Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Moet de Villepin toegeven aan de studenten of doorzetten met zijn CPE
de Villepin moet doorzetten met zijn CPE 29 58,00%
de Villepin moet toegeven aan de studenten 21 42,00%
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2006, 19:45   #101
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
@Cyrano: Kijk dat is nu net wat Den Duisteren Duikboot volgens mij wil duidelijk maken. U volgt ook gewoon de zogezegd onoverkomelijke context en onderwerpt zich eraan.
Ik heb mij leren onderwerpen aan de bestaande context en het heeft mij geen windeieren gelegd. Vroeger was ik ook zeer 'contrair' en dat heeft pijn gedaan. Niettemin kan ieder toch zijn eigen wereld maken. Niets is onoverkomelijk maar aan welke prijs ? Ik heb niet de indruk dat de Fransen klaar zijn om die prijs te betalen om hun beperkte welvaart op peil te houden of te verbeteren. Het is geen vetpot hier in la douce France voor Mr. Dupont.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 21:00   #102
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
ja hoor, want die pensioenhervorming van twee jaar geleden (ik was mis, enige posts hierboven) was een anticipatie op de rellen uit de banliue's en op het verzet tegen de CPE.
De reportages in de banlieu's niet gezien ?
Er is wel werk maar dan rotjobs in hun fabrieken. 8)
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 21:19   #103
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
daar gaat het niet om, het gaat er om dat mensen die dat werk hun leven lang doen, acht uur per dag, het uiteraard beu gaan worden.
Dat is juist.
Daarom moeten hun plaatsen door anderen ingenomen worden en krijgen ze andere werkjes.
Als alle jongeren natuurlijk maatschappelijk werker of tv ster willen worden zal dat niet lukken zeker ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 22:34   #104
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dat volk is wel in nummerrieke overmacht. En zoals het gezegde gaat: you can't fool all the people all the time, dus vroeg of laat zal die nummerieke overmacht zich vertalen in een fysieke overmacht.

Of anders gezegd: de dag dat ze De Villepin uit zijn zetel lichten, letterlijk, zal de democratie een feit zijn.

Ja ik weet het ik ben een terrorist.
Een terrorist is per definitie een anti-democraat.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 22:36   #105
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
hopelijk
hebben ook de andere loontrekkenden in de andere Europese landen begrepen welke ideologische familie mlet wiens voeten probeert te spelen...
Volgens mij zijn dat de kortzichtige politici die met een 35-uren werkweek voor meer werkloosheid en minder groei gezorgd hebben.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 22:39   #106
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Een terrorist is per definitie een anti-democraat.
ah oef, dan ben ik géén terrorist want ik pleit net voor een algemene volksopstand 8)
Oud 21 maart 2006, 22:54   #107
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ah oef, dan ben ik géén terrorist want ik pleit net voor een algemene volksopstand 8)
De nu verguisde de Villepin was nog zolang niet geleden, de held van links Europa...
Het kan verkeren...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 23:04   #108
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Van mij is hij nooit een held geweest.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 23:59   #109
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Van mij is hij nooit een held geweest.
Natuurljk nu niet meer..
Oud 22 maart 2006, 00:00   #110
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Ja, grappig hé.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 00:01   #111
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Natuurljk nu niet meer..
nooit geweest. Jij kan blijkbaar niet lezen, maar ik had niet anders verwacht natuurlijk.
Oud 22 maart 2006, 00:04   #112
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
nooit geweest. Jij kan blijkbaar niet lezen, maar ik had niet anders verwacht natuurlijk.
Het is niet omdat U dat schrijft, dat het zo is, hé

Maar lig er niet van wakker.. Ik zal het ook niet doen.

Laatst gewijzigd door Chipie : 22 maart 2006 om 00:05.
Oud 22 maart 2006, 12:40   #113
eno2
Banneling

Standaard

De Villepin moet doorzetten.
Daar zijn we dan ook weer rap van af.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 13:21   #114
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ah ja volgens jou is de toename van stakingsacties en sociale conflicten het werk van een communistisch supercomplot in de vakbonden zeker
Eerder het gevolg van een interne machtsstrijd tussen enerzijds de Vlaamse en Waalse fronten binnen het ABVV en de overdreven profileringsdrang van sommige sectoriële bonden (denk aan de Metaal). Ook de geplande media-openbaring van het (Vlaams-nationalistische) verleden van de voorzitter van de Metaalvakbond (naam effe kwijt), georchestreerd door zijn Waalse tegenhangers, was niet mooi om aan te zien. De vakbond is een klasse apart, ook binnen het bedrijfsleven...
Oud 22 maart 2006, 13:27   #115
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

een machtsstrijd, dat klopt.

