![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#42 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Indien "groter worden" de grote boodschap is van onze tijd, moet u tegen België zijn, de vrucht van een afscheiding - dus verkleining - in 1830. Gelieve eens samenhangend te denken. |
|
|
|
|
|
|
#43 |
|
Minister-President
|
... en u denkt dat het binnen de EU allemaal koek en ei is wat de talen betreft?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Banneling
|
Laatst gewijzigd door Hans1 : 14 maart 2006 om 12:25. |
|
|
|
|
|
#45 | |
|
Banneling
|
Citaat:
De afscheiding van 1830 werd reeds gedeeltelijk ongedaan gemaakt door de creatie van E.U.. U bent dan ook voorstander van een aanhechting van België bij Frankrijk? (onder Napoleon waren België en Frankrijk immers één land)? Laatst gewijzigd door Hans1 : 14 maart 2006 om 12:24. |
|
|
|
|
|
|
#46 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Geen flauwekul, Hans één, u mag vinden dat we in 175 jaar teveel uit elkaar zijn gegroeid om nog één land te vormen, maar ontken niet dat we eigenlijk bij elkaar horen. De nederlanden zijn steeds en bij voortduring op gewelddadige wijze van elkaar gescheiden. De grens wisselde per bezetter. U kunt berusten in de status quo en daarop voortborduren, dat is uw goed recht. Weet u wat het is? Uw land is bezet en geplunderd door fransen, spanjaarden, fransen, oostenrijkers, weer fransen en duitsers. Maar een samenwerking met een land waarvan u eigenlijk deel uitmaakte en dat nog het meest cultureel overeenkomt met uw eigen land ziet u niet zitten omdat u bang bent voor 'overheersing'. Ra, ra, politiepet, wie het weet mag het zeggen..... |
|
|
|
|
|
|
#47 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 14 maart 2006 om 14:48. |
|
|
|
|
|
|
#48 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
U slaat echter de bal mis als u meent dat de EU het beloofde land is voor de verschillende taalgroepen: meerdere erkende regionale en zelfs nationale talen worden niet door de EU erkend, waardoor die burgers geen rechtstreekse toegang hebben tot info over de EU in hun eigen taal. Dit is taaldiscriminatie van de ergste soort. |
|
|
|
|
|
|
#49 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
PS.: België bestond niet ten tijde van Napoleon. |
|
|
|
|
|
|
#50 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#51 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#52 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#53 |
|
Minister-President
|
Daarover zei ik dan ook niets...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
|
|
|
|
#54 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Alleen voel ik mij geen nationalist want ik voel me ook Europeaan en wereldburger. Ik hou van mijn meertalig en veelzijdig land. Niet meer of niet minder. Dat maakt me nog geen nationalist. |
|
|
|
|
|
|
#55 | ||||
|
|
Accoord. Maar alles tot in detail uiteenzetten tegen hans zou er op neerkomen dat mijn posts 5 keer zo lang worden. Met daarbij het risico dat Hans toch niet meer reageert. Want dat doet ie namelijk...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Neen. Ik zet er geen belegen concept tegenover. Ik zet er helemaal geen 'concept' tegenover. Ik verbaasde mij over de stelligheid waarmee Hans alle samenwerking met het noorden afwijst onder de noemer 'overheersing', terwijl de belgische 'eenheid' waar hij zo op hamert juist is ontstaan door 'overheersers' in de loop der eeuwen. Dit, terwijl het 'noorden' nog het meest cultureel gelijkt op het 'zuiden'. Sterker nog, we zijn samen ooit begonnen, mijn land is in Vlaanderen ontstaan. |
||||
|
|
|
|
|
#56 | |
|
Banneling
|
Citaat:
De E.U. is volgens mij een staat boven de staten gegroeid uit een internationaal verdrag. De E.U. is hybride en heeft zowel unitaire als federale en confederale kenmerken. |
|
|
|
|
|
|
#57 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#58 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Vergeet bovendien niet dat dat gearrangeerd huwelijk van 1815 (belist door de grootmachten op het Weens congres) slechts 15 jaar heeft stand gehouden. Dat is nota bene minder lang dan de Franse overheersing die duurde van 1794 tot 1815. |
|
|
|
|
|
|
#59 |
|
Banneling
|
Als u dat zegt, weet u niet veel van de E.U.... Verordeningen zijn bindende Europese wetten. Richtlijnen zijn kaderwetten die op termijn bindend worden...
Laatst gewijzigd door Hans1 : 14 maart 2006 om 15:28. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Banneling
|
In 1830 was er ook een grote volksopstand. Die heeft zelfs geleid tot de Belgische onafhankelijkheid...
|
|
|
|