![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Moeten we daarvoor de Afghanen bevrijden en democratiseren?
Opdat ze vervolgens hun bekeerlingen naar het Katholicisme blijven executeren? Duidelijk nog steeds een achterlijke onderafdeling van de Islam, die ex-Taliban, die niet moeten onderdoen voor hun voorgangers in het verwekken van hilarisch-fundamentalistische grappen en grollen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik was 400% voorstander van de interventie in Afghanistan,omdat ze strikt onder een VN-goedkeuring viel,en tenslotte ging het om het regime van een bende bruten,dat hoogstens door een andere bende bruten zou opgevolgd worden.......
Na dit akkefietje moet geconcludeerd worden dat "ze" er niks van begrepen hebben.Een dergelijke archaische wetgeving en gerechtsmethode verdient het gewoon om onder de Taliban-knoet te vallen,de tuchtiging heeft blijkbaar niet lang genoeg geduurd...... Ik vrees dat,in de grond,het om een denkwijze gaat die dieper in de Afghaanse samenleving geworteld zit,enkel nog een generatie doffe ellende kan misschien de renaissance van de geesten doen ontstaan..... Daarom : Europese troepen weg uit Afghanistan,Taliban-gevangenen uit Guantanomo met excuses terug naar Kaboel! Laat ze vanaf nu maar hun eigen zaakjes regelen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementslid
|
![]() enkele bedenkingen:
-er werd niemand geëxcuteerd, de beklaagde christen werd gewoon vrijgelaten -anderzijds was zo'n showproces nergens voor nodig -het westen is ook niet op een dag gedemocratiseerd(vrijheid van godsdienst, enkelvoudig stemrecht, vrouwenstemrecht,... 't was allemaal een proces van lange adem) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Let me guess; U was één van die vele naievelingen die echt dachten dat de inval van Afghanistan te maken had met "Osama vangen" en dat "verderfelijke regime te liquideren"??
![]() |
#5 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() ik wel ja
![]() |
#6 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik ga mijn kop er nu niet voor verwedden maar ik had ergens gelezen of gezien dat de havikken in de VS regering in eerste instantie van plan waren om Irak binnen te vallen i.p.v. Afganistan. Nu, ik kan hier wel de bal misslaan want ik ben niet zeker hiervan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Bush wou perse naar Irak, onmiddellijk na 9/11. Het is Powell geweest die hem heeft doen inzien dat het beter was eerst Afghanistan te pakken, omdat er gewoon geen bewijs was tegen Saddam. Niettegenstaande dat heeft Bush zich niet zomaar direct hierbij neergelegd. "Find me a way to show them that Saddam did this", is een letterlijk citaat van Bush op 12 september. (bron: R. Clarke) En ja hoor, op 13 september al heeft Cheney de vermeende Atta-Praag-Irak connectie de wereld ingestuurd.
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() De VS staat bol van de checks and balances voor binnenlands gebruik, die de macht van de President inderddad ook behoorlijk inperken.
Voor wat zijn buitenlandse politiek betreft - de rest van de wereld dus- kan hij zo ongeveer zijn gangetje gaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() ach, het heeft gewoon met olie en stategische punten te maken.Die Taliban-bende verstopten Ossama.Deze, na lang voor de CIA gewerkt te hebben, was in opstand tegen de amerikanen, sinds deze in Saudi-Arabië troepen gestationeerd hadden.Al die jongens werden flink lastig, en moesten dus opgeruimd worden.Terzelfdertijd proberen de amerikanen hun laatste nieuwe wapens, de oorlogsindustrie draait op volle toeren, dat brengt weer eens veel geld op aan de wapenfabrikanten waarmee de mannen van het Witte Huis nauwe betrekkingen hebben,en men bouwt vliegpleinen en kazernes zowat overal in Afganistan, met het oog op volgende oorlogen in het Midden Oosten...Dat is toch allemaal normaal voor een grote militaire macht, die machtig wil blijven?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laat ons zeggen dat dit er goed op lijkt....I Plead Guilty Bij nader inzien bleek dat "verderfelijk regime" toch wel bovenop een potentieel uitermate interessante doorvoerroute van "buizen ter vervoer van energiehoudende koolwaterstofverbindingen" te zitten zekers ![]() Iemand anders in de thread herinnert er ons aan dat de betreffende persoon inderdaad niet geexecuteerd is....Maar er moest al een een "theologisch-juridische creativiteit" aan te pas komen (namelijk dat ie niet goed bij zijn hoofd is) om die persoon in leven te houden....En verder zal hij de rest van zijn leven in een ver buitenland moeten doorbrengen vrees ik... ![]() Verder werd er elders in deze thread aan herinnerd dat ook Europa niet op één twee drie veranderd is.Correct,maar tegenwoordig in het tijdperk van snelle reizen,radio,TV,massa-media ,multi-media,de biologische vaststellingen dat alle mensen amper van elkaar verschillen,is er geen enkele reden meer waarom men "elders" de Middeleeuwen nog eens zou verder zetten,en denken dat de rest van de wereld dan de rampen komt verhelpen..... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De nieuwe administratie van Obama doet trouwens heftig beroep op een verhoogde inspanning van Europa in Afganistan... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Burgemeester
|
![]() De beerput die Afghanistan heet is een hele diepe. De VS hebben zich gehaat gemaakt in de moslimwereld en kunnen van de Afghaanse bevolking dan ook nooit veel steun verwachten in hun oorlog tegen de Taliban.
De Afghaanse bevolking moet in mijn ogen door de EU en de GOS democratisch worden ingesteld. De Taliban moeten net zo goed in de regering komen, maar dan als een oppositie-fractie. Afghanistan kan geen een land worden zonder een compromis./ |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
En aan de anti-oorlog activisten stel ik dan de vraag, waarom moeten we die mensen in de steek laten? Ze over laten aan de Taliban is zeker geen humane oplossing. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De pacificatie van Afganistan mag niet opgeheven worden, en niet opgegeven. Laatst gewijzigd door eno2 : 10 februari 2009 om 10:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister
|
![]() Wat maakt het uit, zolang de pijpleidingen maar veilig zijn en de poppy-handel floreert noem ik het een 'big mission accomplished'
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |