Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Waar ga jij wonen na de Vlaamse onafhankelijkheid?
Ik blijf in Vlaanderen wonen natuurlijk 55 79,71%
Ik verhuis naar Wallonië, ik gun het ze ni, neh!!! 8 11,59%
Ik ga naar Frankrijk 2 2,90%
Ik ga naar Nederland 4 5,80%
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 maart 2006, 12:16   #61
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Je wéét toch dat BSL VL zal kiezen. Dus had je beter VL aangeduid.
U bent daar nét iets te zeker van. Vergeet niet dat Brussel hoofdzakelijk uit Franstaligen bestaat.

Laatst gewijzigd door Kim : 2 maart 2006 om 12:16.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2006, 12:18   #62
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Je verhuist naar Wallonie, zeg je (als BSL in W zou liggen). En de Waalse ID-kaart en een W op je wagen zie je wel zitten ipv de VL ?
En jij maar zeggen dat je pro-Belgisch bent. Je wekt hierbij zéér sterk de indruk dat je pro-Waals bent én anti-Vlaams.
Kim, je ware aard komt alsnog boven !
Ik ben pro Belgisch ja, dat impliceert niet dat ik Waalsgezind ben (ik ben geen FDF'er of zo)! Ik ben gewoon ronduit gekant tegen een Vlaamse republiek en ik weiger me dan ook aan te passen. De gemakkelijkste oplossing is dus verhuizen naar Brussel/Wallonië, maar ik zou evengoed richting Luxemburg kunnen gaan (al is dat niet zo makkelijk om daar zomaar te gaan wonen).

Laatst gewijzigd door Kim : 2 maart 2006 om 12:20.
Oud 2 maart 2006, 12:20   #63
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Alsof jij zo goed weet wat er onder de Franstalige Brusselaars speelt. Of misschien weet je het wel, maar vervult het je zo met afschuw dat je erover zwijgt. 8)

In het onderwijs zien we dat Franstalige Brusselaars vrij massaal voor het Nederlandstalig onderwijs kiezen zodra hen dat beter uitkomt (betere kwaliteit, meer aanzien). Zo zal het ook gaan als België uiteenvalt en er daadwerkelijk gekozen moet worden. Dan zal men kiezen voor wat economisch, sociaal en kwalitatief het beste uitkomt en niet voor wat volgens de ideologie van het FDF logisch zou zijn.
Massaal? Overdrijf toch niet!8)
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2006, 12:21   #64
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius Bekijk bericht
Je bedoelt dat de schilderijen van Breughel de splitsing van België gaan tegenhouden?
Inderdaad...... ons gemeenschappelijk patrimonium op doek en in onze genen, hoe gaat u dat zonder kleerscheuren en verloren energie rechtvaardig verdelen ?
Ik mag alvast één been, één arm, en de helft van mijn hoofd en hart aan Brussel en Wallonië afgeven. Het wordt lastig ademen ( letterlijk en figuurlijk ) voor mij in een onafhankelijk Vlaanderen.....
En ik heb ook geen goesting om te verhuizen. België is mijn thuisland en zo wil ik het houden, tenminste tot een meerderheid (waartoe ik niet behoor )mij splitst

Laatst gewijzigd door labyrinth : 2 maart 2006 om 12:22.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2006, 12:21   #65
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
U bent daar nét iets te zeker van. Vergeet niet dat Brussel hoofdzakelijk uit Franstaligen bestaat.
Job, en andere Vlaamsgezinden op dit forum, kennen het verschil niet tussen Franstaligen en Vlamingen.
Oud 2 maart 2006, 13:13   #66
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Nog maar goed ook, dat al die Belgicisten verhuizen naar het buitenland. We krijgen geen bomaanslagen of zelfmoord acties tegen de Vlaamse republiek.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2006, 13:25   #67
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Inderdaad...... ons gemeenschappelijk patrimonium op doek en in onze genen, hoe gaat u dat zonder kleerscheuren en verloren energie rechtvaardig verdelen ?
Heb jij een raciaal begrip 'Belg'?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2006, 13:27   #68
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Massaal? Overdrijf toch niet!8)
Nou ja, genoeg om jou op stang te jagen. 8)
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2006, 13:34   #69
Djiezes
Europees Commissaris

Djiezes's schermafbeelding

Standaard

Als het zover komt (ik zeg "als" en niet "wanneer"), ben ik hier weg. Nederland is zeker geen optie. Misschien trek ik wel naar Bretagne of de Auvergne ofzo terwijl al de rest de Provence en de Côte d'Azur gaat verkloten voor zover dat nog niet gebeurd is.

