Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 maart 2006, 09:57   #21
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leeuwenhart Bekijk bericht
ha jan het is weer plezant he met uw beste vrienden belgicisten de N-VA aanpakken?
De Belgicisten pakken de NVA niet aan, ze maken er stemafspraken mee en gaan er mee op één lijst staan.
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2006, 10:08   #22
Clemens
Parlementsvoorzitter

Clemens's schermafbeelding

Standaard

"Wie zijn plicht tracht te ontlopen kan een geldboete opgelegd krijgen en Nederlandsonkundige werklozen krijgen een verplichte taalopleiding."

Supe®Staafje

Wat is hier mis mee?

Bent u soms voor een samenleving waar éénieder ongestraft zijn plicht kan ontlopen???
Clemens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2006, 10:23   #23
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Supe®staafje is gewoon tegen opgelegde plichten,
vooral als ze van de 'Vlaamse' tsjeven komen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2006, 10:42   #24
Clemens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius Bekijk bericht
De Belgicisten pakken de NVA niet aan, ze maken er stemafspraken mee en gaan er mee op één lijst staan.

Even deze uitspraak verbeteren

Belgicisten zoals Coveliers maken stemafspraken met het VB en gaan er mee op één lijst staan.

Belgicisten zoals Coveliers die een kieswethervorming hebben goedgekeurd waarin de splitsing BHV niet was in opgenomen.
Oud 17 maart 2006, 11:12   #25
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens Bekijk bericht

Belgicisten zoals Coveliers maken stemafspraken met het VB en gaan er mee op één lijst staan.

Belgicisten zoals Coveliers die een kieswethervorming hebben goedgekeurd waarin de splitsing BHV niet was in opgenomen.
Zou het verschil gemaakt hebben, Clemens?

Is BHV gesplitst dankzij de degenen die er hun verkiezingsthema van maakten?
Oud 17 maart 2006, 11:13   #26
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waarom haal je er trouwens opeens Coveliers bij?
Oud 17 maart 2006, 11:13   #27
Egidius

Standaard

Citaat:

Nu duw je me al in de rol van Coveliers-verdediger.

Vooruit dan maar. Als ex-VU-er is Coveliers alvast Vlaamsgezinder dan de NVA-top. In elk geval is hij bereid samen te werken met andere Vlaamsgezinden om het doel dichterbij te brengen.

Ook gaat Coveliers niet op een lijst staan met B-Plus, noch maakt hij stemafspraken in Brussel met de BUB.

Laatst gewijzigd door Egidius : 17 maart 2006 om 11:14.
Oud 17 maart 2006, 11:27   #28
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Wie zijn plicht tracht te ontlopen kan een geldboete opgelegd krijgen en Nederlandsonkundige werklozen krijgen een verplichte taalopleiding."

Supe®Staafje

Wat is hier mis mee?

Bent u soms voor een samenleving waar éénieder ongestraft zijn plicht kan ontlopen???
Ik ben tegen een autoritaire overheid, die zich op betuttelende wijze bemoeit met het privé-leven (i.c. taalkennis) van zijn burgers.
Oud 17 maart 2006, 11:35   #29
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik snap je wel, hoor Staaf, maar taalkennis van het gebied waar men woont (of het gemis eraan) heeft ook buiten het privé-leven een enorme invloed. Ik kan je zelfs een waar gebeurd verhaal vertellen waaruit blijkt dat het soms een kwestie is van leven of dood. Met de juiste gaspitjes heb ik drama's kunnen voorkomen in een Turks gezin. Ik heb echter de vrouw NIET aan een baan kunnen helpen wegens haar gebrek aan kennis van het Nederlands.
Oud 17 maart 2006, 11:57   #30
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik snap je wel, hoor Staaf, maar taalkennis van het gebied waar men woont (of het gemis eraan) heeft ook buiten het privé-leven een enorme invloed.
Ik spreek dat helemaal niet tegen.
Maar ik blijf er bij dat het niet aan de overheid is om voorons te bepalen 'wat goed is', 'welke taal we horen te spreken'.
Wat dat laatste betreft, is het de overheid die zich aan de burgers moet aanpassen. Ben jij niet van oordeel dat de overheid er voor de burgers is en niet omgekeerd?
Nou trek dan de logische konsekwenties en eis van de overheid dat ze zich verstaanbaar maakt in de taal van haar 'onderdanen' Ook als die hun taaltje jou niet aanstaat om wat voor reden dan ook.
Oud 17 maart 2006, 12:02   #31
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Maar ik blijf er bij dat het niet aan de overheid is om voorons te bepalen 'wat goed is', 'welke taal we horen te spreken'.
Geen enkele overheid bepaalt dat, ook de Vlaamse niet. In Vlaanderen spreekt iedereen de taal van zijn keuze.

