Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2006, 17:09   #61
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De meeste van deze vragen geven helemaal niet aan of je al dan niet belgicist of flamingant bent...
Neen, mijnheer Tomm, u snapt er geen snars van. Het is een test. De uitkomst van 30 vragen geeft aan wat je bent. Anders is het wel heel makkelijk:

Vraag 1: Bent u
a. Belgicist
b. Flamingant
c. Geen van beide

Vraag 2: Bent u
a. Belgicist
b. Flamingant
c. Geen van beide

Vraag 3: Bent u
a. Belgicist
b. Flamingant
c. Geen van beide

etcetera, etcetera, etcetera, (Vrij naar: de Koning van Siam)
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 17:33   #62
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Meeeih! Meeih!
Dit is de eerste keer dat ik jou iets zinnig hoor zeggen!
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 18:09   #63
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Dit is de eerste keer dat ik jou iets zinnig hoor zeggen!
Tantist doet niets anders dan politiek en kultureel verantwoorde posts schrijven! Hij zorgt voor een ware Verlichting op dit forum.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 20 maart 2006 om 18:09.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 19:36   #64
Klauwaert
Burger

Klauwaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Vraag aan een Ganees wat hij van de Belgische euro-minten vindt, en hij zal u zeggen dat ze afgrijselijk zijn, vergeleken met die van Duitsland, Italië of Griekenland. Maakt dat van die Ganees een Vlaams-nationalist?
Het is een verdoken vraag, om te zien wat de testpersoon vind van de koninklijke afbeeldingen op de munt en van de monarchie in het algemeen.

Btw: Heb je al eens die nieuwe €munten van € 2 al gezien, met Groot-Hertog Henri en Koning Albert??? Blijkbaar is het homohuwelijk nu ook in Luxemburg goedgekeurd...

M. Eyskens
Klauwaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 19:39   #65
van Maerlant

Standaard

Die munten van 2 € zijn er met hopen.
Oud 21 maart 2006, 01:04   #66
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Je kunt beter zeggen "vind je dat vlamingen en walen tot hetzelfde volk behoren"?
Is toch net hetzelfde maar dan anders verwoord?

Citaat:
Je kunt ook zeggen "vind je dat elk land waar meer dan een taal gesproken wordt gesplitst moet worden?" Een veel neutralere en juistere vraag in de Belgische kontekst.
Meen je nu serieus dat dat veel neutraler is? Hierbij ga je er van uit dat het verschil van taal de enige reden is waarom men wil splitsen.
Mijn vraag toetst enkel of de ondervraagde vindt dat een volk recht heeft op een eigen staat. Indien die ja antwoordt maakt dat hem/haar nog geen flamingant, maar net daarom dat die enquetes meerdere vragen hebben hé.

Citaat:
Ook een stomme vraag, natuurlijk is er een verschil, je kunt ook vragen "vind je dat West-Vlamingen en Limburgers veel van elkaar verschillen" en de meerderheid zal ook "ja" antwoorden.
Is er een belangrijk verschil tussen ...
Misschien had ik er beter nog bij gezet ... dat een scheiding kan rechtvaardigen. Is het dan goed voor meneer?

Citaat:
Monarchie is wel belangrijk, als België gesplitst wordt verdwijnt de monarchie, en daar moet je natuurlijk ook vragen over stellen. Trouwens je stezlt nogal selectieve vragen, je moet eveneens vragen stellen zoals "Zou het goed of slecht zijn voor Vlaanderen moest Brussel in het buitenland liggen" enzovoort. Je vragen werden zodanig geselecteerd en gesteld dat een zo groot mogelijke groep als flamingant uit de bus zou komen.
Jaja, de NWO heeft het weer gedaan, we zien weer spoken
De splitsing van België heeft niets te maken met de monarchie omdat de monarchie perfect kan bestaan in een confederatie of een soort commonwealth. De Engelsen zullen u graag horen
En ieder staat vrij vragen toe te voegen. Ik gaf maar enkele suggesties, niet een geheel om het groot flamingantisch complot te spijzen.

Laatst gewijzigd door instromaniac : 21 maart 2006 om 01:05.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 07:24   #67
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klauwaert Bekijk bericht
Het is een verdoken vraag, om te zien wat de testpersoon vind van de koninklijke afbeeldingen op de munt en van de monarchie in het algemeen.

Btw: Heb je al eens die nieuwe €munten van € 2 al gezien, met Groot-Hertog Henri en Koning Albert??? Blijkbaar is het homohuwelijk nu ook in Luxemburg goedgekeurd...
Als je die munten niet mooi vind mag je ze altijd aan mij geven... ¨waar spreken we af? (en ook die van 1 Euro, en briefjes ook, liefst die van 100, die vind ik het mooist, die spaar ik...)

