![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#221 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#222 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Daarvoor hebben we rechters die geval per geval kunnen bekijken. Wanneer ge seks met kinderen uit het strafrecht haalt heeft de rechter het moeilijker om iemand te veroordelen. Dan moet verkrachting bewezen worden. |
|
|
|
|
|
|
#223 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als er iets mis gaat zijt gij verantwoordelijk en niet uw ouders. Bovendien houden verzekeringen er rekening mee dat jongeren meer ongevallen veroorzaken. We kunnen daar een aparte boom over opzetten maar het bewijst wel dat leeftijd wel degelijk een rol speelt |
|
|
|
|
|
|
#224 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wellicht kunnen we ervan uitgaan dat kinderseks niet noodzakelijk penetratie inhoudt maar een verkenning van het eigen lichaam en dat van de andere sekse? |
|
|
|
|
|
|
#225 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De vraag was of iets uit het strafrecht halen tot meer misbruiken zou leiden. Ik meen van wel, pedofielen trekken naar Thailand omdat het hier strafbaar is. |
|
|
|
|
|
|
#226 |
|
Staatssecretaris
|
Of eno2 een standbeeld geven voor alle kortzichtige idioten;
|
|
|
#227 |
|
Staatssecretaris
|
Is dit nu echt zo mozikijk te vatten? Seks met wederzijdse instemming wat is daar mis mee, waarom moet men dit verbieden? Natuurlijk dienen mensen die niet of slechts in beperkte mate zelfstandig kunnen toestemmen beschermd worden. Onder hen "kinderen" en geestelijk minder begaafden. Dit zij echter individueel te beoordelen zaken. Zaken waarover een rechter zich dient uit te spreken. Die rechter heeft dan wel de meest gepast "tools" nodig om te kunnen handelen. De ene 14 jarige is de andere niet, de ene zwak begaafde is de andere niet.
|
|
|
#228 |
|
Staatssecretaris
|
Iets anders, waarden en normen? Welke waarden en normen dienen dan wel hersteld te worden? Naar alloude vlaamsche traditie uithuwelijken van tienermeisjes met "rijpere" mannen uit ongeveer dezelfde sociale klasse? Geen seks voor het huwelijk? Niet gehuwden, in het echt gescheiden, alleenstaanden en holebi's uitsluiten uit onze samenleving?
|
|
|
#229 |
|
Minister
|
Inderdaad. Of anders uitgedrukt, de leeftijd waarop aangenomen mag worden een voldoende mate van volwassenheid bereikt te hebben. Zaak zo maar laten dan.
|
|
|
|
|
|
#230 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Maar het gaat natuurlijk niet daarover. Het gaat erom, is sex vies of is sex niet vies.
Lamzakl ![]() Laatst gewijzigd door George : 8 april 2006 om 13:28. |
|
|
|
|
|
|
#231 |
|
Banneling
|
Principieel ben ik voorstander van de verlaging van de leeftijd inzake seksuele handelingsbekwaamheid naar 14 jaar, doch dit ligt in onze reactionaire, puriteinse maatschappij nog steeds zeer gevoelig. Misschien zouden we bij wijze van compromis kunnen streven naar volgende pragmatische oplossing : de leeftijdsgrens inzake seksuele handelingsbekwaamheid blijft op 16 jaar, maar vanaf 14 jaar kan men (en dat zonder toestemming van de ouders) aan de vrederechter een attest van seksuele handelingsbekwaamheid aanvragen dat op eenvoudig verzoek wordt toegekend. Seks met 14- en 15-jarigen die over een dergelijk attest beschikken, zou dan niet langer strafbaar zijn.
|
|
|
|
|
|
#232 |
|
Banneling
|
Ik ben zelf een heet manneken en ik eis seksuele handelangsbekwaamheid op eenvoudig verzoek van zodra je in staat bent om te spreken.
