![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#62 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
|
|
|
|
|
#63 |
|
Minister
|
en dan stellen sommigen zich vragen waarom zelfs gematigde vlamingen separatistisch worden. Wat een arrogant en asociaal antwoord.
|
|
|
|
|
|
#64 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En ik Belgie vind ik de Hoge Venen van een mysterieuze schoonheid, veel mooier dan de aangrenzende Ardennen. Mocht Vlaanderen zich onafhankelijk verklaren dan zou ik de Oost Kantons proberen te ruilen tegen Brussel.
|
|
|
|
#65 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Klopt! Ook zeer mooi.
Her wat foto's van het Hageland: ![]() ( ^^ wijngaarden) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vlaanderen kan ook prachtig zijn 8) Foto's afkomstig van www.rlnh.be ![]() Laatst gewijzigd door Zeno! : 8 maart 2006 om 16:57. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Pajottenland
![]() |
|
|
|
|
|
#67 | |
|
|
Citaat:
Ik denk dat je Vlaanderen grofweg in vier landschappen kunt indelen: - een heuvelachtig landschap in een strook langs de gehele zuidgrens, van het West-Vlaamse Heuvelland, via de Vlaamse Ardennen, het Pajottenland en het Hageland tot in Haspengouw - een relatief vlak zandgrondplateau in de prov. Antwerpen, het noorden van Vlaams-Brabant en Limburg (Kempen) - een vlak open polderlandschap in een groot deel van West-Vlaanderen en het noorden van Oost-Vlaanderen. - een rivierlandschap langs de Schelde en haar zijrivieren. In Nederland komen die landschappen ook alle vier voor: - Zuid-Limburg is heuvelachtig - Noord-Brabant en Midden-Limburg hebben vergelijkbare relatief vlakke zandgronden - polders zijn er in overvloed - rivierlandschappen zijn er eveneens in overvloed Wat de polders betreft heb je in NL, zeker internationaal gezien, unieke landschappen in de vorm van droogmakerijen. In Vlaanderen is er één droogmakerij, De Moeren, maar de ligt voor het grootste deel in Frans-Vlaanderen. Wat je in Vlaanderen verder niet vindt: - duinlandschap, op een klein stukje bij De Panne na. - eilanden - open getijdegebieden, zoals de Waddenzee en de Oosterschelde - een zoetwatergetijdegebied als de Biesbosch - rivierduinen, zoals langs de Maas in Noord-Limburg - stuwwallen, zoals de Utrechtse Heuvelrug, de Veluwe en de Sallandse Heuvelrug - een coulissenlandschap, zoals in de Achterhoek, in Twente, in Zuidwest-Groningen en Zuidoost-Friesland - een esdorpenlandschap, zoals in Drenthe (was hier ook bijna verdwenen) - een hoogveenlandschap, zoals het Fochteloërveen (grens FR/Drenthe), het Bargerveen (DR) en de Peel (grens Noord-Brabant/Limburg) - laagveenmoerassen, zoals de Alde Feanen en de Weerribben - terpenlandschap, zoals in Groningen en Friesland Het ene is wat unieker dan het andere, maar het zijn stuk voor stuk landschappen en natuurvormen die in Vlaanderen niet voorkomen. |
|
|
|
|
|
|
#68 |
|
|
Waarmee ik me overigens zuiver beperk tot het criterium 'afwisselendheid'. Ik spreek me niet uit over de schoonheid van het landschap, want dat is uiteraard een persoonlijke smaak. Iemand die gewend is tegen bergen aan te kijken, zal misschien met verwondering een vlak land onder de zeespiegel aanschouwen. Omgekeerd zou je als Nederlander ook weleens bergen willen zien.
|
|
|
|
|
|
#69 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
![]() Links aan de horizon is vaag het eiland Terschelling te zien. De foto is gemaakt vanaf het duin. ongeveer 42 meter hoog (alleen de duinen bij Schoorl zijn hoger). Rechts het dorpje West-Vlieland en de Waddenzee. Van oorsprong een Hollands eiland, nu echter Fries. Men sprak daar eerst Flevisch en wat later een merkwaardig Hollands accent
Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 8 maart 2006 om 22:18. |
|
|
|
|
|
|
#70 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar toch is het bedrijf op een paar maand tijd in prakrijk verworden tot Ambev-XL en is Braziliaanser dan een zak koffiebonen. Veel van die bedrijven kan je dus niet meer als "Nederlands" of "Brits" bestempelen. De Nederlandse en Britse overheid willen ze nog wat te vriend houden, als ze hun steun nodig hebben. Maar verder gaat hun Nederlands of Brits karakter ook niet. |
|
|
|
|
|
|
#71 | |
|
|
Citaat:
Dat duin is waarschijnlijk het Vuurboetsduin, het hoogste punt van Friesland, niet? |
|
|
|
|
|
|
#72 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In het westen van Vlieland had je de Hors, een enorme zandvlakte met het Cavalerie Schietkamp van de landmacht, waar ik gelegerd was. De enige plek in Nederland waar met scherp werd geschoten door tanks. Bij zeer laag water kon je de restanten zien van het verdronken dorp West-Vlieland. [IMG] [/IMG]
Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 9 maart 2006 om 14:34. |
|
|
|
|
|
|
#73 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
|
#74 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#75 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat ik wel weet is dat er behoefte is aan huizen voor inlanders, hoewel vele jonge mensen er wegtrekken. Het weggetje van het kamp naar het dorp is niet geschikt voor veel autoverkeer, maar ik ben er dus vanaf 1976 niet meer geweest. Wat mij betreft hadden ze dat terrein beter kunnen teruggeven aan de natuur. Kijk naar de voor het publiek niet toegankelijke Oldenbroekse Heide, waar de artillerie oefent. Nergens gaat het zo goed met de flora en fauna als daar. Natuurgebieden hebben meer te lijden van toerisme. Overgens had ik een maat die uit Zeeuws-Vlaanderen kwam, het lukte hem niet om in 1 dag naar huis te reizen. Hij vertrok donderdagmiddag op weekendverlof en kwam dinsdagmorgen weer terug in het kamp, om daarna 1 1/2 dag te kunnen werken.
|
|
|
|
#76 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Tis nu een museum en pracht uitzicht op Samber en Maas. Maar kivin de zee ook vree schoon en Gent tuurlijk mijn geboorteplek. |
|
|
|
|
|
|
#77 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#78 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De Vlaamse Ruit (tussen Gent, Antwerpen, Brussel en Leuven) met zijn lelijke lintbebouwing misschien ook wegdoen... |
|
|
|
|
|
|
#79 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Net als de Randstad vanuit de ruimte ook 's nachts te zien. Die lintbebouwing wordt trouwens hier ook steeds meer schering en inslag, en dan vooral langs de snelwegen.
|
|
|
#80 |
|
|
Wat is er tegenwoordig niet vanuit de ruimte te zien? Zulke stellingen zijn inmiddels een beetje achterhaald.
|
|
|
|