Laatst gewijzigd door tomm : 21 maart 2006 om 07:27.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 07:26   #68
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Neen, mijnheer Tomm, u snapt er geen snars van. Het is een test. De uitkomst van 30 vragen geeft aan wat je bent. Anders is het wel heel makkelijk:

Vraag 1: Bent u
a. Belgicist
b. Flamingant
c. Geen van beide

Vraag 2: Bent u
a. Belgicist
b. Flamingant
c. Geen van beide

Vraag 3: Bent u
a. Belgicist
b. Flamingant
c. Geen van beide

etcetera, etcetera, etcetera, (Vrij naar: de Koning van Siam)
Die vragen zijn ontzettend selectief geselecteerd en geven helemaal niet aan of je voor onafhankelijkheid bent, wel of je min of meer Vlaamsvoelend bent. Inderdaad het is gewoon veel gemakkelijker om mensen op de man af te vragen wat ze over Vlaamse onafhankelijkheid vinden, en veel eerlijker, zonder rond de pot te draaien.
Oud 21 maart 2006, 07:33   #69
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac

[QUOTE
Citaat:
Is toch net hetzelfde maar dan anders verwoord?
Ja maar verwoording speelt een heel cruciale rol in zulke vraagstelling, dat besef je toch.

Citaat:
Meen je nu serieus dat dat veel neutraler is? Hierbij ga je er van uit dat het verschil van taal de enige reden is waarom men wil splitsen.
Mijn vraag toetst enkel of de ondervraagde vindt dat een volk recht heeft op een eigen staat. Indien die ja antwoordt maakt dat hem/haar nog geen flamingant, maar net daarom dat die enquetes meerdere vragen hebben hé.
Maar het is ook geen wetenschappelijk feit dat Vlamingen een apart volk zijn, maar een mening. En als die vraag niet bepaalt of je al dan niet flamingant bent, wat is dan de relevantie voor de enquete?

Citaat:
Jaja, de NWO heeft het weer gedaan, we zien weer spoken
De splitsing van België heeft niets te maken met de monarchie omdat de monarchie perfect kan bestaan in een confederatie of een soort commonwealth. De Engelsen zullen u graag horen
Toch gaat iedereen ervan uit dat de monarchie zal ophouden te bestaan als België gesplitst, ook de meeste flaminganten. Bovendien kun je dan ook zeggen dat de transfer niet belangrijk is om te vermelden, want ook die kan gewoon doorgaan bij onafhankelijkheid, eventueel in Europees kader.

Citaat:
En ieder staat vrij vragen toe te voegen. Ik gaf maar enkele suggesties, niet een geheel om het groot flamingantisch complot te spijzen.
En toch lijkt het er op dat U erop uit bent om zoveel mogelijk deelnemers aan de enquete tot flamingant uit te roepen.
Oud 21 maart 2006, 07:37   #70
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman

[QUOTE
En toch blijft u tegen de splitsing?? Rare communist ben jij...
Het is niet omdat ik tegen de monarchie ben dat ik voor de splitsing van België ben.

Citaat:
Vraag:
Volg je bij de spltising van België de huidige gewestelijke opsplitsing, zoals in de Belgische grondwet?
a/ Ja, ik ben belgiscist
b/ Neen, ik ben flamingant
Een voorbeeld van manipulatieve vraagstelling. Ook flaminganten zullen de huidige opdeling moeten aanvaarden, want dat is de realiteit, Brussel zal haar autonomie niet meer afstaan en bij onafhankelijkheid is de kans heel groot dat Brussel buitenland wordt.
Oud 21 maart 2006, 16:03   #71
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Klonen begint meer en meer vorm te krijgen, al zal het nog wel een aantal jaartjes duren vooral men mensen kan klonen (wettelijk gezien).
Ze zijn ons weer aan het klonen, de kloonzakken!

Laatst gewijzigd door jOOSt : 21 maart 2006 om 16:04.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 17:16   #72
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat ik tegen de monarchie ben dat ik voor de splitsing van België ben.
Wat denk je ervan om pragmatisch separatist te worden (om dan de monarchie af te schaffen) ipv ideologisch sepparatist?

Citaat:
Een voorbeeld van manipulatieve vraagstelling. Ook flaminganten zullen de huidige opdeling moeten aanvaarden, want dat is de realiteit, Brussel zal haar autonomie niet meer afstaan en bij onafhankelijkheid is de kans heel groot dat Brussel buitenland wordt.
Ook de Brusselaars zullen de huidige realiteit van de drie gemeenschappen moeten aanvaarden. De gemeenschappen moeten het uitgangspunt vormen voor de splitisng, niet de gewesten.
Na de splitsing heb je dus Vlaanderen, Wallonië en Duitstalig België. De eerste twee kunnen op eigen benen staan. Duitstalig België zal misschien aansluiting zoeken bij Luxemburg. Maar aangezien er geen Brusselse Gemeenschap bestaat (hoezeer de franskiljons en belgiscisten dit ook zoudne willen...) komt er dan ook geen Brusselse staat.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 18:51   #73
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Tantist doet niets anders dan politiek en kultureel verantwoorde posts schrijven! Hij zorgt voor een ware Verlichting op dit forum.
De hel is ook verlicht.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 19:28   #74
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
De hel is ook verlicht.
Maar niet Verlicht
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 21 maart 2006, 20:16   #75
Klauwaert
Burger

Klauwaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je die munten niet mooi vind mag je ze altijd aan mij geven... ¨waar spreken we af? (en ook die van 1 Euro, en briefjes ook, liefst die van 100, die vind ik het mooist, die spaar ik...)