Citaat:
Wat dat laatste betreft, is het de overheid die zich aan de burgers moet aanpassen. Ben jij niet van oordeel dat de overheid er voor de burgers is en niet omgekeerd?
Een overheid kan niet alle 250 talen van de wereld spreken. Elk land kiest nu eenmaal zijn werktaal. Er zijn goeie democratische redenen waarom dat best de meerderheidstaal van het land is.

Citaat:
Nou trek dan de logische konsekwenties en eis van de overheid dat ze zich verstaanbaar maakt in de taal van haar 'onderdanen' Ook als die hun taaltje jou niet aanstaat om wat voor reden dan ook.
Dus als ik in het Oeigoers wil aangesproken worden, moeten alle publieke personeelsleden van het boeregat waar ik woon, stante pede Oeigoers leren, en moet het gemeentebestuur alle documenten in het Oeigoers opstellen?

Geen wonder dat niemand nog dit soort stokoude Belgische waanideetjes luistert.

Laatst gewijzigd door Egidius : 17 maart 2006 om 12:09.
Oud 17 maart 2006, 12:44   #32
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen enkele overheid bepaalt dat, ook de Vlaamse niet. In Vlaanderen spreekt iedereen de taal van zijn keuze.
Okay.
Ik was eventjes vergeten dat Egidius aan de discussie deelnam.
Ik herformuleer voor hem speciaal nóg precieser wat iedere mens van goede wil kon afleiden uit mijn vorige post:
Maar ik blijf er bij dat het niet aan de overheid is om voor ons te bepalen 'wat goed is', 'welke taal we horen te 'kennen'.

Citaat:
Een overheid kan niet alle 250 talen van de wereld spreken.
En waarom niet?
Schrikt een ambitieus project in die zin, ten dienste van de burger jou af?
Dat vraagt hoogstens 250 tweetalige ambtenaren.
Neem die aan en werk aldus de transfer weg naar het Waals overheidspersoneel waar jullie toch zo graag over vallen.

Citaat:
Dus als ik in het Oeigoers wil aangesproken worden, moeten alle publieke personeelsleden van het boeregat waar ik woon, stante pede Oeigoers leren, en moet het gemeentebestuur alle documenten in het Oeigoers opstellen?
Why not?
Oud 17 maart 2006, 12:58   #33
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Why not?
Dit verklaart in grote mate je belgicisme

Laatst gewijzigd door Xenon : 17 maart 2006 om 13:08.
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2006, 13:05   #34
Egidius

Standaard

Citaat:
Okay.
Ik was eventjes vergeten dat Egidius aan de discussie deelnam.
Ik herformuleer voor hem speciaal nóg precieser wat iedere mens van goede wil kon afleiden uit mijn vorige post:
Maar ik blijf er bij dat het niet aan de overheid is om voor ons te bepalen 'wat goed is', 'welke taal we horen te 'kennen'.
Je schat mijn opmerking niet correct in.

Ik zeg het dus duidelijker speciaal voor jou: de Vlaamse overheid vertelt ons helemaal niet welke taal we moeten kennen. Elke burger of niet-burger mag de talen kennen en spreken die hij wil.

Citaat:
En waarom niet?
Schrikt een ambitieus project in die zin, ten dienste van de burger jou af?
Dat vraagt hoogstens 250 tweetalige ambtenaren.
Neem die aan en werk aldus de transfer weg naar het Waals overheidspersoneel waar jullie toch zo graag over vallen.
OK, je vindt het dus blijkbaar zelf onzinnig.

Want als elke overheid alle talen van de wereld moet kennen, dan is er ook geen reden waarom ze niet bijvoorbeeld alle bestaande computerformats zou moeten kennen. In jouw denktrant kan het dan niet meer dat een gemeentebestuur zegt: een bestand in Mac kunnen wij niet verwerken. Enne, dat is nog maar een begin. Opent perspectieven.

Citaat:
Why not?
Omdat het onwerkbaar is. Tenzij jij ergens een voorbeeld op Mars of elders in het Universum kan aanhalen (url?), past de globale mensheid het principe van de voor de hand liggende werktaal toe. Afspraken heet dat: een typisch menselijk fenomeen.
Oud 17 maart 2006, 13:13   #35
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je schat mijn opmerking niet correct in.

