Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2006, 20:37   #21
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Kan ik in deze context (ADHD) volledig achter staan. [SIZE=1](vroeger waren het inderdaad gewoon "beuzakskes")[/SIZE]
Oud 28 maart 2006, 20:37   #22
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Armadel Bekijk bericht
Iemand die ik ken, heeft ook ADHD. Op een dag had hij zijn "pillekes" niet genomen en wat gebeurde er? Hij trapte op onze school een glazen deur in omdat een klasgenoot zijn chips had verstopt.
Ik pleit hier niet voor Rilatine of weet ik wat voor oppeppers, maar ik denk dat het gebruik er van individueel bekeken moet worden en dat de dokters niet te snel moeten zijn om "pillekes" voor te schrijven.
En ouders moeten meer tijd maken voor hun kinderen want bijna alle ADHAD'ers die ik ken, hetzij van vroeger hetzij de klasgenootjes van mijn kleine broer, zijn allemaal kinderen waarvan de ouders bijna nooit thuis zijn. En dat is jammer.
Das niet moeilijk, van bijna alle kinderen, ook die zonder ADHD zijn de ouders niet veel meer thuis tegenwoordig. ADHD staat daar wel los van hoor.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 20:45   #23
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heel eventjes, rilatine is geen "platspuiter", althans niet in die zin van het woord. ADHD is eigenlijk nog maar een vijftiental jaren gekend (ik kan er een jaartje naastzitten maar het zal niet veel schelen). Waarschijnlijk bestaat het al veel langer maar men kende het gewoon niet. Sommige theorien beweren zelfs dat het nog een overblijfsel is uit de oertijd dat hielp in de jacht (ADHD mensen kunnen zich soms heel hard focussen). Het komt ook veel meer voor bij jongens dan bij meisjes.
Rilatine is eigenlijk een variant van "speed" (oppeppende drug) en werkt vrij onmiddellijk. Doordat het eerder stimuleert heeft rilatine de kwaliteit dat de gebruiker (met ADHD weliswaar) zich beter kan concentreren. Doordat de concentratie stijgt zwakt de spanning af en heeft de gebruiker zichzelf in de hand. Is juist het omgekeerde proces dus van een kalmeermiddel.
ik hoop dat ze de secondaire effekten van "speed" kunnen wegnemen hebben, anders gaan die kinderen niet lang meegaan...als het inderdaad over amfetamines gaat?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 20:55   #24
ekskimo
Provinciaal Statenlid

ekskimo's schermafbeelding

Standaard

ik vind het schandalig dat ouders van tegenwoordig die hun kinderen niet aan kunnen , bij het minste kalmeringsmiddelen geven en deze kinderen hebben geen ADHD ofzo dat zijn doodnormale kinderen die hun extra energie kwijtwillen voor de ouders is dat beetje al te veel en hup meteen een pilleke en ze zijn kalm.

ekskimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 20:58   #25
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ekskimo Bekijk bericht
ik vind het schandalig dat ouders van tegenwoordig die hun kinderen niet aan kunnen , bij het minste kalmeringsmiddelen geven en deze kinderen hebben geen ADHD ofzo dat zijn doodnormale kinderen die hun extra energie kwijtwillen voor de ouders is dat beetje al te veel en hup meteen een pilleke en ze zijn kalm.
Je hebt helemaal geen idee van wat ADHD is. Het gaat om veel en veel meer dan een teveel aan energie. Je zou eens moeten weten hoeveel energie en aandacht veel ouders besteden aan hun kind met ADHD. Het is niet eerlijk om de schuld bij hen te leggen.
Oud 28 maart 2006, 21:01   #26
ekskimo
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Je hebt helemaal geen idee van wat ADHD is. Het gaat om veel en veel meer dan een teveel aan energie. Je zou eens moeten weten hoeveel energie en aandacht veel ouders besteden aan hun kind met ADHD. Het is niet eerlijk om de schuld bij hen te leggen.
ik heb het over kinderen zonder ADHD en ik weet goed genoeg wat ADHD is want ik heb 2 vrienden met ADHD en eentje met La Tourette ma ik ken ook mensen waar er niks aan de kinderen mankeert en daar over heb ik het als je kind wil buiten spelen of weent omdat het gevallen is dan moet je het geen kalmeringspilletje geven

Oud 28 maart 2006, 21:01   #27
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is toch normaal dat kinderen tegenwoordig onhandelbaar zijn !

