Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 maart 2006, 11:06   #1
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard nieuwe flats te duur voor jongeren, belegging voor de ouderen

Nieuwe flats te duur voor jongeren

Meer dan de helft van de nieuwe flats worden gekocht door senioren die kleiner willen gaan wonen of hun geld veilig beleggen. Zij opteren meest voor een appartement met twee slaapkamers, in een middelgrote stad.

De bouw van nieuwe appartementen wordt zeker niet aangevuurd door de vraag van jonge gezinnen. Zij kunnen de torenhoge prijzen niet volgen. Vooral jonge senioren kopen de nieuwe appartementen,'' zegt Frank Thiers van het Belgisch Instituut voor Vastgoedmakelaars.

Een deel van die 50-plussers ziet een nieuw appartement als belegging. ,,Als zekere belegging,'' zegt Thiers. ,,Beurzen kunnen crashen. Maar in de 25 jaar dat ik in de vastgoed zit, zijn de prijzen van de woningen almaar gestegen.''

Een ander deel van de senioren koopt een appartement omdat zij kleiner willen gaan wonen. Door de eerste lichamelijke kwaaltjes valt het tuinwerk en het onderhoud van het eigen huis te zwaar. In plaats van hun geld in verbouwingswerken te steken, opteren ze voor een nieuw appartement.

De voorkeur gaat uit naar een appartement op de eerste of tweede verdieping. Dat geeft een veilig gevoel. Meest gezocht zijn appartementen dicht bij een stadscentrum. Ook de nabijheid van een station of een bushalte is belangrijk.

Kleiner gaan wonen is vaak de start van een nieuw leven. Maar toch snijdt men de streng met het oude leven niet helemaal door. Want liefst van al kopen deze jonge senioren een appartement in de nabijheid van hun vroegere woning. Op die manier kan men contact houden met de vriendenkring.

---------------------------------------------------------

zou het misschien mogelijk zijn om jongeren ook betaalbaar te laten wonen?
of werken die niet weer hard genoeg?
want de jeugd heeft het toch 'zo goed vergeleken met vroeger'...

Laatst gewijzigd door Mitgard : 4 maart 2006 om 11:06.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2006, 11:12   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De jeugd kan maar beter serieus beroepsopleiding volgen want het enige dat nu nog haalbaar is zijn huisjes op afbraak.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2006, 13:32   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Laat één ding duidelijk zijn: jeugdwerkloosheid zou niet mogen bestaan ...
maar zoals dat in deze draad naar voor komt, vind ik het ronduit belachelijk:
mag de jeugd nog betaalbaar wonen, mag de jeugd nog een gsm hebben met alle snufjes, mag ze een betaalbare pc en internetaansluiting, mag ze een behoorlijke veilige auto met wat moderne airbags en veilige airko, mag ze een mooie techno-fiets van meer dan 1000 euro ook aan een betaalbare prijs; mag ze betaalbaar op vliegreis naar elk kontinent en liefst voor enkele maanden na het afstuderen; mag ze betaalbare maar toch eksklusieve kledij; mag ze sporten met mooie ski's en dito kledij, met tennisraketten waar ik een week voor moet gaan werken; mag ze betaalbaar wat drugs gaan kopen in Holland; mag ze toch haar ogen niet kapot kijken en dus een breedbeeld-tv hebben met de nodige dvd en home-cinema toestanden; mag ze toch ook eens betaalbaar naar een sterrenrestaurant en laat ze toch geen gewone boterhammen eten maar wel geprepareerde broodjes iedere werkdag 's middags; mag ze toch een gps hebben ook met staatsteun .... en ook designmeubelen in die betaalbare woning ..???

Mijn teelballen ja !!
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2006, 13:58   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
mag de jeugd nog betaalbaar wonen, mag de jeugd nog een gsm hebben met alle snufjes, mag ze een betaalbare pc en internetaansluiting, mag ze een behoorlijke veilige auto met wat moderne airbags en veilige airko, mag ze een mooie techno-fiets van meer dan 1000 euro ook aan een betaalbare prijs; mag ze betaalbaar op vliegreis naar elk kontinent en liefst voor enkele maanden na het afstuderen; mag ze betaalbare maar toch eksklusieve kledij; mag ze sporten met mooie ski's en dito kledij, met tennisraketten waar ik een week voor moet gaan werken; mag ze betaalbaar wat drugs gaan kopen in Holland; mag ze toch haar ogen niet kapot kijken en dus een breedbeeld-tv hebben met de nodige dvd en home-cinema toestanden; mag ze toch ook eens betaalbaar naar een sterrenrestaurant en laat ze toch geen gewone boterhammen eten maar wel geprepareerde broodjes iedere werkdag 's middags; mag ze toch een gps hebben ook met staatsteun .... en ook designmeubelen in die betaalbare woning ..???

Mijn teelballen ja !!