Laatst gewijzigd door Djiezes : 2 maart 2006 om 13:39.
Djiezes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2006, 13:53   #70
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Heb jij een raciaal begrip 'Belg'?
Neen, een zowel emotionele als fysieke verbondenheid met mijn voorouders.
Oud 2 maart 2006, 13:58   #71
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Nog maar goed ook, dat al die Belgicisten verhuizen naar het buitenland. We krijgen geen bomaanslagen of zelfmoord acties tegen de Vlaamse republiek.
Hopelijk verhuizen ze niet met hun geld want dan verkleind Vlaanderen niet alleen, maar wordt het ook armer ( weeral letterlijk en figuurlijk ).

Laatst gewijzigd door labyrinth : 2 maart 2006 om 13:58.
Oud 2 maart 2006, 13:59   #72
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
En nu worden Belgicisten al vergeleken met terroristen...

Laatst gewijzigd door Kim : 2 maart 2006 om 13:59.
Oud 2 maart 2006, 14:02   #73
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Djiezes Bekijk bericht
Als het zover komt (ik zeg "als" en niet "wanneer"), ben ik hier weg. Nederland is zeker geen optie. Misschien trek ik wel naar Bretagne of de Auvergne ofzo terwijl al de rest de Provence en de Côte d'Azur gaat verkloten voor zover dat nog niet gebeurd is.
Zeer goeie keuze.
Oud 2 maart 2006, 14:04   #74
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Neen, een zowel emotionele als fysieke verbondenheid met mijn voorouders.
... en dat vind je een voldoende reden om je gehechtheid aan België (deels) te verantwoorden?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 2 maart 2006 om 14:04.
Oud 2 maart 2006, 14:07   #75
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... en dat vind je een voldoende reden om je gehechtheid aan België (deels) te verantwoorden?
Sinds wanneer moet een gehechtheid, een liefde voor iets of iemand ook verantwoord worden ?
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2006, 14:11   #76
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Een plundertocht kan veel oplossen . En een gedrocht als het atomium kunnen we gerust laten staan.
Neen, het is het feit dat Vlaanderen en Brussel sociaal-economisch aan elkaar verankerd zijn, dat eerder een belletje doet rinkelen.

De huidige Brusselse politici zullen idd geen Belgiëloos Vlaanderen accepteren. De Franstalige Brusselse politici zijn in grote getale regelrechte Vlamingenhaters, en de Vlaamse politci zijn verdeeld tussen Brusselse Vlamingen en Vlaamse Brusselaars.

Daarom dat Vlaanderen meer, en veel meer aandacht moet hebben voor Brussel. Hoe groot mijn aversie ook is tegen Bert Anciaux, het is toch één van de weinige politici die Brussel niet negeert.
Eén van de manieren om de band tussen Vlaanderen en Brussel terug te versterken, is door meer nadruk te leggen op de gemeenschappen, in plaats van op de gewesten.
Inderdaad, Vlamingen zijn meer bezig met Brussel te verliezen dan voor zich te winnen. Vlamingen keren zich af en tegen hun eigen hoofdstad. Het enige dat ze hierbij winnen is een moeilijker bestuurbaar land en een kleiner Vlaanderen. Droevig ! We missen zo de trein naar de toekomst, Europa en de wereld.
Oud 2 maart 2006, 14:14   #77
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... Droevig ! We missen zo de trein naar de toekomst, Europa en de wereld.
... en het bloed van onze Belgische voorvaderen!
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2006, 14:19   #78
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Sinds wanneer moet een gehechtheid, een liefde voor iets of iemand ook verantwoord worden ?
Ten eerste: je 'moet' geen verantwoording afleggen en, ten tweede, het is niet die 'gehechtheid' die 'moet' verantwoord worden. Waar ik op aanstuur is dat Labyrinth zijn 'zowel emotionele als fysieke verbondenheid met [zijn] voorouders' een argument vindt om zijn belgicisme te verantwoorden. Ik vind dat een wankel en weinig werkbaar principe: je koopt er namelijk geen brood voor, voor dergelijke irrationele principes. Ik voel me ook verbonden met 'mijn' geschiedenis, maar ik verbind daar enkel persoonlijke, geen politieke consequenties aan: ik vind niet dat ik verantwoording heb af te leggen (in een iets andere betekenis nu) tegenover die erfenis omdat dat leidt (of kan leiden) tot steriel conservatisme of inertie.
Oud 2 maart 2006, 14:21   #79
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Droevig ! We missen zo de trein naar de toekomst, Europa en de wereld.
Dat is echt wel een dooddoener van formaat... België staat gelijk aan democratie, verdraagzaamheid en openheid, terwijl Vlaanderen wat dat betreft een soort 'anti-België' is van dictatuur, vervolging en geslotenheid. Toon me dat eens even aan, ik ben benieuwd...
Oud 2 maart 2006, 14:22   #80
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Absoluut, wij leven in harmonie. Niet perfect, maar tot wederzijds genoegen wat mij betreft. Ik ben best tevreden met mijn onvolmaakte menselijke partner.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be