![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat het aantal kerkgangers daalt in ons land klopt, maar dat mag niet het enige criterium zijn om het "succes" (bij gebrek aan een beter woord) van de rooms-katholieke kerk te bepalen. Gelovig zijn is meer dan enkel naar de kerk gaan. Kijk maar bvb. naar de christelijk geïnspireerde organisaties zoals Broederlijk Delen en Welzijnszorg. En op de Belgsiche scholen is rooms-katholieke godsdienst nog steeds veruit het meest gevolgde levensbeschouwelijke vak. De houding van de paus inzake abortus, het homohuwelijk en dergelijke zijn volgens mij geen verklaring voor de daling van het aantal kerkgangers. Ik betwijfel dat indien de paus morgen zou zeggen dat homo's mogen huwen en dat het gebruik van voorbehoedsmiddelen is toegestaan, er plots weer heel wat meer mensen naar de kerk gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De verplichte zondagsmis krijgen ze in Rome idd niet meer verkocht. Niet mét en niet zonder toegevingen inzake voorbehoedsmiddelen, abortus en gelijke huwelijksrechten voor holebi's.
Rome heeft wel het 'geluk' dat er zoveel mensen aan tradities vasthouden die toevallig van Katholieke oorsprong zijn maar die hen daarom voor geen haar katholiek(er) maken: doopsel, communie, huwelijk, begrafenis. Wie zich niet welbewust uit het doopregister laat schrappen blijft zijn levenlang als 'katholiek' geboekstaafd, ook al doet hij aan de rest van het circus nooit meer mee. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is mijn mening dat het dalende kerkbezoek meer te maken heeft met een voor heel wat mensen moeilijk te begrijpen liturgie en een steeds groter wordend aanbod van activiteiten waar mensen in hun vrije tijd voor kunnen kiezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar je kan eerbied en respect hebben voor de paus zonder het eens te zijn met al zijn uitspraken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik ken veel katholieken die zich schamen voor de paus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Iedereen heeft het recht om een mening te hebben over paus Benedictux XVI. Dat sommige mensen teleurgesteld waren met zijn keuze als paus, kan ik begrijpen. Maar ik zie niet meteen in waarom katholieken zich zouden schamen voor hem. Wilt u zeggen wat de reden is dat ze zich voor de paus schamen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het gaat natuurlijk niet om de persoon Paus maar om het beleid van het instituut Paus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar de meeste mensen (zowel katholieken als niet-katholieken) weten volgens mij zo weinig af van het beleid van de paus dat ze daar geen gefundeerde mening over kunnen geven. Want via de meeste media, krijgen we maar een heel selecte greep uit de uitspraken van de paus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar ik vermoed dat u het hebt over de standpunten van de katholieke kerk op ethisch vlak. Wel, bij mijn weten heeft de paus op dat vlak niets gezegd dat ingaat tegen de leer van de katholieke kerk. Persoonlijk zie ik niets verkeerd in het creëren van hoogbejaarde kardinalen (trouwens, ik zou mensen die in de 60 en 70 jaar zijn, niet meteen hoogbejaard noemen). Als iemand verdient om kardinaal gecreëerd te worden, dan mag zijn leeftijd alleen geen argument zijn om het niet te doen. Zelf vind ik ook dat de procedure tot zaligverklaring van Johannes Paulus II wel erg snel is opgestart, maar het is niet meteen iets waarvoor ik me schaam. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die doopselfeestjes en communiefeestjes gaan niet zozeer om het aspect 'doopsel' of 'communie' (die kinderen in onze familie geven daar echt geen zak om die zijn de catecheselessen al vergeten nu), maar wel om het aspect 'feestjes'. Ikzelf heb trouwens ook het vormsel meegedaan in 't zesde leerjaar, niet omdat ik zo'n vroom gelovige was maar gewoon omdat iedereen het deed en ik mee moest doen. Van die dag blijven trouwens eigenlijk alleen de cadeautjes en de receptie mij nog bij. Ik weet zelfs niet meer in welke kerk het was.
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zeg nu zelf, wie doet er zich nu de moeite om zich uit het doopregister te laten schrappen als het hem geen fluit interesseert dat hij daar wel of niet instaat? Maar ook zij maken de hoop groter waar Rome zijn verhaal rond brouwt. Zo moeilijk is dat nu toch niet te begrijpen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Normale mensen houden zich volgens mij liever bezig met het 'creëren' van kinderen.8) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Krijg die mijter er maar eens uitgeperst.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |