Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Waar ga jij wonen na de Vlaamse onafhankelijkheid?
Ik blijf in Vlaanderen wonen natuurlijk 55 79,71%
Ik verhuis naar Wallonië, ik gun het ze ni, neh!!! 8 11,59%
Ik ga naar Frankrijk 2 2,90%
Ik ga naar Nederland 4 5,80%
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 maart 2006, 07:27   #241
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Overdrijven is ook een kunst. Maastricht is een studentenstad, die studenten spreken echt geen Frans hoor. De autochtone Maastrichtenaar al evenmin. Maastricht was in de eerste helft van de negentiende eeuw sterker verfranst dan Brussel, maar nog voor WOII is het Frans er uitgestorven. Zie ook dit artikel.

Elders in Zuid-Limburg heb ik nooit ergens Frans horen spreken. Wel Duits overigens, meer bepaald in Vaals, Kerkrade en Heerlen. Misschien dat de Franstaligen zich concentreren in Eijsden, maar in de rest van Zuid-Limburg kom je ze volgens mij weinig tegen.
ga gewoon een terrasje doen op het Vrijthof in Maastricht... en trek je oren open... dan hoor je een taal die noch Limburgs, noch Nederlands is maar Frans...
enorm veel Franstaligen van het Luikse gaan heel vaak winkelen in Maastricht...
en de Maastrichtse horeca huurt franstalige obers in want Nederlanders, ook Zuid-Nederlanders zijn commerçanten...
een realiteit...

en wat nog meer is... ik vertoef vaker bij de Maastrichtse service clubs van Kiwanis... ze hebben een van hun drie clubs Maastricht Trois-Frontières genoemd...

ook hier geldt... de dagdagelijkse realiteit is vaak genuanceerder te zien dan de geschriften van eminente auteurs, academici of niet...
Oud 5 maart 2006, 07:44   #242
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

och... ik laat jullie jullie illusies koesteren...
de tijd zal het uitwijzen...
intussen ben ik dagelijks op weg naar ofwel het Akense Rijnland, Noord-Eiffel, Maastricht en Heerlen of Sittard, Luik, Limburg, Brabant en ik kom er overal heel vriendelijke mensen tegen die geen problemen maken met mijn Franstalige, of Nederlandstalige roots....
Antwerpen, Gent of Brugge en Kortrijk kunnen mij niet bekoren...

en de vraag was hier bij de aanhef gesteld wat ik zou doen wanneer het NL-talig gebeid dat julliue Vlaanderen noemen, zou onafhankelijk worden...
afwel... die vraag is en blijft niet aan mij besteed...
want ik heb geen behoefte aan dat Vlaanderen of die onafhankelijkheid...
...
het biertje dat ik op het Vrijthof ga degusteren smaakt mij lekker, ook indien het mij door een Franstalige ober geserveerd wordt... en als ik Aachener printen ga smullen in een patisserie in de schaduw van de Aachener Dom, dan mag ik dat in het Frans bestellen... als ik ga logeren in de Eifel, dan kent men daar ook Frans...
als ik op bezoek ga bij mijn vrienden in Sint-Genesius-Rode en er zaterdagavond blijf logeren en 's morgens naar de mis ga... zie ik na de mis onze politicus kampioen Vlaming van de CD&V de geachte heer Van Rompuy aanklager van het Franstalige in BHV en hoor ik uit zijn mond zijn allerbest Frans dat hij spreekt met de andere Franstaligen van die gemeente... en dan lach ik meewarig...BHV moet de inwoners het NL opleggen...

och... als ik dat allemaal bekijk... dan is het opgeklopt probleem van de Vlaamse onafhankelijkheid aan mij niet besteed...

ik kan in Luik Frans, in Limburg Nederlands, in Aken Duits praten
en dat volstaat voor mij en voor 3/4 van de NL-talige bevolking...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2006, 09:11   #243
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
ga gewoon een terrasje doen op het Vrijthof in Maastricht... en trek je oren open... dan hoor je een taal die noch Limburgs, noch Nederlands is maar Frans...
enorm veel Franstaligen van het Luikse gaan heel vaak winkelen in Maastricht...
en de Maastrichtse horeca huurt franstalige obers in want Nederlanders, ook Zuid-Nederlanders zijn commerçanten...
een realiteit...
Dat moet ik volledig tegenspreken. In een van de voorbije vakanties was ik in Maastricht. Ik ben er een kroeg binnengegaan, een restaurant, een supermarkt, een museum, een parfumwinkel en heb samen met een Nederlandse vriendin de stad doorkruist. Op een tijdspanne van een volledig dag heb ik misschien een of twee keer Frans horen praten. Voor het overige véééél Limburgs en af en toe AN.

Ik wist niet dat men tegenwoordig obers kan "huren". Waar is dat verhuurkantoor van Franstalige obers dan wel gevestigd?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2006, 09:12   #244
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en wat nog meer is... ik vertoef vaker bij de Maastrichtse service clubs van Kiwanis... ze hebben een van hun drie clubs Maastricht Trois-Frontières genoemd...

ook hier geldt... de dagdagelijkse realiteit is vaak genuanceerder te zien dan de geschriften van eminente auteurs, academici of niet...
Kiwanis beschouw ik niet als "de dagdagelijkse realiteit". Wel een clubje van "ons kent ons".
Oud 5 maart 2006, 09:14   #245
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
och... ik laat jullie jullie illusies koesteren...
de tijd zal het uitwijzen...
intussen ben ik dagelijks op weg naar ofwel het Akense Rijnland, Noord-Eiffel, Maastricht en Heerlen of Sittard, Luik, Limburg, Brabant en ik kom er overal heel vriendelijke mensen tegen die geen problemen maken met mijn Franstalige, of Nederlandstalige roots....
Antwerpen, Gent of Brugge en Kortrijk kunnen mij niet bekoren...
Hahahaha! Stelt u zich bij iedere ontmoeting altijd voor met "Hallo, ik ben Leduc en ik heb Frans- en Nederlandstalige roots!"? Menslief, als ik ergens kom, kom ik ook vriendelijke mensen tegen. Wat is dat dus voor onzin!

Even opmerken dat Antwerpen deel uitmaakt van het historische Brabant. Me dunkt dat uw voorkeur nogal bevooroordeeld overkomt en op niets is gegrond tenzij een afkeurenswaardige benadering.
Oud 5 maart 2006, 09:16   #246
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het biertje dat ik op het Vrijthof ga degusteren smaakt mij lekker, ook indien het mij door een Franstalige ober geserveerd wordt... en als ik Aachener printen ga smullen in een patisserie in de schaduw van de Aachener Dom, dan mag ik dat in het Frans bestellen... als ik ga logeren in de Eifel, dan kent men daar ook Frans...
Nu moet u mij eens één reden geven waarom u doelbewust Frans gaat praten in Duitsland of Nederland. Opvallen? Zogezegd 19e eeuw elitair doen?

Als ik in Duitsland ben, praat ik er Duits. Ben ik in Luik, dan spreek ik de mensen aan in het Frans. Verblijf ik in Nederland, dan druk ik me steeds uit in het AN. Dat lijkt me een vorm van elementaire beleefdheid die u blijkbaar niet eens aanvoelt.
Oud 5 maart 2006, 09:18   #247
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als ik op bezoek ga bij mijn vrienden in Sint-Genesius-Rode en er zaterdagavond blijf logeren en 's morgens naar de mis ga... zie ik na de mis onze politicus kampioen Vlaming van de CD&V de geachte heer Van Rompuy aanklager van het Franstalige in BHV en hoor ik uit zijn mond zijn allerbest Frans dat hij spreekt met de andere Franstaligen van die gemeente... en dan lach ik meewarig...BHV moet de inwoners het NL opleggen...
Daar bent u weer met uw zoveelste leugen op een rij. BHV heeft niets te maken met "een taal opleggen". Het heeft alles te maken met de kieskringen die ingedeeld worden op basis van de provinciegrenzen zoals vastgelegd is bij de laatste kieshervorming.
Oud 5 maart 2006, 09:20   #248
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik kan in Luik Frans, in Limburg Nederlands, in Aken Duits praten
en dat volstaat voor mij en voor 3/4 van de NL-talige bevolking...
En wat is nu uw punt? Me dunkt dat het normaal is dat u in Luik Frans, in Limburg Nederlands en in Aken Duits praat.

U zei evenwel enkele regels hoger juist het tegengestelde: u praat in Duitsland Frans en u vindt dat nog normaal ook.
Oud 5 maart 2006, 09:54   #249
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Ik denk dat ik gewoon in de provincie Antwerpen blijf wonen, het verzet leidend en nooit de onstaat Vlaanderen erkennend. En wachtend op het herstel van ons Vaderland.

Al zal dat niet nodig zijn: België zal nooit barsten.
Daar wacht ik ook op : op het herstel van mijn vaderland Vlaanderen.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2006, 12:16   #250
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nu moet u mij eens één reden geven waarom u doelbewust Frans gaat praten in Duitsland of Nederland. Opvallen? Zogezegd 19e eeuw elitair doen?

Als ik in Duitsland ben, praat ik er Duits. Ben ik in Luik, dan spreek ik de mensen aan in het Frans. Verblijf ik in Nederland, dan druk ik me steeds uit in het AN. Dat lijkt me een vorm van elementaire beleefdheid die u blijkbaar niet eens aanvoelt.
Volledig akkoord. Steenbok bevestigt hier de arrogantie van vele franstaligen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2006, 12:18   #251
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar als een dodelijk gekwetste in Overijse Nederlands wil praten met zijn urgentiearts, wordt hij bestempeld als een communautaire scherpslijper...
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2006, 12:47   #252
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Sorry hoor, maar als ik in een land verblijf en ik spreek de landstaal niet, dan voel ik me nu niet alsof ik de elementaire beleefdheid met de voeten treed .
Oud 5 maart 2006, 12:57   #253
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Och Jan... je krijgt wel het laatste woord maar geen gelijk omdat ik iets beter te doen hebben dan als alibi te dienen voor je je superieur voelen...
ik heb tot op een zekere limiet je spelletje meegespeeld...
antwoord maar gerust op de jou gebruikelijke manier dat ik dit of dat ben en dat ik lieg of fantaseer of bazel... ik gun het je...
so long... ik heb nu beters te doen want ik ga van namiddag naar vrienden in Aken, je weet... van die elitaire "hoe noemde je het ook weer"...
mijn bedoeling is nooit gelijk te krijgen want dat krijg ik toch niet van jou en sommige anderen...
anderen dan weer laten mij weten dat ze me gelijk geven, maar ze durven het niet openlijk zeggen... ik respecteer dat...
voila... nog eens, tot wanneer je nog eens wil discuteren...
Oud 5 maart 2006, 13:01   #254
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Sorry hoor, maar als ik in een land verblijf en ik spreek de landstaal niet, dan voel ik me nu niet alsof ik de elementaire beleefdheid met de voeten treed .
och laat maar... Jan heeft het dat er van gemaakt...
maar als ik andere mensen daar Frans of Duits of Engels of Spaans hoor praten, of Nederlands.... dan voel ik me niet onbeleefd als ik met hen in de door hen, gebruikte taal converseer...
voor de rest laat ik hem in zijn zelfgenoegzaam superioriteits gevoel van zich beter te voelen dan andere mensen die sommige van zijn gedachtengangen niet volgen...
mijn geweten is clean... en dat telt voor mij...
Oud 5 maart 2006, 13:09   #255
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Dat is heel wat anders. Jaren geleden was ik in Polen. Ik spreek geen Pools, al had ik op voorhand wel enkele woordjes Pools geleerd (u weet wel "dag", "hoe gaat het", enzovoort). Toen ik Polen zelf was, vroeg ik altijd welke vreemde taal ze spraken. Duits? Engels? Bij de oudere generatie kon ik meestal met Duits terecht. Bij de jongeren Engels, maar ook veel Duits (omdat het dicht bij de Duitse grens was).