Voeding van de kids is over het algemeen vrij ongezond met manisfest teveel aan suiker -> geeft hyperkinetische kids.
Er wordt enorm met de kids geschacherd, als ik zo in mijn omgeving zie. Mensen vergeten dat kids hebben, een enorme verantwoordelijkheid is die je zelf moet invullen, niet door iemand anders laat invullen. Als je moet inboeten op je materiele welvaart, so be it. Kwestie van prioriteiten.
Competitiedrang tussen ouders onderling waar de kids slachtoffer van zijn: kijk es naar de mijne: hij is nog maar 6 jaar maar kan al vloeiend piano, ballet, karate, schaken, en kent al meer dan een woordje mandarijn chinees. Zo rond de 35 als de kleine groot is: *krak* ( of al veel vroeger ).
Kinderen hebben nood aan een rustige omgeving om op te groeien, ja zelfs waar er stiltemomenten zijn.
Sport is heel belangrijk, maar niet alleen sport voor prestatie maar sport om ontwikkeling. Een vriend van me die kinesist is, heeft 1 van zijn klein gasten door martial arts zijn hyperkinesiteit door 'kalmeren'.
Centering, etc ...

We zijn niet goe bezig, en lang de andere kant worden ze op alle mogelijke manieren gepamperd ...
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 21:04   #28
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
ik heb het over kinderen zonder ADHD en ik weet goed genoeg wat ADHD is want ik heb 2 vrienden met ADHD en eentje met La Tourette ma ik ken ook mensen waar er niks aan de kinderen mankeert en daar over heb ik het als je kind wil buiten spelen of weent omdat het gevallen is dan moet je het geen kalmeringspilletje geven
Rilatine is ook geen kalmeerpilletje maar net het tegendeel. Als een kind zonder ADHD Rilatine neemt zal hij er echt niet kalm van worden maar net heel actief.
Oud 28 maart 2006, 21:05   #29
ekskimo
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar Bekijk bericht

Voeding van de kids is over het algemeen vrij ongezond met manisfest teveel aan suiker -> geeft hyperkinetische kids.
Er wordt enorm met de kids geschacherd, als ik zo in mijn omgeving zie. Mensen vergeten dat kids hebben, een enorme verantwoordelijkheid is die je zelf moet invullen, niet door iemand anders laat invullen. Als je moet inboeten op je materiele welvaart, so be it. Kwestie van prioriteiten.
Competitiedrang tussen ouders onderling waar de kids slachtoffer van zijn: kijk es naar de mijne: hij is nog maar 6 jaar maar kan al vloeiend piano, ballet, karate, schaken, en kent al meer dan een woordje mandarijn chinees. Zo rond de 35 als de kleine groot is: *krak* ( of al veel vroeger ).
Kinderen hebben nood aan een rustige omgeving om op te groeien, ja zelfs waar er stiltemomenten zijn.
Sport is heel belangrijk, maar niet alleen sport voor prestatie maar sport om ontwikkeling. Een vriend van me die kinesist is, heeft 1 van zijn klein gasten door martial arts zijn hyperkinesiteit door 'kalmeren'.
Centering, etc ...

We zijn niet goe bezig, en lang de andere kant worden ze op alle mogelijke manieren gepamperd ...
ja das waar er wortd oko te veel druk op kinderen gezet maar zoals je zegt is het de verantwoordelijkheid van ouders , kalmeringspillen hebben daar niks te zoeken

Oud 28 maart 2006, 21:05   #30
ekskimo
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Rilatine is ook geen kalmeerpilletje maar net het tegendeel. Als een kind zonder ADHD Rilatine neemt zal hij er echt niet kalm van worden maar net heel actief.
dat weet ik maar er zijn andere kalmeringsmiddelen he voor volwassenen enzo...
pillekes genoeg en te veel

Oud 28 maart 2006, 21:08   #31
debbie
Minister

Standaard

Citaat:

Centering, etc ...

