Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 maart 2006, 16:03   #61
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Het hoogste punt van Vlaanderen ligt nabij Voeren (287,5m), dus net iets lager dan de Vaalser Berg (322, 5 m)
Overgens het hoogste punt van het Koninkrijk der Nederlanden is net iets hoger dan die 694 meter in de Hoge Venen, de Mount Scenery op Saba is 870 m hoog.
Een hoogste punt zegt niet veel over de algemene verscheidenheid van landschappen.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2006, 16:06   #62
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Denk je? Nederland is toch voor 99% zo plat als een pannekoek, terwijl Vlaanderen plat is aan de kust, glooiend in de Vlaamse Ardennen, bossen in de Kempen en weer heuvelachtig in het Hageland. (ten oosten van Leuven)
Vergeet het prachtige Pajottenland niet!
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2006, 16:15   #63
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Welke verfransing?
en dan stellen sommigen zich vragen waarom zelfs gematigde vlamingen separatistisch worden. Wat een arrogant en asociaal antwoord.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2006, 16:16   #64
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een hoogste punt zegt niet veel over de algemene verscheidenheid van landschappen.
Daar heb je gelijk aan, ik ben zelf ook niet zo kapot van het eentonige Hollandse of Friesche landschap. De Veluwe, voorzover nog niet verpest door campings met luidruchtige door alcohol benevelde Randstedelingen, en Salland vind ik veel mooier.
En ik Belgie vind ik de Hoge Venen van een mysterieuze schoonheid, veel mooier dan de aangrenzende Ardennen.
Mocht Vlaanderen zich onafhankelijk verklaren dan zou ik de Oost Kantons proberen te ruilen tegen Brussel.
Oud 8 maart 2006, 16:53   #65
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Vergeet het prachtige Pajottenland niet!
Klopt! Ook zeer mooi.

Her wat foto's van het Hageland:

( ^^ wijngaarden)

Vlaanderen kan ook prachtig zijn 8)

Foto's afkomstig van www.rlnh.be

Laatst gewijzigd door Zeno! : 8 maart 2006 om 16:57.
Oud 8 maart 2006, 18:15   #66
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Pajottenland
Oud 8 maart 2006, 18:44   #67
Dimitri

Standaard

Citaat:
Denk je? Nederland is toch voor 99% zo plat als een pannekoek, terwijl Vlaanderen plat is aan de kust, glooiend in de Vlaamse Ardennen, bossen in de Kempen en weer heuvelachtig in het Hageland. (ten oosten van Leuven)
Dan ken je Nederland toch niet zo goed. Zuid-Limburg is op sommige plaatsen heuvelachtiger dan Vlaanderen, uitgezonderd Voeren dat in feite deel uitmaakt van dat landschap.

Ik denk dat je Vlaanderen grofweg in vier landschappen kunt indelen:
- een heuvelachtig landschap in een strook langs de gehele zuidgrens, van het West-Vlaamse Heuvelland, via de Vlaamse Ardennen, het Pajottenland en het Hageland tot in Haspengouw
- een relatief vlak zandgrondplateau in de prov. Antwerpen, het noorden van Vlaams-Brabant en Limburg (Kempen)
- een vlak open polderlandschap in een groot deel van West-Vlaanderen en het noorden van Oost-Vlaanderen.
- een rivierlandschap langs de Schelde en haar zijrivieren.

In Nederland komen die landschappen ook alle vier voor:
- Zuid-Limburg is heuvelachtig
- Noord-Brabant en Midden-Limburg hebben vergelijkbare relatief vlakke zandgronden
- polders zijn er in overvloed
- rivierlandschappen zijn er eveneens in overvloed

Wat de polders betreft heb je in NL, zeker internationaal gezien, unieke landschappen in de vorm van droogmakerijen. In Vlaanderen is er één droogmakerij, De Moeren, maar de ligt voor het grootste deel in Frans-Vlaanderen.

Wat je in Vlaanderen verder niet vindt:
- duinlandschap, op een klein stukje bij De Panne na.
- eilanden
- open getijdegebieden, zoals de Waddenzee en de Oosterschelde
- een zoetwatergetijdegebied als de Biesbosch
- rivierduinen, zoals langs de Maas in Noord-Limburg
- stuwwallen, zoals de Utrechtse Heuvelrug, de Veluwe en de Sallandse Heuvelrug
- een coulissenlandschap, zoals in de Achterhoek, in Twente, in Zuidwest-Groningen en Zuidoost-Friesland
- een esdorpenlandschap, zoals in Drenthe (was hier ook bijna verdwenen)
- een hoogveenlandschap, zoals het Fochteloërveen (grens FR/Drenthe), het Bargerveen (DR) en de Peel (grens Noord-Brabant/Limburg)
- laagveenmoerassen, zoals de Alde Feanen en de Weerribben
- terpenlandschap, zoals in Groningen en Friesland

