Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 maart 2006, 13:03   #1
ugur.pekdemir
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 28 december 2004
Berichten: 18
Standaard verbod op spreken van eigen taal valt niet te tolereren

[SIZE=3]Verbod op spreken van eigen taal valt niet te tolereren[/SIZE]

[SIZE=3]In navolging van het onbezonnen voorbeeld van de gemeente Rotterdam heeft minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) eerder aangegeven dat op straat enkel Nederlands gesproken dient te worden. Zij blijkt tevens het voornemen te hebben om dit besluit op te nemen in een zogenaamde gedragscode die voor het hele land moet gelden. Na enig kritiek heeft ze later haar bewoordingen wel afgezwakt en aangegeven dat mensen die hier willen blijven wonen, “zoveel mogelijk de Nederlandse taal moeten gebruiken”. Het is echter nog steeds niet duidelijk wat haar standpunten en concrete plannen hieromtrent zijn. Hierbij willen we in ieder geval graag benadrukken dat haar eerder geuite voornemen op geen enkele wijze een constructieve bijdrage zal leveren aan de integratie, en zijn ervan overtuigd dat het de cohesie in de Nederlandse maatschappij juist ernstig zal aantasten. Onze visie berust op de volgende standpunten. [/SIZE]

[SIZE=3]Allereerst druist het voornemen vanuit een ethisch perspectief tegen de gedrag- en fatsoenregels in. Buiten een maatschappelijk functioneel perspectief dient ieder mens het recht te hebben om de taal te spreken die men wenst! Inmenging van de overheid valt daarbij niet te rijmen met de principes en richtlijnen van een democratische rechtstaat. Wij wijzen minister Verdonk gaarne op de relevante beginselen in de Nederlandse Grondwet en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens. Het is betreurenswaardig dat juist een minister op deze beginselen gewezen dient te worden. De bewering dat ze dit niet in een wet wil vastleggen maar in een soort burgerschapscode doet de strafbaarheid op het spreken van andere talen vervallen, maar hiermee zeker niet de druk op de burger en de aantasting van diens rechten. Het aanduiden van de onwenselijkheid van het spreken van een andere taal met andere taalgenoten, waaronder zelfs de eigen kinderen, blijft eenmaal een misplaatste en ongepaste inmenging. In haar latere uitspraken geeft ze te kennen dat ze er geen bezwaar tegen heeft als mensen op straat andere talen spreken. Het toelaten van het spreken van andere talen dan het Nederlands in het openbaar dient hierbij zeker niet als een gunst van de minister opgevat te worden. Het is primair een fundamenteel recht van het individu…[/SIZE]
[SIZE=3]Tevens is het niet duidelijk wat men bedoelt met “andere talen”. Vele mensen interpreteren dit wellicht enkel als niet-West-Europese talen zoals het Turks. In dat geval is er een openlijke discriminatie van een groep burgers volgens de Nederlandse Grondwet. Indien echter met “andere talen” alle talen buiten het Nederlands wordt bedoeld dan is dit ook een incoherent en onbegrijpelijk besluit. Tijdens de Top van de Europese Unie in 2001 in Portugal werd er immers op aangewezen dat voor een sterk Europa het gewenst is dat Europese burgers meerdere talen dienen te kennen en deze te spreken. Kennis van meerdere talen ondersteunt de communicatie tussen de Europese burgers en hiermee de handelsbetrekkingen tussen de landen. Derhalve dienen burgers die naast het Nederlands ook nog ander talen machtig zijn juist aangemoedigd te worden om deze talen in stand te houden.[/SIZE]
[SIZE=3]Binnen het huidige onderwijs worden ook andere talen dan het Nederlands onderwezen. Vanuit een onderwijskundig perspectief bezien is het van groot belang dat de talen die onderwezen worden juist ook in de praktijk worden beoefend. In het andere geval is dit toch tegenstrijdig met onderwijskundige principes en de kwaliteitscriteria voor taalkundigheid die het ministerie van onderwijs wellicht beoogt? [/SIZE]
[SIZE=3]Ondanks het feit dat het overgrote deel van de migranten het Nederlands spreken is er ook een deel waaronder ouderen en nieuwkomers die het Nederlands nog niet helemaal machtig zijn. Wat houdt deze maatregel voor deze mensen in? Betekent het voornemen van minister Verdonk dat deze mensen het recht op het spreken wordt ontnomen, omdat zij geen andere taal dan het Nederlands spreken?! Hoe kan men de sociale druk van de maatschappij op deze mensen vanuit een psychologisch en sociaal maatschappelijk perspectief verantwoorden?[/SIZE]

