van 8 euro, dacht ik.
|
|
|
|
|
|
#329 |
|
|
Klinkt goed, het principe lijkt ook een beetje op de toekomstige ov-chipkaart en het systeem is in ieder geval wat moderner dan een strippenkaart.
Weet jij of iemand anders trouwens hoe het staat met het lightrailplan in Limburg? En ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoever men inmiddels staat met de heringebruikname van Maastricht-Lanaken. Ik kan daar vreemd genoeg weinig over vinden op internet, maar als het goed is zijn ze vorig jaar zomer al begonnen met de werkzaamheden. |
|
|
|