Maar je vergeet dan wel dat er een erfelijkheidsfactor is ook. Dat heel veel kinderen met ADHD een ouder, oom, grootouder, .... hebben die ook ADHD heeft. Het kan dus niet louter en alleen aan omgeving, voeding ed liggen.
Oud 28 maart 2006, 21:10   #32
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
dat weet ik maar er zijn andere kalmeringsmiddelen he voor volwassenen enzo...
pillekes genoeg en te veel
Dat is natuurlijk totaal onverantwoord. Ik denk echt niet dat het vaak voorkomt dat een ouder kalmeermiddelen aan zijn kind geeft.
Oud 28 maart 2006, 21:13   #33
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar je vergeet dan wel dat er een erfelijkheidsfactor is ook. Dat heel veel kinderen met ADHD een ouder, oom, grootouder, .... hebben die ook ADHD heeft. Het kan dus niet louter en alleen aan omgeving, voeding ed liggen.
Definieer eens 'heel veel'.

Ik weet dat er een erfelijke factor is bij autisme, maar niet bij adhd, voor zover dat laatste zelfs een ziekte is.

Het is toch opmerkelijk dat dat in landen als india gewoon niet voorkomt, niet ?

Het is dezelfde drogreden diegene die mensen geven om hun overgewicht: het is erfelijk, terwijl dit maar in amper 3 % ook daadwerkelijk zo is.

Suiker heeft een nefaste invloed op het gedrag van kinderen.

Maar je moet niet alleen naar adhd kijken, ook gewoon onhandelbaarheid van kinderen neemt enorme proporties aan.
Oud 28 maart 2006, 21:29   #34
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Definieer eens 'heel veel'.

Ik weet dat er een erfelijke factor is bij autisme, maar niet bij adhd, voor zover dat laatste zelfs een ziekte is.

Het is toch opmerkelijk dat dat in landen als india gewoon niet voorkomt, niet ?

Het is dezelfde drogreden diegene die mensen geven om hun overgewicht: het is erfelijk, terwijl dit maar in amper 3 % ook daadwerkelijk zo is.

Suiker heeft een nefaste invloed op het gedrag van kinderen.

Maar je moet niet alleen naar adhd kijken, ook gewoon onhandelbaarheid van kinderen neemt enorme proporties aan.
Bij ADHD geldt heel zeker dat er een duidelijk erfelijke factor is. Daar is al uitgebreid onderzoek naar gedaan. Het komt trouwens in andere landen ook voor maar in een samenleving als de onze zal ADHD ongetwijfelt een veel grotere impact hebben. Schoolprestaties zijn hier bvb heel belangrijk, iets dat voor een kind met ADHD een ware ramp is.
Een kind met ADHD heeft enerzijds veel structuur nodig maar anderzijds ook de vrijheid om erbij te mogen horen ondanks zijn probleemgedrag. In onze jachtige, veeleisende samenleving staat zo'n kind dus enorm onder druk en dat beînvloed het zelfbeeld van het kind heel negatief.
Oud 28 maart 2006, 21:32   #35
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Bij ADHD geldt heel zeker dat er een duidelijk erfelijke factor is. Daar is al uitgebreid onderzoek naar gedaan. Het komt trouwens in andere landen ook voor maar in een samenleving als de onze zal ADHD ongetwijfelt een veel grotere impact hebben. Schoolprestaties zijn hier bvb heel belangrijk, iets dat voor een kind met ADHD een ware ramp is.
Een kind met ADHD heeft enerzijds veel structuur nodig maar anderzijds ook de vrijheid om erbij te mogen horen ondanks zijn probleemgedrag. In onze jachtige, veeleisende samenleving staat zo'n kind dus enorm onder druk en dat beînvloed het zelfbeeld van het kind heel negatief.
kan je me een link geven naar een studie die de erfelijkheid aantoont ?
Oud 28 maart 2006, 21:41   #36
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
kan je me een link geven naar een studie die de erfelijkheid aantoont ?
Ik denk dat je dat via google wel zal vinden. Ik heb zo'n beetje alles gelezen wat ik erover vinden kon en was lid van de vereniging Zit Stil, ging naar voordrachten over ADHD en ADD,.... Internet had ik toen nog niet.
Mijn zoon heeft ADD, vandaar dat ik me daar helemaal in verdiept heb. Maar ik kan nu niet zo meteen een link geven, zou dan eerst zelf wat moeten gaan zoeken op internet.
Oud 28 maart 2006, 21:51   #37

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sommige kinderen hebben veel baat bij rilatine maar er zijn ook heel wat kinderen die zich er net veel slechter door voelen maar deze mdicijnen moeten blijven slikken van ouders, leraars en dokters.