[SIZE=3]Naast de conflicten op ethisch, gerechtelijk, onderwijskundig, economisch en psychologisch vlak heeft deze aangekondigde maatregel ook een ander indringende consequentie. Met het voornemen wordt impliciet gesuggereerd dat men met het spreken van een andere taal dan het Nederlands zich schuldig maakt. Hiermee wordt zo een vrijbrief gegeven voor burgers die denken als taalpolitie te kunnen op treden en de andere medeburger onnodig gaan lastig vallen dan wel te willen verklikken ingeval deze een andere taal dan het Nederlands op straat spreekt. Dit doet hoe dan ook de vreselijke beelden van het verleden weer oproepen en leidt als zodanig tot diepe bezorgdheid. Het is immers niet moeilijk te bedenken dat dit alles uiteindelijk tot vele conflicten zal leiden en afbraak zal doen aan de onderlinge verstandhouding. Voor het bewerkstelligen dan wel de continuering van de stabiliteit en harmonie in de maatschappij kan dit toch werkelijk geen wenselijke situatie genoemd worden. De minister bleek later wat toe te geven dat ze het niet zo bedoelde... Hoe kan een minister van integratie echter dergelijke onzorgvuldige uitlatingen doen? [/SIZE]

[SIZE=3]Het moge duidelijk zijn dat het doorzetten van dit voornamelijk op willekeur gestoelde voornemen niets goeds voorspelt, en deze enkel tot toenemende vervreemding onder de burgers en hiermee tot spanningen in de maatschappij zal leiden. Het is daarbij in principe van minder belang of het voornemen van de minister in een wet dan wel een formele gedragscode wordt gegoten[/SIZE][SIZE=3][/SIZE]
[SIZE=3][/SIZE]
[SIZE=3]Binnen een breed verband lijken de uitspraken en het voornemen van minister Verdonk ook niet op zichzelf te staan. De minister geeft door haar toedoen geregeld blijken dat ze de integratie te oppervlakkig, eenzijdig, kortzichtig en ondoordacht aanpakt. Daarbij blijkt ze ook een fundamenteel gebrek aan respect te tonen voor de cultuur, de taal en de rechten van het individu. Het wordt zodoende zeer moeilijk om van de burger nog te verwachten het vertrouwen in minister Verdonk als minister van Integratie te blijven behouden. Gegeven de aantasting van de vertrouwensrelaties is het eigenlijk niet meer te verantwoorden dat ze haar huidige functie als minister van Integratie blijft continueren. Uiteraard is het de taak van de Tweede Kamer om hier op toe te zien en indien nodig de juiste maatregelen te treffen. Als verantwoordelijke burgers van Nederland die een oprechte integratie nastreven hopen we echter dat de minister op zijn minst haar voornemens ondubbelzinnig intrekt en haar verontschuldigingen aanbiedt voor haar uitlatingen betreffende deze kwestie. Onevenwichtige integratie kan noch met dwang noch met drang worden opgelegd. Zoals de minister het ook zelf verwoordt dient ons doel een open samenleving te zijn waarin iedereen zichzelf kan zijn. Dit vereist echter in de eerste plaats respect, gelijkheid en rechtvaardigheid voor alle burgers van Nederland[/SIZE]

[SIZE=3]Prof. Dr. ir. Mehmet Akşit, Hoogleraar Software Engineering, Universiteit Twente, Enschede[/SIZE]

[SIZE=3]Drs. Ömer Konak, CITO, Manager Test Development, Zoetermeer[/SIZE]

[SIZE=3]Drs. Uğur Pekdemir, Voorzitter Turks Academisch Netwerk, Tilburg[/SIZE]

[SIZE=3]Dr.ir. Bedir Tekinerdoğan, Universitair Docent, Informatica, Universiteit Twente, Enschede[/SIZE]

[SIZE=3]Dr. Kutlay Yağmur, Voorzitter Stichting Turks Onderwijs Nederland, Tilburg[/SIZE]

[SIZE=3]Mevr. Yasemin Yurtseven, Voorzitter Stichting Levende Talen Sectie Turks, Oss[/SIZE]
ugur.pekdemir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2006, 00:13   #2
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

andere europese talen machtig zijn is inderdaad goed.Turks en marrokaans behoren daar niet aan toe...het is nergens goed voor je energie te besteden om die talen te leren, denk ik...leer eerst en vooral Engels en Spaans, dat zijn de meestgesproken talen in de wereld
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2006, 12:16   #3
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Neen, dat zijn de meest verspreide talen in de wereld...
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2006, 13:46   #4
Knorretje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 maart 2006
Berichten: 1.977
Standaard

[FONT=Arial]Islamitische Madonna bedreigt door moslims[/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Schaars gekleed trekt zij ten strijde tegen haatzaaiende en vrouwonvriendelijke moslims. Doodsbedreigingen zijn haar deel. Een interview met een omstreden artieste.