Het ene is wat unieker dan het andere, maar het zijn stuk voor stuk landschappen en natuurvormen die in Vlaanderen niet voorkomen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2006, 18:48   #68
Dimitri

Standaard

Waarmee ik me overigens zuiver beperk tot het criterium 'afwisselendheid'. Ik spreek me niet uit over de schoonheid van het landschap, want dat is uiteraard een persoonlijke smaak. Iemand die gewend is tegen bergen aan te kijken, zal misschien met verwondering een vlak land onder de zeespiegel aanschouwen. Omgekeerd zou je als Nederlander ook weleens bergen willen zien.
Oud 8 maart 2006, 22:11   #69
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Waarmee ik me overigens zuiver beperk tot het criterium 'afwisselendheid'. Ik spreek me niet uit over de schoonheid van het landschap, want dat is uiteraard een persoonlijke smaak. Iemand die gewend is tegen bergen aan te kijken, zal misschien met verwondering een vlak land onder de zeespiegel aanschouwen. Omgekeerd zou je als Nederlander ook weleens bergen willen zien.
Ik heb een jaar op het waddeneiland Vlieland gewoond in die hete zomer van 1976. Het was daar toen met 25 graden aangenaam vertoeven, kwam je op het vaste land in Harlingen dan liep je tegen een muur op van de warmte. Maar die wind daar op Vlieland, altijd die gierende wind.

Links aan de horizon is vaag het eiland Terschelling te zien. De foto is gemaakt vanaf het duin. ongeveer 42 meter hoog (alleen de duinen bij Schoorl zijn hoger). Rechts het dorpje West-Vlieland en de Waddenzee. Van oorsprong een Hollands eiland, nu echter Fries. Men sprak daar eerst Flevisch en wat later een merkwaardig Hollands accent

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 8 maart 2006 om 22:18.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2006, 23:08   #70
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Koninklijke/Shell Groep groeide daarmee uit tot één onderneming naar Brits recht: Royal Dutch Shell plc (plc staat voor public limited company, het Britse equivalent van de Nederlandse N.V.). Het bedrijf is gevestigd in één hoofdkantoor, in Den Haag.
[..]

Dus op papier Brits, maar in werkelijkheid Nederlands.
Dat wil natuurlijk niet alles zeggen. !nBev is ingeschrevn in België, heeft z'n hoofdkwartier in Leuven, en ik denk dat de ex-Interbrew-tak meer aandelen heeft dan de ex-Ambev-tak.
Maar toch is het bedrijf op een paar maand tijd in prakrijk verworden tot Ambev-XL en is Braziliaanser dan een zak koffiebonen.

Veel van die bedrijven kan je dus niet meer als "Nederlands" of "Brits" bestempelen. De Nederlandse en Britse overheid willen ze nog wat te vriend houden, als ze hun steun nodig hebben. Maar verder gaat hun Nederlands of Brits karakter ook niet.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2006, 13:39   #71
Dimitri

Standaard

Citaat:
Links aan de horizon is vaag het eiland Terschelling te zien. De foto is gemaakt vanaf het duin. ongeveer 42 meter hoog (alleen de duinen bij Schoorl zijn hoger). Rechts het dorpje West-Vlieland en de Waddenzee. Van oorsprong een Hollands eiland, nu echter Fries. Men sprak daar eerst Flevisch en wat later een merkwaardig Hollands accent
Prachtige foto, het lijken wel de Caraïben zo!

Dat duin is waarschijnlijk het Vuurboetsduin, het hoogste punt van Friesland, niet?
Oud 9 maart 2006, 14:30   #72
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Prachtige foto, het lijken wel de Caraïben zo!

Dat duin is waarschijnlijk het Vuurboetsduin, het hoogste punt van Friesland, niet?
Klopt. En de vuurtorenwachter van Vlieland was de pleegvader van Liesbeth List.
In het westen van Vlieland had je de Hors, een enorme zandvlakte met het Cavalerie Schietkamp van de landmacht, waar ik gelegerd was. De enige plek in Nederland waar met scherp werd geschoten door tanks. Bij zeer laag water kon je de restanten zien van het verdronken dorp West-Vlieland.
[IMG][/IMG]

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 9 maart 2006 om 14:34.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2006, 14:46   #73
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Welke verfransing?
De arrogantie die mensen zoals jij uitstralen, maken dat Vlamingen zich bewuster worden van hun eigenheid. Maken dat zij zich bewuster worden van de noodzaak tot splitsing.
Dus, zou ik zeggen, doe zo verder !

job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2006, 15:27   #74
Dimitri