Kinderen die veel last hebben van nevenwerkingen zouden inderdaad nog beter een joint roken dan verder rilatine te nemen. Een kind die na gebruik van rilatine last krijgt van angsten, neerslachtigheid en paranoia voelt zich ferm gedrogeerd en heel ellendig. Voor hen is rilatine inderdaad negatiever dan het roken van een joint.
Gelukkig heeft de rilatine niet bij ieder kind deze bijwerkingen.
Ik moet zeggen dat ik die bijwerkingen in 95 % van de jongeren die ze nemen niet herken. De jongeren waar ik mee te maken krijg zijn dan ook wel al wat ouder (vanaf twaalf maar eerder vijftien, zestien). Het lijkt me evident dat, indien er bijwerkingen zijn, er moet gezocht worden om het probleem anders aan te pakken. Ik vermoed echter dat het gaat om kinderen die geen ADHD hebben maar die toch rilatine slikken (omdat de dokter het misschien niet goed weet).
Het regelmatig roken van een joint geeft op termijn wel veel meer problemen (zeker veel meer dan meestal wordt aangegeven).
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 21:54   #38
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je dat via google wel zal vinden. Ik heb zo'n beetje alles gelezen wat ik erover vinden kon en was lid van de vereniging Zit Stil, ging naar voordrachten over ADHD en ADD,.... Internet had ik toen nog niet.
Mijn zoon heeft ADD, vandaar dat ik me daar helemaal in verdiept heb. Maar ik kan nu niet zo meteen een link geven, zou dan eerst zelf wat moeten gaan zoeken op internet.
kijk op dit moment eens naar vtm: gaat over de invloed van creches op kids ...

rust en kalmte staan centraal in de eerste jaren van een kind, wie krijgt deze nog ?
Oud 28 maart 2006, 21:56   #39
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik moet zeggen dat ik die bijwerkingen in 95 % van de jongeren die ze nemen niet herken. De jongeren waar ik mee te maken krijg zijn dan ook wel al wat ouder (vanaf twaalf maar eerder vijftien, zestien). Het lijkt me evident dat, indien er bijwerkingen zijn, er moet gezocht worden om het probleem anders aan te pakken. Ik vermoed echter dat het gaat om kinderen die geen ADHD hebben maar die toch rilatine slikken (omdat de dokter het misschien niet goed weet).
Het regelmatig roken van een joint geeft op termijn wel veel meer problemen (zeker veel meer dan meestal wordt aangegeven).
karma, wees maar zeker dat adhd tussen de oren zit.

net zoals astma voor 90 % psychosomatisch is.

dat is natuurlijk heel lastig om zelf te erkennen, omdat de schuldlast zowiezo dan bij de omgeving wordt gelegd.
Oud 28 maart 2006, 21:56   #40

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Als ik zeg makkelijk platspuiten, dan bedoel ik dat het godverdomme wreed makkelijk is om vanalles te laten voorschrijven, wat je toch niet nodig heb (zelf al geprobeerd dus). Of deze medicijnen nu noodzaak zijn laat ik in het midden, maar ze zullen toch ook vaak voorgeschreven worden aan gewoon 'lastige' kinderen die helaas gemakshalve zo werden gediagnoseerd.
Klopt wel wat je zegt. Het is dan ook heel belangrijk dat ADHD eerst moet worden vastgesteld en dan moet worden overgegaan naar eventuele medicatie en niet omgekeerd. En als het zonder rilatine of andere medicatie ook gaat dan ben ik daar nog meer voorstander van.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be