Ik vind die munten niet mooi, daarom ruil ik ze het liefst zo snel mogelijk in voor briefjes, daar staan die fictieve bruggen op.

Voor alle duidelijkheid, die bruggen spreken mij wel aan...

M. Eyskens
Klauwaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 21:38   #76
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Jaani_Dushman;1590493]

Citaat:
Wat denk je ervan om pragmatisch separatist te worden (om dan de monarchie af te schaffen) ipv ideologisch sepparatist?
Goed geprobeerd
Maar nee dank U, ik vind de monarchie minder schadelijk dan het separatistisch nationalisme.

Citaat:
Ook de Brusselaars zullen de huidige realiteit van de drie gemeenschappen moeten aanvaarden. De gemeenschappen moeten het uitgangspunt vormen voor de splitisng, niet de gewesten.
Na de splitsing heb je dus Vlaanderen, Wallonië en Duitstalig België. De eerste twee kunnen op eigen benen staan. Duitstalig België zal misschien aansluiting zoeken bij Luxemburg. Maar aangezien er geen Brusselse Gemeenschap bestaat (hoezeer de franskiljons en belgiscisten dit ook zoudne willen...) komt er dan ook geen Brusselse staat.
De gemeenschappen worden helemaal niet de basis van de splitsing als België uiteen zou vallen, want die hebben geen territorialiteitsbeginsel, wel de gewesten. Maar toch goed geprobeerd om ineens met "gemeenschappen" af te komen, terwijl die helemaal geen territorium hebben maar persoonsgebonden zijn.
Oud 21 maart 2006, 21:41   #77
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klauwaert Bekijk bericht
Ik vind die munten niet mooi, daarom ruil ik ze het liefst zo snel mogelijk in voor briefjes, daar staan die fictieve bruggen op.

Voor alle duidelijkheid, die bruggen spreken mij wel aan...
Dedju, 't is niet gelukt...
Oud 21 maart 2006, 22:20   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De gemeenschappen worden helemaal niet de basis van de splitsing als België uiteen zou vallen, want die hebben geen territorialiteitsbeginsel, wel de gewesten. Maar toch goed geprobeerd om ineens met "gemeenschappen" af te komen, terwijl die helemaal geen territorium hebben maar persoonsgebonden zijn.
De gemeenschappen hebben WEL een territorialiteitsbeginsel, beste vriend. Dat zijn de taalgebieden zoals beschreven in de grondwet. De Duitstalige Gemeenschap is bevoegd in het Duitse taalgebied. De Vlaamse Gemeenschap in het Nederlands taalgebied. De Franse Gemeenschap in het Frans taalgebied. Er is één tweetalig taalgebied, de Brusselse agglomeratie, en daar zijn de twee overeenkomstige gemeenschappen bevoegd overeenkomstig het beginsel van de personaliteit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 23:53   #79
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar toch goed geprobeerd om ineens met "gemeenschappen" af te komen, terwijl die helemaal geen territorium hebben maar persoonsgebonden zijn.
Ik kom niet "ineens" met de gemeenschappen af. Ik ben al jaren van mening dat de gewesten moeten afgeschaft worden, en al hun bevoegdheden overdragen aan de gemeenschappen. In praktijk kan zoiets door het Brusselse Gewest samen te voegen met het Vlaams Gewest/Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschap bijeen te voegen, en de Duitstalige Gemeenschap gewestbevoegdheden te geven.

Brussel is sociaal-economisch geen eiland. Het is deel van Vlaanderen. Brussel is voor zijn economie volledig op Vlaanderen gericht, en Vlaanderen ziet het knooppunt van zijn economie en infrastructuur in Brussel. Een versmelting van het Vlaamse en Brusselse Gewest is het meest logische, gezien de realiteit.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 02:10   #80
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De gemeenschappen hebben WEL een territorialiteitsbeginsel, beste vriend. Dat zijn de taalgebieden zoals beschreven in de grondwet. De Duitstalige Gemeenschap is bevoegd in het Duitse taalgebied. De Vlaamse Gemeenschap in het Nederlands taalgebied. De Franse Gemeenschap in het Frans taalgebied. Er is één tweetalig taalgebied, de Brusselse agglomeratie, en daar zijn de twee overeenkomstige gemeenschappen bevoegd overeenkomstig het beginsel van de personaliteit.
Wat dus betekent dat Brussel niet zomaar tot de Vlaamse gemeenschap kan gerekend worden want de meerderheid der Brusselaars hangen er niet van af.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be