Ik zeg het dus duidelijker speciaal voor jou: de Vlaamse overheid vertelt ons helemaal niet welke taal we moeten kennen. Elke burger of niet-burger mag de talen kennen en spreken die hij wil.
De wooncodes eninburgeringsdecreten en trajecten spreken uw stelling duidelijk tegen.

Citaat:
OK, je vindt het dus blijkbaar zelf onzinnig.
Foute inschatting.
Ik ben heilig overtuigd van het nut van dat plan dat jij als belachelijk naar voor lijkt te schuiven.

Citaat:
Want als elke overheid alle talen van de wereld moet kennen, dan is er ook geen reden waarom ze niet bijvoorbeeld alle bestaande computerformats zou moeten kennen.
Een overheid bestuurt mensen, geen computers.

Citaat:
Omdat het onwerkbaar is. Tenzij jij ergens een voorbeeld op Mars of elders in het Universum kan aanhalen (url?), past de globale mensheid het principe van de voor de hand liggende werktaal toe. Afspraken heet dat: een typisch menselijk fenomeen.
Mensen kunnen evolueren, verstandiger worden, flexibeler, en waarom niet kundiger met talen?
Dergelijke mensen behoren en overheid te bevolken ten dienste van zijn burgers, en hen te woord te staan in de taal van de burger zelf.
De overheid behoort de taal van de burger te leren, niet omgekeerd. En daar zijn heus geen 250 verschillende talen voor nodig op korte of middellange termijn. Met Frans, Duits en Engels kom je in Vlaanderen al een héél eind!
Oud 17 maart 2006, 13:15   #36
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iets is niet noodzakelijk onwerkbaar omdat jij of ik er ons niet direct meester over zien.
Oud 17 maart 2006, 13:19   #37
Egidius

Standaard

Citaat:
De wooncodes eninburgeringsdecreten en trajecten spreken uw stelling duidelijk tegen.
Nope.

Nergens in die documenten staat vermeld welke taal Vlamingen zouden moeten kennen, en nog veel minder welke taal ze moeten spreken.

Citaat:
Foute inschatting.
Ik ben heilig overtuigd van het nut van dat plan dat jij als belachelijk naar voor lijkt te schuiven.
Voor zoveel idealisme kan een mens alleen maar bewonderend de armen openen...

Citaat:
Mensen kunnen evolueren, verstandiger worden, flexibeler, en waarom niet kundiger met talen?
Dergelijke mensen behoren en overheid te bevolken ten dienste van zijn burgers, en hen te woord te staan in de taal van de burger zelf.
De overheid behoort de taal van de burger te leren, niet omgekeerd. En daar zijn heus geen 250 verschillende talen voor nodig op korte of middellange termijn.
Wel, als het zo simpel was, dan zou het zeker in de meest vooruitstrevende landen al toegepast worden. Quod non. We kunnen de beslissing dus nog een halve eeuw uitstellen.

Citaat:
Met Frans, Duits en Engels kom je in Vlaanderen al een héél eind!
Bij wijze van administratieve vereenvoudiging zou het wellicht ook met Nederlands kunnen.

Laatst gewijzigd door Egidius : 17 maart 2006 om 13:21.
Oud 17 maart 2006, 14:09   #38
Egidius

Standaard

Citaat:
Iets is niet noodzakelijk onwerkbaar omdat jij of ik er ons niet direct meester over zien.
Mee eens.

Dat een overheid andere dan de inheemse talen zou moeten kennen, is echter wel onwerkbaar.

Laatst gewijzigd door Egidius : 17 maart 2006 om 14:09.
Oud 18 maart 2006, 11:22   #39
Clemens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Zou het verschil gemaakt hebben, Clemens?

Is BHV gesplitst dankzij de degenen die er hun verkiezingsthema van maakten?
Al de partijen, ook het VB, maakten een verkiezingsthema van de splitsing BHV.
Maar het was wel heel de federale ploeg en daar behoorde toen nog Coveliers bij, die bij de recentelijke kieswethervorming de splitsing BHV niet wilden opnemen!!!

Het is ook wel zéér lachwekkend Coveliers te horen beweren dat hij hij zich met zijn partijtje “VLOTT” aansluit bij het VB omdat de overheid door het invoeren van de kiesdrempel hem daartoe verplicht.

Een kiesdrempel waar hij eertijds achterstond en waar het VB NIET heeft tegen gestemd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be