Ik weet evenwel niet om welke rare reden een man als Steenbok66 bewust Frans gaat spreken in Aken. In Aken begrijpen ze immers Limburgs, daar hun dialect daar heel goed gelijkend is. Steenbok66 spreekt, naar eerder eigen zeggen, ook Limburgs.
Oud 5 maart 2006, 13:10   #256
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Och Jan... je krijgt wel het laatste woord maar geen gelijk omdat ik iets beter te doen hebben dan als alibi te dienen voor je je superieur voelen...
ik heb tot op een zekere limiet je spelletje meegespeeld...
antwoord maar gerust op de jou gebruikelijke manier dat ik dit of dat ben en dat ik lieg of fantaseer of bazel... ik gun het je...
so long... ik heb nu beters te doen want ik ga van namiddag naar vrienden in Aken, je weet... van die elitaire "hoe noemde je het ook weer"...
mijn bedoeling is nooit gelijk te krijgen want dat krijg ik toch niet van jou en sommige anderen...
anderen dan weer laten mij weten dat ze me gelijk geven, maar ze durven het niet openlijk zeggen... ik respecteer dat...
voila... nog eens, tot wanneer je nog eens wil discuteren...
Ik voel me zeker niet superieur; dat verzint u - een flinke afwijking bij u zoals ik al meermaals heb vastgesteld - dat er weer bij.

Hahaha! Mensen die het openlijk durven zeggen... op een discussieforum! Laat me toch niet lachen, beste vriend. U wordt nog meelijwekkend met dergelijke fantasieverhaaltjes.
Oud 5 maart 2006, 13:44   #257
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik voel me zeker niet superieur; dat verzint u - een flinke afwijking bij u zoals ik al meermaals heb vastgesteld - dat er weer bij.

Hahaha! Mensen die het openlijk durven zeggen... op een discussieforum! Laat me toch niet lachen, beste vriend. U wordt nog meelijwekkend met dergelijke fantasieverhaaltjes.
en waarom zou ik dat niet mogen zeggen???
ik ben lid van een tiental fora en daar maakt niemand een probleem van...

wij hebben blijkbaar een heel ander idee van wat men op Fora kan, wil, mag doen...

en dat van in Aken Frans spreken...
daar hebben mijn gesprekspartners geen probleem mee...

taal is voor mij geen breekpunt...
voor een partij die leeft van voor een groot gedeelte onzin wegens taalgebruik kan dat uiteraard een nprobleem zijn...

beste Jan, op alle fora buiten het hoofdzakelijk VB forum Politics.be word ik als een beminnelijk iemand aanzien...
enkel op politics storen enkelen zich aan mijn ontboezemingen...
waarom????
dat gaat eigenlijk men petje te boven...
maar ja...
ten allen prijze een partij willen verdedigen die grotendeels op haat prediken berust... dat is uiteraard iets wat jou stoort... mij al lang niet meer...
Oud 5 maart 2006, 13:46   #258
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

als jij serieuze normale mensen meelijwekkend vindt... mij niet gelaten hoor...
ik heb eerder medelijden met jou die voortdurend op je qui vive moet zijn voor een artificieel gekweekt Vlaams superioriteitsgevoel...

en och... waar maak ik me druk over...
leraartjes met oogkleppen zijn vaker zo...

Laatst gewijzigd door Steenbok66 : 5 maart 2006 om 13:47.
Oud 5 maart 2006, 13:49   #259
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en dat van in Aken Frans spreken...
daar hebben mijn gesprekspartners geen probleem mee...

taal is voor mij geen breekpunt...
voor een partij die leeft van voor een groot gedeelte onzin wegens taalgebruik kan dat uiteraard een nprobleem zijn...
Dit gaat er niet over hoe de mensen erover denken, dan wel over uw eigen houding. U heeft me trouwens nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag om welke duistere reden u nu precies Frans praat in Aken of Maastricht?

In Maastricht kunt u AN en Limburgs spreken die u ook beheerst. Waarom dan Frans spreken? Om zich een beetje aan te stellen?
Oud 5 maart 2006, 13:50   #260
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als jij serieuze normale mensen meelijwekkend vindt... mij niet gelaten hoor...
ik heb eerder medelijden met jou die voortdurend op je qui vive moet zijn voor een artificieel gekweekt Vlaams superioriteitsgevoel...
Hahahaha! Je blijft de ene zottigheid na de andere opstapelen! "Een artificieel gekweekt Vlaams superioriteitsgevoel"... Kunt u me dan eens zeggen waar dat "superioriteitsgevoel" uit moet blijken? En waarom dat "artificieel gekweekt" is?

Misschien een beetje duiden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be