Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 april 2006, 09:49   #141
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik weet niet in welke dimensie jij vertoeft, maar in de mijne lopen de kerken leeg. En dat is voor een groot stuk te danken aan het feit dat de paus en zijn kardinalen alle voeling met de realiteit verloren hebben. Ze hangen wat rond in hun eigen sektes �* la Opus Dei, en weten niet meer wat er in het normale leven gebeurt.
Als je ziet welke middelen het vaticaan inzet om het homohuwelijk te bekampen, dan vraag je je toch af: "waar zijn die fosielen mee bezig? Heeft dat nu in de verste verte �*ets met het evangelie te maken??".
En maar klagen dat de kerken leeglopen... Hoe zou het komen denkt ge??
Het is een feit dat het aantal christenen en rooms-katholieken wereldwijd groeit.
Dat het aantal kerkgangers daalt in ons land klopt, maar dat mag niet het enige criterium zijn om het "succes" (bij gebrek aan een beter woord) van de rooms-katholieke kerk te bepalen. Gelovig zijn is meer dan enkel naar de kerk gaan. Kijk maar bvb. naar de christelijk geïnspireerde organisaties zoals Broederlijk Delen en Welzijnszorg. En op de Belgsiche scholen is rooms-katholieke godsdienst nog steeds veruit het meest gevolgde levensbeschouwelijke vak.

De houding van de paus inzake abortus, het homohuwelijk en dergelijke zijn volgens mij geen verklaring voor de daling van het aantal kerkgangers. Ik betwijfel dat indien de paus morgen zou zeggen dat homo's mogen huwen en dat het gebruik van voorbehoedsmiddelen is toegestaan, er plots weer heel wat meer mensen naar de kerk gaan.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2006, 09:57   #142
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Het is een feit dat het aantal christenen en rooms-katholieken wereldwijd groeit.
Dat het aantal kerkgangers daalt in ons land klopt, maar dat mag niet het enige criterium zijn om het "succes" (bij gebrek aan een beter woord) van de rooms-katholieke kerk te bepalen. Gelovig zijn is meer dan enkel naar de kerk gaan. Kijk maar bvb. naar de christelijk geïnspireerde organisaties zoals Broederlijk Delen en Welzijnszorg. En op de Belgsiche scholen is rooms-katholieke godsdienst nog steeds veruit het meest gevolgde levensbeschouwelijke vak.
En hoeveel van deze mensen is transmontaan? 0,001%?
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2006, 09:59   #143
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De houding van de paus inzake abortus, het homohuwelijk en dergelijke zijn volgens mij geen verklaring voor de daling van het aantal kerkgangers. Ik betwijfel dat indien de paus morgen zou zeggen dat homo's mogen huwen en dat het gebruik van voorbehoedsmiddelen is toegestaan, er plots weer heel wat meer mensen naar de kerk gaan.
Het grootschalige misbruik van kinderen door amerikaanse geestelijken, de connecties met fascisten en de maffia, de houding t.o.v. voorbehoedsmiddelen in een door AIDS geteisterd afrika, het verketteren van homo's, het antisemitisme (nog steeds), de machtsmisbruik etc. zijn de macro-redenen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2006, 09:59   #144
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De verplichte zondagsmis krijgen ze in Rome idd niet meer verkocht. Niet mét en niet zonder toegevingen inzake voorbehoedsmiddelen, abortus en gelijke huwelijksrechten voor holebi's.
Rome heeft wel het 'geluk' dat er zoveel mensen aan tradities vasthouden die toevallig van Katholieke oorsprong zijn maar die hen daarom voor geen haar katholiek(er) maken: doopsel, communie, huwelijk, begrafenis.
Wie zich niet welbewust uit het doopregister laat schrappen blijft zijn levenlang als 'katholiek' geboekstaafd, ook al doet hij aan de rest van het circus nooit meer mee.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2006, 10:19   #145
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Het grootschalige misbruik van kinderen door amerikaanse geestelijken, de connecties met fascisten en de maffia, de houding t.o.v. voorbehoedsmiddelen in een door AIDS geteisterd afrika, het verketteren van homo's, het antisemitisme (nog steeds), de machtsmisbruik etc. zijn de macro-redenen.
Volgens mij klopt dat niet. Ondanks al deze zaken laten nog steeds heel wat mensen hun kinderen dopen, huwen ze voor de kerk, laten ze hun kind r-k godsdienst volgen op school, e.d. Alleen het (wekelijks) naar de kerk gaan, doen de meeste mensen niet meer.