Niks van wat hierboven vermeld is komt zelfs maar in de buurt van 100000€ + voor iets heel gewoons ,en dit net in een periode waar hypothecaire leningen moeilijk worden in deze tijd van "soepele","flashy","interimaire" regeling van de arbeidsmarkt....

Hoewel ik bepaald geen jongere meer ben bekijk ik die "2de woningprojekten" van al die midlifers als een serieuze marktverstorende faktor,een reusachtige f*ck You aan de opvolgende generatie.....(vooral gezien de beperkte beschikbare bouwgronden,willen we Vlaanderen nog enigszins open houden)

Misschien zijn zij wel te veel verwend,die generatie die altijd en ongestoord kon werken,altijd en ongestoord kon doppen,altijd en ongestoord 20 jaar aan de ziekenbond kon zitten met een zeer been?

Doordat er bij mij net een 4-tje voor staat behoor ik tot de tussenleeftijd,ikzelf heb het best goed ,maar ik kan niet ontkennen wat ik rondom mij bemerk,ik moet geen 20 meter uit mijn deur daarvoor,hoe moeilijk het moet zijn voor jonge mensen nu.........
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2006, 14:00   #5
prutske
Burgemeester

prutske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mijn teelballen ja !!
Dat is de puntjes op de I gezet
Oud 4 maart 2006, 14:08   #6
Tavek
Banneling

Standaard

Een goei epedemie van bvb de griep ofzo, en ons probleem is opgelost.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2006, 14:08   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door prutske Bekijk bericht
Dat is de puntjes op de I gezet
Dat zou dan de eerste generatie jongeren zijn, sinds meer dan 100 jaar die niet "mee mag" met hun tijd ,omdat ze moeten "sparen voor later".

Lijkt me niet echt natuurlijk ,en zelfs een beetje egoistisch van de ouderen die wel lekker "onverantwoord" bezig mochten zijn in "hun" tijd niet?

We zitten nu al met ganse wijken gefrustreerde jongeren,meestal van allochtone extraktie,die met dit probleem zitten,en het al geuit hebben,en /of het risico lopen in de val van volksmenners met antieke wereldbeelden te lopen...

Nu gaan we het misschien nog eens overdoen met de autochtonen ook,want geef toe,als dat grapje met die immo-prijzen en gebrekkige tewerkstelling zo verder duurt zal het helemaal onbetaalbaar worden,MET of zonder gsmmekes,PCkes en wathever.....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2006, 14:32   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Niks van wat hierboven vermeld is komt zelfs maar in de buurt van 100000€ + voor iets heel gewoons ,en dit net in een periode waar hypothecaire leningen moeilijk worden in deze tijd van "soepele","flashy","interimaire" regeling van de arbeidsmarkt....

Hoewel ik bepaald geen jongere meer ben bekijk ik die "2de woningprojekten" van al die midlifers als een serieuze marktverstorende faktor,een reusachtige f*ck You aan de opvolgende generatie.....(vooral gezien de beperkte beschikbare bouwgronden,willen we Vlaanderen nog enigszins open houden)

Misschien zijn zij wel te veel verwend,die generatie die altijd en ongestoord kon werken,altijd en ongestoord kon doppen,altijd en ongestoord 20 jaar aan de ziekenbond kon zitten met een zeer been?

Doordat er bij mij net een 4-tje voor staat behoor ik tot de tussenleeftijd,ikzelf heb het best goed ,maar ik kan niet ontkennen wat ik rondom mij bemerk,ik moet geen 20 meter uit mijn deur daarvoor,hoe moeilijk het moet zijn voor jonge mensen nu.........
Ik rij nog maar pas met tram 5;
ik moet nog erven en mijn vrouw ook.
Ik steun mijn nakomelingen bijvoorbeeld bij de aankoop van grond of huis; niet teveel in een keer (het risiko bestaat nog steeds dat ze het enkele jaren later naar advokaten zullen dragen bij een eventuele echtscheiding ...)
Ik vind dat goed zo.
Pas op: ze moeten mij niet komen bedelen voor die hulp bij aankoop grond of huis. Ik heb het hen éénmaal duidelijk gezegd: dat is mijn hulp; ge moet dat geen twee keer vragen, zodra ik hoor dat je wat op het oog hebt dan krijgt ge het.
Ik vind dat goed zo.
En ik vind dat het werkt, tenminste bij mijn gasten: ze doen het goed. Ik heb waarschijnlijk dikke chance.

Maar tegelijk heb ik ook realiteitszin: wat zeldzaam wordt, stijgt in prijs (vraag en aanbod). Huizen en handenarbeid worden de zeldzame goederen. Andere zaken zijn veel, veel meer bereikbaar geworden. Je kan daarvoor koleirig zijn of beginnen bleiten: je zal het niet veranderen. En ook de overheid kan daar niets aan veranderen, hooguit wat ondersteuning via belastingsvoordeel, maar dat is niet meer dan gerommel in de marge. Ge weet toch hoe dat heet! Het heet : "that's life".