Achtentwintig jaar is popartieste Deeyah. Al twee keer is ze gevlucht voor de bedreigingen van fundamentalistische moslims. Ze was de scheldpartijen – dat ze een hoer was die de islam bevuilde en het verdiende verkracht te worden – meer dan zat. En ze was bang.

Eerst verliet ze Oslo om zich in Londen te vestigen, in de hoop dat ze daar als vrijgevochten moslima kon onderduiken in de anonimiteit van een wereldstad. In de hoop ook dat de Britse moslimgemeens ch a p meer begrip zou tonen voor haar pop-imago. Vanwege haar ontblote navel heeft ze de bijnaam Moslim Madonna gekregen.

Maar na enkele jaren van betrekkelijke rust begon de nachtmerrie van voren af aan. Na het uitbrengen van een vrijmoedige cd werd ze opnieuw bespuugd, uitgescholden en bedreigd. Ze vluchtte opnieuw, trillend van woede, alles achterlatend. Dit keer naar de Verenigde Staten.

‘Ik had twee opties’, vertelt Deeyah vanuit een hip hotel in de Londense wijk Kensington, waar ze een aantal dagen verblijft om haar boodschap onder de aandacht te brengen. ‘Of ik verdwijn uit de popmuziek en ik stop met alles waar ik voor sta. Of ik doe iets wat ik nog nooit heb gedaan: ik vertel álles. Ik vertel de wereld wat zich afspeelt onder de verstikkende deken van het moslimstilzwijgen.’

Deeyah koos voor het laatste en maakte de videoclip "What Will It Be". Die heeft prompt tot nieuwe doodsbedreigingen geleid. In de clip loopt Deeyah in burqa door stoffige straten in India. In een andere scène weet ze zich omringd door mannelijke gangstarappers die de niqaab, gezichtssluier, dragen. Een volgend moment zit ze sexy gekleed lurkend aan de shisha, een Arabische waterpijp, naast een televisie.

Hierop – en op een beeldscherm dat op haar naakte rug is geprojecteerd – verschijnen korte flitsen van vrouwen die slachtoffer zijn geworden van eerwraak. En van mensen die zich inzetten voor de vrijheid van meningsuiting. Hun monden zijn afgeplakt met breed plakband .

Een van hen is Shaima Rezayee, de enige westers geklede tv-presentatrice in Afghanistan, die vorig jaar werd vermoord. Ook Theo van Gogh komt voorbij. ‘Ik heb hem erin gemonteerd uit eerbetoon. Ik zie hem als martelaar van de vrije meningsuiting’, zegt Deeyah.

Ze stuitte op de Nederlandse filmmaker toen ze wilde uitvinden hoe andere vrouwen soortgelijke situaties het hoofd bieden. Ze kwam in contact met Irshad Manji, de Canadese feministe die opkomt voor onderdrukte moslima’s. En ze raakte onder de indruk van de ‘kracht’ van Ayaan Hirsi Ali,, die ze overigens nooit heeft ontmoet.

‘Ik leerde dat ik niet alleen was’, zegt Deeyah, die zich op wereldvrouwendag, 8 maart, volgens een groeiende groep activistes voorvechtster van vrouwenrechten mag noemen. Ze voelt zich steeds meer gesterkt in het idee dat ze zich moest uitspreken (Do you stand up, lay down or follow?, luidt het refrein van haar videoclip What Will It Be). Al haar woede legde ze in het filmpje, dat ze zelf regisseerde. Zonder iemand te willen beledigen.

‘Ik heb geen kritiek op de islam’, benadrukt Deeyah. ‘Ik bekritiseer de mensen die haat en geweld propageren in naam van de islam en hun cultuur. Zij zijn een ziekte in deze samenleving. Het is slechts een klein groepje dat keihard schreeuwt. Deze mensen maken mijn leven moeilijk. Maar inmiddels zijn ze ook jullie probleem geworden. .’

Op dit moment is haar video nauwelijks op tv te zien. Een Britse muziekzender stopte onlangs met het uitzenden van de clip nadat er dreigbrieven binnenkwamen. Haar (inmiddels ex-) agent wilde geen optredens voor haar in Londen boeken omdat ze een ‘veiligheidsrisico’ heet te zijn.

Toch voelt Deeyah zich momenteel voor het eerst vrij. Omdat ze trouw is aan zichzelf, en omdat de Britse politie de bedreigingen en haar veiligheid serieus neemt. Wat haar uiterlijk betreft, heeft ze nooit grote compromissen gesloten – ‘Ik vind niet dat ik eruit zie als een slet, dus verander ik mezelf ook niet’ – maar ze heeft wel jarenlang gezwegen. Heen en weer geslingerd tussen openheid en loyaliteit aan haarzelf, aan haar familie en aan de moslimgemeenschap.