Het is mijn mening dat het dalende kerkbezoek meer te maken heeft met een voor heel wat mensen moeilijk te begrijpen liturgie en een steeds groter wordend aanbod van activiteiten waar mensen in hun vrije tijd voor kunnen kiezen.
Oud 4 april 2006, 10:35   #146
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Rome heeft wel het 'geluk' dat er zoveel mensen aan tradities vasthouden die toevallig van Katholieke oorsprong zijn maar die hen daarom voor geen haar katholiek(er) maken: doopsel, communie, huwelijk, begrafenis.
Wie zich niet welbewust uit het doopregister laat schrappen blijft zijn levenlang als 'katholiek' geboekstaafd, ook al doet hij aan de rest van het circus nooit meer mee.
Dat argument heb ik nooit echt goed begrepen. Als mensen hun kind laten dopen, hun kind de eerste communie laten doen, hun kind vormselcatechese laten volgen e.d. dan zijn ze wel met geloof bezig. Er zijn tegenwoordig verschillende alternatieven voor de katholieke tradities. Toch blijft een groot deel van de mensen aan die katholieke tradities vasthouden. Dat is voor mij een teken dat mensen er belang aan hechten.
Oud 4 april 2006, 10:40   #147
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat argument heb ik nooit echt goed begrepen. Als mensen hun kind laten dopen, hun kind de eerste communie laten doen, hun kind vormselcatechese laten volgen e.d. dan zijn ze wel met geloof bezig. Er zijn tegenwoordig verschillende alternatieven voor de katholieke tradities. Toch blijft een groot deel van de mensen aan die katholieke tradities vasthouden. Dat is voor mij een teken dat mensen er belang aan hechten.
Dat is nog een immens verschil met het slaafs volgen van het pauselijk gezever.
Oud 4 april 2006, 10:54   #148
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon Bekijk bericht
Dat is nog een immens verschil met het slaafs volgen van het pauselijk gezever.
Uiteraard is er een groot verschil tussen vasthouden aan katholieke tradities en instemmen met alles wat de paus zegt.
Maar je kan eerbied en respect hebben voor de paus zonder het eens te zijn met al zijn uitspraken.
Oud 4 april 2006, 10:59   #149
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard is er een groot verschil tussen vasthouden aan katholieke tradities en instemmen met alles wat de paus zegt.
Maar je kan eerbied en respect hebben voor de paus zonder het eens te zijn met al zijn uitspraken.
Ik ken veel katholieken die zich schamen voor de paus.
Oud 4 april 2006, 11:10   #150
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ken veel katholieken die zich schamen voor de paus.
Iedereen heeft het recht om een mening te hebben over paus Benedictux XVI. Dat sommige mensen teleurgesteld waren met zijn keuze als paus, kan ik begrijpen. Maar ik zie niet meteen in waarom katholieken zich zouden schamen voor hem. Wilt u zeggen wat de reden is dat ze zich voor de paus schamen?
Oud 4 april 2006, 11:18   #151
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Het gaat natuurlijk niet om de persoon Paus maar om het beleid van het instituut Paus.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2006, 11:18   #152
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen heeft het recht om een mening te hebben over paus Benedictux XVI. Dat sommige mensen teleurgesteld waren met zijn keuze als paus, kan ik begrijpen. Maar ik zie niet meteen in waarom katholieken zich zouden schamen voor hem. Wilt u zeggen wat de reden is dat ze zich voor de paus schamen?
Zijn uitlatingen zijn helemaal uit de tijd. Ook de vloedgolf van benoemingen van hoogbejaarde kardinalen vinden ze ronduit beschamend net zoals de ingestelde procedure tot hieligverklaring van de vorige paus.
Oud 4 april 2006, 12:13   #153
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Het gaat natuurlijk niet om de persoon Paus maar om het beleid van het instituut Paus.
Dat kan ik aannemen bij een aantal mensen die echt goed op de hoogte zijn van van dat beleid of nauw betrokken zijn bij de werking van de rooms-katholieke kerk als hiërarchische organisatie.

Maar de meeste mensen (zowel katholieken als niet-katholieken) weten volgens mij zo weinig af van het beleid van de paus dat ze daar geen gefundeerde mening over kunnen geven. Want via de meeste media, krijgen we maar een heel selecte greep uit de uitspraken van de paus.
Oud 4 april 2006, 12:35   #154
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Zijn uitlatingen zijn helemaal uit de tijd. Ook de vloedgolf van benoemingen van hoogbejaarde kardinalen vinden ze ronduit beschamend net zoals de ingestelde procedure tot hieligverklaring van de vorige paus.
Ik vind de oproepen van de paus tot inzet voor armen en onderdrukten, niet meteen uit de tijd. Ook zijn wens voor meer verdraagzaalheid en toenadering tussen de verschillende religies, vind ik niet ouderwets.
Maar ik vermoed dat u het hebt over de standpunten van de katholieke kerk op ethisch vlak. Wel, bij mijn weten heeft de paus op dat vlak niets gezegd dat ingaat tegen de leer van de katholieke kerk.

Persoonlijk zie ik niets verkeerd in het creëren van hoogbejaarde kardinalen (trouwens, ik zou mensen die in de 60 en 70 jaar zijn, niet meteen hoogbejaard noemen). Als iemand verdient om kardinaal gecreëerd te worden, dan mag zijn leeftijd alleen geen argument zijn om het niet te doen.

Zelf vind ik ook dat de procedure tot zaligverklaring van Johannes Paulus II wel erg snel is opgestart, maar het is niet meteen iets waarvoor ik me schaam.
Oud 4 april 2006, 13:11   #155
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
niet dus. In mijn familie wordt er ook gedoopt en aan communies gedaan maar katholiek zijn ze niet bepaald. Nadien zetten ze geen voet meer in de kerk (tenzij voor begrafenissen) en bidden gebeurt evenmin. Met pastoors en nonnetjes wordt goed gelachen.
Die doopselfeestjes en communiefeestjes gaan niet zozeer om het aspect 'doopsel' of 'communie' (die kinderen in onze familie geven daar echt geen zak om die zijn de catecheselessen al vergeten nu), maar wel om het aspect 'feestjes'.
Ikzelf heb trouwens ook het vormsel meegedaan in 't zesde leerjaar, niet omdat ik zo'n vroom gelovige was maar gewoon omdat iedereen het deed en ik mee moest doen. Van die dag blijven trouwens eigenlijk alleen de cadeautjes en de receptie mij nog bij. Ik weet zelfs niet meer in welke kerk het was.
Oud 4 april 2006, 13:11   #156
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat argument heb ik nooit echt goed begrepen. Als mensen hun kind laten dopen, hun kind de eerste communie laten doen, hun kind vormselcatechese laten volgen e.d. dan zijn ze wel met geloof bezig.
Neen, hoor. Dat doen ze enkel omdat die traditie erin gedoctrineerd werd. Ze zetten ze verder omdat bijna iedereen het doet en geen uitzondering willen zijn op de regel. Je kan het vegelijken met sinterklaastijd. Dan geef je je kind ook speelgoed al heeft het kasten vol. Gewoon omdat iedereen die traditie in stand houdt.

Zeg nu zelf, wie doet er zich nu de moeite om zich uit het doopregister te laten schrappen als het hem geen fluit interesseert dat hij daar wel of niet instaat?
Maar ook zij maken de hoop groter waar Rome zijn verhaal rond brouwt.

Zo moeilijk is dat nu toch niet te begrijpen?
Oud 4 april 2006, 13:13   #157
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
niet dus. In mijn familie wordt er ook gedoopt en aan communies gedaan maar katholiek zijn ze niet bepaald. Nadien zetten ze geen voet meer in de kerk (tenzij voor begrafenissen) en bidden gebeurt evenmin. Met pastoors en nonnetjes wordt goed gelachen.
Die doopselfeestjes en communiefeestjes gaan niet zozeer om het aspect 'doopsel' of 'communie' (die kinderen in onze familie geven daar echt geen zak om die zijn de catecheselessen al vergeten nu), maar wel om het aspect 'feestjes'.
Ikzelf heb trouwens ook het vormsel meegedaan in 't zesde leerjaar, niet omdat ik zo'n vroom gelovige was maar gewoon omdat iedereen het deed en ik mee moest doen. Van die dag blijven trouwens eigenlijk alleen de cadeautjes en de receptie mij nog bij. Ik weet zelfs niet meer in welke kerk het was.
Oud 4 april 2006, 13:17   #158
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Persoonlijk zie ik niets verkeerd in het creëren van hoogbejaarde kardinalen
What's in a word?

Normale mensen houden zich volgens mij liever bezig met het 'creëren' van kinderen.8)
Oud 4 april 2006, 13:36   #159
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
What's in a word?

Normale mensen houden zich volgens mij liever bezig met het 'creëren' van kinderen.8)
met invitro fertilisatie kan je bijzonder veel doen tegenwoordig
Oud 4 april 2006, 13:50   #160
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
met invitro fertilisatie kan je bijzonder veel doen tegenwoordig
Krijg die mijter er maar eens uitgeperst.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be