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2006, 15:35   #9
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mijn teelballen ja !!
Misschien tijd voor een castratieke.

Het gaat 'm niet om nutteloze luxegoederen.
Het gaat om een dak boven je hoofd. Gehuurd of gekocht.
Oud 4 maart 2006, 15:48   #10
Don Quichote
Banneling

Standaard

Ik lig meer wakker van het eventuele voortbestaan van de sluipwesp.

Gevoeligheden verschillen van mens tot mens.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2006, 16:46   #11
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

het solidariteitsgevoel van de ouderen met diegenen die momenteel voor hun pensioen werken druipt er weer vanaf...

Laatst gewijzigd door Mitgard : 4 maart 2006 om 16:46.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2006, 17:02   #12
pistoléke
Burgemeester

pistoléke's schermafbeelding

Standaard

het mag wel es een keertje gezegd worden niet?,niet alleen de huurprijzen,maar ook andere prijzen schieten de hoogte in...hoe kun je nu willen dat je iets kunt verkopen,laat staan verhuren als de mensen het toch niet meer kunnen betalen,het leven word duurder,wanneer word het es goekoper??? altijd zeveren over loonkost en dergelijken,verlaag de prijzen zodat alles nog betaalbaar blijft(neem nu bijvoorbeeld een ticketje voor de tram of bus dat slaagt nu inneens met 50 % van prijs de hoogte in)maar bon sinds de invoer van de € is die trend begonnen,met belgische franken was da nu en dan es 1 frank of 2 frank,nu als er iets opslaat is da meteen me 20 cent(8 frank),en dan heb ik het niet over een gsm of ne gprs of een dvd speler...en ja de huurprijzen rijzen de pan uit...
Oud 4 maart 2006, 18:25   #13
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mijn teelballen ja !!
Mag in geschopt worden....
Oud 4 maart 2006, 18:31   #14
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik rij nog maar pas met tram 5;
ik moet nog erven en mijn vrouw ook.
Ik steun mijn nakomelingen bijvoorbeeld bij de aankoop van grond of huis; niet teveel in een keer (het risiko bestaat nog steeds dat ze het enkele jaren later naar advokaten zullen dragen bij een eventuele echtscheiding ...)
Ik vind dat goed zo.
Pas op: ze moeten mij niet komen bedelen voor die hulp bij aankoop grond of huis. Ik heb het hen éénmaal duidelijk gezegd: dat is mijn hulp; ge moet dat geen twee keer vragen, zodra ik hoor dat je wat op het oog hebt dan krijgt ge het.
Ik vind dat goed zo.
En ik vind dat het werkt, tenminste bij mijn gasten: ze doen het goed. Ik heb waarschijnlijk dikke chance.

Maar tegelijk heb ik ook realiteitszin: wat zeldzaam wordt, stijgt in prijs (vraag en aanbod). Huizen en handenarbeid worden de zeldzame goederen. Andere zaken zijn veel, veel meer bereikbaar geworden. Je kan daarvoor koleirig zijn of beginnen bleiten: je zal het niet veranderen. En ook de overheid kan daar niets aan veranderen, hooguit wat ondersteuning via belastingsvoordeel, maar dat is niet meer dan gerommel in de marge. Ge weet toch hoe dat heet! Het heet : "that's life".
Tram 5 nieuw vandaag (Het was gratis hé)
Oud 4 maart 2006, 18:31   #15
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Mag in geschopt worden....
Men schopt niet in een bal, maar erop...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2006, 18:33   #16
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Men schopt niet in een bal, maar erop...
kommaneuker...
Oud 5 maart 2006, 07:56   #17
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een goei epedemie van bvb de griep ofzo, en ons probleem is opgelost.
hangt er vanaf wie er sterft...gaat gij van de reis zijn?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2006, 08:00   #18
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Dat zou dan de eerste generatie jongeren zijn, sinds meer dan 100 jaar die niet "mee mag" met hun tijd ,omdat ze moeten "sparen voor later".

Lijkt me niet echt natuurlijk ,en zelfs een beetje egoistisch van de ouderen die wel lekker "onverantwoord" bezig mochten zijn in "hun" tijd niet?

We zitten nu al met ganse wijken gefrustreerde jongeren,meestal van allochtone extraktie,die met dit probleem zitten,en het al geuit hebben,en /of het risico lopen in de val van volksmenners met antieke wereldbeelden te lopen...

Nu gaan we het misschien nog eens overdoen met de autochtonen ook,want geef toe,als dat grapje met die immo-prijzen en gebrekkige tewerkstelling zo verder duurt zal het helemaal onbetaalbaar worden,MET of zonder gsmmekes,PCkes en wathever.....
al die rommel word door de jeugd gekocht omdat ze voor iets écht goed (huis, nieuwe auto enz.) toch niet genoeg hebben.Dan kopen ze maar van die prullen.En dragen peperdure merk-kleren alhoewel ze in een krot wonen...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be