![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
onder de moren werden er geen joden meer vervolgd - onder de christenen later dan weer wel. ook was onder de moren toendertijd interreligieus contact mogelijk ( waardoor we van averoes de litanieen van aristoteles terug kregen die verloren waren gegaan tijdens de brand van de grote bib in alexandrie )
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 3 maart 2006 om 12:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
![]() ik zou zelfs zeggen dat ze achteruit zijn gegaan maar daar heeft de haat die gezaaid werd met de kruistochten ook alles mee te maken en ook nu is het oplevend fundamentalisme grotendeels de schuld van onze unilaterale doughnutetende fundamentalistische "vrienden" van aan de overkant vd atlantische oceaan.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 3 maart 2006 om 13:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() die ezels hun broodjes zouden nooit bakken zonder de unilaterale ezels
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 3 maart 2006 om 13:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() De totaalgreep van de atavistische religies op het leven, persoonlijk zowel als maatschappelijk, moet doorbroken worden.
Maar hoe? Laatst gewijzigd door eno2 : 3 maart 2006 om 14:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Schepen
|
![]() Het woord 'islamisme' bestaat al veel langer dan dat die twee heren dat zouden hebben uitgevonden. Het is ook geen kritiek op de islam, al wordt dat vaak zo verkeerd uitgelegd. Het is een kritiek op een vorm van fundamentalisme, wat dan weer betekent dat mensen zo hard vasthouden aan bepaalde waarden waarvan zij overtuigd zijn dat zij die moeten verdedigen, dat zij niet meer in staat zijn om een kritische reflectie te maken over hun daden.
Het komt erop neer dat mensen niet meer vertrouwen in hun eigen mogelijkheden om goed en kwaad te onderscheiden, maar dat zij zich daarvoor volledig toeverlaten op hun ideologie (in dit geval hun godsdienst). Daarmee gaan zij eigenlijk voorbij aan het fundament van een godsdienst (of ideologie) die juist bedoeld is als een oproep om als goede mens te leven. Elke moslim zal bevestigend antwoorden als je vraagt of de koran een oproep bevat om als goede mens te leven. Wij moeten als goede nadenkende mensen dan ook de kritiek op het fundamentalisme niet uitleggen als kritiek op de islam, want als wij al niet dit onderscheid kunnen maken, dan wordt het voor de moslims zelf bijzonder moeilijk om eender welke kritiek te aanvaarden. Laatst gewijzigd door Jo Creten : 3 maart 2006 om 14:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ga naar: navigatie, zoek Islamisme of politieke islam is een politieke ideologie gebaseerd op een conservatieve, letterlijke (of 'literalistische') interpretatie van de Koran en de Hadieth. De ideologie komt voort uit het principe van tawhid, eenheid, en is daarmee tegen de scheiding van geloof en staat. De aanhangers van deze ideologie stellen dat Gods wetten boven de door de mens geschreven wetten gaan. Islamisten willen de staatshuishouding in de islamitische landen strikter in overeenstemming met de Koran brengen. Voor sommigen van hen is het ideaal om opnieuw een kalifaat in te voeren, met een leider die zowel geestelijke als seculiere macht heeft. Zij zien in dit politieke ideaal de oplossing voor alle wereldlijke, economsiche en sociale problemen. Sommigen vinden dat ook andere landen tot de islam bekeerd moeten worden. Islamistische bewegingen verrichten ook vaak werk op maatschappelijk en sociaal terrein, iets wat ook voortkomt uit het principe van tawhid. Slechts een kleine minderheid van islamisten gaan over tot geweld tegen andersdenkenden. Laatst gewijzigd door eno2 : 3 maart 2006 om 15:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Weet er iemand waarom le Gloupier al 5 taarten in het gezicht van HBL heeft gesmeten ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() beter paardevlaaien nemen dan - die zijn gratis 8)
en ze wekken voor evenveel moeite meer opschudding
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 3 maart 2006 om 15:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() [quote=King of beggars and fleas;1567782]beter paardevlaaien nemen dan - die zijn gratis 8)
en ze wekken voor evenveel moeite meer opschudding[/quote Waarom niet eens BHL proberen?] |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kan je mij een sociologische of psychologische studie tonen die je uitspraak ondersteunt ? Je noemt hier ook twee erg verschillende dingen in dezelfde adem, identiteit en sociale status. Twee begrippen die verre van eenvoudig zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() deze tekst lijkt de moeite :
http://www.flwi.ugent.be/cie/CIE/sha...ningsveld1.htm Gepubliceerd in: Tolerantie Getolereerd? Islamitische en Westerse Opvattingen,ed. R.Doom. Gent, 1996, pp. 51-68 Laatst gewijzigd door Knipp : 4 maart 2006 om 03:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() en om wat diper in te gaan op het begrip 'sociale identiteit'
http://en.wikipedia.org/wiki/Social_identity aanrader ! Laatst gewijzigd door Knipp : 4 maart 2006 om 04:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Geen wonder dat ze zich in hun bestaan bedreigd voelen als je hun profeet 'satiriseert'. Moet ik elk van mijn meningen corroberen met stuDies? Wetenschapsmaniak? Laatst gewijzigd door eno2 : 4 maart 2006 om 16:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Papegaai dus vooral rustig verder, steek één miljard mensen in de islamzak en duw er dan je stempeltjes op. Zoek er nog twee drie attributen bij en al snel heb je een paar zinnen die op een redenering lijken. Doe dat op politics.be en binnen een uurtje komen al wat wolven meehuilen. Dat is dan ook de echte functie van dit forum en van ideologie in 't algemeen : mensen bevestigen in hun sociale identiteit, gezellig meutegevoel, lege kuddepraat en soms zelfs ronduit bendevorming. Politics.be glijdt steeds verder af naar een kleine set van sociale identiteiten, die hun karikaturen van de werkelijkheid verkiezen boven het onderzoek van die werkelijkheid. Laatst gewijzigd door Knipp : 4 maart 2006 om 17:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Preciseer eens? Mag een muilpeer? Een kaaksmeet? Een stamp onder de kont? Een neep? Een pits? Een prik met een tandestoker?
![]() |
![]() |