Haar vader, van Pakistaanse/ Indiase afkomst, was de eerste die in Noorwegen te maken kreeg met kritiek op het gedrag van zijn dochter. Deeyah – haar echte naam is Deepika Thataal – was toen 9 jaar oud en trad al op. Andere moslims zeiden tegen hem: ‘Wij laten dat onze zoon niet eens doen, laat staan onze dochter.’

Deeyah: ‘Mijn vader is een rebelse man. Hij is mijn grote voorbeeld; een voorbeeld ook hoe een moslimman behoort te zijn. Hij is trots op zijn vrouw en kinderen. Hij heeft een open houding in de islam. Mijn ouders hebben mij geleerd dat het geloof iets is tussen mij en God en dat ik daarover geen rekenschap hoef af te leggen aan anderen. Ik geloof in een Allah die genade kent.’

Naarmate Deeyah zich ontwikkelde tot jonge vrouw en haar eigen kleding begon te dragen, werden de reacties agressiever. Op de middelbare school werd ze zowat ontvoerd door jonge moslims omdat ze volgens hen ‘porno’ maakte.

Tijdens een concert – Deeyah was 16 jaar en inmiddels beroemd – kreeg ze pepperspray in haar gezicht gespoten. ‘Het was nota bene een concert tegen geweld!’

Intussen was Deeyah in de Noorse media naar voren geschoven als het toonbeeld van een geïntegreerde moslima. In werkelijkheid voelde ze zich vaak ontheemd. ‘Net als zoveel ‘buitenlanders’ die in Noorwegen zijn geboren. Wij zijn een verloren generatie. We zitten gevangen tussen twee culturen, die van onze ouders en die van het Westen.’

De druk op haar familie nam steeds grotere vormen aan. Zelfs haar opa, een van de eerste gastarbeiders in Noorwegen en een vooraanstaand man in de moslimgemeenschap, kreeg verwijten. Haar jongere broertje werd in elkaar geslagen. [/FONT]
[FONT=Arial](Dit non-event zal Drosophia orgastische genoegens bezorgen. Maar dit terzijde ).[/FONT][FONT=Arial]Op 16-jarige leeftijd besloot ze uit huis te gaan, zodat haar familie met rust gelaten zou worden. Dat loste echter niets op.

Anderhalf jaar later vertrok ze naar Londen. ‘Ik voelde me erg eenzaam. Al die tijd is er niemand uit de moslimgemeenschap voor me opgekomen. Maar ook niemand uit de blanke hoek. Daar werd gezegd: "Wij snappen jouw cultuur niet, los het zelf maar op.’’

In Londen – waar ze niemand kende en in een gettowijk belandde – kreeg ze bezoek van een Noorse journalist. Voor het eerst lichtte Deeyah een tipje van de sluier op over de bedreigingen aan haar adres. De volgende dag berichtte de krant dat Deeyah was weggepest uit Noorwegen. ‘Toen begon de shit pas echt.’

Ze werd gebeld door woedende moslimorganistaties uit Noorwegen die eisten dat ze haar woorden terugnam, omdat ze haar eigen mensen in een kwaad daglicht stelde. Het was verkiezingstijd in Noorwegen en extreem-rechts gebruikte Deeyahs verhaal voor hun campagne: ‘Dit gebeurt er als je ze binnenhaalt, ze jagen zelfs hun eigen soort weg.’

Deeyah: ‘Ik werd de kop van jut in een bizar politiek spelletje. Het laatste dat ik wilde, was extreemrechts in de kaart spelen. Racisme is het ergste dat er is. Als 11-jarig meisje ben ik door een witte man bespuugd .’

Haar ouders smeekten haar het verhaal terug te nemen; de druk was te groot geworden. Uiteindelijk ging Deeyah overstag en beweerde ze in nieuwe krantenartikelen dat het allemaal niet zo erg was geweest. ‘Dit is het voorval waar ik mij het diepst voor schaam. Ik heb zelfs een paar jaar niet met mijn vader gepraat, omdat ik had gewild dat hij voor me opkwam.’

Jaren later, toen haar videoclip [FONT=Arial]Plan of my Own [/FONT]in Engeland uitkwam, wekte ze de toorn van de Britse moslimgemeenschap. Opnieuw vanwege haar kleding en omdat ze in de clip met een zwarte man danst. ‘Ze zijn zó racistisch.’

Vervolgens verklaarde een woordvoerder van de Britse Moslim Raad dat Deeyah geen moslima is, omdat Deepika Thataal onmiskenbaar een hindoe-naam is.