|
|
|
|
|
|
#233 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
zo kan je blijven opkrikken tot na 25 dan zie je statistisch minder zware ongelukken volgens mijn logica scheelt er dan eerder iets met de lesgeving-opleiding, bijbrengen verantwoordelijkheidszin eender hoe je 't bekijkt ... conclusie : die 18 is bijlange niet absoluut |
|
|
|
|
|
|
#234 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
klein misverstand, Bobke... mijn fout
ik bedoelde dat ik het stom vond dat het net die leeftijdsgrens moet zijn verder... voelt eenieder wel aan dat er zoiets als een empirisch te bepalen absolute minimumgrens zal bestaan en dat we tenslotte ergens een leeftijdsgrens moeten trekken om wettelijk duidelijkheid te scheppen is ook evident Citaat:
een aanval op de integriteit en een poging de geloofwaardigheid van je gesprekspartner te ondermijnen noem ik dit Citaat:
Laatst gewijzigd door praha : 9 april 2006 om 00:37. |
||
|
|
|
|
|
#235 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
so ?
wat heeft dat nu weer plots te maken met dat risico van een kind ter wereld te brengen ? het spreekt zelfs tegen heel die argumentering van je want er is tenminste 1 volwassen van de twee ... ( uitgezonderd de gevallen van 'misbruik' dan ) btw... de topic is algemeen opgestart al was er in de openingspost sprake van die 25-jarige jongeman |
|
|
|
|
|
#236 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
zulke uitspraak snijdt wel langs twee kanten
verlaag je de leeftijdsgrens kan je de gevallen die zich dan voordoen evengoed onder die noemer brengen Citaat:
wat heeft het te maken met die 'ongelukjes' ? de rechter staat daar in beide gevallen voor voldongen feiten strafbare daad gepleegd of niet ... maakt dan niet uit Citaat:
net hetzelfde kan je zeggen tussen twee volwassenen en je spreekt hier over seks met kinderen ... een leuke poging om de gehele problematiek te verengen tot het bekende plaatje pedofilie als je de eerder discussie even nagaat zal je merken dat ik niet pleit voor het totaal afschaffen van een minimumgrens zoals dat in het artikeltje ter sprake kwam |
||
|
|
|
|
|
#237 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
denk nu eens aan de andere leeftijden die zoal gehanteerd worden inzake het besturen van voertuigen je zal merken : hoe complexer,moeilijker meer verantwoordelijk ( lees : grotere brokken ) je moet zijn hoe hoger die leeftijd : logisch je zal ook merken : dat er leeftijden zijn onder die 'heilige' 18... rara zelfs tot 14 jaar ... kan je voorstellen ? kortweg : er wordt niet ten allen tijden gerekend op die verantwoordelijkheid voor eigen daden als absolute must, afhankelijk de draagwijdte die de gevolgen van die daden wat ook zeer logisch anders is elk leerproces onbestaande loopt er dan toch iets mis ...dan komt het helaas deels en/of helemaal op de kap van de ouders/voogd noem maar op Citaat:
toch hoor ik maar weinig mensen klagen over die 18 hoor Laatst gewijzigd door praha : 9 april 2006 om 01:55. |
|||
|
|
|
|
|
#238 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
ik meen dat ge hier uitgeklapt over bent ? |
|
|
|
|
|
|
#239 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door praha : 9 april 2006 om 01:55. |
||
|
|
|
|
|
#240 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Eerlijk gezegd, ik heb helemaal niet de pretentie van daar een sluitende oplossing voor te hebben. Proficiat voor diegene die dat wel zal kunnen, en dan nog tot ieders tevredenheid...
En, hoe dan ook, "het zal je kind maar wezen..." ... was mijn posting op pag. 5 of zo. Zijn we er ondertussen al uit geraakt? De goede, sluitende oplossing is... ? Dacht van niet... Een aantal instanties zullen, dacht ik, moeten beslissen (via stemmen of zo) en de knoop doorhakken. Het resultaat zal nooit iedereen tevreden stellen, maar er moet hoe dan ook iets uit de bus komen... Misschien weer een "denkpiste": het koppel dat een kind verwekt of zou kunnen verwekt hebben, daarvan moet minstens één in staat zijn en verplicht worden moeder en kind gedurende minstens een flink aantal jaren (minstens 10)te onderhouden. Zoniet, strenge straf en boete. Illegale 25jarige + 14 jarig meisje: valt uit de boot ... en toch ergens een "minimum" leeftijd, dat is onvermijdelijk. ![]() |
|
|
|