een strijd tussen de bureaucratische top die weinig weerstand wil bieden aan het liberaal beleid en de basis, die op het punt staat in opstand te komen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 13:27   #116
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Den Duisteren Duikboot heeft ten dele gelijk. Ik erger me er ook altijd aan als stakende arbeiders en dergelijke conservatisme verweten wordt. Maar ik erger er mij eveneens aan dat vele mensen die tegen dergelijke neo-liberale maatregelen in opstand komen, het systeem niet in vraag durven stellen, laat staan een degelijk alternatief formuleren.
Nu ben ik er zelf ook niet volledig uit over welke weg in te slaan maar ik heb wel door dat dus de context die nu voorhanden is, ons geen heil zal brengen en drastisch zal moeten veranderen.
1. Volgens mij is dat verwijt van conservatisme in het geval van "stakende arbeiders en dergelijke" wel degelijk correct, in de zin dat zij voorstander zijn van de arbeidssituatie van de 20e eeuw, en niet (willen of kunnen) kijken naar de evoluties die nu bezig zijn en zich enkel nog meer gaan ontwikkelen.

2. Door het antwoord in 1. hebt u bij deze ook begrepen dat ik mij bij die evoluties heb neergelegd, ttz ze aanvaardt als "axioma". Enerzijds omdat de politieke wil totaal ontbreekt/de politieke moed afwezig is om een andere weg in te slaan (bvb. in Europa). Anderzijds omdat ik betwijfel dat die andere weg succesvol kan zijn als niet heel de wereld erin meestapt. En laat ons eerlijk zijn: de economische en politieke machtsblokken (en dat is niet Europa, laat mij daar duidelijk over zijn) zullen dat ook niet doen.

De politiek moet dus maatregelen voorstellen die met die veranderende realiteit rekening houden, en in dat opzicht is de CPE helemaal niet slecht.
Oud 22 maart 2006, 13:30   #117
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
een machtsstrijd, dat klopt.

een strijd tussen de bureaucratische top die weinig weerstand wil bieden aan het liberaal beleid en de basis, die op het punt staat in opstand te komen.

Het spijt me hoor, maar het was wel degelijk de top die weigerde uit te leggen aan de basis dat door het Generatiepact voor maar liefst 75% (cijfers ABVV én ACV) van alle werknemers er nu eens niets, maar dan ook niets zal wijzigen. Het Generatiepact is een vliegescheet die een oceaanstomer van koers wil doen veranderen: alle analysten zijn het daarover eens, zelfs de vakbondstop (allé ja, die van het ACV toch) durft dat toegeven. Maar ja, als ge uw spierballen wilt laten rollen om te tonen hoeveel macht ge nog wel hebt, dan is zo'n boodschap natuurlijk heel nefast. "We gaan onze rechten verliezen" doet het op dat vlak alvast veel beter.
Oud 22 maart 2006, 13:31   #118
StevenNr1

Standaard

Maar de Fransen hebben wel het recht om het CPE in vraag te stellen en niet zomaar te zwichten voor de 'veranderende realiteit', en ik geef hen daarin gelijk.
Oud 22 maart 2006, 13:33   #119
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
door het Generatiepact voor maar liefst 75% (cijfers ABVV én ACV) van alle werknemers er nu eens niets, maar dan ook niets zal wijzigen.
Dat kan dan wel zo wezen maar de aanval is wel ingezet, en al langer bezig. En één voor één worden zo alle verworvenheden onderuit gehaald. De werkende mensen die toen in Brussel over de straten liepen, voelen dat wel hoor.
Oud 22 maart 2006, 13:36   #120
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar de Fransen hebben wel het recht om het CPE in vraag te stellen en niet zomaar te zwichten voor de 'veranderende realiteit', en ik geef hen daarin gelijk.
Ze hebben zelfs het recht om terug te vallen in onvervalst protectionisme wat mij betreft (PS: Frankijk is op Europees vlak nog altijd één van de grootste voorstanders van subsidies voor hun boeren, zodat arme stakkers uit derde-wereldlanden hun gat mogen krabben met de oogst op hun velden). Als ze denken dat hun problemen daarmee opgelost gaan raken, tant pis.

Politici echter moeten voldoende pragmatisme bezitten om voorstellen te doen die in het voordeel zijn voor de burgers van hun land, zelfs als die tegen hun "intrinsiek rechtvaardigheidsgevoel" (of hoe ge het ook noemen wilt) ingaan. Soit, zo denk ik er toch over.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be