Standaard

Citaat:
Klopt. En de vuurtorenwachter van Vlieland was de pleegvader van Liesbeth List.
In het westen van Vlieland had je de Hors, een enorme zandvlakte met het Cavalerie Schietkamp van de landmacht, waar ik gelegerd was. De enige plek in Nederland waar met scherp werd geschoten door tanks. Bij zeer laag water kon je de restanten zien van het verdronken dorp West-Vlieland.
Ik las ergens dat men op de plaats van dat inmiddels verlaten schietkamp nu een zeer milieubewuste nieuwbouwwijk wil maken. Weet jij daar iets meer van?
Oud 9 maart 2006, 15:56   #75
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik las ergens dat men op de plaats van dat inmiddels verlaten schietkamp nu een zeer milieubewuste nieuwbouwwijk wil maken. Weet jij daar iets meer van?
Dan wordt het wel een hele kleine wijk, het kamp was omgeven door de Vliehors, de Noordzee en een belangrijk natuurreservaat. Misschien wordt het een soort woonoord voor natuurliefhebbers.
Wat ik wel weet is dat er behoefte is aan huizen voor inlanders, hoewel vele jonge mensen er wegtrekken.
Het weggetje van het kamp naar het dorp is niet geschikt voor veel autoverkeer, maar ik ben er dus vanaf 1976 niet meer geweest.
Wat mij betreft hadden ze dat terrein beter kunnen teruggeven aan de natuur.
Kijk naar de voor het publiek niet toegankelijke Oldenbroekse Heide, waar de artillerie oefent. Nergens gaat het zo goed met de flora en fauna als daar. Natuurgebieden hebben meer te lijden van toerisme.
Overgens had ik een maat die uit Zeeuws-Vlaanderen kwam, het lukte hem niet om in 1 dag naar huis te reizen. Hij vertrok donderdagmiddag op weekendverlof en kwam dinsdagmorgen weer terug in het kamp, om daarna 1 1/2 dag te kunnen werken.
Oud 11 maart 2006, 16:44   #76
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Smaak, tja. Maar ik ben er toch zeker van dat véél meer mensen een heuvellandschap mooier vinden dan een platte vlakte.
Jip idd, ik heb in Namur op de citadel in dienst gelegen 2de Para-Cdo in de jaren 1976.
Tis nu een museum en pracht uitzicht op Samber en Maas.
Maar kivin de zee ook vree schoon en Gent tuurlijk mijn geboorteplek.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2006, 17:24   #77
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dan wordt het wel een hele kleine wijk, het kamp was omgeven door de Vliehors, de Noordzee en een belangrijk natuurreservaat. Misschien wordt het een soort woonoord voor natuurliefhebbers.
Wat ik wel weet is dat er behoefte is aan huizen voor inlanders, hoewel vele jonge mensen er wegtrekken.
Het weggetje van het kamp naar het dorp is niet geschikt voor veel autoverkeer, maar ik ben er dus vanaf 1976 niet meer geweest.
Wat mij betreft hadden ze dat terrein beter kunnen teruggeven aan de natuur.
Het was even zoeken, maar ik heb het bericht teruggevonden. Zo'n 'ecodorp' zal zeker een grote aantrekkingskracht hebben op het eiland. En het heeft als voordeel dat het bestaande dorp niet ontsierd wordt met lelijke nieuwbouw en ook de bossen rond Oost-Vlieland verder behouden kunnen blijven. Die weg zal het probleem niet zijn, dat is een kwestie van opnieuw asfalteren. Of misschien zou je een tramlijn aan kunnen leggen, om in de ecosfeer te blijven.
Oud 12 maart 2006, 12:07   #78
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik Belgie vind ik de Hoge Venen van een mysterieuze schoonheid, veel mooier dan de aangrenzende Ardennen.
Mocht Vlaanderen zich onafhankelijk verklaren dan zou ik de Oost Kantons proberen te ruilen tegen Brussel.
Toeristisch imperialisme.
De Vlaamse Ruit (tussen Gent, Antwerpen, Brussel en Leuven) met zijn lelijke lintbebouwing misschien ook wegdoen...
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2006, 21:33   #79
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Toeristisch imperialisme.
De Vlaamse Ruit (tussen Gent, Antwerpen, Brussel en Leuven) met zijn lelijke lintbebouwing misschien ook wegdoen...
Net als de Randstad vanuit de ruimte ook 's nachts te zien. Die lintbebouwing wordt trouwens hier ook steeds meer schering en inslag, en dan vooral langs de snelwegen.
Oud 15 maart 2006, 15:02   #80
Dimitri

Standaard

Citaat:
Net als de Randstad vanuit de ruimte ook 's nachts te zien. Die lintbebouwing wordt trouwens hier ook steeds meer schering en inslag, en dan vooral langs de snelwegen.
Wat is er tegenwoordig niet vanuit de ruimte te zien? Zulke stellingen zijn inmiddels een beetje achterhaald.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be