![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind dat de BUB naar de Romeinse Republiek moet gebeemed worden.
Dat waren nog eens tijden voor die mannen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dát is uw argument?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn argumenten had ik gegeven, ik moet toch geen tegenargumenten voor de tegenargumenten gaan beginnen geven, anders blijven we hetzelfde zeggen.
Uw argument is dat door het meerderheidsprincipe een volk het recht heeft te raken aan de democratie zelf, en ik zeg u: dat is onmogelijk.
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zijn de mensen van Liechtenstein anti-democraten volgens jou? Een overdonderende meerderheid gaf meer bevoegdheden aan hun Vorst in een bindend referendum waaraan alle burgers konden meedoen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, als die vorst niet democratisch verkozen is geweest in een directe verkiezing.
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom? Bij een volgend referendum kunnen ze hem die macht toch afnemen of zelfs afzetten, als ze dat willen? Waar ligt het probleem? Waarom mag het volk niet zelf beslissen hoe het geregeerd wil worden, ook al is dat niet op republikeinse wijze?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In een democratisch bestel is er een voorwaarde, namelijk dat alle democratische openbare instellingen vrij toegankelijk zijn voor iedere burger die aan de voorwaarden voldoet die door de democratische opvattingen bepaald zijn. Men mag hoogstens iemand verkiezen voor het leven, hoewel dat eigenlijk al tegen de regels is, aangezien een openbare functie in een democratie in wezen overzichtelijk moet zijn, dwz dat mensen moeten weten hoelang deze duurt.
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() In Liechtenstein dreigde de vorst naar het buitenland te vertrekken als hij zijn zin niet kreeg. Dat had wellicht het einde van de onafhankelijkheid en dus van de bevoorrechte positie van het bergstaatje betekent. Niet zo vreemd dat de bevolking dan instemt met meer macht voor de vorst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
|
![]() Ach dommerik toch. U weet echt niet dat die vorst zijn onderdanen onder druk heeft gezet om dat te doen? Bovendien heeft hij een vetorecht. Hoe democratisch is dat?
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tuurlijk weet ik wat er gebeurd is, en dat is niet zo koosjer van die vorst, maar toch is ook het recht op bezit, en ermee doen wat men zelf wil van belang. Het is het recht van die Prins om in Wenen te gaan wonen, met medeneming van zijn geld.
Maar goed, Tantist, ben je in principe akkoord met mijn stelling dat er geen beperking mag zijn in wat het volk beslist via referenda? Jij was toch ook voorstander van meer democratie, als ik me goed herinner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het Liechtenstein voorbeeld was een extreem slecht voorbeeld van "uw" stelling, meneer de politicoloog in spe (even vakkundig als die geschiedkundige, wat was zijn naam ook weer?)
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ok,dat ze dan alvast maar beginnen met het volk zijn mening te vragen over de vibrator uit Laken,Turkije en de allochtoonse vriendjes die regelmatig de boel op stelten zetten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor u is er dus geen probleem mee dat het staatsbelang gelijkgeschakeld wordt met het persoonlijkbelang van één of andere blauwbloedige?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Europees Commissaris
|
![]() nom d'une pipe ce n'est pas une pipe belge...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Democratie is macht voor iedereen. Monarchie is macht voor een enkeling. Die kunnen niet verzoend worden. Enkel een president kan echt democratisch zijn, een echte voorzitter van het deimos, het volk. Het volk moet hem dan ook kunnen afzetten.
|
![]() |
![]() |