Deeyah legt uit: ‘Ik ben zo genoemd als eerbetoon aan een oude Indiase vrouw die als een moeder voor mijn moeder zorgde. Het is gewoon te belachelijk voor woorden dat de Moslim Raad dit gerucht verspreidt. Wat voor boodschap geef je dan aan moslimmeisjes met problemen? Als je erover wilt praten, negeren we je en zeggen we dat je hindoe bent?’

Deeyah voelt zich wel gesteund door moslimvrouwen. ‘Ik krijg heel veel reacties, vooral van meisjes, die zeggen dat ik de strijd niet moet opgeven.’ Tijdens een bezoek aan Oslo pakte een vrouw met hoofddoek in het postkantoor haar hand vast en zei dat iemand zijn nek moet durven uitsteken, omdat de rest daar later baat van zal hebben.

‘Die vrouw had geen idee dat ze met die ene opmerking duizend negatieve ervaringen had uitgewist’, zegt Deeyah. ‘Ik verliet huilend het postkantoor.’

Van liberale moslimvrouwen krijgt ze ook kritiek. Deeyahs boodschap zou verloren gaan door haar onthullende kleding. Zo laat ze aan het einde van de clip [FONT=Arial]What Will It Be [/FONT], de burqa van haar lichaam glijden en stapt ze in bikini in een zwembad, voordat de letters R.I.P. op haar rug verschijnen.

‘Ik wil daar twee dingen mee zeggen’, stelt de zangeres. ‘Ten eerste moet je als vrouw kunnen kiezen of je wel of geen burqa draagt. Ik heb voor beide keuzes respect. Daarnaast wil ik met deze scène de hypocrisie uitlichten. Dit filmpje bevat wrede en onmenselijke fragmenten van vrouwen die worden doodgeschoten. Maar kennelijk is het tonen van een stukje huid een grotere zonde dan geweld tegen vrouwen.’[/FONT]

[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Verbod op spreken van eigen taal valt niet te tolereren[/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Kijk eens aan respect eisen, maar tegelijk doodsbedreigingen uiten tegenover elke évolué die haar eigen taal (en mening) spreekt …[/FONT]
[FONT=Arial]De hyprocrisie van de moslimwereld in woord en daad. [/FONT][FONT=Arial][/FONT]
Knorretje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2006, 16:37   #5
Levertraan
Provinciaal Gedeputeerde
 
Levertraan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2005
Locatie: Antwerpen Stad ///// Ideologie: Neonihilisme
Berichten: 996
Standaard

Ugur, wanneer ik op de bus zit en achter mij zitten 2 gasten in het allochtoons te vezelen, dan bevordert dat niet echt het vertrouwen tussen de mensen. Integendeel, ze konden evengoed mijn vriendin haar decolleté aan het becommentariëren zijn. Terwijl het voor mij en mijn vriendin onmogelijk is om in een even vreemde taal voor hen datzelfde te kunnen zeggen over hun behaarde zussen.

Die maatregel van Verdonk is gewoon een poging om het wantrouwen dat onvermijdelijk heerst wanneer mensen elkaar niet verstaan, te verminderen. Het is noch een gebod noch een verbod. Enkel een nuttige gedragsregel. Mensen worden niet in de gevangenis gestoken wanneer ze Marokkaans praten. Enkel in totalitaire regimes worden mensen verplicht om een bepaalde taal te spreken en andere niet. (Ik zal maar zwijgen over de Koerden zeker, Ugur.. )

En daarbij, wanneer je uw recht op allochtoons praten ten volle wilt gebruiken, kom dan niet klagen dat die verdomd racistische autochtonen je na 3 generaties nog steeds als buitenlander beschouwen. Dat "ze je niet accepteren" en andere multi-culti-spraak.

De groeten.
__________________
Levertraan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2006, 17:36   #6
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Levertraan Bekijk bericht
Ugur, wanneer ik op de bus zit en achter mij zitten 2 gasten in het allochtoons te vezelen, dan bevordert dat niet echt het vertrouwen tussen de mensen.
"Allochtoons" wat voor taal is dat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Levertraan Bekijk bericht
Integendeel, ze konden evengoed mijn vriendin haar decolleté aan het becommentariëren zijn. Terwijl het voor mij en mijn vriendin onmogelijk is om in een even vreemde taal voor hen datzelfde te kunnen zeggen over hun behaarde zussen.
"Ze konden evengoed..." tja, en dan nog. Waarom zou u er last van hebben als u het niet eens verstaat? Wat niet weet niet deert, toch?
Bovendien deinst u er blijkbaar zelf niet voor terug om hier gewoon "hun zussen" "behaard" te noemen. Maar dan wel verontwaardigd doen over de eventuele mogelijkheid dat er zich een hypothetisch gesprek tussen veronderstelde personen zou kunnen voordoen over iets wat u gebeurlijk in bepaalde omstandigheden niet zou kunnen bevallen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Levertraan Bekijk bericht
En daarbij, wanneer je uw recht op allochtoons praten ten volle wilt gebruiken, kom dan niet klagen dat die verdomd racistische autochtonen je na 3 generaties nog steeds als buitenlander beschouwen. Dat "ze je niet accepteren" en andere multi-culti-spraak.
Als u vindt dat 2 mensen in het openbaar niet eens met elkaar in hun eigen moedertaal mogen converseren, dan is het nogal duidelijk dat de onverdraagzaamheid, en het probleem van niet-acceptering, bij u ligt.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2006, 18:09   #7
Levertraan
Provinciaal Gedeputeerde
 
Levertraan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2005
Locatie: Antwerpen Stad ///// Ideologie: Neonihilisme
Berichten: 996
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Als u vindt dat 2 mensen in het openbaar niet eens met elkaar in hun eigen moedertaal mogen converseren, dan is het nogal duidelijk dat de onverdraagzaamheid, en het probleem van niet-acceptering, bij u ligt.
Van mij mag iedereen de taal spreken die hij zelf wil. Misschien benadrukte ik dat niet genoeg in mijn post. Ik zeg enkel dat de consequentie daarvan is dat vele mensen elkaar niet gaan verstaan, wat toch een zeker wantrouwen en achterdocht schept. Dat is toch de evidentie zelve ?

Als men pretendeert dat de multiculturele samenleving een samen-leving is, dan bevordert dit toch ook niet echt het onderling intercultureel contact. Of misschien is dat wel eigen aan zo'n multiculturele samenleving..
__________________

Laatst gewijzigd door Levertraan : 11 maart 2006 om 18:11.
Levertraan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2006, 18:23   #8
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Levertraan Bekijk bericht
Van mij mag iedereen de taal spreken die hij zelf wil. Misschien benadrukte ik dat niet genoeg in mijn post. Ik zeg enkel dat de consequentie daarvan is dat vele mensen elkaar niet gaan verstaan, wat toch een zeker wantrouwen en achterdocht schept. Dat is toch de evidentie zelve ?

Als men pretendeert dat de multiculturele samenleving een samen-leving is, dan bevordert dit toch ook niet echt het onderling intercultureel contact. Of misschien is dat wel eigen aan zo'n multiculturele samenleving..
Spreekt u, om geen achterdocht of wantrouwen te wekken, in de Londense metro Engels tegen uw Vlaamse metgezel?

Dat twee mensen tegen elkaar in hun eigen moedertaal converseren is toch de normaalste zaak van de wereld? Minder normaal is dat u achterdochtig en wantrouwig wordt omdat u een conversatie tussen anderen niet begrijpt. Het probleem lijkt me dus vooral bij u te liggen.

Het ligt inderdaad anders wanneer u als deelnemer in de conversatie betrokken bent. Maar daar ging het hier toch niet over?
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2006, 09:10   #9
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ugur.pekdemir Bekijk bericht
[SIZE=3]Verbod op spreken van eigen taal valt niet te tolereren[/SIZE]
[SIZE=3](...)[/SIZE]
Ik denk dat deze Turk het niet heeft over het verbod in Turkije (ondertussen weliswaar wat afgezwakt) om openbaar Koerdisch te klappen.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2006, 09:39   #10
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Spreekt u, om geen achterdocht of wantrouwen te wekken, in de Londense metro Engels tegen uw Vlaamse metgezel?
Uiteraard. Ik ben dan ook toerist en geen allochtone Engelsman.
Nochtans was ik na een paar maanden London zo verknocht aan de Engelse taal dat ik met een Vlaamse uitwijkelinge (die er al 18 jaar woonde) gemakkelijker in het Engels converseerde dan in het Nederlands. We spreken hier over EERSTE generatie!

Citaat:
Dat twee mensen tegen elkaar in hun eigen moedertaal converseren is toch de normaalste zaak van de wereld? Minder normaal is dat u achterdochtig en wantrouwig wordt omdat u een conversatie tussen anderen niet begrijpt. Het probleem lijkt me dus vooral bij u te liggen.
Het is gewoon een kwestie van beleefdheid. In mijn eigen land vind ik het netjes dat ik anderen begrijp, dat geeft het o zo leuke "thuis"gevoel. Spijtig dat men in Gent, Antwerpen, Brussel, Mechelen, Sint Niklaas etc... niet echt meer "thuis" is, maar half op verlof! Scheelt wel een pak in het vakantiebudget natuurlijk.

Citaat:
Het ligt inderdaad anders wanneer u als deelnemer in de conversatie betrokken bent. Maar daar ging het hier toch niet over?
Och? Waarom zou de taal ineens moeten aangepast worden aan JOUW normen als deelnemer in de conversatie bent? Die mensen hebben toch het recht om hun moedertaal te spreken als ze willen zeker? Leer dan wat berbers als je mee wil klappen hé meid! en anders moet je je mond maar houden!

Goed zo?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2006, 20:15   #11
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.529
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Neen, dat zijn de meest verspreide talen in de wereld...
Het overgrote deel van de burgers van een land heeft geen boodschap of enig nut aan de kennis van de "meest verspreide talen in de wereld" maar vooral aan de goede kennis van zijn eigen moedertaal en de talen van de landen die hen omringen...
Zo kunnen we vaststellen dat bepaalde inwoners van ons Belgenland zelfs meer interesse hebben voor lessen Chinees dan voor de taal "over de taalgrens" van de burgers in hun eigen land...
Toppunt van domheid, lompheid, kortzichtigheid, soms arrogantie... ???
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2006, 20:26   #12
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Het overgrote deel van de burgers van een land heeft geen boodschap of enig nut aan de kennis van de "meest verspreide talen in de wereld" maar vooral aan de goede kennis van zijn eigen moedertaal en de talen van de landen die hen omringen...
Bron? Bewijs? Argumentatie?

Mensen moeten niet in hun kot blijven, maar verder dan de omringende koten moeten ze zeker niet willen gaan he?
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2006, 20:31   #13
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.529
Standaard

Waar het hier wellicht om gaat is niet zozeer het feit dat twee Chinezen op straat chinees met elkaar praten, maar wel over het feit dat mensen die kiezen om in dit land (of een ander land, maakt niet uit) hun leven verder te zetten, en verlangen/eisen dat dat nieuwe land als vanzelfsprekend in al hun behoeften voorziet voor de rest van hun dagen... mettertijd (enkele jaren, geen 20 of 30) de taal van dat land voldoende meester zijn en daarvoor de nodige inspanningen leveren!!!
Franstaligen die zich in Vlaanderen komen vestigen en die na dertig jaar nog geen tien fatsoenselijke Nederlandse zinnen kunnen in elkaar prutsen, dat kan niet, en er lopen nog exemplaren rond! Idem voor Marokkanen, Turken, Zoeloes + hun familie!
Voor al die gevallen van "anderstaligen" zou men na een bepaald aantal jaren moeten controleren of ze de plaatselijke taal voldoende kennen, zoniet wat aan hun uitkeringen veranderen, en/of "faciliteiten" ivm hun contacten met de overheid en andere keihard beperken tot de taal van het taalgebied waar ze wonen.
U vraagt iets? We begrijpen U niet, sorry...
De volgende.
Ik beweer dus niet dat het kennen van andere talen weinig belangrijk is! Wie zijn plan graag trekt op reis levert de nodige inspanningen, nodig voor je beroep? ... leren, die taal, vanzelfsprekend!
Indien deze "polyglotten" echter de taal niet kennen van het land waarin ze vertoeven, dan blijft het onverantwoord en onaanvaardbaar!

Laatst gewijzigd door andev : 18 maart 2006 om 20:38.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 00:35   #14
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Neen, dat zijn de meest verspreide talen in de wereld...
Engels en Spaans zijn de nuttigste dus, waar je bijna de hele wereld mee rondkomt.Dat is ook het DOEL van andere talen dan die van uw eigen te leren: met zoveel mogelijk mensen kunnen spreken, en hen verstaan.Wat niet het doel van een taal is , is luidsprekend en opvallend een onverstaanbare taal spreken enkel en alleen om de mensen te laten horen en zien dat ge aanwezig zijt, en met hoevéél man ge wel aanwezig zijt, dit om hen te beïndrukken, en om hen te beledigen zonder dat ze er een woord van verstaan...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 08:59   #15
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Gisteren liep in een warenhuis een ingepakte dame met haar twee zoontjes arabisch of berbers te praten.
Ik liep voorbij en kon het niet laten te zeggen: "mensen, spreek toch eens Nederlands aub".
Die kinderen zllen in de klas bij degenen met een taalachterstand behoren, extra lessen, extra begeleiding en extra subsidies opsoeperen.

Groot was mijn verbazing toen de dame in kwestie in PERFECT NEDERLANDS begon te schelden dat het haar RECHT was om haar kinderen op te voeden in de taal die ze wenste.

Ik heb "laat het maar" geantwoord....

Als men zelf niet inziet dat men zijn kinderen in een achterstandspositie plaatst tot daar aan toe, dat is hun eigen keuze.
Maar wordt Antwerpen binnen 10 jaar het arabische Brussel waar je als vlaming nog amper Nederlands hoort praten?

