![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
België splitsen is mij veel te complex. Ik verkies simpelweg Vlaamse onafhankelijkheid. Enkel de inwoners van het Vlaams gewest doen daarbij hun zeg: referendum, onafhankelijkheidsverklaring, grondwet, feest. En je vermijdt alle discussie over grenzen: deelstaat Vlaanderen wordt staat, deelstaatgrenzen worden staatsgrenzen. En wat overblijft (BSL en Wal) mag zich voor mijn part België blijven noemen. Niet gesplitst, gewoon een stuk kleiner. Laatst gewijzigd door John Stufflebeam : 5 april 2006 om 22:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Hilarisch, hilarisch, hilarisch! Alles moet zo nodig in de 60/40-verdeling, maar als het over de sschuld gaat moeten we het niet hebben |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je kan het ook anders bekijken: Wallonië wilt per se pariteit, maar de staatsschuld zou dan volgens de 60/40 sleutel moeten verdeeld worden?
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En toch halen we de BUB-bijdragen steeds weer onderuit. Triestig...
![]()
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als Vlaanderen formeel de splitsing vraagt dan zal Wallonië beginnen onderhandelen, ongeacht wat de Waalse bevolking denkt. Het land in die omstandigheden bij elkaar houden kan dan alleen nog mits het gebruiken van geweld. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Minister-President
|
![]() Hanske, de logica van deze zin ontgaat me....
![]() ![]() ![]()
![]() |
#53 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Maar als die regering democratisch en evenredig volgens bevolkingsaantal was samengesteld, dan was de staatsschuld waarschijnlijk kleiner geweest en zouden wij wel het grootste stuk moeten dragen. Trouwens nu is het niet veel beter. Door Vlaamse overschotten komt de federale begroting in evenwicht en wordt het gat niet groter. M.a.w. Vlaanderen dicht nu de staatsschuld reeds voor 99 %. Terwijl Dhr. Di Rupo een negatieve begroting "niet zo erg vond".
![]() |
![]() |
#54 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Men kijk meer naar de avatar en de handtekening dan naar de tekst, vrees ik... Wat men zegt is blijkbaar minder belangrijk dan wie het zegt, althans voor sommigen onder ons ![]()
![]() |
![]() |
#55 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Als men nu een sociale maatregel invoert, zullen de Walen hier 10 keer meer van profiteren dan de Vlamingen, omdat Wallonie een sociaal-economisch achtergesteld gebied is. Hierdoor zullen Vlaamse partijen dus minder voor de sociale zekerheid zijn dan Waalse partijen. Eens Vlaanderen onafhankelijk is, kan men gemakkelijk de werkloosheidsuitkeringen e.d. verhogen aangezien men veel minder werklozen moet betalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
|
![]() Dit is het meest voor de hand liggende criterium. Eveneens billijk.
![]() |
#57 | |
|
![]() Waarom zou dit niet kunnen? Ik kan mij wel voorstellen dat het voor Wallonië moeilijk kan zijn...wegens onwil
Citaat:
![]() |
![]() |
#58 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Neem nu bhv. De Franstaligen weten dat wij daar gelijk hebben. Het is een verkeerde politiek hen van ons gelijk te willen overtuigen. Wij moeten hen simpelweg voor de keuze stellen. Aanpassen of opkrassen. Citaat:
Toch graag een voorbeeldje van 'ongelooflijke onbeschoftheid'?
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 7 april 2006 om 06:41. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
OK, de Fortis zal daar niet content mee zijn, maar sinds wanneer moeten we ons daar iets van aantrekken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Vreemdeling
|
![]() Ik meen mij te herinneren dat er een aantal jaren geleden eens een artikel verschenen is waar men berekende hoelang Vlaanderen en Wallonie apart hun deel van de staatsschuld zouden moeten afbetalen (gebaseerd op een aantal verschillende pistes in de verdeling ervan). Het kwam er eigenlijk op neer dat Wallonie zo goed als nooit in staat zal zijn om zijn eigen deel af te betalen... Weet iemand hier nog iets van ?
|
![]() |
![]() |