Volgens mij heet zoiets niet multiculturele stad, wel invasie ! en die hebben we nog eens gehad een zestigtal jaren geleden. Of deden de Duitsers wel de moeite omNederlands te praten?
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 11:02   #16
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Het lijkt mij vrij evident dat mensen onder elkaar - in de privé-sfeer - mogen praten in de taal die zij kiezen. Dat mag overigens ook op straat.

Daar staat tegenover dat van iemand die in een bepaald land gaat wonen mag verwacht worden dat hij/zij de taal van dat land leert. Wanneer de immigrant zich dan bovendien in een nieuw land vestigt en er een gezin sticht, zou het maar normaal zijn dat de kinderen in dit gezin opgevoed worden in de taal van het land waar ze hun toekomst gaan opbouwen. Anders kiest men er bewust voor om een buitenstaander te blijven en hypothekeert men de toekomstkansen van de betrokken kinderen.
Wat mij in de discussie over thuistaal stoort is het feit dat sommigen ervan uitgaan dat het normaal is dat de moedertaal van een kind dat geboren en getogen is in Vlaanderen (soms al in derde generatie) nog steeds het Arabisch of Turks is. Dit is volslagen abnormaal en wijst op een volslagen weigering tot integratie.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 01:20   #17
Morghodius
Provinciaal Gedeputeerde
 
Morghodius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Locatie: Nederland
Berichten: 936
Standaard

als je hier komt en je blijft blaten in je moedertaal

WAT DOE JE DAN HIER

ga weg

ik word kotsmisselijk van die murken taal lijkt wel alsof iemand staat te kotsen
__________________
55% van de gevangenen zijn NIET in Nederland geboren!

En dan tellen we de gevangenen die ook buitenlands zijn en wel hier zijn geboren nog niet eens mee!
http://www.speed.planet.nl/planet/sh...3091/sc=92e720
Morghodius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 07:38   #18
Fille van de Foor
Gouverneur
 
Fille van de Foor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2004
Berichten: 1.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Gisteren liep in een warenhuis een ingepakte dame met haar twee zoontjes arabisch of berbers te praten.
Ik liep voorbij en kon het niet laten te zeggen: "mensen, spreek toch eens Nederlands aub".
Die kinderen zllen in de klas bij degenen met een taalachterstand behoren, extra lessen, extra begeleiding en extra subsidies opsoeperen.

Groot was mijn verbazing toen de dame in kwestie in PERFECT NEDERLANDS begon te schelden dat het haar RECHT was om haar kinderen op te voeden in de taal die ze wenste.

Ik heb "laat het maar" geantwoord....

Als men zelf niet inziet dat men zijn kinderen in een achterstandspositie plaatst tot daar aan toe, dat is hun eigen keuze.
Maar wordt Antwerpen binnen 10 jaar het arabische Brussel waar je als vlaming nog amper Nederlands hoort praten?

Volgens mij heet zoiets niet multiculturele stad, wel invasie ! en die hebben we nog eens gehad een zestigtal jaren geleden. Of deden de Duitsers wel de moeite omNederlands te praten?
[SIZE=7]Big, green and fuzzy... it's Muzzy![/SIZE]
(dit zou moeten volstaan om je kromme redenering te counteren)
__________________
There’s room at the top they are telling you still
But first you must learn how to smile as you kill
Fille van de Foor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 08:48   #19
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fille van de Foor Bekijk bericht
[SIZE=1]Big, green and fuzzy... it's Muzzy![/SIZE]
(dit zou moeten volstaan om je kromme redenering te counteren)
Het is niet omdat je hard roept dat je argumenten gegrond zijn. blijkbaar vond die ingepakte madam het ook nodig hard te beginnen tieren en schelden in de veronderstelling dat haar argumenten dan klopten.

In elk geval heeft ze haar zoontjes reeds bijgebracht hoe zich te gedragen in het openbaar! (spreek arabisch en scheldt de blanken uit - later zal de rest van de opvoeding wel volgen zeker ("sla ze desnoods in mekaar").
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 15:38   #20
Knorretje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 maart 2006
Berichten: 1.977
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Het is niet omdat je hard roept dat je argumenten gegrond zijn. blijkbaar vond die ingepakte madam het ook nodig hard te beginnen tieren en schelden in de veronderstelling dat haar argumenten dan klopten.

In elk geval heeft ze haar zoontjes reeds bijgebracht hoe zich te gedragen in het openbaar! (spreek arabisch en scheldt de blanken uit - later zal de rest van de opvoeding wel volgen zeker ("sla ze desnoods in mekaar").
Opgelet Circe, volgens multiculfascisten als Fille mag je enkel multicul-correcte praat verkopen over allochtonen.
Het negationisme van dergelijke multikulfundi's begint werkelijk èn belachelijke èn verontrustende proporties aan te nemen.
Knorretje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be